מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגה"צ רבי שריה דבליצקי זללה"ה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 13, 2018 4:10 pm

אכן המאמר מלא דברים נפלאים, מחכים בתוה''ק ומחזק ביראת שמים [בעה''י קראתיו אתמול בנשימה אחת, ונתעוררתי מחמתו לדברים הרבה].

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 13, 2018 4:34 pm

אשמח לשמוע עוד על הכיסוי הלבן שעל ראשו, מה המקור, ומה נהגו שאר מתפללי המניין.
בתודה מראש.
קבצים מצורפים
Screenshot_2018-08-11-21-17-21.png
Screenshot_2018-08-11-21-17-21.png (89.98 KiB) נצפה 12593 פעמים

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ידידיה » ב' אוגוסט 13, 2018 5:34 pm

משולש כתב:אשמח לשמוע עוד על הכיסוי הלבן שעל ראשו, מה המקור, ומה נהגו שאר מתפללי המניין.
בתודה מראש.

לשון המטה אפרים:

מי שצריך לילך לבית הכיסא ליפנות, לא ילך לבוש בקיטול וצריך לפושטו מעליו, מאחר שהוא בגד מיוחד לתפילה (ט"ז סימן כא). אבל אם אין צריך לגדולים, רק לקטנים להשתין לבד, נראה שמותר. ואף אם נכנס לבית הכיסא קבוע להשתין מיושב, אין צריך לפושטו. גם אין נוהגין לפשוט הכובע לבן שבראשו

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' אוגוסט 13, 2018 5:44 pm


דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דעת_האברך » ב' אוגוסט 13, 2018 6:18 pm

האם הרב בירך על תפילין של ראש?

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אוגוסט 13, 2018 6:22 pm

דעת_האברך כתב:האם הרב בירך על תפילין של ראש?

העידו שלא בירך על תפילין בכלל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אוגוסט 13, 2018 6:25 pm

???

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' אוגוסט 13, 2018 6:44 pm

תודה רבה לכל המעלים.
היה לתועלת מרובה ללמוד מדרכיו.

יש איזה נקודה שקצת הפריעה לי, ואולי יהיו מן התלמידים שיבארו הענין.
מצד א' הרב מוצג שהיו דקדוקי והידורי ההלכה נר לרגלו, וגם בהרבה דברים יותר מהמקובל אצל אחרים, רבים וטובים. ומסתמא גם מה שראה אצל רבותיו.

ומאידך מועלה על נס את דביקותו מרבותיו, שהנהגותיהם היו לפניו.
וכדוגמא שסיכך את סוכתו בפלפונים, למרות שפשטות השו"ע ונו"כ שראוי להחמיר ולאסור. וזאת ע"פ מה שראה כן אצל רבותיו נקיי הדעת שבירושלים.

כיצד ילכו שני הדברים יחדיו? האם דין החומרא בסוכה פחותה מתפילין, או ציצית וכדו'?

אני מניח שחסר לי איזה 'פרט' בהבנת השקפתו. ונקוה שיהיה כאן איזה מן התלמידים שיוכל לחדד את הדברים.

בתודה.

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אוגוסט 13, 2018 6:50 pm


פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוגוסט 13, 2018 9:19 pm

עתניאל בן קנז כתב:תודה רבה לכל המעלים.
היה לתועלת מרובה ללמוד מדרכיו.

יש איזה נקודה שקצת הפריעה לי, ואולי יהיו מן התלמידים שיבארו הענין.
מצד א' הרב מוצג שהיו דקדוקי והידורי ההלכה נר לרגלו, וגם בהרבה דברים יותר מהמקובל אצל אחרים, רבים וטובים. ומסתמא גם מה שראה אצל רבותיו.

ומאידך מועלה על נס את דביקותו מרבותיו, שהנהגותיהם היו לפניו.
וכדוגמא שסיכך את סוכתו בפלפונים, למרות שפשטות השו"ע ונו"כ שראוי להחמיר ולאסור. וזאת ע"פ מה שראה כן אצל רבותיו נקיי הדעת שבירושלים.

כיצד ילכו שני הדברים יחדיו? האם דין החומרא בסוכה פחותה מתפילין, או ציצית וכדו'?

אני מניח שחסר לי איזה 'פרט' בהבנת השקפתו. ונקוה שיהיה כאן איזה מן התלמידים שיוכל לחדד את הדברים.

בתודה.

שאלה יפה שאל מר ואף אני חשבתי על כך היום, מצד שני היה תופס המנהג ירושלים הנהוג מדורי דורות ואינו מוכן לעזבו, למען איזה חומרא יתירה, כי כך היה המנהג, וזה בדברים דרבנן שבאמת תלויים במנהג, וגם שמסתמא אנשי ירושלים המדקדקים כבר הביאו בחשבון את כל מה שיש לדון והכריעו כך, (אבל באמת לגבי הפלאפונים ומה שאמר על הגרי"ש שמא הנכדים שינו, מעובדא ידענא דלא כן הוא, והוא בעצמו היה ניחא ליה בקני סוף לא מחוברים שהתחיל לסכך בהם אולי בעשור או יותר שנותיו האחרונות והעדיף אותם, בסברו שהם המהודרים ביותר), ומצד שני בהידורים למעלה בקודש בדברים שאינם קשורים אצלו למנהג, ראה להוסיף כיד המוסיף והידר במידת היכולת, ואין בזה סתירה, כי המנהג יפה אצלו וחביב מהכל, אבל הידור בדבר שאין שייך בו מנהג, כל המוסיף מוסיפים לו, וגם זאת ראה אצל רבותיו.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוגוסט 13, 2018 9:29 pm

משולש כתב:אשמח לשמוע עוד על הכיסוי הלבן שעל ראשו, מה המקור, ומה נהגו שאר מתפללי המניין.
בתודה מראש.

יש עוד שנהגו בכיפה לבנה, ובשנה אחרונה ראיתיו והוא יושב ומתנענע בכיסאו עיניו עצומות ופניו מאירים כפני מלאך, ונגשתי אליו ואיחלתי לו ולחץ ידי בחום ופניו טובים ומחייכים אשרי עין ראתהו עובד עבודה תמה ככהן הגדול ביוה"כ ובנשיאת כפים בנעילה היה ממש מתעלה עד שמי שמים וכולם היו נקבצים באים לשם מכל הסביבה למעמד נשגב זה, והוא עצמו עד השנה האחרונה היה מקריא (לפעמים) לכהנים בתחנונים ובבכי, וכל אלה חסרנו עכשיו לעולם.
ואגב בנוגע לענייני אשכנז והרב זצ"ל, הרבה פעמים ביקש תנ"ך או מחזור בגרמנית לראות איך תירגמו שם מילה לגרמנית היהודית שם, משום שהיא שפת אימו כך אמר.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 13, 2018 9:58 pm

ידידיה כתב:
משולש כתב:אשמח לשמוע עוד על הכיסוי הלבן שעל ראשו, מה המקור, ומה נהגו שאר מתפללי המניין.
בתודה מראש.

לשון המטה אפרים:

מי שצריך לילך לבית הכיסא ליפנות, לא ילך לבוש בקיטול וצריך לפושטו מעליו, מאחר שהוא בגד מיוחד לתפילה (ט"ז סימן כא). אבל אם אין צריך לגדולים, רק לקטנים להשתין לבד, נראה שמותר. ואף אם נכנס לבית הכיסא קבוע להשתין מיושב, אין צריך לפושטו. גם אין נוהגין לפשוט הכובע לבן שבראשו

רציתי לדעת האם המקור הוא בגלל המנהג או בגלל עניין קבלי. (כי בספרי המנהגים למיטב זכרוני לא מופיע על מכנסיים וגרביים לבנות).

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' אוגוסט 13, 2018 10:04 pm

קבלי כפה"נ

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 14, 2018 2:19 am

סעדיה כתב:
דעת_האברך כתב:האם הרב בירך על תפילין של ראש?

העידו שלא בירך על תפילין בכלל.

גם בשנים שבירך לא בירך על תפש"ר וכך הנהיג את יו"ח.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 14, 2018 2:30 am

עתניאל בן קנז כתב:תודה רבה לכל המעלים.
היה לתועלת מרובה ללמוד מדרכיו.

יש איזה נקודה שקצת הפריעה לי, ואולי יהיו מן התלמידים שיבארו הענין.
מצד א' הרב מוצג שהיו דקדוקי והידורי ההלכה נר לרגלו, וגם בהרבה דברים יותר מהמקובל אצל אחרים, רבים וטובים. ומסתמא גם מה שראה אצל רבותיו.

ומאידך מועלה על נס את דביקותו מרבותיו, שהנהגותיהם היו לפניו.
וכדוגמא שסיכך את סוכתו בפלפונים, למרות שפשטות השו"ע ונו"כ שראוי להחמיר ולאסור. וזאת ע"פ מה שראה כן אצל רבותיו נקיי הדעת שבירושלים.

כיצד ילכו שני הדברים יחדיו? האם דין החומרא בסוכה פחותה מתפילין, או ציצית וכדו'?

אני מניח שחסר לי איזה 'פרט' בהבנת השקפתו. ונקוה שיהיה כאן איזה מן התלמידים שיוכל לחדד את הדברים.

בתודה.

העקרונות שבהנהגתו באמת מורכבים ולא פשוטים אבל במקרה הזה אני לא רואה שאלה כלל. בשו"ע כותב שנהגו שלא לסכך באותם נסרים אע"פ שאין בהם ד'. ואילו באר"י נהגו לסכך בהם. אשכנזים ואף ספרדים. וזה לך האות שגם הגרע"י שחרט על דגלו כל אשר יאמר לכם יוסף וכו', כתב (יבי"ע ח"ד סי' מט ועוד) שאין לערער על הנוהגים כך. (וכידוע מש"כ הרבה אחרונים שבזהמ"ז שאין עושים תקרה מנסרים, אפשר שבטל טעם המנהג של הנמנעים).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 14, 2018 3:02 am

פרי יהושע כתב:
משולש כתב:אשמח לשמוע עוד על הכיסוי הלבן שעל ראשו, מה המקור, ומה נהגו שאר מתפללי המניין.
בתודה מראש.

יש עוד שנהגו בכיפה לבנה

מלבד ר"ש בודנהיימר זצ"ל מבני אשכנז (שנלב"ע ככה"נ לפני שהרב פר"י התקרב לרב זצ"ל) אין במנין לובשי כיפה לבנה מלבד ג' אנשים. ובכלל חיקויו בדברים חיצונים היה מופרך לגמרי בסביבתו.


בענין הסתייעותו בתרגומים אשכנזים, לא היה זה משום חיבתו לשפת אמו, אלא משום דרכו להעזר בכל דבר שיכול למצוא בו תועלת... וכיון שידע גרמנית במידה ידועה, בשל מוצאו (שכן בלטביה דיברו גרמנית כידוע), לפיכך כאשר היה מתקשה בביאור איזה מילה, היה מבקש להסתייע שם. והיה מספר על מהרי"ץ דושינסקי ששמע משמשו שהיה לו תרגום אשכנזי של רמ"ד במקום מוצנע, וכשהגיע לתיבה שלא היתה נהירה לו היה מציץ שם...וכן עזה"ד לא נמנע לעיין גם בתרגום של יהואש באידיש...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 14, 2018 7:26 am

מה שאיני מבין אם כך זה אם לא חשש לעוד שיטות כדי לצאת את המצווה דאורייתא של תפילין שאינו יוצא כל ימיו למה נמנע לברך על התפילין כמו שכתבו כאן וחשש לברכה לבטלה שבפשטות אינה אלא דרבנן ומבטל בזה תקנת חכמים לברך על המצוות.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' אוגוסט 14, 2018 7:34 am

האם הרב זצ"ל יצ"ח הברכה על ידי שמיעתה מאחר שבלא"ה מברך?
ואם לא, מדוע, האם סבר עד כדי כך שגם אחרים לא צריכים לברך?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 14, 2018 8:26 am

דורשי יחודך כתב:האם הרב זצ"ל יצ"ח הברכה על ידי שמיעתה מאחר שבלא"ה מברך?
ואם לא, מדוע, האם סבר עד כדי כך שגם אחרים לא צריכים לברך?

הקפיד לשומעה מאחרים, והיה ממתין ע"כ זמן רב, ובכל זאת אם לא היה מי שיברך, לא היה מברך בעצמו.

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי סעדיה » ג' אוגוסט 14, 2018 8:47 am

איש_ספר כתב:
דורשי יחודך כתב:האם הרב זצ"ל יצ"ח הברכה על ידי שמיעתה מאחר שבלא"ה מברך?
ואם לא, מדוע, האם סבר עד כדי כך שגם אחרים לא צריכים לברך?

הקפיד לשומעה מאחרים, והיה ממתין ע"כ זמן רב, ובכל זאת אם לא היה מי שיברך, לא היה מברך בעצמו.

כששמע מאחרים, האם הוה ניח"ל לשמוע גם ברכת של ראש משום מהיות טוב, או לא?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אוגוסט 14, 2018 8:57 am

דורשי יחודך כתב:האם הרב זצ"ל יצ"ח הברכה על ידי שמיעתה מאחר שבלא"ה מברך?
ואם לא, מדוע, האם סבר עד כדי כך שגם אחרים לא צריכים לברך?

יצא מאחרים, ולפעמים אפי' הגיעו שתים ושלוש להוציאו, ולעשות להם נ"ר לא אמר שכבר אינו צריך.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אוגוסט 14, 2018 8:58 am

סעדיה כתב:
איש_ספר כתב:
דורשי יחודך כתב:האם הרב זצ"ל יצ"ח הברכה על ידי שמיעתה מאחר שבלא"ה מברך?
ואם לא, מדוע, האם סבר עד כדי כך שגם אחרים לא צריכים לברך?

הקפיד לשומעה מאחרים, והיה ממתין ע"כ זמן רב, ובכל זאת אם לא היה מי שיברך, לא היה מברך בעצמו.

כששמע מאחרים, האם הוה ניח"ל לשמוע גם ברכת של ראש משום מהיות טוב, או לא?

ממש לא

רוצה לעיין
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 11:45 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי רוצה לעיין » ג' אוגוסט 14, 2018 2:53 pm

דברי זכרון שנכתבו בלוח ההלכות והמנהגים לשנת תשע"ט שיצא לאור השבוע
אלון בכות נציבה, נר זיכרון לאיש אמנה כי אבד, ה"ה הגאון הגדול רבי שריה דבליצקי זצוק"ל אשר נשאנו - מתחילת יציאת הלוח לאור עולם - כאשר ישא האומן את היונק, וזיקק את דברינו, והרבה הערות שלח לנו מעצמו במשך השנים, מלבד מה שישבנו אצלו לבירורי דברים, הרבה מעות יש ואין לנו שולחני לפורטם. תנצב"ה.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' אוגוסט 14, 2018 8:11 pm

איש_ספר כתב:
פרי יהושע כתב:
משולש כתב:אשמח לשמוע עוד על הכיסוי הלבן שעל ראשו, מה המקור, ומה נהגו שאר מתפללי המניין.
בתודה מראש.

יש עוד שנהגו בכיפה לבנה

מלבד ר"ש בודנהיימר זצ"ל מבני אשכנז (שנלב"ע ככה"נ לפני שהרב פר"י התקרב לרב זצ"ל) אין במנין לובשי כיפה לבנה מלבד ג' אנשים. ובכלל חיקויו בדברים חיצונים היה מופרך לגמרי בסביבתו.


בענין הסתייעותו בתרגומים אשכנזים, לא היה זה משום חיבתו לשפת אמו, אלא משום דרכו להעזר בכל דבר שיכול למצוא בו תועלת...

אולי אתה יודע טוב יותר ממה שהוא אמר לנו בעצמו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 14, 2018 9:18 pm

לפחות באשכול המוקדש לסבא אשתדל לשמור על סגנון הולם ומכבד.

אני כמובן לא ערב על כל ביטוי ומילה שאמר או לא אמר.
כאמור הסבא לא היה בורר באמצעים שיסייעו לו להבהיר תרגום מילה, פשר דבר, משמעות ביטוי, וכל כיו"ב. לצורך זה נעזר גם בתרגומים. עי' למשל חוקת עולם במאמרו על הערד אפיל הנזכר במהרי"ל שאוכלים אותו בעריו"כ לצנן הגוף, שיש שחשבו שהוא תפו"א ועוד. ("וכן תרגמו כמה ממתרגמי התורה לאשכנזית את הפסוק זכרנו את הדגה וכו'"). יתכן שבהזדמנות מסוימת התבטא גם באופ"א, אכן הצגת הדברים כאילו הזדקקותו לתרגומים היתה מחיבתו לשפת אמו, אינה נכונה וחוטאת לאמת.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 15, 2018 1:47 am

מעולם לא הצגתי שלא היה בזה תועלת לפעמים, רק ספרתי אנקדוטה מעניית כשלעצמה, וחשוב היה לי עכ"פ להציג פן אנושי מעניין ואופייני, כבר שבענו מאופן ההצגה של גדולים כאילו לא היו אנשים כלל, ולא כן הוא, וגם מרחיק, ומחטיא את המטרה, וזה רק קצה חוט, והאמת נכון שיש להיזהר כפליים בעיקר באשכול זה ממה שהיה שנוי בזוי ומשוקץ מאד אצלו דהיינו הסגנון הלא מכבד וכדברי אי"ס

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוגוסט 15, 2018 9:00 am

אני מציע להשאיר את האג'נדות מכל הסוגים בצד, ולהשתדל לכתוב בצורה דייקנית ואחראית, ולא בנוסחאות כלאחר יד שיש בהם להטעות את הקורא.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' אוגוסט 15, 2018 2:05 pm

אוצר החכמה כתב:מה שאיני מבין אם כך זה אם לא חשש לעוד שיטות כדי לצאת את המצווה דאורייתא של תפילין שאינו יוצא כל ימיו למה נמנע לברך על התפילין כמו שכתבו כאן וחשש לברכה לבטלה שבפשטות אינה אלא דרבנן ומבטל בזה תקנת חכמים לברך על המצוות.

הלא כלל ידוע הוא שסב"ל

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' אוגוסט 15, 2018 5:05 pm

פרי יהושע כתב:
משולש כתב:אשמח לשמוע עוד על הכיסוי הלבן שעל ראשו, מה המקור, ומה נהגו שאר מתפללי המניין.
בתודה מראש.

יש עוד שנהגו בכיפה לבנה


אכן, גם אבותיך הק' זיעועכי"א נהגו כן .....

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אוגוסט 15, 2018 5:12 pm

פרי יהושע כתב:
אוצר החכמה כתב:מה שאיני מבין אם כך זה אם לא חשש לעוד שיטות כדי לצאת את המצווה דאורייתא של תפילין שאינו יוצא כל ימיו למה נמנע לברך על התפילין כמו שכתבו כאן וחשש לברכה לבטלה שבפשטות אינה אלא דרבנן ומבטל בזה תקנת חכמים לברך על המצוות.

הלא כלל ידוע הוא שסב"ל


ספק ברכות אבל כאן הרי אינו ספק אלא חשש וחומרא.
אבל אחר שבעצם תמיד יצא מאחרים אין כ"כ תימה.

איש וילנא
הודעות: 123
הצטרף: ה' אוגוסט 20, 2015 10:05 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש וילנא » ד' אוגוסט 15, 2018 6:00 pm

אני שמעתי ממנו זצ"ל שהוא לא הקפיד על ניפוץ לשמה בציציות וכן פורסם בחוברת שיצאה עכשיו מפנקסו של ר' יוסף שוב שליט"א, ומדוע לא חשש לברך על ציצית ולחשוש דבעינן כל עשיותיו לשמה וכפי שביאר הגר"א את הסוברים דבעינן גם ניפוץ.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי משולש » ד' אוגוסט 15, 2018 7:34 pm

איש_ספר כתב: ובכלל חיקויו בדברים חיצונים היה מופרך לגמרי בסביבתו.

המנהג הנ"ל הוא מנהג בדיוק כמו שלבישת קיטל הוא מנהג (וכמו עוד הרבה מנהגים) ולא סתם "חיקוי".

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אוגוסט 15, 2018 9:07 pm

משולש כתב:
איש_ספר כתב: ובכלל חיקויו בדברים חיצונים היה מופרך לגמרי בסביבתו.

המנהג הנ"ל הוא מנהג בדיוק כמו שלבישת קיטל הוא מנהג (וכמו עוד הרבה מנהגים) ולא סתם "חיקוי".


כמדומני שכוונת הרה"ג אי"ס לומר שמי שילבש אז כיפה לבנה רק כי מרן זצ"ל עשה כן ולא כי כך מנהגו מצד עצמו (אפילו אם זה היה מנהג אבות אבותיו) יהיה זה בגדר חיקוי ולא בגדר מנהג

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 15, 2018 9:40 pm

פרי יהושע כתב:
אוצר החכמה כתב:מה שאיני מבין אם כך זה אם לא חשש לעוד שיטות כדי לצאת את המצווה דאורייתא של תפילין שאינו יוצא כל ימיו למה נמנע לברך על התפילין כמו שכתבו כאן וחשש לברכה לבטלה שבפשטות אינה אלא דרבנן ומבטל בזה תקנת חכמים לברך על המצוות.

הלא כלל ידוע הוא שסב"ל

עפ"ז לא היה לו לברך לישב בסוכה על סוכת הפלפונים!

איש וילנא
הודעות: 123
הצטרף: ה' אוגוסט 20, 2015 10:05 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש וילנא » ד' אוגוסט 15, 2018 9:43 pm

אין צד שלא יוצאים יד"ח בבלפונים. הנידון הוא מנהג בעלמא עיין שו"ע.

עזריאל ברגר
הודעות: 12946
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 15, 2018 9:50 pm

איש וילנא כתב:אין צד שלא יוצאים יד"ח בבלפונים. הנידון הוא מנהג בעלמא עיין שו"ע.

מקבל את התשובה.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי יושב סתר » ד' אוגוסט 15, 2018 11:37 pm

במוסף הנפלא שיצא ע"י יתד הובא דף עם קבלות של הרב וא' מהם הוא "לישון בכל יום שעתיים בצהרים".
שעתיים הם לכל הדעות שינת קבע. האם נהג בקומו לברך ברכות התורה כדעת הגר"א? [המ"ב כותב שהמברך לא הפסיד, דלא כהשו"ע].
או שמא החמיר מספק כמו בברכת התפילין?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי לענין » ה' אוגוסט 16, 2018 12:23 am

היה מכוין לצאת באהבת עולם [ותמהני על העולם שאין עושין כן, הדבר קרוב לחיוב!. כל יר''ש שישן בצהרים יכוין באהבת עולם, ויוסיף פסוקי תורה אחרי ערבית].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אוגוסט 16, 2018 1:45 am

לענין כתב:היה מכוין לצאת באהבת עולם [ותמהני על העולם שאין עושין כן, הדבר קרוב לחיוב!. כל יר''ש שישן בצהרים יכוין באהבת עולם, ויוסיף פסוקי תורה אחרי ערבית].

והיה אומר מיד בסוף שמו"ע אחר הפסיעות אלו דברים שאין להם שיעור וכו'. (שלא לומר פסוקים בלילה) ובשבתות ויו"ט, יברכך וגו'.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי לענין » ה' אוגוסט 16, 2018 1:51 am

גוט! מקורי כרגיל.
[ולעצמי אני נוקט, שאין בזה משום פסוקים בלילה כיון שזה כעין סדר התפילה].


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים