עמוד 16 מתוך 29

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 3:03 pm
על ידי חלמישצור
יושב ירושלים כתב:האם יש בניסוח זה משום הסכמה עקרונית עם מטרותיהם או שזה קשור לדרכו הכללית של שמירת הלשון והבריחה ממחלוקת?

הרש"ד כותב את דבריו, לדעתי, בצורה די בהירה. הוא מתנגד עקרונית למטרות של אותם רבנים, לבנות בית כנסת בהר הבית וכו', אך רואה נכוחה את כנות כוונותיהם. הרי מדובר כאן על הרב מרדכי אליהו, שפרסם בחודש שבט של אותה שנה קריאה לרבני הארץ לבדוק את האפשרות של הקמת בית כנסת בהר הבית, וכן חברי מועצת הרה"ר הרבנים חיים דוד שלוש, שאר ישוב כהן, וכנראה גם על הרב שילת ומאמרו בתחומין של אותה שנה, ועוד.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 3:04 pm
על ידי ארזי ביתר
מבקש דעת כתב:
איש_ספר כתב:קבלתי עתה את מוסף ש"ק של יתד נאמן באיכות טובה והוצאתי ישן מפני חדש
viewtopic.php?f=19&t=41046&p=479172#p479172

יש אפשרות להעלות ככקובץ מאוחד?

בבקשה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 6:51 pm
על ידי מחולת המחנים
ברכה לאירוסיו של הגה"צ רבי שריה זצוק"ל בבטאון 'החומה' של נטו"ק, על החתום חבריו, ביניהם: הג"ר יעקב וולפא שליט"א מראשי ישיבת אשקלון מלפנים (חתן הרב אריה מלכיאל פרידמן מקובנה וגיסם של הגר"ש קוטלר והגר"ח סרנא), הגאון רבי יהודה רבינוביץ זצ"ל בעל כרם חמד, רבי מרדכי וויינברג (לכאורה מדובר בבעל מפעל עדן לממתקים), רבי יצחק זאב גולדמן (אולי מדובר בחתנו של הגה"ח רבי ישראל שמעון קסטלניץ זצ"ל), הגה"צ רבי מרדכי אהרן שיינברגר שליט"א, רבי אברהם קויפמן זצ"ל (אבי משפחת קויפמן בנטו"ק).

ברכה.jpeg
ברכה.jpeg (333.7 KiB) נצפה 17251 פעמים


האם ידוע מה היה הקשר של החתומים להגה"צ רבי שריה זצוק"ל?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 7:50 pm
על ידי ידידיה
"עושר ואושר ילווך כל ימיך"

היו ימים...

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 30, 2018 12:07 am
על ידי צבי וחמיד
מענין ההסבר ל''עומד בפרץ''

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 30, 2018 3:36 pm
על ידי בתוך הגולה
קצת בקשר לסידור[י] הגרש"ד שהאריכו לעיל ומעניני דיומא יש להזכיר את מחזור המבואר לר"ה ויהוכ"פ בהוצ' מכון אור הספר (בראון) י-ם תשמ"ה שמשובץ בפסקים והלכות שכתב ר' שריה. (באוצר יש את המחזור הנ"ל בנוסח ספרד)

מאחר והתפללתי כמה שנים במחזורים אלו (מהד' תשמ"ז) הייתי שמח לדעת עד כמה הגרש"ד היה באמת מעורב בכתיבת ההלכות כי המו"ל השתמש בניסוחים פתלתלים במקצת.
ב'דברים אחדים' שבראש מחזור ליוהכ"פ נכתב 'בעריכת המחזור בכל עניין התייעצנו עם רבנים חשובים וביניהם: הרה"ג ר' שריה דבליצקי מב"ב'
לאחמ"כ בפתיחה נכתב 'כמו"כ שולבו במחזור הלכות והדרכות לכל עניני היום ... שסודרו ע"י הגאון הרב שריה דבילצקי שליט"א' (נוסח דומה נמצא גם בפתח השער למחזור ר"ה).

האמת תאמר כי מגוף ההלכות, מסגנון הכתיבה ומההפניות המרובות לספר זה השולחן, ניכר שאכן הגרש"ד הוא הכותב. מצד שני קצת מוזר שלא הביאו הסכמה או דברי ברכה ממנו.
לכן יש לי חשד קל שמקור ההלכות והפסקים הוא במחזור שהוציאה אותה הוצאה כמה שנים קודם אלא שמטעמים שונים ניסוי ליפות את מקחם כאילו פנים חדשות באו לכאן.
(אין לי כמובן את המחזור ההוא ולכן הדבר אינו אלא השערה).

ושלא להוציא נייר חלק אכתוב חידוש א' שכמדומה ראיתיו שם (אם כי עכשיו לא מצאתיו).
נאמר שם שמותר לחזן לישב בשעת אמירת הפיוטים או הסליחות בחזרת הש"ץ כל שאינו מסדר התפילה ובלבד שלא יעקור רגליו. (כמדומה הלש' שם שמצוה להגיש לו כיסא כדי שינוח מעט מעבודתו).
הדבר נראה לענ"ד מעט מחודש אלא שבחיפוש מהיר שעשיתי עכשיו בין ספרי הגרש"ד באוצר מצאתי כעי"ז בספר 'וזרח השמש' שמגישים לחזן כיסא אחר אמירת 'מראה כהן' וכו'.

יבאו החכמים ויאריכו

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 30, 2018 4:23 pm
על ידי ידידיה
בתוך הגולה כתב:קצת בקשר לסידור[י] הגרש"ד שהאריכו לעיל ומעניני דיומא יש להזכיר את מחזור המבואר לר"ה ויהוכ"פ בהוצ' מכון אור הספר (בראון) י-ם תשמ"ה שמשובץ בפסקים והלכות שכתב ר' שריה. (באוצר יש את המחזור הנ"ל בנוסח ספרד)

מאחר והתפללתי כמה שנים במחזורים אלו (מהד' תשמ"ז) הייתי שמח לדעת עד כמה הגרש"ד היה באמת מעורב בכתיבת ההלכות כי המו"ל השתמש בניסוחים פתלתלים במקצת.
ב'דברים אחדים' שבראש מחזור ליוהכ"פ נכתב 'בעריכת המחזור בכל עניין התייעצנו עם רבנים חשובים וביניהם: הרה"ג ר' שריה דבליצקי מב"ב'
לאחמ"כ בפתיחה נכתב 'כמו"כ שולבו במחזור הלכות והדרכות לכל עניני היום ... שסודרו ע"י הגאון הרב שריה דבילצקי שליט"א' (נוסח דומה נמצא גם בפתח השער למחזור ר"ה).

האמת תאמר כי מגוף ההלכות, מסגנון הכתיבה ומההפניות המרובות לספר זה השולחן, ניכר שאכן הגרש"ד הוא הכותב. מצד שני קצת מוזר שלא הביאו הסכמה או דברי ברכה ממנו.
לכן יש לי חשד קל שמקור ההלכות והפסקים הוא במחזור שהוציאה אותה הוצאה כמה שנים קודם אלא שמטעמים שונים ניסוי ליפות את מקחם כאילו פנים חדשות באו לכאן.
(אין לי כמובן את המחזור ההוא ולכן הדבר אינו אלא השערה).

ושלא להוציא נייר חלק אכתוב חידוש א' שכמדומה ראיתיו שם (אם כי עכשיו לא מצאתיו).
נאמר שם שמותר לחזן לישב בשעת אמירת הפיוטים או הסליחות בחזרת הש"ץ כל שאינו מסדר התפילה ובלבד שלא יעקור רגליו. (כמדומה הלש' שם שמצוה להגיש לו כיסא כדי שינוח מעט מעבודתו).
הדבר נראה לענ"ד מעט מחודש אלא שבחיפוש מהיר שעשיתי עכשיו בין ספרי הגרש"ד באוצר מצאתי כעי"ז בספר 'וזרח השמש' שמגישים לחזן כיסא אחר אמירת 'מראה כהן' וכו'.

יבאו החכמים ויאריכו

כידוע כן נהג הגר"ש שבדרון זצ"ל בזקנתו.
ואולי אין לדון אפשר מאי אפשר

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 30, 2018 11:11 pm
על ידי אבקברד
שאלה מצויה בקשר לתפילת ותיקין, ואולי שמעו בנדון הוראה או הנהגה מפי הגרש"ד:
פעמים שתפילת ותיקין עומדת מול תפילה עם הילדים שקשה להם לקום מוקדם -
כיצד ראוי לנהוג? לוותר על ותיקין לצורך חינוך הילדים?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 30, 2018 11:37 pm
על ידי מעט דבש
בתוך הגולה כתב:יש להזכיר את מחזור המבואר לר"ה ויהוכ"פ בהוצ' מכון אור הספר (בראון) י-ם תשמ"ה שמשובץ בפסקים והלכות שכתב ר' שריה. (באוצר יש את המחזור הנ"ל בנוסח ספרד)

מאחר והתפללתי כמה שנים במחזורים אלו (מהד' תשמ"ז) הייתי שמח לדעת עד כמה הגרש"ד היה באמת מעורב בכתיבת ההלכות.

ההלכות כולן מועתקות מהספר 'קיצור הלכות מועדים' של הגרש"ד (שיצא אף הוא בהוצאת 'אור הספר'), וכפי שיראה כל מעיין.

והנה הוא מאושר בכתיבתו וחתימתו:
הגר''ש דבליצקי - ההלכות שבמחזור המבואר.PNG
הגר''ש דבליצקי - ההלכות שבמחזור המבואר.PNG (13.92 KiB) נצפה 16972 פעמים


ואכן בשנת תשס"ג יצא לאור הספר מחדש, עם הוספות (וזו המהדורה שבאוצר).

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 12:01 am
על ידי מעט דבש
וכיון שעלה, אציין מה היה נושא המכתב.

משמעות דברי הגרש"ד ב'קיצור הלכות מועדים' (וממנו ל'מחזור המבואר'), שבר"ה שחל בשבת, אם אמר כמו בחול 'ואת מוספי יום הזכרון הזה', ולא אמר 'ואת מוספי יום הזכרון ויום השבת הזה', לא יצא, וצריך לחזור.

ושלחתי לו (מה ששמעתי בהאי עניינא מהגאון ר' אלחנן ברלין שליט"א), שבשער הציון (תקצא, ו) משמע שאף אם לא הזכיר שבת בקטע זה, אם אמר 'ושם נעשה לפניך... מוספים כהלכתם' יצא.

ועל זה נסוב המכתב, והנה הוא בשלמותו:

מכתב הגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG
מכתב הגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG (71.7 KiB) נצפה 16956 פעמים


והנה, כאמור, בשנת תשס"ג יצא הספר מחדש, וראיתי שלא חזר בו לגמרי, וכנראה חולק על המשנה ברורה בזה.

קיצור הלכות מועדים לגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG
קיצור הלכות מועדים לגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG (74.63 KiB) נצפה 16956 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 12:38 am
על ידי איש_ספר
בתוך הגולה כתב:
ושלא להוציא נייר חלק אכתוב חידוש א' שכמדומה ראיתיו שם (אם כי עכשיו לא מצאתיו).
נאמר שם שמותר לחזן לישב בשעת אמירת הפיוטים או הסליחות בחזרת הש"ץ כל שאינו מסדר התפילה ובלבד שלא יעקור רגליו. (כמדומה הלש' שם שמצוה להגיש לו כיסא כדי שינוח מעט מעבודתו).
הדבר נראה לענ"ד מעט מחודש אלא שבחיפוש מהיר שעשיתי עכשיו בין ספרי הגרש"ד באוצר מצאתי כעי"ז בספר 'וזרח השמש' שמגישים לחזן כיסא אחר אמירת 'מראה כהן' וכו'.

יבאו החכמים ויאריכו


וז"ל הס"ק בסוף תיקון תפילה ח"א ב"ב תשמ"ב

לקרב כסא לחזן שמתפלל מוסף ביוהכ"פ בכדי שישב מעט לנוח בלי עקירת רגליים*
שאלה: האם מותר לקרב כסא לחזן שמתפלל מוסף ביוהכ"פ בכדי שישב מעט בלי עקירת רגליים וינוח.
תשובה: ראיתי בשו"ת רבבות אפרים לידידי הגר"א גרינבלט שליט"א סי' תט"ו שדן בענין זה ומביא דיעות של אוסרים ומתירים. [וע"ע מש"כ בזה בח"ב סי' ר' (עמ' שעא) קטע ג'. ובשו"ת יבי"א ח"י סי' מה]. והנני תמה על המחפשים טעמים לאסור, והמנהג הפשוט כפי שראיתי בנעורי שנה אחר שנה שלאחר גמר הפיוט מראה כהן לאחר העבודה מקריבים לחזן כסא והוא יושב ונח עד שמתחילים זכור רחמיך וכו'. וכל זה נעשה בפני הגאון הצדיק רבי יוסף צבי הלוי זצ"ל שהיה מדקדק על קוצו של יוד בכל דבר הנוגע לסדרי התפלה, ואין פוצה פה ומצפצף. ובמקום אחר כתבתי דהרוצה לקיים מצות גמ"ח ביום הנורא הזה ידאג לקרב כסא להחזן ולרמוז לו שיישב אחר גמר העבודה, ומי שמונע דבר זה הוא תמוה מאד, דכן המנהג פשוט, ותו לא מידי.



והרה"ג רבי יעקב קארפ ציווה לעיין בס' המאורות הגדולים (פ"א אות מד) מש"כ בשם הגרי"ס:
ביום ב' של ר"ה שחל בעש"ק מורגלים הלא לקצר בפיוטים וכששאלוהו פעם באיזה מקום לקצר ענה בכל מקום אף בונתנה תוקף אבל עלינו להאריך בפיוטים שבין מלכיות זכרונות ושופרות בכדי לתת זמן ורווח להש"ץ להנפש מעט

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 12:48 am
על ידי צורב מתחיל
איש_ספר כתב:

והרה"ג רבי יעקב קארפ ציווה לעיין בס' המאורות הגדולים (פ"א אות מד) מש"כ בשם הגרי"ס:
ביום ב' של ר"ה שחל בעש"ק מורגלים הלא לקצר בפיוטים וכששאלוהו פעם באיזה מקום לקצר ענה בכל מקום אף בונתנה תוקף אבל עלינו להאריך בפיוטים שבין מלכיות זכרונות ושופרות בכדי לתת זמן ורווח להש"ץ להנפש מעט

אני הבנתי כוונת הגרי"ס שהחזן נח אז מחזנותו כי כל הציבור אומר יחד.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 1:38 am
על ידי איש_ספר
מעט דבש כתב:וכיון שעלה, אציין מה היה נושא המכתב.

משמעות דברי הגרש"ד ב'קיצור הלכות מועדים' (וממנו ל'מחזור המבואר'), שבר"ה שחל בשבת, אם אמר כמו בחול 'ואת מוספי יום הזכרון הזה', ולא אמר 'ואת מוספי יום הזכרון ויום השבת הזה', לא יצא, וצריך לחזור.

ושלחתי לו (מה ששמעתי בהאי עניינא מהגאון ר' אלחנן ברלין שליט"א), שבשער הציון (תקצא, ו) משמע שאף אם לא הזכיר שבת בקטע זה, אם אמר 'ושם נעשה לפניך... מוספים כהלכתם' יצא.

ועל זה נסוב המכתב, והנה הוא בשלמותו:

מכתב הגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG


והנה, כאמור, בשנת תשס"ג יצא הספר מחדש, וראיתי שלא חזר בו לגמרי, וכנראה חולק על המשנה ברורה בזה.

קיצור הלכות מועדים לגר''ש דבליצקי - ואת מוספי.PNG


גם במהדו"ח שהופיע עתה לא השתנה כלל.

היה לי איתו אבדל"ח הרבה מו"מ בענינים אלו (לרגל כתיבת ערך מוסף באנצ"ת)

וד' שעה"צ אינם פשוטים כלל.

ראשית יש לציין - שמלבד הסוברים שכל שלא אמר בר"ה "ואת מוספי" לא יצא, שיש ללמוד מהם דלא כשעה"צ, ושפירוט המוספים מעכב - כבר כתבו הרבה אחרונים דרך כלל, שבכל תפלת מוסף שיש בה שתי קדושות והזכיר באמירת הקרבנות קדושה של יום אחד לא יצא. (שו"ת מים רבים ח"א סי' מא; חק"ל סי' נד (צז ד) ד"ה הכלל; תשובה מאהבה ח"א סי' קס; ברכ"י סי' תצ ס"ק ט, והובא בבה"ל שם ס"ט (אבל במחז"ב חזר בו, שהזכרת עניני העבודה אינה מעכבת כלל, עי' ציון 518, ועי' חק"ל שם שלפ"ז ודאי שאינו חוזר); הרב המגיה לשלמי חגיגה ד' רל ע"ד; עי' א"א דלהלן; הגהות חכמ"ש לשו"ע סי' תכה ס"ד, ובספרו קרבן פסח (ר"ש קלוגר) סי' תצ ס"ט. ועי' פמ"ג שם א"א ס"ק ו, במוסף שבת ור"ח שלא הזכיר בו ר"ח, שהשאיר בצ"ע, ועי' א"א (בוטשאטש) מהדו"ת שם ס"ק ג בדעתו).

ומה שהעיר בשעה"צ שהרי בלא"ה יוצאים באמירת ושם נעשה לפניך וכו' וא"כ מה אכפ"ל שחיסר קדושה אחת כבר דחו אחרונים שכיון שפירט קלקל, שמ' מדבריו שרק זו קרבה ולא יותר (עי' תשובה מאהבה שם (ובא"א: אולי) ואג"מ ח"ד או"ח סי' כא אות ג לענין מועד ושבת ואבן ישראל ח"ט סי' סג עמ' קטז לענין אמירת ואת מוספי בר"ה).

וגדולה מזו כתב הרב המגיה לש"צ, שאפילו לסוברים שאין הזכרת העבודה מעכבת בתפילת מוסף כלל, מ"מ כל שפירט קלקל!

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 9:01 am
על ידי גביר
לייטנר כתב:
כדכד כתב:את הצל"ח איני מכיר
אולם הכרתי ת"ח גדול מאד אחר שנהג כך ואמר שהנהגה זו למד מהגרי"ם חרל"פ זצ"ל זיע"א ולפי שגם הרב זצ"ל היה מתלמידיו של הגרימ"ח מתבקש שגם הוא למד כן ממנו

אכן, הרב חרל"פ היה ידוע בכך שהיה מזמין אליו את כל בעלי התקיעה בשכונתו, וכל אחד בתורו היה תוקע לפניו.
מצד שני, הרב משה לוינגר זוכר כילד את הקפדתו הרבה של הרב חרל"פ בתקיעות:

היה קשה מאוד לעמוד בדרישות של הרב חרל"פ, הוא הקפיד מאוד על התקיעות, ופסל הרבה קולות של בעלי התקיעה תוך כדי התקיעות.זה היה נראה כדבר שכמעט ולא ניתן לעמוד בדרישות שלו. אני זוכר כילד היה קשה לעמוד בדרישות שלו ולהיות בעל תוקע בביכ"נ הגר"א. בעלי התקיעה התעייפו והתחלפו, ועוד פעם ניסו, וקראו גם לבעלי תקיעה שסיימו במניינים אחרים לבוא ולסייע.


וראו גם מה שהובא בשם הגרש"ז:
בשו"ת שאילת שלמה ב, נה: "ומורי הגאון הגדול מבריסק מהרי"ל דיסקין ז"ל פה היה מדקדק גדול בזה, שאם היה רק איזה שינוי קול במשך התקיעה, ואף בסוף, היה מצוה לתקוע שנית. ולפעמים היו עוברים לפניו כעשר תוקעים עד שעשו התקיעה ישרה ופשוטה לפניו זי"ע, וכן אני נוהג אחריו". וכ"כ בהליכות שלמה ב, ט, בשם הרב חרל"פ.

יעויין גם לשון ריא"ז בשלטי הגיבורים ר"ה ט:-י. בדפי הרי"ף שכתב שאין בתקיעות נוספות משום 'בל תוסיף' שכן 'המרבה בתקיעות אינו אלא כמרבה בתפילה' ומכאן טעם נוסף להרבות בתקיעות משום ריבוי תפילה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 10:58 am
על ידי נוטר הכרמים
דברי הריא"ז על 'כמרבה בתפילה' כבר הובאו כאן באשכול עשיר בענין זה שתקיעה היא כמו תפילה, והובאו שם ידיעות רבות בענין.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 11:21 am
על ידי עושה חדשות
נוטר הכרמים כתב:דברי הריא"ז על 'כמרבה בתפילה' כבר הובאו כאן באשכול עשיר בענין זה שתקיעה היא כמו תפילה, והובאו שם ידיעות רבות בענין.


viewtopic.php?f=30&t=1797#p11981

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' ספטמבר 02, 2018 2:57 pm
על ידי בתוך הגולה
הרב מעט דבש ואיש ספר- יש"כ גדול!

לגבי החידוש של ישיבת הש"ץ באמצע החזרה, אף שאולי אי"ז מקומו כאן. הנה יל"ע האם טעם ההיתר משום שכעת אינו בשמו"ע, וא"כ אף יחיד אם חש חולשה באמצע תפילתו יכול להפסיק ולפוש מעט בישיבה (והדבר נשמע מחודש ומתמיה). או שדוקא הש"ץ? ואולי מפני שכבר הפסיק בפיוטים?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' ספטמבר 02, 2018 4:35 pm
על ידי ידידיה
בתוך הגולה כתב:הרב מעט דבש ואיש ספר- יש"כ גדול!

לגבי החידוש של ישיבת הש"ץ באמצע החזרה, אף שאולי אי"ז מקומו כאן. הנה יל"ע האם טעם ההיתר משום שכעת אינו בשמו"ע, וא"כ אף יחיד אם חש חולשה באמצע תפילתו יכול להפסיק ולפוש מעט בישיבה (והדבר נשמע מחודש ומתמיה). או שדוקא הש"ץ? ואולי מפני שכבר הפסיק בפיוטים?

לכאורה חלש יחיד, גם בעמידה צריך לשבת אם חולשתו מעכבת כוונתו.
ואולי דווקא ש"צ לא יישב, משום כבוד הציבור.
אמנם הפיוטים אולי אינם בכלל התפילה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' ספטמבר 04, 2018 9:52 pm
על ידי איש_ספר
הרשימה שבאה כאן

נערכה מחדש ונוספו בה מפנקסי קבלותיו ועוד דברים יקרים. אך תראי אותי תיקחי מוסר. לע"נ הטהורה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' ספטמבר 11, 2018 9:27 pm
על ידי אברך
שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
ואיך נהג באופן כללי במי שנוהג כמנהג הגר"א בכל הענינים, אך מתפלל במקום שאין נוהגים כן, האם מצטרף לאמירת י"ג מידות ולשאר תפילות כגון אמירת וכתוב לחיים בחזרת הש"ץ, ועוד מקומות, האם צריך לנהוג כמנהג המקום, או ינהג כהגר"א?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' ספטמבר 11, 2018 9:34 pm
על ידי ברוז
בלוח "דבר בעתו" החדש.
כמה עמודים הוקדשו לזכרו הטהור, ביום היארצייט.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' ספטמבר 11, 2018 11:18 pm
על ידי עובדיה חן
איש_ספר כתב:הרשימה שבאה כאן

נערכה מחדש ונוספו בה מפנקסי קבלותיו ועוד דברים יקרים. אך תראי אותי תיקחי מוסר. לע"נ הטהורה.

בהזדמנות זו אבקש את מעלתכם לכתוב ספר על תולדותיו למען נזכה ללמוד קצות דרכיו.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 12:12 am
על ידי דעת_האברך
איש_ספר כתב:הרשימה שבאה כאן

נערכה מחדש ונוספו בה מפנקסי קבלותיו ועוד דברים יקרים. אך תראי אותי תיקחי מוסר. לע"נ הטהורה.



עברתי שוב על הרשימה, ואכן, פנים חדשות באו לכאן!
פנים של הלכה, פנים של מוסר, פנים של יראת שמים, פנים של בן אדם לחברו, פנים של דקדוק המצוות, פנים של שמירת המסורה, פנים של צידקות, פנים של טהרה ופרישות.
איי, מי יתן לנו תמורתו, ולואי ויהיה מליץ יושר על משפחתו ועל עם ישראל באלו ימי הדין.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 10:49 am
על ידי אהוביון
בהמעיין החדש, קונטרס הלכות בית המרחץ מהגרש"ד זצ"ל וכן איזה זכרונות מיהודי שהסתופף קצת בצילו. כדאי לצרף לכאן.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 12:28 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
הל' בית המרחץ.pdf
(538.31 KiB) הורד 371 פעמים
קוים לדמותו - המעין.pdf
(607.79 KiB) הורד 355 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 4:04 pm
על ידי איש_ספר
אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).

---

אגב, לעיל הובא שלא התעטף בעטיפת הישמעאלים.

ראוי להעתיק כאן מש"כ בהסכמה לספר ויוסף עוד דוד ירושלים תש"ע.
לא ראיתי שהביא דברי הגר"א במעש"ר אות טו שלא היה מתעטף בעטיפת הישמעאלים כלל כ"כ ודהיינו כפשטות לשון מרן בסי' ח ס"ב. וכן נוהגים ההולכים בעקבות מנהגי רבינו הגר"א. ואי לא מסתפינא הייתי אומר דעכ"פ ע"פ הנגלה הרי כל עטיפת הישמעאלים בזמננו שאין אנו רגילים בצורות עטיפות כאלה, א"כ אין זה שייך כלל לדידן, והרי גם לגבי אבילות אין אנו נוהגים כהיום בעטיפת הישמעאלים (כיו"ד סי' שפו). ועכ"פ מן הראוי שהפסוקים שאומרים בשעת העטיפה יאמרו אח"כ, לאחר מעשה העטיפה.
ואמנם אף אני הצב"י שאלתיו פעם למה לא חושש לד' האר"י שהיה מתעטף בעטיפת הישמעאלים שיעור ד"א (והובא במ"ב על אתר) והשיב שחושש להפסק. ואע"פ שהוא לא היה אומר פסוקים. ואולי עיקר הענין להתעטף מיד אחר הברכה, ולכן כיון דחשש להפסק שוב לא התעטף. וצ"ע.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 7:56 pm
על ידי עובדיה חן
חבר פורום אוצר החכמה כתב:
הל' בית המרחץ.pdf
קוים לדמותו - המעין.pdf

מוזכר שם שחיבר ספר על תולדות הלשם היכן ניתן להשיגו ?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 8:58 pm
על ידי אברך
איש_ספר כתב:
אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).


ייש"כ
ואיך הוא עצמו נהג בימים נוראים, הוא היה אומר עם הציבור י"ג מידות ו"וכתוב" "לדוד" וכו'?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' ספטמבר 12, 2018 9:09 pm
על ידי דורשי יחודך
עובדיה חן כתב:
חבר פורום אוצר החכמה כתב:
הל' בית המרחץ.pdf
קוים לדמותו - המעין.pdf

מוזכר שם שחיבר ספר על תולדות הלשם היכן ניתן להשיגו ?

"ארי במסתרים", נמצא באוצר (ובאתר הטאבלט).

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' ספטמבר 13, 2018 8:00 am
על ידי פרי יהושע
חבר פורום אוצר החכמה כתב:
הל' בית המרחץ.pdf
קוים לדמותו - המעין.pdf


ייש"כ על הקונטרס.

הזכיר שם שיש לעיין בחילוק לעניין כיסוי הערווה בין עליה מהנהר והירידה עליו, (והזכיר פי' הראי"ז ותמה עליו) עי' שם,


האם משהו יודע השכיל או שמע פירוש אחר בעניין?.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 3:43 am
על ידי איש_ספר
חבר פורום אוצר החכמה הביא את המאמר בהמעיין בו בין היתר כתב:
המעיין.jpg
המעיין.jpg (47.37 KiB) נצפה 15211 פעמים

והנה מה שציין הס"ק על ספר מס"י שלו...
מסילת.jpg
מסילת.jpg (206.54 KiB) נצפה 15211 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 3:54 am
על ידי איש_ספר
לפני כעשרים וחמש שנה נסתלק בתאונת דרכים הגה"צ סובר הרזים ר"מ בן שמעון זצ"ל.
פטירתו היתה מאורע מזעזע ומדאיב מאד.
הס"ק שהיה ידידו ורעו הספידו ברגש ובבכי.
במובן רב, יש לראות בדבריו הנאמרים שם, מתיאור של דמותו שלו.
קבלתי ממשפחת הצדיק הקלטה מן ההספד ע"מ להעלותה בזה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 8:03 am
על ידי אברהם
נורא מאד!


לגבי המאמר בהמעיין הוא מזכיר שם שהצדיק זי"ע לא הקפיד על ערבי נחל ממש אלא ביום הראשון. האם ידוע הטעם לזה? הרי שיטות כמה וכמה ראשונים שהוא לעיכובא.

[זה עידן תמוה לי מנהג העולם שמחמירים מאד מאד באתרוג ובלולב ובהדסים, ואילו בעניין כזה אשר יש בו חשש פסלות - אף שלא נפסקה ההלכה כך - אין מחמירים, ויש שנים שאין בכל השווקים ערבה הגדלה על מים אחת לרפואה...
אך מהדברים הנ"ל משמע שגם הצדיק זי"ע סבר שאין מקום להחמיר בזה אלא ביום הראשון בלבד].

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 8:44 am
על ידי איש_ספר
אכן ההספד נורא מאד. אני הק' שומע אותו שוב ושוב וממש אם אבן הוא נימוח. הייתי שם כנער צעיר באשכבתיה דרבי והיללות שעלו מן הקהל עדיין מהדהדות בראשי.

לגבי ערבי נחל. א"י הטעם המדויק. אבל ככלל, היה אצלו הבדל ברור בין דאורייתא לדרבנן. (כמו למשל, תקיעות חוזרות לאפוקי שיטות ראשונים, רק ביום הראשון). אולי זה קשור להקפדתו לעיין בהלכה ממקורה. כמדומה שהיום נוהגים לטשטש את ההבדל...

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 10:36 am
על ידי צביב
במכתב הסכמת הגרש''ד לספר מועדי השם,
ביאר מנהגו, שאין מקום בארץ ישראל למנהג שלא לסכך בפלפונים, כי הנסרים מכוסים בטיט וסיד.

( היום יש מרפסות המכוסות בפרגולות קבועות, לכאורה צ''ע)

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 2:35 pm
על ידי אליעזר בלוי
איש_ספר כתב:לפני כעשרים וחמש שנה נסתלק בתאונת דרכים הגה"צ סובר הרזים ר"מ בן שמעון זצ"ל.
פטירתו היתה מאורע מזעזע ומדאיב מאד.
הס"ק שהיה ידידו ורעו הספידו ברגש ובבכי.
במובן רב, יש לראות בדבריו הנאמרים שם, מתיאור של דמותו שלו.
קבלתי ממשפחת הצדיק הקלטה מן ההספד ע"מ להעלותה בזה.
הספד הגאון המקובל ר' שריה על אבא.mp3

אודה מאוד אם אפשר להוריד גם התמליל אם יש

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' ספטמבר 14, 2018 5:34 pm
על ידי אברך
איש_ספר כתב:
אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).


אחזור שוב על השאלה, כיון שזה חשוב לי למעשה, איך נהג הגר"ש כשהציבור כולו אמר י"ג מידות או "וכתוב" "לדוד" וכדומה, האם אמר עמם, או שתק כמנהגו?

תודה למשיבים.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ש' ספטמבר 15, 2018 8:34 pm
על ידי מה שנכון נכון
אליעזר בלוי כתב:אודה מאוד אם אפשר להוריד גם התמליל אם יש

ההספד נדפס בלנפש תדרשנו ח"ב עמ' רלא-רלד ובהבדלים קלים בראש ס' שמן המשחה ח"ד של הרב בן שמעון.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 1:36 am
על ידי איש_ספר
אברך כתב:
איש_ספר כתב:
אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).


אחזור שוב על השאלה, כיון שזה חשוב לי למעשה, איך נהג הגר"ש כשהציבור כולו אמר י"ג מידות או "וכתוב" "לדוד" וכדומה, האם אמר עמם, או שתק כמנהגו?

תודה למשיבים.

י"ג מדות ראיתי שאמר. "וכתוב" ו"בספר", קרוב לודאי שלא אמר. "לדוד" כנראה לעיתים כך לעיתים אחרת, לפי כוחו.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' ספטמבר 16, 2018 8:31 am
על ידי אברך
ייש"כ.