מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגה"צ רבי שריה דבליצקי זללה"ה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' אוגוסט 29, 2018 3:03 pm

יושב ירושלים כתב:האם יש בניסוח זה משום הסכמה עקרונית עם מטרותיהם או שזה קשור לדרכו הכללית של שמירת הלשון והבריחה ממחלוקת?

הרש"ד כותב את דבריו, לדעתי, בצורה די בהירה. הוא מתנגד עקרונית למטרות של אותם רבנים, לבנות בית כנסת בהר הבית וכו', אך רואה נכוחה את כנות כוונותיהם. הרי מדובר כאן על הרב מרדכי אליהו, שפרסם בחודש שבט של אותה שנה קריאה לרבני הארץ לבדוק את האפשרות של הקמת בית כנסת בהר הבית, וכן חברי מועצת הרה"ר הרבנים חיים דוד שלוש, שאר ישוב כהן, וכנראה גם על הרב שילת ומאמרו בתחומין של אותה שנה, ועוד.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2273
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' אוגוסט 29, 2018 3:04 pm

מבקש דעת כתב:
איש_ספר כתב:קבלתי עתה את מוסף ש"ק של יתד נאמן באיכות טובה והוצאתי ישן מפני חדש
viewtopic.php?f=19&t=41046&p=479172#p479172

יש אפשרות להעלות ככקובץ מאוחד?

בבקשה.
קבצים מצורפים
מוסף ש''ק יתד נאמן - הג''ר שריה דבליצקי.pdf
(22.83 MiB) הורד 305 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' אוגוסט 29, 2018 6:51 pm

ברכה לאירוסיו של הגה"צ רבי שריה זצוק"ל בבטאון 'החומה' של נטו"ק, על החתום חבריו, ביניהם: הג"ר יעקב וולפא שליט"א מראשי ישיבת אשקלון מלפנים (חתן הרב אריה מלכיאל פרידמן מקובנה וגיסם של הגר"ש קוטלר והגר"ח סרנא), הגאון רבי יהודה רבינוביץ זצ"ל בעל כרם חמד, רבי מרדכי וויינברג (לכאורה מדובר בבעל מפעל עדן לממתקים), רבי יצחק זאב גולדמן (אולי מדובר בחתנו של הגה"ח רבי ישראל שמעון קסטלניץ זצ"ל), הגה"צ רבי מרדכי אהרן שיינברגר שליט"א, רבי אברהם קויפמן זצ"ל (אבי משפחת קויפמן בנטו"ק).

ברכה.jpeg
ברכה.jpeg (333.7 KiB) נצפה 16773 פעמים


האם ידוע מה היה הקשר של החתומים להגה"צ רבי שריה זצוק"ל?

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ידידיה » ד' אוגוסט 29, 2018 7:50 pm

"עושר ואושר ילווך כל ימיך"

היו ימים...

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ה' אוגוסט 30, 2018 12:07 am

מענין ההסבר ל''עומד בפרץ''

בתוך הגולה
הודעות: 794
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ה' אוגוסט 30, 2018 3:36 pm

קצת בקשר לסידור[י] הגרש"ד שהאריכו לעיל ומעניני דיומא יש להזכיר את מחזור המבואר לר"ה ויהוכ"פ בהוצ' מכון אור הספר (בראון) י-ם תשמ"ה שמשובץ בפסקים והלכות שכתב ר' שריה. (באוצר יש את המחזור הנ"ל בנוסח ספרד)

מאחר והתפללתי כמה שנים במחזורים אלו (מהד' תשמ"ז) הייתי שמח לדעת עד כמה הגרש"ד היה באמת מעורב בכתיבת ההלכות כי המו"ל השתמש בניסוחים פתלתלים במקצת.
ב'דברים אחדים' שבראש מחזור ליוהכ"פ נכתב 'בעריכת המחזור בכל עניין התייעצנו עם רבנים חשובים וביניהם: הרה"ג ר' שריה דבליצקי מב"ב'
לאחמ"כ בפתיחה נכתב 'כמו"כ שולבו במחזור הלכות והדרכות לכל עניני היום ... שסודרו ע"י הגאון הרב שריה דבילצקי שליט"א' (נוסח דומה נמצא גם בפתח השער למחזור ר"ה).

האמת תאמר כי מגוף ההלכות, מסגנון הכתיבה ומההפניות המרובות לספר זה השולחן, ניכר שאכן הגרש"ד הוא הכותב. מצד שני קצת מוזר שלא הביאו הסכמה או דברי ברכה ממנו.
לכן יש לי חשד קל שמקור ההלכות והפסקים הוא במחזור שהוציאה אותה הוצאה כמה שנים קודם אלא שמטעמים שונים ניסוי ליפות את מקחם כאילו פנים חדשות באו לכאן.
(אין לי כמובן את המחזור ההוא ולכן הדבר אינו אלא השערה).

ושלא להוציא נייר חלק אכתוב חידוש א' שכמדומה ראיתיו שם (אם כי עכשיו לא מצאתיו).
נאמר שם שמותר לחזן לישב בשעת אמירת הפיוטים או הסליחות בחזרת הש"ץ כל שאינו מסדר התפילה ובלבד שלא יעקור רגליו. (כמדומה הלש' שם שמצוה להגיש לו כיסא כדי שינוח מעט מעבודתו).
הדבר נראה לענ"ד מעט מחודש אלא שבחיפוש מהיר שעשיתי עכשיו בין ספרי הגרש"ד באוצר מצאתי כעי"ז בספר 'וזרח השמש' שמגישים לחזן כיסא אחר אמירת 'מראה כהן' וכו'.

יבאו החכמים ויאריכו

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ידידיה » ה' אוגוסט 30, 2018 4:23 pm

בתוך הגולה כתב:קצת בקשר לסידור[י] הגרש"ד שהאריכו לעיל ומעניני דיומא יש להזכיר את מחזור המבואר לר"ה ויהוכ"פ בהוצ' מכון אור הספר (בראון) י-ם תשמ"ה שמשובץ בפסקים והלכות שכתב ר' שריה. (באוצר יש את המחזור הנ"ל בנוסח ספרד)

מאחר והתפללתי כמה שנים במחזורים אלו (מהד' תשמ"ז) הייתי שמח לדעת עד כמה הגרש"ד היה באמת מעורב בכתיבת ההלכות כי המו"ל השתמש בניסוחים פתלתלים במקצת.
ב'דברים אחדים' שבראש מחזור ליוהכ"פ נכתב 'בעריכת המחזור בכל עניין התייעצנו עם רבנים חשובים וביניהם: הרה"ג ר' שריה דבליצקי מב"ב'
לאחמ"כ בפתיחה נכתב 'כמו"כ שולבו במחזור הלכות והדרכות לכל עניני היום ... שסודרו ע"י הגאון הרב שריה דבילצקי שליט"א' (נוסח דומה נמצא גם בפתח השער למחזור ר"ה).

האמת תאמר כי מגוף ההלכות, מסגנון הכתיבה ומההפניות המרובות לספר זה השולחן, ניכר שאכן הגרש"ד הוא הכותב. מצד שני קצת מוזר שלא הביאו הסכמה או דברי ברכה ממנו.
לכן יש לי חשד קל שמקור ההלכות והפסקים הוא במחזור שהוציאה אותה הוצאה כמה שנים קודם אלא שמטעמים שונים ניסוי ליפות את מקחם כאילו פנים חדשות באו לכאן.
(אין לי כמובן את המחזור ההוא ולכן הדבר אינו אלא השערה).

ושלא להוציא נייר חלק אכתוב חידוש א' שכמדומה ראיתיו שם (אם כי עכשיו לא מצאתיו).
נאמר שם שמותר לחזן לישב בשעת אמירת הפיוטים או הסליחות בחזרת הש"ץ כל שאינו מסדר התפילה ובלבד שלא יעקור רגליו. (כמדומה הלש' שם שמצוה להגיש לו כיסא כדי שינוח מעט מעבודתו).
הדבר נראה לענ"ד מעט מחודש אלא שבחיפוש מהיר שעשיתי עכשיו בין ספרי הגרש"ד באוצר מצאתי כעי"ז בספר 'וזרח השמש' שמגישים לחזן כיסא אחר אמירת 'מראה כהן' וכו'.

יבאו החכמים ויאריכו

כידוע כן נהג הגר"ש שבדרון זצ"ל בזקנתו.
ואולי אין לדון אפשר מאי אפשר

אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אבקברד » ה' אוגוסט 30, 2018 11:11 pm

שאלה מצויה בקשר לתפילת ותיקין, ואולי שמעו בנדון הוראה או הנהגה מפי הגרש"ד:
פעמים שתפילת ותיקין עומדת מול תפילה עם הילדים שקשה להם לקום מוקדם -
כיצד ראוי לנהוג? לוותר על ותיקין לצורך חינוך הילדים?

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' אוגוסט 30, 2018 11:37 pm

בתוך הגולה כתב:יש להזכיר את מחזור המבואר לר"ה ויהוכ"פ בהוצ' מכון אור הספר (בראון) י-ם תשמ"ה שמשובץ בפסקים והלכות שכתב ר' שריה. (באוצר יש את המחזור הנ"ל בנוסח ספרד)

מאחר והתפללתי כמה שנים במחזורים אלו (מהד' תשמ"ז) הייתי שמח לדעת עד כמה הגרש"ד היה באמת מעורב בכתיבת ההלכות.

ההלכות כולן מועתקות מהספר 'קיצור הלכות מועדים' של הגרש"ד (שיצא אף הוא בהוצאת 'אור הספר'), וכפי שיראה כל מעיין.

והנה הוא מאושר בכתיבתו וחתימתו:
הגר''ש דבליצקי - ההלכות שבמחזור המבואר.PNG
הגר''ש דבליצקי - ההלכות שבמחזור המבואר.PNG (13.92 KiB) נצפה 16494 פעמים


ואכן בשנת תשס"ג יצא לאור הספר מחדש, עם הוספות (וזו המהדורה שבאוצר).

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' אוגוסט 31, 2018 12:01 am

וכיון שעלה, אציין מה היה נושא המכתב.

משמעות דברי הגרש"ד ב'קיצור הלכות מועדים' (וממנו ל'מחזור המבואר'), שבר"ה שחל בשבת, אם אמר כמו בחול 'ואת מוספי יום הזכרון הזה', ולא אמר 'ואת מוספי יום הזכרון ויום השבת הזה', לא יצא, וצריך לחזור.

ושלחתי לו (מה ששמעתי בהאי עניינא מהגאון ר' אלחנן ברלין שליט"א), שבשער הציון (תקצא, ו) משמע שאף אם לא הזכיר שבת בקטע זה, אם אמר 'ושם נעשה לפניך... מוספים כהלכתם' יצא.

ועל זה נסוב המכתב, והנה הוא בשלמותו:

מכתב הגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG
מכתב הגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG (71.7 KiB) נצפה 16478 פעמים


והנה, כאמור, בשנת תשס"ג יצא הספר מחדש, וראיתי שלא חזר בו לגמרי, וכנראה חולק על המשנה ברורה בזה.

קיצור הלכות מועדים לגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG
קיצור הלכות מועדים לגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG (74.63 KiB) נצפה 16478 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 31, 2018 12:38 am

בתוך הגולה כתב:
ושלא להוציא נייר חלק אכתוב חידוש א' שכמדומה ראיתיו שם (אם כי עכשיו לא מצאתיו).
נאמר שם שמותר לחזן לישב בשעת אמירת הפיוטים או הסליחות בחזרת הש"ץ כל שאינו מסדר התפילה ובלבד שלא יעקור רגליו. (כמדומה הלש' שם שמצוה להגיש לו כיסא כדי שינוח מעט מעבודתו).
הדבר נראה לענ"ד מעט מחודש אלא שבחיפוש מהיר שעשיתי עכשיו בין ספרי הגרש"ד באוצר מצאתי כעי"ז בספר 'וזרח השמש' שמגישים לחזן כיסא אחר אמירת 'מראה כהן' וכו'.

יבאו החכמים ויאריכו


וז"ל הס"ק בסוף תיקון תפילה ח"א ב"ב תשמ"ב

לקרב כסא לחזן שמתפלל מוסף ביוהכ"פ בכדי שישב מעט לנוח בלי עקירת רגליים*
שאלה: האם מותר לקרב כסא לחזן שמתפלל מוסף ביוהכ"פ בכדי שישב מעט בלי עקירת רגליים וינוח.
תשובה: ראיתי בשו"ת רבבות אפרים לידידי הגר"א גרינבלט שליט"א סי' תט"ו שדן בענין זה ומביא דיעות של אוסרים ומתירים. [וע"ע מש"כ בזה בח"ב סי' ר' (עמ' שעא) קטע ג'. ובשו"ת יבי"א ח"י סי' מה]. והנני תמה על המחפשים טעמים לאסור, והמנהג הפשוט כפי שראיתי בנעורי שנה אחר שנה שלאחר גמר הפיוט מראה כהן לאחר העבודה מקריבים לחזן כסא והוא יושב ונח עד שמתחילים זכור רחמיך וכו'. וכל זה נעשה בפני הגאון הצדיק רבי יוסף צבי הלוי זצ"ל שהיה מדקדק על קוצו של יוד בכל דבר הנוגע לסדרי התפלה, ואין פוצה פה ומצפצף. ובמקום אחר כתבתי דהרוצה לקיים מצות גמ"ח ביום הנורא הזה ידאג לקרב כסא להחזן ולרמוז לו שיישב אחר גמר העבודה, ומי שמונע דבר זה הוא תמוה מאד, דכן המנהג פשוט, ותו לא מידי.



והרה"ג רבי יעקב קארפ ציווה לעיין בס' המאורות הגדולים (פ"א אות מד) מש"כ בשם הגרי"ס:
ביום ב' של ר"ה שחל בעש"ק מורגלים הלא לקצר בפיוטים וכששאלוהו פעם באיזה מקום לקצר ענה בכל מקום אף בונתנה תוקף אבל עלינו להאריך בפיוטים שבין מלכיות זכרונות ושופרות בכדי לתת זמן ורווח להש"ץ להנפש מעט

צורב מתחיל
הודעות: 796
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ו' אוגוסט 31, 2018 12:48 am

איש_ספר כתב:

והרה"ג רבי יעקב קארפ ציווה לעיין בס' המאורות הגדולים (פ"א אות מד) מש"כ בשם הגרי"ס:
ביום ב' של ר"ה שחל בעש"ק מורגלים הלא לקצר בפיוטים וכששאלוהו פעם באיזה מקום לקצר ענה בכל מקום אף בונתנה תוקף אבל עלינו להאריך בפיוטים שבין מלכיות זכרונות ושופרות בכדי לתת זמן ורווח להש"ץ להנפש מעט

אני הבנתי כוונת הגרי"ס שהחזן נח אז מחזנותו כי כל הציבור אומר יחד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 31, 2018 1:38 am

מעט דבש כתב:וכיון שעלה, אציין מה היה נושא המכתב.

משמעות דברי הגרש"ד ב'קיצור הלכות מועדים' (וממנו ל'מחזור המבואר'), שבר"ה שחל בשבת, אם אמר כמו בחול 'ואת מוספי יום הזכרון הזה', ולא אמר 'ואת מוספי יום הזכרון ויום השבת הזה', לא יצא, וצריך לחזור.

ושלחתי לו (מה ששמעתי בהאי עניינא מהגאון ר' אלחנן ברלין שליט"א), שבשער הציון (תקצא, ו) משמע שאף אם לא הזכיר שבת בקטע זה, אם אמר 'ושם נעשה לפניך... מוספים כהלכתם' יצא.

ועל זה נסוב המכתב, והנה הוא בשלמותו:

מכתב הגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG


והנה, כאמור, בשנת תשס"ג יצא הספר מחדש, וראיתי שלא חזר בו לגמרי, וכנראה חולק על המשנה ברורה בזה.

קיצור הלכות מועדים לגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG


גם במהדו"ח שהופיע עתה לא השתנה כלל.

היה לי איתו אבדל"ח הרבה מו"מ בענינים אלו (לרגל כתיבת ערך מוסף באנצ"ת)

וד' שעה"צ אינם פשוטים כלל.

ראשית יש לציין - שמלבד הסוברים שכל שלא אמר בר"ה "ואת מוספי" לא יצא, שיש ללמוד מהם דלא כשעה"צ, ושפירוט המוספים מעכב - כבר כתבו הרבה אחרונים דרך כלל, שבכל תפלת מוסף שיש בה שתי קדושות והזכיר באמירת הקרבנות קדושה של יום אחד לא יצא. (שו"ת מים רבים ח"א סי' מא; חק"ל סי' נד (צז ד) ד"ה הכלל; תשובה מאהבה ח"א סי' קס; ברכ"י סי' תצ ס"ק ט, והובא בבה"ל שם ס"ט (אבל במחז"ב חזר בו, שהזכרת עניני העבודה אינה מעכבת כלל, עי' ציון 518, ועי' חק"ל שם שלפ"ז ודאי שאינו חוזר); הרב המגיה לשלמי חגיגה ד' רל ע"ד; עי' א"א דלהלן; הגהות חכמ"ש לשו"ע סי' תכה ס"ד, ובספרו קרבן פסח (ר"ש קלוגר) סי' תצ ס"ט. ועי' פמ"ג שם א"א ס"ק ו, במוסף שבת ור"ח שלא הזכיר בו ר"ח, שהשאיר בצ"ע, ועי' א"א (בוטשאטש) מהדו"ת שם ס"ק ג בדעתו).

ומה שהעיר בשעה"צ שהרי בלא"ה יוצאים באמירת ושם נעשה לפניך וכו' וא"כ מה אכפ"ל שחיסר קדושה אחת כבר דחו אחרונים שכיון שפירט קלקל, שמ' מדבריו שרק זו קרבה ולא יותר (עי' תשובה מאהבה שם (ובא"א: אולי) ואג"מ ח"ד או"ח סי' כא אות ג לענין מועד ושבת ואבן ישראל ח"ט סי' סג עמ' קטז לענין אמירת ואת מוספי בר"ה).

וגדולה מזו כתב הרב המגיה לש"צ, שאפילו לסוברים שאין הזכרת העבודה מעכבת בתפילת מוסף כלל, מ"מ כל שפירט קלקל!

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי גביר » ו' אוגוסט 31, 2018 9:01 am

לייטנר כתב:
כדכד כתב:את הצל"ח איני מכיר
אולם הכרתי ת"ח גדול מאד אחר שנהג כך ואמר שהנהגה זו למד מהגרי"ם חרל"פ זצ"ל זיע"א ולפי שגם הרב זצ"ל היה מתלמידיו של הגרימ"ח מתבקש שגם הוא למד כן ממנו

אכן, הרב חרל"פ היה ידוע בכך שהיה מזמין אליו את כל בעלי התקיעה בשכונתו, וכל אחד בתורו היה תוקע לפניו.
מצד שני, הרב משה לוינגר זוכר כילד את הקפדתו הרבה של הרב חרל"פ בתקיעות:

היה קשה מאוד לעמוד בדרישות של הרב חרל"פ, הוא הקפיד מאוד על התקיעות, ופסל הרבה קולות של בעלי התקיעה תוך כדי התקיעות.זה היה נראה כדבר שכמעט ולא ניתן לעמוד בדרישות שלו. אני זוכר כילד היה קשה לעמוד בדרישות שלו ולהיות בעל תוקע בביכ"נ הגר"א. בעלי התקיעה התעייפו והתחלפו, ועוד פעם ניסו, וקראו גם לבעלי תקיעה שסיימו במניינים אחרים לבוא ולסייע.


וראו גם מה שהובא בשם הגרש"ז:
בשו"ת שאילת שלמה ב, נה: "ומורי הגאון הגדול מבריסק מהרי"ל דיסקין ז"ל פה היה מדקדק גדול בזה, שאם היה רק איזה שינוי קול במשך התקיעה, ואף בסוף, היה מצוה לתקוע שנית. ולפעמים היו עוברים לפניו כעשר תוקעים עד שעשו התקיעה ישרה ופשוטה לפניו זי"ע, וכן אני נוהג אחריו". וכ"כ בהליכות שלמה ב, ט, בשם הרב חרל"פ.

יעויין גם לשון ריא"ז בשלטי הגיבורים ר"ה ט:-י. בדפי הרי"ף שכתב שאין בתקיעות נוספות משום 'בל תוסיף' שכן 'המרבה בתקיעות אינו אלא כמרבה בתפילה' ומכאן טעם נוסף להרבות בתקיעות משום ריבוי תפילה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוגוסט 31, 2018 10:58 am

דברי הריא"ז על 'כמרבה בתפילה' כבר הובאו כאן באשכול עשיר בענין זה שתקיעה היא כמו תפילה, והובאו שם ידיעות רבות בענין.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוגוסט 31, 2018 11:21 am

נוטר הכרמים כתב:דברי הריא"ז על 'כמרבה בתפילה' כבר הובאו כאן באשכול עשיר בענין זה שתקיעה היא כמו תפילה, והובאו שם ידיעות רבות בענין.


viewtopic.php?f=30&t=1797#p11981

בתוך הגולה
הודעות: 794
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' ספטמבר 02, 2018 2:57 pm

הרב מעט דבש ואיש ספר- יש"כ גדול!

לגבי החידוש של ישיבת הש"ץ באמצע החזרה, אף שאולי אי"ז מקומו כאן. הנה יל"ע האם טעם ההיתר משום שכעת אינו בשמו"ע, וא"כ אף יחיד אם חש חולשה באמצע תפילתו יכול להפסיק ולפוש מעט בישיבה (והדבר נשמע מחודש ומתמיה). או שדוקא הש"ץ? ואולי מפני שכבר הפסיק בפיוטים?

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ידידיה » א' ספטמבר 02, 2018 4:35 pm

בתוך הגולה כתב:הרב מעט דבש ואיש ספר- יש"כ גדול!

לגבי החידוש של ישיבת הש"ץ באמצע החזרה, אף שאולי אי"ז מקומו כאן. הנה יל"ע האם טעם ההיתר משום שכעת אינו בשמו"ע, וא"כ אף יחיד אם חש חולשה באמצע תפילתו יכול להפסיק ולפוש מעט בישיבה (והדבר נשמע מחודש ומתמיה). או שדוקא הש"ץ? ואולי מפני שכבר הפסיק בפיוטים?

לכאורה חלש יחיד, גם בעמידה צריך לשבת אם חולשתו מעכבת כוונתו.
ואולי דווקא ש"צ לא יישב, משום כבוד הציבור.
אמנם הפיוטים אולי אינם בכלל התפילה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ספטמבר 04, 2018 9:52 pm

הרשימה שבאה כאן

נערכה מחדש ונוספו בה מפנקסי קבלותיו ועוד דברים יקרים. אך תראי אותי תיקחי מוסר. לע"נ הטהורה.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » ג' ספטמבר 11, 2018 9:27 pm

שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
ואיך נהג באופן כללי במי שנוהג כמנהג הגר"א בכל הענינים, אך מתפלל במקום שאין נוהגים כן, האם מצטרף לאמירת י"ג מידות ולשאר תפילות כגון אמירת וכתוב לחיים בחזרת הש"ץ, ועוד מקומות, האם צריך לנהוג כמנהג המקום, או ינהג כהגר"א?

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ברוז » ג' ספטמבר 11, 2018 9:34 pm

בלוח "דבר בעתו" החדש.
כמה עמודים הוקדשו לזכרו הטהור, ביום היארצייט.

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ג' ספטמבר 11, 2018 11:18 pm

איש_ספר כתב:הרשימה שבאה כאן

נערכה מחדש ונוספו בה מפנקסי קבלותיו ועוד דברים יקרים. אך תראי אותי תיקחי מוסר. לע"נ הטהורה.

בהזדמנות זו אבקש את מעלתכם לכתוב ספר על תולדותיו למען נזכה ללמוד קצות דרכיו.

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דעת_האברך » ד' ספטמבר 12, 2018 12:12 am

איש_ספר כתב:הרשימה שבאה כאן

נערכה מחדש ונוספו בה מפנקסי קבלותיו ועוד דברים יקרים. אך תראי אותי תיקחי מוסר. לע"נ הטהורה.



עברתי שוב על הרשימה, ואכן, פנים חדשות באו לכאן!
פנים של הלכה, פנים של מוסר, פנים של יראת שמים, פנים של בן אדם לחברו, פנים של דקדוק המצוות, פנים של שמירת המסורה, פנים של צידקות, פנים של טהרה ופרישות.
איי, מי יתן לנו תמורתו, ולואי ויהיה מליץ יושר על משפחתו ועל עם ישראל באלו ימי הדין.

אהוביון
הודעות: 81
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:03 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אהוביון » ד' ספטמבר 12, 2018 10:49 am

בהמעיין החדש, קונטרס הלכות בית המרחץ מהגרש"ד זצ"ל וכן איזה זכרונות מיהודי שהסתופף קצת בצילו. כדאי לצרף לכאן.

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1240
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » ד' ספטמבר 12, 2018 12:28 pm

הל' בית המרחץ.pdf
(538.31 KiB) הורד 361 פעמים
קוים לדמותו - המעין.pdf
(607.79 KiB) הורד 342 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ספטמבר 12, 2018 4:04 pm

אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).

---

אגב, לעיל הובא שלא התעטף בעטיפת הישמעאלים.

ראוי להעתיק כאן מש"כ בהסכמה לספר ויוסף עוד דוד ירושלים תש"ע.
לא ראיתי שהביא דברי הגר"א במעש"ר אות טו שלא היה מתעטף בעטיפת הישמעאלים כלל כ"כ ודהיינו כפשטות לשון מרן בסי' ח ס"ב. וכן נוהגים ההולכים בעקבות מנהגי רבינו הגר"א. ואי לא מסתפינא הייתי אומר דעכ"פ ע"פ הנגלה הרי כל עטיפת הישמעאלים בזמננו שאין אנו רגילים בצורות עטיפות כאלה, א"כ אין זה שייך כלל לדידן, והרי גם לגבי אבילות אין אנו נוהגים כהיום בעטיפת הישמעאלים (כיו"ד סי' שפו). ועכ"פ מן הראוי שהפסוקים שאומרים בשעת העטיפה יאמרו אח"כ, לאחר מעשה העטיפה.
ואמנם אף אני הצב"י שאלתיו פעם למה לא חושש לד' האר"י שהיה מתעטף בעטיפת הישמעאלים שיעור ד"א (והובא במ"ב על אתר) והשיב שחושש להפסק. ואע"פ שהוא לא היה אומר פסוקים. ואולי עיקר הענין להתעטף מיד אחר הברכה, ולכן כיון דחשש להפסק שוב לא התעטף. וצ"ע.

עובדיה חן
הודעות: 1819
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' ספטמבר 12, 2018 7:56 pm

חבר פורום אוצר החכמה כתב:
הל' בית המרחץ.pdf
קוים לדמותו - המעין.pdf

מוזכר שם שחיבר ספר על תולדות הלשם היכן ניתן להשיגו ?

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » ד' ספטמבר 12, 2018 8:58 pm

איש_ספר כתב:
אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).


ייש"כ
ואיך הוא עצמו נהג בימים נוראים, הוא היה אומר עם הציבור י"ג מידות ו"וכתוב" "לדוד" וכו'?

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' ספטמבר 12, 2018 9:09 pm

עובדיה חן כתב:
חבר פורום אוצר החכמה כתב:
הל' בית המרחץ.pdf
קוים לדמותו - המעין.pdf

מוזכר שם שחיבר ספר על תולדות הלשם היכן ניתן להשיגו ?

"ארי במסתרים", נמצא באוצר (ובאתר הטאבלט).

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' ספטמבר 13, 2018 8:00 am

חבר פורום אוצר החכמה כתב:
הל' בית המרחץ.pdf
קוים לדמותו - המעין.pdf


ייש"כ על הקונטרס.

הזכיר שם שיש לעיין בחילוק לעניין כיסוי הערווה בין עליה מהנהר והירידה עליו, (והזכיר פי' הראי"ז ותמה עליו) עי' שם,


האם משהו יודע השכיל או שמע פירוש אחר בעניין?.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ספטמבר 14, 2018 3:43 am

חבר פורום אוצר החכמה הביא את המאמר בהמעיין בו בין היתר כתב:
המעיין.jpg
המעיין.jpg (47.37 KiB) נצפה 14733 פעמים

והנה מה שציין הס"ק על ספר מס"י שלו...
מסילת.jpg
מסילת.jpg (206.54 KiB) נצפה 14733 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ספטמבר 14, 2018 3:54 am

לפני כעשרים וחמש שנה נסתלק בתאונת דרכים הגה"צ סובר הרזים ר"מ בן שמעון זצ"ל.
פטירתו היתה מאורע מזעזע ומדאיב מאד.
הס"ק שהיה ידידו ורעו הספידו ברגש ובבכי.
במובן רב, יש לראות בדבריו הנאמרים שם, מתיאור של דמותו שלו.
קבלתי ממשפחת הצדיק הקלטה מן ההספד ע"מ להעלותה בזה.

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברהם » ו' ספטמבר 14, 2018 8:03 am

נורא מאד!


לגבי המאמר בהמעיין הוא מזכיר שם שהצדיק זי"ע לא הקפיד על ערבי נחל ממש אלא ביום הראשון. האם ידוע הטעם לזה? הרי שיטות כמה וכמה ראשונים שהוא לעיכובא.

[זה עידן תמוה לי מנהג העולם שמחמירים מאד מאד באתרוג ובלולב ובהדסים, ואילו בעניין כזה אשר יש בו חשש פסלות - אף שלא נפסקה ההלכה כך - אין מחמירים, ויש שנים שאין בכל השווקים ערבה הגדלה על מים אחת לרפואה...
אך מהדברים הנ"ל משמע שגם הצדיק זי"ע סבר שאין מקום להחמיר בזה אלא ביום הראשון בלבד].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ספטמבר 14, 2018 8:44 am

אכן ההספד נורא מאד. אני הק' שומע אותו שוב ושוב וממש אם אבן הוא נימוח. הייתי שם כנער צעיר באשכבתיה דרבי והיללות שעלו מן הקהל עדיין מהדהדות בראשי.

לגבי ערבי נחל. א"י הטעם המדויק. אבל ככלל, היה אצלו הבדל ברור בין דאורייתא לדרבנן. (כמו למשל, תקיעות חוזרות לאפוקי שיטות ראשונים, רק ביום הראשון). אולי זה קשור להקפדתו לעיין בהלכה ממקורה. כמדומה שהיום נוהגים לטשטש את ההבדל...

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי צביב » ו' ספטמבר 14, 2018 10:36 am

במכתב הסכמת הגרש''ד לספר מועדי השם,
ביאר מנהגו, שאין מקום בארץ ישראל למנהג שלא לסכך בפלפונים, כי הנסרים מכוסים בטיט וסיד.

( היום יש מרפסות המכוסות בפרגולות קבועות, לכאורה צ''ע)

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ו' ספטמבר 14, 2018 2:35 pm

איש_ספר כתב:לפני כעשרים וחמש שנה נסתלק בתאונת דרכים הגה"צ סובר הרזים ר"מ בן שמעון זצ"ל.
פטירתו היתה מאורע מזעזע ומדאיב מאד.
הס"ק שהיה ידידו ורעו הספידו ברגש ובבכי.
במובן רב, יש לראות בדבריו הנאמרים שם, מתיאור של דמותו שלו.
קבלתי ממשפחת הצדיק הקלטה מן ההספד ע"מ להעלותה בזה.
הספד הגאון המקובל ר' שריה על אבא.mp3

אודה מאוד אם אפשר להוריד גם התמליל אם יש

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » ו' ספטמבר 14, 2018 5:34 pm

איש_ספר כתב:
אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).


אחזור שוב על השאלה, כיון שזה חשוב לי למעשה, איך נהג הגר"ש כשהציבור כולו אמר י"ג מידות או "וכתוב" "לדוד" וכדומה, האם אמר עמם, או שתק כמנהגו?

תודה למשיבים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ספטמבר 15, 2018 8:34 pm

אליעזר בלוי כתב:אודה מאוד אם אפשר להוריד גם התמליל אם יש

ההספד נדפס בלנפש תדרשנו ח"ב עמ' רלא-רלד ובהבדלים קלים בראש ס' שמן המשחה ח"ד של הרב בן שמעון.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב א' ספטמבר 16, 2018 8:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 16, 2018 1:36 am

אברך כתב:
איש_ספר כתב:
אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).


אחזור שוב על השאלה, כיון שזה חשוב לי למעשה, איך נהג הגר"ש כשהציבור כולו אמר י"ג מידות או "וכתוב" "לדוד" וכדומה, האם אמר עמם, או שתק כמנהגו?

תודה למשיבים.

י"ג מדות ראיתי שאמר. "וכתוב" ו"בספר", קרוב לודאי שלא אמר. "לדוד" כנראה לעיתים כך לעיתים אחרת, לפי כוחו.

אברך
הודעות: 556
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » א' ספטמבר 16, 2018 8:31 am

ייש"כ.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים