הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
אברך
הודעות: 318
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » ו' אוגוסט 17, 2018 2:21 pm

לגבי הקטע האחרון, אינני יכול להביע דעה מוחלטת בענין, כיון שהסתופפתי בצילו כשהייתי צעיר וביישן, וכמעט לא שאלתי אלא רק התבוננתי [על אף שזכיתי ללמוד עמו ביחידות, מכל מקום התביישתי לשאול], אולם לעצם הנושא, ודאי שלא היה נערוויסט עם עצבים, אולם כל מה שהיה חשש בענין הלכה ממש היה נוהג להחמיר - בדר"כ כהגר"א - ולכן חיסר מברכת המזון ובשמ"ע כל עניני התחנונים, וכנזכר לענין ברכת הלולב וכדו', אולם זה לא מנע ממנו להדגיש שוב ושוב שאף שאסור להתחנן בשבת, מכל מקום יתפלל על כל דבר בהרהור. ומכל מקום יתכן שהעדיף להחמיר בעונג שבת מאשר להחמיר בדין קידוש במקום סעודה, בפרט שלא ברור שלא יצא גם ידי חובת הגר"א.
מצד שני ודאי שהיו דברים שהם בגדר נערווין ממש, כגון שהיה מדקדק לשמוע כל הברה וכל אות בקריאת התורה ומגילה, והיה מחזיר את הבעל קורא הרבה על כל חשש שמא לא שמע אות אחת, אולם לא היה עושה זאת בעצבים אלא כדרכו בנחת ובכובד ראש, וזה ההבדל בין מי שנערויסט וכולו מלא עצבים, למי שאכן מדקדק על כל פסיק, אבל עושה זאת בנחת ולא על חשבון אחרים כמובן.

לענין
הודעות: 1278
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי לענין » ו' אוגוסט 17, 2018 5:41 pm

פרי יהושע כתב:אציין שכשהיו מגיעים אליו כאלו שהקפידו לקדש דווקא על פת, היה מקפיד עליהם שיאכלו הפת עם איזה תיבול משום עונג שבת, (ואגב כותב על מנהג העולם כיום שטובלים הלחם בחומוס וכיו"ב במקום מלח שאין לו טעם שהפת מתובלת אלא מאי מלח משום העניין המיוחד וזה לא מתקיים).



תלמוד ערוך הוא, כסא דהרסנא.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' אוגוסט 17, 2018 5:50 pm

תשובה אופיינית ודירוג מעניין.

1. סב"ל.
2. קהל מרוגז.
3. מחלוקת.
תשובה.jpg
תשובה.jpg (70.04 KiB) נצפה 4139 פעמים

דרומי
הודעות: 4083
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוגוסט 18, 2018 9:36 pm

באמת מעניין עד מאוד! [וגם שאלה מעשית מאוד בהרבה מקומות]

ייש"כ

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' אוגוסט 18, 2018 9:41 pm

אבקברד כתב:אם אפשר להסביר יותר במפורט מה היתה שיטתו בעניין כוונת פסוק ראשון דקריאת שמע.

במוריה הקרוב יתפרסם בס"ד קונטרס שלם שלו בענין זה.

סעדיה
הודעות: 1233
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי סעדיה » ש' אוגוסט 18, 2018 9:46 pm

אברך כתב:אך ישנם תלמידי חכמים מובהקים שנוהגים כהגר"א, ובענין זה סוברים שאם מקדש שוב קודם הסעודה אין בזה בעיה גם להגר"א.

וכן מצדד במעגלי צדק ליקוטי או"ח סי' כ"ב.

אב בבינה
הודעות: 658
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אב בבינה » ש' אוגוסט 18, 2018 11:39 pm

כמדומה באחד מכרכי נזר התורה יש לו מכתב שמסביר דעת הגר"א בענין מזונות בקידוש

סעדיה
הודעות: 1233
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי סעדיה » ש' אוגוסט 18, 2018 11:48 pm

אב בבינה כתב:כמדומה באחד מכרכי נזר התורה יש לו מכתב שמסביר דעת הגר"א בענין מזונות בקידוש

כרך י"ח עמ' ער"ה.
ונר' דלא נחית לסברא דיש ב' דינים בקידוש, דא"כ ל"ק מה שהעיר.

חיים שמעון
הודעות: 108
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2011 1:56 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי חיים שמעון » א' אוגוסט 19, 2018 1:13 am

"שו"ע ר' זלמן"
נוסח מקובל?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 19, 2018 3:14 am

איכה יועם כתב:כעת עולה בזכרוני איך שהזהיר פעם כי לדעתו זמן קריאת שמו"ת דוזאת הברכה מסתיים אחר שהחלו לקרוא בפרשת בראשית ואעפ"י שהוא רק ממנהגא שלא יקטרג השטן, וסיים 'ואלו שקוראים אחרי כן לא יוצאים' כשעד הרגע אני נרעד להזכר באיזו חרדה ממש אמר זאת, ביטול דינא דגמרא!

כ"ה בכה"ח סי' רפה אות כו ממט"י (עיאש) שם ס"ק ד וכ"ה ברוח חיים (פלאג'י) ס"ק ד. והאריך בזה בבירור הלכה שם ס"ק לו, ושם מאי שנא משאר הקריאות שמ"מ אפשר עד יום ג.
וכ"ה לאידך גיסא. עי' בהסכמת הס"ק לס' בירורי חיים אנטוורפן תשנ"ח:
לרבים השואלים מדי שנה מתי התחלת שמו"ת של פרשת בראשית, וזאת אשיב בס"ד דהתחלת הזמן הוא מיד אחר שקראו חתן בראשית בשמחת תורה, מיהו אם יש בשנה ההיא עוד יום ב' וה' אחר שמח"ת וכמו"כ כשחל שמח"ת באר"י בשב"ק ויקראו במנחה בראשית, בכל זה רצוי לכתחילה להמתין עד שיקראו בתורה בראשית, אם בשבת שמח"ת במנחה אם בב' וה', אבל מעיקר הדין זמן ההתחלה הוא משקראו חתן בראשית.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוגוסט 19, 2018 3:45 am

במאמרו הנפלא של הרמ"מ אייכנשטיין הנז"ל כתוב כך:
סליחות בשבת.jpg
סליחות בשבת.jpg (92.26 KiB) נצפה 3667 פעמים


והענין טעון תיקון, ובאמת היה לו בזה הרבה מו"מ ושינה דעתו כמה פעמים.

ובכן בלוח לא"י כתב לסיים בהרחמים והסליחות ובזה השלחן ח"א סי' קלא ס"ה כתב הס"ק להשיג ע"ד, שכן מד' הרמ"א מ' שאין מדלגין אלא א"מ ומשמע שכל השאר אומרים.

בשומע ומוסיף חלק יוה"כ (פנימי) נאספו כל רשימותיו בענין זה ומתוכם אנו למדים שהיו לו כמה חזרות בענין זה:

ברשימה אחת (שלא התברר זמנה) כתב שבירר הענין יותר ומצא שמש"כ בלוח, כ"ה במחזורי אשכנז (לשני מנהגותם) ובנוהג כצאן יוסף שהוא מנהג פפד"מ ועוד, ומ"מ לא הונח לו אחר שבסידורי פולין ליתא ומשמעות הרמ"א אינו כן, ותמה על הרימ"ט האם חידש מנהג מעצמו או שכך מצא לפניו. ולמעשה סיים 'כל המשנה ידו על התחתונה', שאין לקצר בסליחות.

מתוך רשימה אחרת (כנ"ל) נראה שחזר בו וקיבל דברי הלוח, שכן לדעתו מד' ריב"ש מ' שהיה צריך לדלג כל הסליחות במעריב, שכן לא התירו לד' הריב"ש לומר רק סליחות שהן בתוך התפילה, אבל סליחות של מעריב שהן אחר התפילה היה צריך להשמיטן בכלל, ותמה על הרמ"א שלא כתב כן אע"פ שהביא ד' ריב"ש, וסיים שע"ד פשרה יש לקבל המנהג של הלוח ולומר סליחות מקוצרות.

ברשימה אחרת (כנ"ל) נראה שבאיזה זמן היה הענין אצלו בבחינת הן ולאו רפיא בידיה, כי הביא שני המנהגים וסיים 'ודעביד כמר עביד'.

אכן משנה אחרונה שלו היתה כמש"כ בתחילה בזה"ש, לסיים הסליחות עד גמירא. כן העיד בפני הש"ץ הותיק והישיש רא"נ ננקנסקי שליט"א, וכך רשם הס"ק ברשימה משנת תשנ"ח (נדפסה גם היא שם) וכן בשנת תשע"ה, וכן הובא בשמו בלוח ההלכות ומנהגים משנת תשע"ה עי"ש מילתא בטעמא, וכן אני הק' הייתי ש"ץ לפניו ביו"כ שחל בשבת, והורה לסיים עד גמירא.

ואגב גם בקרה"ת דליל שמנ"ע, שהזכיר הרב המגיה, היתה לו חזרה, שכן מתחילה היה הוא ז"ל הרוח החיה שבקריאה זו והיה מחלק העליות בעצמו, ואח"כ הדר לכל חסידיו והיה עוזב אחר ההקפות ומניח לקהל לעשות כרצונו.

בברכה המשולשת
הודעות: 9332
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 19, 2018 10:11 am

אברך כתב: אך ישנם תלמידי חכמים מובהקים שנוהגים כהגר"א, ובענין זה סוברים שאם מקדש שוב קודם הסעודה אין בזה בעיה גם להגר"א.


יש על זה דיון בספר ארץ הצבי לגר"צ שכטר שליט"א

בברכה המשולשת
הודעות: 9332
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 19, 2018 10:18 am

פרי יהושע כתב:כי אין בעיה להוסיף (כך אמר).


וגם כתב כן (בתוך הנהגות הגרי"מ חרל"פ שבספר בינו שנות דור ודור)

קריינא דאיגרתא
הודעות: 33
הצטרף: ד' פברואר 05, 2014 10:30 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי קריינא דאיגרתא » א' אוגוסט 19, 2018 11:23 am

יחד בדורו כל העלונים.png
יחד בדורו כל העלונים.png (653.67 KiB) נצפה 3584 פעמים


מישהו יודע מי זה האברך?
ששרה בצילו וכתב את המאמר ?

כל העלונים יחיד בדורו.png
כל העלונים יחיד בדורו.png (2.33 MiB) נצפה 3584 פעמים

יחיד בדורו כל העלונים.png
יחיד בדורו כל העלונים.png (468.22 KiB) נצפה 3584 פעמים

כ אספרה.png
כ אספרה.png (2.42 MiB) נצפה 3584 פעמים

כל העלונים אספרה.png
כל העלונים אספרה.png (392.96 KiB) נצפה 3584 פעמים

ח''ל קאליסק
הודעות: 915
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 4:15 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ח''ל קאליסק » א' אוגוסט 19, 2018 2:27 pm

ידיעה מעניינת שהתפרסמה בשמו בקובץ באו''י קרלין סטולין
קבצים מצורפים
Image (93).jpg
Image (93).jpg (842.23 KiB) נצפה 3529 פעמים

אהוביון
הודעות: 76
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:03 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אהוביון » א' אוגוסט 19, 2018 3:47 pm

איש_ספר כתב:במאמרו הנפלא של הרמ"מ אייכנשטיין הנז"ל כתוב כך:
סליחות בשבת.jpg



אכן משנה אחרונה שלו היתה כמש"כ בתחילה בזה"ש, לסיים הסליחות עד גמירא. כן העיד בפני הש"ץ הותיק והישיש רא"נ ננקנסקי שליט"א, וכך רשם הס"ק ברשימה משנת תשנ"ח (נדפסה גם היא שם) וכן בשנת תשע"ה, וכן הובא בשמו בלוח ההלכות ומנהגים משנת תשע"ה עי"ש מילתא בטעמא, וכן אני הק' הייתי ש"ץ לפניו ביו"כ שחל בשבת, והורה לסיים עד גמירא.

ואגב גם בקרה"ת דליל שמנ"ע, שהזכיר הרב המגיה, היתה לו חזרה, שכן מתחילה היה הוא ז"ל הרוח החיה שבקריאה זו והיה מחלק העליות בעצמו, ואח"כ הדר לכל חסידיו והיה עוזב אחר ההקפות ומניח לקהל לעשות כרצונו.

אמנם בספר וזרח השמש שיו"ל תשס"ח כתב דאף שבעבר נהגו במנין להשלים הסליחות, בשנים האחרונות חזרו להפסיק בהרחמים והסליחות, וכהלוח.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 20, 2018 8:26 am

שכחתי לציין שגם ביו"כ האחרון לחייו, שנת תשע"ח, סיימו בבית מדרשו את הסליחות עד גמירא.

עובדיה חן
הודעות: 964
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' אוגוסט 20, 2018 9:31 am

איש_ספר כתב:שכחתי לציין שגם ביו"כ האחרון לחייו, שנת תשע"ח, סיימו בבית מדרשו את הסליחות עד גמירא.

היכן ניתן להשיג את החיבור שלו על אלול וימים נוראים?

איש וילנא
הודעות: 72
הצטרף: ה' אוגוסט 20, 2015 10:05 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש וילנא » ב' אוגוסט 20, 2018 1:21 pm

עובדיה חן כתב:
איש_ספר כתב:שכחתי לציין שגם ביו"כ האחרון לחייו, שנת תשע"ח, סיימו בבית מדרשו את הסליחות עד גמירא.

היכן ניתן להשיג את החיבור שלו על אלול וימים נוראים?


תיכף עומד לאור בס"ד קיצור הלכות מועדים על ימים נוראים במהדורה מורחבת

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 20, 2018 2:22 pm

"הלשון הממהרת להורות אמרי שפר, בעונות איך עתה מלחכת את העפר"
20180820_105031.jpg
20180820_105031.jpg (1.58 MiB) נצפה 3309 פעמים

ידידיה
הודעות: 1007
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ידידיה » ב' אוגוסט 20, 2018 3:34 pm

איש_ספר כתב:"הלשון הממהרת להורות אמרי שפר, בעונות איך עתה מלחכת את העפר"
20180820_105031.jpg

https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?9415&lang=eng

דעת_האברך
הודעות: 473
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דעת_האברך » ב' אוגוסט 20, 2018 8:41 pm

אף אחד עוד לא כתב על הקונטרס "ארי במסתרים" שיצא השבוע ונמכר בדוכני בלוי על מרנא הגרש"ד זצ"ל. חלק מהדברים שם נכתבו כאן ובעוד מקומות וחלק דברים חדשים. אישית התעוררתי והתחזקתי לדקדוק ההלכה בכל מחיר ובכל קושי, בין בהלכות גזל ובין בהלכות בין אדם למקום בעיקר בדברים שאנשים רגילים להורות היתר לעצמם. ולוואי ויצא משהו מהתעוררות זו...

בברכה המשולשת
הודעות: 9332
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 20, 2018 9:20 pm

דעת_האברך כתב:אף אחד עוד לא כתב על הקונטרס "ארי במסתרים" שיצא השבוע ונמכר בדוכני בלוי על מרנא הגרש"ד זצ"ל. חלק מהדברים שם נכתבו כאן ובעוד מקומות וחלק דברים חדשים. אישית התעוררתי והתחזקתי לדקדוק ההלכה בכל מחיר ובכל קושי, בין בהלכות גזל ובין בהלכות בין אדם למקום בעיקר בדברים שאנשים רגילים להורות היתר לעצמם. ולוואי ויצא משהו מהתעוררות זו...


מי חיבר את הקונטרס?
וסליחה על הבורות, אבל מה זה דוכני בלוי?

אברך
הודעות: 318
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » ב' אוגוסט 20, 2018 10:19 pm

דוכני בלוי, זה מכירת ספרים בבתי כנסיות מרכזיים ברחבי הארץ, והתשלום בקופות המשתלשלות או בנדרים פלוס.

במודיעין עילית לא ראיתי בדוכנים חוברת כזו.

דעת_האברך
הודעות: 473
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דעת_האברך » ב' אוגוסט 20, 2018 10:38 pm

בברכה המשולשת כתב:
דעת_האברך כתב:אף אחד עוד לא כתב על הקונטרס "ארי במסתרים" שיצא השבוע ונמכר בדוכני בלוי על מרנא הגרש"ד זצ"ל. חלק מהדברים שם נכתבו כאן ובעוד מקומות וחלק דברים חדשים. אישית התעוררתי והתחזקתי לדקדוק ההלכה בכל מחיר ובכל קושי, בין בהלכות גזל ובין בהלכות בין אדם למקום בעיקר בדברים שאנשים רגילים להורות היתר לעצמם. ולוואי ויצא משהו מהתעוררות זו...


מי חיבר את הקונטרס?
וסליחה על הבורות, אבל מה זה דוכני בלוי?

כמדומני שלא מובא שם שמו של הכותב.

אברך
הודעות: 318
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » ב' אוגוסט 20, 2018 11:36 pm

שמעתי סיפור מפי אדם שהתפלל עמו ביום הכיפורים לפני קרוב לשלושים שנה, [ברח' הירש], ולאחר יום הכיפורים הגרש"ד זצ"ל הראה על נר שהיה על העמוד של החזן שהיה אמור להספיק לדלוק רק בלילה, והוא דלק כל היום עד למוצאי היום הקדוש, והגרש"ד הראה לסובבים עמו על המופת שדלק כל היום.
[זכיתי להתפלל עמו בימים הנוראים בצעירותי, במקום הנ"ל, וקשה לשכוח את התפילות המרוממות והרגועות - בלא שממהרים לשום מקום, וכמובן הבכיות העצומות של הגרש"ד זצ"ל בקריאת התורה במות שני בני אהרן, ובעוד מקומות, קשה לשכוח דברים כאלו גם לאחר שנים רבות. אגב, האם בשנים האחרונות עדיין התפלל שם? והאם המנין שלו ימשיך להתקיים גם לאחר פטירתו?]

גבול ים
הודעות: 664
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי גבול ים » ג' אוגוסט 21, 2018 12:34 am

סעדיה כתב:
אברך כתב:אך ישנם תלמידי חכמים מובהקים שנוהגים כהגר"א, ובענין זה סוברים שאם מקדש שוב קודם הסעודה אין בזה בעיה גם להגר"א.

וכן מצדד במעגלי צדק ליקוטי או"ח סי' כ"ב.

שמעתי מהגרד"צ זללה"ה בשם הגרש"א זללה"ה שבענין זה יש מקום לצרף גם את הספיקות בפת הבאה בכיסנים [ואגב רבינו נ"ע החמיר מאוד בזה לענין שתיה אחר מזונות לצאת בברכה מאחר, שמא נטפל לפת].

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' אוגוסט 21, 2018 12:59 am

חלמישצור כתב:
דעת_האברך כתב:ח"ו אין ללמוד ממכתב זה שהתיר עליה להר הבית:

הדברים האלה הם מתוך 'קונטרס אחר כתלנו' שהו"ל הגרש"ד בשנת תשכ"ז והאגרת דלעיל מאוחרת. לכן נכון יותר לענ"ד להביא מספרו 'משוש כל הארץ' שיצ"ל בתשמ"ג ובשערו נוסף: 'ומכאן אזהרה רבה לשמור על האיסור החמור הנוגע בעונש כעת וכפי הנהוג מדור דור שלא להיכנס לכל שטח הר הבית'. ועוד יותר טוב להביא מהמהדורה החדשה של 'זכרון בצלאל', תשס"ט, שם נדפס בין השאר קונטרס אחר כתלנו מחדש ובראשו האזהרה הנ"ל. והדברים פשוטים.

אף שהדבר פשוט יותר בביעתא בכותחא, מ"מ מכל מכתב יש ללמוד ולסגל כמה דברים יקרים ונעלים.
מכתב משנת תשמ"ו שטרם פורסם ברבים

בס"ד, יום ה' ראה תשמ"ו
מע"כ ידה"נ הרה"ג ר' ...... שליט"א.
שלו' וברכה.
אודות הענין שביקש ממני לפני איזה זמן לחוות דעתי אודות הפירסומים של כמה ת"ח ברי לבב הכואבים את צער השכינה הנמצאת בגלותא עד ישקיף וירא ורוצים לעשות פעולות בבחינת איתערותא דלתתא כדי שעי"ז תהיה התעוררות דלעילא במהרה בימינו. ועושים תעמולה לבנין בית כנסת בהר הבית וכמו כן תעמולה להקרבת קרבנות וכו'.

הנה צריך להפריד בין המושגים, בנין בית כנסת שם שאין בזה שום מצוה מיוחדת הרעיון פסול מהתחלתו כי אין לנו שום ידיעה ברורה איפה העזרה ואיפה החיל ואיפה הר הבית. והרי גם הכניסה להר הבית יש בה דינים רבים במהות טהרת הנכנסים ואיך להיכנס, וכל ההשערות במיקום המקומות הכל הן השערות בעלמא, ואיך נסמוך באיסורי כרת על השערות או על כל אחד ואחד. על כן הדבר אסור בתכלית האיסור וכמו בכל הדורות שנהגו איסור מוחלט להיכנס לכל שטחי הר הבית ואין כאן שום הבדל בין אז לעתה, וכל המדידות הן להלכה ולא למעשה.

ולענין הקרבת קרבנות מצוה גדולה ללמוד כעת כל פרט ופרט בדינים קשים אלה ואחר בירור כל פרט ופרט בחבורת ת"ח יראי ה' שאין להם בעולמם שום דיעות מוקדמות אלא רק לקיים רצון ה' יחליטו ויסכמו בעלי ההוראה שבהם בעלי שכל ישר האם ובאיזה צורה ניתן לקיים דבר גדול זה. והעיקר שיהיה ברור קודם כל הדבר להלכה כל פרט ופרט ואז יעזור ה' שנוכל לקיים גם למעשה ואף שאין כעת שום מבוא איך לקיים זה למעשה מ"מ אין אנו יודעים דרכי ה' ותשועת ה' כהרף עין בדבר שלא היינו כלל מעלים על דעתינו.
אבל הרעיון של בניית בית כנסת שם וממילא יבוא כל צרוע וכל זב להתפלל שם ויכשלו באיסורי כרת זהו רעיון פסול מעיקרו וכי בשביל הפגנת נוכחות נתיר איסורי כרת.

ובינתיים עם השינון והלימוד להלכה למעשה של עניני הקרבנות נקיים גם כן בל"נ שני דברים יסודיים ונתחזק בהם, דעל ידי זה כאילו בונים בית המקדש. והם ענין החסד בכל היקיפיו וכדאיתא באבות דרבי נתן פ"ד, וז"ל, פעם אחת היה ריב"ז יוצא מירושלים והיה רבי יהושוע הולך אחריו וראה בית המקדש חרב, אר"י אוי לנו על זה שהוא חרב, מקום שמכפרים בו עוונותיהם של ישראל, אמר לו בני, אל ירע לך יש לנו כפרה אחת שהיא כמותה, ואיזה, זה גמ"ח שנאמר כי חסד חפצתי ולא זבח, ע"כ.
והדבר השני, לחדול משנאת חינם ולהתגבר בשמירת הלשון דגם עי"ז הוא כאילו בונה בית המקדש וכמו שהאריך בזה רבנו החפץ חיים בספר כבוד שמים הנספח לחובת השמירה, וכן בחובת השמירה אות ט"ו, ובשמירת הלשון ח"ב פ"ז.
ובזכות שמירת כל הנ"ל והאיתערותא דלתתא נזכה בקרוב לבנין ב"מ ותפארתנו ולביאת מ"צ בב"א.
שריה דבליצקי


והנה תמונתו
לבצלאל1.jpg
לבצלאל1.jpg (213.34 KiB) נצפה 2998 פעמים
לבצלאל2.jpg
לבצלאל2.jpg (145.56 KiB) נצפה 2998 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 9332
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 21, 2018 9:04 am

אברך כתב:דוכני בלוי, זה מכירת ספרים בבתי כנסיות מרכזיים ברחבי הארץ, והתשלום בקופות המשתלשלות או בנדרים פלוס.

במודיעין עילית לא ראיתי בדוכנים חוברת כזו.


תודה רבה
אצלנו אין דבר כזה, אבל בעז"ה כשאהיה בירושלים עיה"ק אחפש (אם יש רשימה זמינה בקלות להיכן יש בירושלים ולא תהיה שום טירחה להעלות את זה לכאן, אודה מאוד)

דעת_האברך
הודעות: 473
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דעת_האברך » ג' אוגוסט 21, 2018 1:41 pm

הנה הכריכה:

דעת_האברך
הודעות: 473
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דעת_האברך » ג' אוגוסט 21, 2018 1:44 pm

דעת_האברך כתב:הנה הכריכה:
קבצים מצורפים
20180821_083505.jpg
20180821_083505.jpg (3.48 MiB) נצפה 2847 פעמים

שומע ומשמיע
הודעות: 1422
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' אוגוסט 21, 2018 7:01 pm

בברכה המשולשת כתב:
אברך כתב:דוכני בלוי, זה מכירת ספרים בבתי כנסיות מרכזיים ברחבי הארץ, והתשלום בקופות המשתלשלות או בנדרים פלוס.

במודיעין עילית לא ראיתי בדוכנים חוברת כזו.


תודה רבה
אצלנו אין דבר כזה, אבל בעז"ה כשאהיה בירושלים עיה"ק אחפש (אם יש רשימה זמינה בקלות להיכן יש בירושלים ולא תהיה שום טירחה להעלות את זה לכאן, אודה מאוד)

בהמון מקומות בכל הריכוזים החרדיים, נפוץ מאד מאד.

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 21, 2018 7:04 pm

איש_ספר כתב:
חלמישצור כתב:
דעת_האברך כתב:ח"ו אין ללמוד ממכתב זה שהתיר עליה להר הבית:

הדברים האלה הם מתוך 'קונטרס אחר כתלנו' שהו"ל הגרש"ד בשנת תשכ"ז והאגרת דלעיל מאוחרת. לכן נכון יותר לענ"ד להביא מספרו 'משוש כל הארץ' שיצ"ל בתשמ"ג ובשערו נוסף: 'ומכאן אזהרה רבה לשמור על האיסור החמור הנוגע בעונש כעת וכפי הנהוג מדור דור שלא להיכנס לכל שטח הר הבית'. ועוד יותר טוב להביא מהמהדורה החדשה של 'זכרון בצלאל', תשס"ט, שם נדפס בין השאר קונטרס אחר כתלנו מחדש ובראשו האזהרה הנ"ל. והדברים פשוטים.

אף שהדבר פשוט יותר בביעתא בכותחא, מ"מ מכל מכתב יש ללמוד ולסגל כמה דברים יקרים ונעלים.
מכתב משנת תשמ"ו שטרם פורסם ברבים

בס"ד, יום ה' ראה תשמ"ו
מע"כ ידה"נ הרה"ג ר' ...... שליט"א.
שלו' וברכה.
אודות הענין שביקש ממני לפני איזה זמן לחוות דעתי אודות הפירסומים של כמה ת"ח ברי לבב הכואבים את צער השכינה הנמצאת בגלותא עד ישקיף וירא ורוצים לעשות פעולות בבחינת איתערותא דלתתא כדי שעי"ז תהיה התעוררות דלעילא במהרה בימינו. ועושים תעמולה לבנין בית כנסת בהר הבית וכמו כן תעמולה להקרבת קרבנות וכו'.

הנה צריך להפריד בין המושגים, בנין בית כנסת שם שאין בזה שום מצוה מיוחדת הרעיון פסול מהתחלתו כי אין לנו שום ידיעה ברורה איפה העזרה ואיפה החיל ואיפה הר הבית. והרי גם הכניסה להר הבית יש בה דינים רבים במהות טהרת הנכנסים ואיך להיכנס, וכל ההשערות במיקום המקומות הכל הן השערות בעלמא, ואיך נסמוך באיסורי כרת על השערות או על כל אחד ואחד. על כן הדבר אסור בתכלית האיסור וכמו בכל הדורות שנהגו איסור מוחלט להיכנס לכל שטחי הר הבית ואין כאן שום הבדל בין אז לעתה, וכל המדידות הן להלכה ולא למעשה.
.....

פלא.
משמע מדבריו שכל פינה בהר הבית היא בחשש כרת, וזה לא מובן לי.

כדכד
הודעות: 2950
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוגוסט 21, 2018 7:19 pm

אולי כוונתו שאם נתחיל להקל במקום שאין חשש אז עלולים להגיע למקום שיש חשש כי קשה לאמוד את הגבולות

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 21, 2018 8:03 pm

כדכד כתב:אולי כוונתו שאם נתחיל להקל במקום שאין חשש אז עלולים להגיע למקום שיש חשש כי קשה לאמוד את הגבולות

אבל הוא כותב זאת אפילו על בית כנסת שגבולותיו ברורים!
ואולי עדיין סבר שזו התחלת פירצה שאחריתה מי ישורנה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 16072
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' אוגוסט 21, 2018 8:07 pm

איש_ספר כתב:
חלמישצור כתב:
דעת_האברך כתב:ח"ו אין ללמוד ממכתב זה שהתיר עליה להר הבית:

הדברים האלה הם מתוך 'קונטרס אחר כתלנו' שהו"ל הגרש"ד בשנת תשכ"ז והאגרת דלעיל מאוחרת. לכן נכון יותר לענ"ד להביא מספרו 'משוש כל הארץ' שיצ"ל בתשמ"ג ובשערו נוסף: 'ומכאן אזהרה רבה לשמור על האיסור החמור הנוגע בעונש כעת וכפי הנהוג מדור דור שלא להיכנס לכל שטח הר הבית'. ועוד יותר טוב להביא מהמהדורה החדשה של 'זכרון בצלאל', תשס"ט, שם נדפס בין השאר קונטרס אחר כתלנו מחדש ובראשו האזהרה הנ"ל. והדברים פשוטים.

אף שהדבר פשוט יותר בביעתא בכותחא, מ"מ מכל מכתב יש ללמוד ולסגל כמה דברים יקרים ונעלים.
מכתב משנת תשמ"ו שטרם פורסם ברבים

בס"ד, יום ה' ראה תשמ"ו
מע"כ ידה"נ הרה"ג ר' ...... שליט"א.
שלו' וברכה.
אודות הענין שביקש ממני לפני איזה זמן לחוות דעתי אודות הפירסומים של כמה ת"ח ברי לבב הכואבים את צער השכינה הנמצאת בגלותא עד ישקיף וירא ורוצים לעשות פעולות בבחינת איתערותא דלתתא כדי שעי"ז תהיה התעוררות דלעילא במהרה בימינו. ועושים תעמולה לבנין בית כנסת בהר הבית וכמו כן תעמולה להקרבת קרבנות וכו'.

הנה צריך להפריד בין המושגים, בנין בית כנסת שם שאין בזה שום מצוה מיוחדת הרעיון פסול מהתחלתו כי אין לנו שום ידיעה ברורה איפה העזרה ואיפה החיל ואיפה הר הבית. והרי גם הכניסה להר הבית יש בה דינים רבים במהות טהרת הנכנסים ואיך להיכנס, וכל ההשערות במיקום המקומות הכל הן השערות בעלמא, ואיך נסמוך באיסורי כרת על השערות או על כל אחד ואחד. על כן הדבר אסור בתכלית האיסור וכמו בכל הדורות שנהגו איסור מוחלט להיכנס לכל שטחי הר הבית ואין כאן שום הבדל בין אז לעתה, וכל המדידות הן להלכה ולא למעשה.
.....

להפריד בין המושגים שבית הכנסת וכולי הרעיון פסול מתחילתו וכולי. ומה היה ההמשך?

הוה אמינא
הודעות: 910
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' אוגוסט 21, 2018 8:21 pm

עזריאל ברגר כתב:פלא.
משמע מדבריו שכל פינה בהר הבית היא בחשש כרת, וזה לא מובן לי.


הלא שדה בית הפרס שאבד בו קבר, כל הנכנס אליו טמא. ז"א שמספק אם לא יודעים מיקום מדוייק תלינן לחומרא מדרבנן את כל השדה אם יודעים שזו שדה מסויימת בגדריה, או את כל הבקעה אם השדה אינה מיוחדת במיצריה.
ומה הפלא לנהוג כן גם לגבי מקום איסור הכניסה שאבד?

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 21, 2018 8:22 pm

אוצר החכמה כתב:
איש_ספר כתב:.
.....

להפריד בין המושגים שבית הכנסת וכולי הרעיון פסול מתחילתו וכולי. ומה היה ההמשך?

ההמשך - בהודעתו המקורית של איש ספר, שציטטתי רק חלק ממנה.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ג' אוגוסט 21, 2018 8:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 4088
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 21, 2018 8:23 pm

הוה אמינא כתב:
עזריאל ברגר כתב:פלא.
משמע מדבריו שכל פינה בהר הבית היא בחשש כרת, וזה לא מובן לי.


הלא שדה בית הפרס שאבד בו קבר, כל הנכנס אליו טמא. ז"א שמספק אם לא יודעים מיקום מדוייק תלינן לחומרא מדרבנן את כל השדה אם יודעים שזו שדה מסויימת בגדריה, או את כל הבקעה אם השדה אינה מיוחדת במיצריה.
ומה הפלא לנהוג כן גם לגבי מקום איסור הכניסה שאבד?

אם יודעים על איזור מסוים בשדה זו שבוודאי שם לא נקבר המת (כגון שהיה שם עץ, ואנו יודעים שהקבר היה מרוחק מהעץ) - ודאי מקום זה הוא טהור.
וה"ה לקצוות של הר הבית, שיש איזורים שכמדומני לא נחלק עליהם אדם לומר שאין בהם כרת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' אוגוסט 22, 2018 1:43 pm

עזריאל ברגר כתב:
אברך כתב:עשה נוסח חדש לברכת על המחיה בשבת אף שלא נזכרה בשום מקום.

ומהו?

מה שהובא לעיל הוא רק שילוב של "נחמינו" במעין ג', אבל היו לו כמה שינויים נוספים (וכולם מיוסדים ע"ד ראשונים ואחרונים)
רצ"ב נוסח שהכין הרב ברוך אשר פורת לפי מה ששמע מהס"ק עם מקורות הדברים.
לבצלאל2 (3).jpg
לבצלאל2 (3).jpg (302.2 KiB) נצפה 2840 פעמים

לבצלאל1 (5).jpg
לבצלאל1 (5).jpg (570.93 KiB) נצפה 2840 פעמים


אגב, בקידושים שנערכו בבית מדרשו בהשתתפותו, כשביקשו ממנו להוציא את כולם בברכת מעין ג' היה משתמט באומרו "אני מברך בנוסח מוזר", עד שאמרו לו: אעפ"כ, ונענה...


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בן ירושלים ו־ 28 אורחים