עמוד 20 מתוך 29

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 17, 2019 2:57 pm
על ידי איש_ספר
כבר כתבתי לעיל שאיני יודע מה זה א.

בכל מקרה ברור שהמכתב של סבי הוא תגובה וממילא הוא מאוחר מכ' אלול תשי"ב ולא קודם לו בשנה...

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 17, 2019 3:15 pm
על ידי לבי במערב
איש_ספר כתב:כבר כתבתי לעיל שאיני יודע מה זה א.

אני הק' הבנתי, ומתברר שבטעות, כי כוונת מר לאות א' שבמכתב. לו יהי.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' יולי 17, 2019 3:16 pm
על ידי לבי במערב
לבי במערב כתב:הסיבה שבקריאה שטחית הי' יכול להבין זאת, היא מפני אזכור "הספר הכפול". הלא כן?
--
פתרון אות א' הוא, לכאורה, מדברי הגרש"ד זללה"ה "קבלתי שתי גלויותיו"; ב'ישורון' נדפסה רק אחת מהן. אכן כן? (לא עיינתי ב'ישורון', לפי שאינו תח"י כעת).

המסכים מר להנ"ל?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 1:56 pm
על ידי משה הופמן
מענה לתגובת יוח הרב דבליצקי 1.jpg
מענה לתגובת יוח הרב דבליצקי 1.jpg (513.79 KiB) נצפה 16609 פעמים
מענה לתגובת יוח הרב דבליצקי 2.jpg
מענה לתגובת יוח הרב דבליצקי 2.jpg (620.43 KiB) נצפה 16609 פעמים
מענה לתגובת יוח הרב דבליצקי 3.jpg
מענה לתגובת יוח הרב דבליצקי 3.jpg (516.89 KiB) נצפה 16609 פעמים
מענה לתגובת יוח הרב דבליצקי 4.jpg
מענה לתגובת יוח הרב דבליצקי 4.jpg (408.5 KiB) נצפה 16609 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 4:31 pm
על ידי לבי במערב
כאן השיב "יו"ח של הגרש"ד" לשאלתו האחרונה של הר"י נאה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 9:38 pm
על ידי איש_ספר
כנראה שמנהג "המקובלים והקדמונים" התחדש לו לכותב בקשר לטעותו בהבנת המכתב. שאם היה ידוע לו מנהג "המקובלים הקדמונים"לציין לפרשה, ואפילו קוראים אותה בעוד עשרה ימים, ואז מוסיפין לה שם לוואי ("האזינו אלול" !) איך הציג מכתבו של הסבא כקודם למכתבו של הגראח"נ מכ' אלול?

אשמח לקבל איזה מר"מ המתעד מנהג זה להזכיר תאריך לפי פרשיה ואפילו אינה נקראת בשבת הקרובה.
ואיך נהגו אותם קדמונים מקובלים יושבי חו"ל, למשל כשפרשת שמיני נקראת בעוד כעשרים יום!
==============
יש"כ לרב ליבי ממערב שהעלה זכרון אשכול יקר ההוא. ושם התבארו כמה דברים שיש בהם ליישב תמיהת איזה מהחברים על סגנון הדברים כאן.

===============
לגבי הזכרת ספרי רח"נ בר"מפרנקל
כתבתי שם
איש_ספר כתב:
כהן כתב:ולמה באמת [אם אכן אמת הדבר] לא מוזכרים ספרי הגראח"נ בספר המפתח

ראשית אני לא יודע אם אכן כך הוא, שנית אם היה מקום להזכיר את ספרי רח"נ זה בעיקר בחלק זמנים, שבו ספר המפתח חלוש וקלוש, ואין פלא אם לא נזכר.
.

והנה נדפס ספר זמנים מחדש ומצאתי בו בהל' שבת עשרות אזכורים של קצוה"ש!

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' יולי 25, 2019 10:25 pm
על ידי איש בער
איש_ספר כתב:כנראה שמנהג "המקובלים והקדמונים" התחדש לו לכותב בקשר לטעותו בהבנת המכתב. שאם היה ידוע לו מנהג "המקובלים הקדמונים"לציין לפרשה, ואפילו קוראים אותה בעוד עשרה ימים, ואז מוסיפין לה שם לוואי ("האזינו אלול" !) איך הציג מכתבו של הסבא כקודם למכתבו של הגראח"נ מכ' אלול?

אשמח לקבל איזה מר"מ המתעד מנהג זה להזכיר תאריך לפי פרשיה ואפילו אינה נקראת בשבת הקרובה.
ואיך נהגו אותם קדמונים מקובלים יושבי חו"ל, למשל כשפרשת שמיני נקראת בעוד כעשרים יום!

אין לי עסק בנסתרות, משו"כ איני יודע מה עסק למנהג זה בנסתרות, אבל מה שפיענח שהא' כוונתו לאלול, בוודאי שהכוונה בפשיטות להאזינו הראשון,
ומכאן למה שנהגו קצת בחו"ל גם בפ' שמיני לכתוב שמיני א' [חיפוש באוצר העלה כמה מכתבים ותשובות בתאריך שמיני א'].

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' יולי 26, 2019 8:38 am
על ידי איש_ספר
איש בער כתב:[חיפוש באוצר העלה כמה מכתבים ותשובות בתאריך שמיני א'].

מה הקשת באוצר? ניסיתי ולא הצלחתי.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' יולי 26, 2019 4:31 pm
על ידי משה הופמן
איש ספר כתב:
"אשמח לקבל איזה מר"מ המתעד מנהג זה להזכיר תאריך לפי פרשיה ואפילו אינה נקראת בשבת הקרובה.
ואיך נהגו אותם קדמונים מקובלים יושבי חו"ל, למשל כשפרשת שמיני נקראת בעוד כעשרים יום!"

הר''י נאה שליט''א מאנטוורפן מסר לי עד"ז:
אכן, נהגו לכתוב האזינו א', האזינו ב', שמיני א', שמיני ב' כאמור. הנה לפנינו מכתב מהגרש''ד זצ''ל בעצמו המציין שמיני ב'. ומעתה לא יצטרכו המחפשים 'לחפש באוצר'. אני באתי להוסיף הסבר עכ''ז. כי העיקר חסר מן הספר. ראיתי כי הגרש''ד זצ''ל נהג 'הידור וסלסול' בכתיבת תאריכים כמובא במכתביו ב'ישורון' ועוד. וא''ס שהיתה כוונתו גם על א'[לול]. כל דבריי באו רק להפריך את הרעיון שכתבו יו''ח, כי חל שיבוש בתאריך וצ''ל: ''תשי''ג'' במקום ''תשי''ב'' וגם לא מצאו פתרון לאות הא' וכביכול "הכל בא על מקומו בשלום", כאמור לעיל ב'אילן נאה'.
הרב דבליצקי שמיני ב.jpg
הרב דבליצקי שמיני ב.jpg (376.38 KiB) נצפה 16308 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' יולי 26, 2019 5:02 pm
על ידי איש בער
איש_ספר כתב:
איש בער כתב:[חיפוש באוצר העלה כמה מכתבים ותשובות בתאריך שמיני א'].

מה הקשת באוצר? ניסיתי ולא הצלחתי.

הקשתי שמיני א',
וזה רשימת כמה מן התוצאות: באר מים, גדולת מרדכי, נשמת חיים (2), עצי חיים, שדה יהושע, פרי הגן.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 30, 2019 5:15 am
על ידי לבי במערב
איש בער כתב:הקשתי שמיני א',
וזה רשימת כמה מן התוצאות: באר מים, גדולת מרדכי, נשמת חיים (2), עצי חיים, שדה יהושע, פרי הגן.

רשימת תוצאות החיפוש.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 30, 2019 10:31 am
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי את התמונה רשימת תוצאות החיפוש. הבאת שם מאדרת יעקב בבא"ח שמיני א. כידוע הבן איש חי הולך על הפרשיות ויש לו שני מחזורים והכוונה לשנה ראשונה כלומר המחזור הראשון מה הקשר לנושא הדיון?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 30, 2019 11:34 am
על ידי קרית מלך
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את התמונה רשימת תוצאות החיפוש. הבאת שם מאדרת יעקב בבא"ח שמיני א. כידוע הבן איש חי הולך על הפרשיות ויש לו שני מחזורים והכוונה לשנה ראשונה כלומר המחזור הראשון מה הקשר לנושא הדיון?


נניח שלבי במערב טעה בתוצאה זו, אבל כמדומה ששפתי מכתבו של הגר"ש זצ"ל ברור מיללו שאכן זוהי הכוונה. מה מקום יש להתווכח על זה?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 30, 2019 11:36 am
על ידי אוצר החכמה
לא התווכחתי ואיני יודע בנושא. רק הערתי שזה לא קשור והכוונה שם אחרת.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' יולי 30, 2019 4:53 pm
על ידי כרמי שלי
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את התמונה רשימת תוצאות החיפוש. הבאת שם מאדרת יעקב בבא"ח שמיני א. כידוע הבן איש חי הולך על הפרשיות ויש לו שני מחזורים והכוונה לשנה ראשונה כלומר המחזור הראשון מה הקשר לנושא הדיון?

זוהי רשימת כלל תוצאות-החיפוש, שכמובן אך אי-אלו מתוכן קשורות לנושא.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 4:13 pm
על ידי עובר ושב
השבוע, בעלון של הרב מאזוז, התייחסות ליום השנה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 12:52 am
על ידי עושה חדשות
בקובץ ההלכות לבין המצרים (המופץ בבהכ"נ) ראיתי ב' מאמרים יפים מהנכדים. אולי אפשר להעלותם כאן?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 12:55 am
על ידי נוטר הכרמים
עושה חדשות כתב:בקובץ ההלכות לבין המצרים (המופץ בבהכ"נ) ראיתי ב' מאמרים יפים מהנכדים. אולי אפשר להעלותם כאן?

אכן כן. והיה גם ב'לקראת שבת' עם תוספות ושינויים.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 1:01 am
על ידי חיימקה
עושה חדשות כתב:בקובץ ההלכות לבין המצרים (המופץ בבהכ"נ) ראיתי ב' מאמרים יפים מהנכדים. אולי אפשר להעלותם כאן?


תשעה באב תשעט.pdf
(5.34 MiB) הורד 648 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 3:04 am
על ידי נחלי אפרסמון
מה שם ספרו על אלול?והיכן ניתן להשיגו?

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 8:21 am
על ידי אבקברד
חיימקה כתב:
עושה חדשות כתב:בקובץ ההלכות לבין המצרים (המופץ בבהכ"נ) ראיתי ב' מאמרים יפים מהנכדים. אולי אפשר להעלותם כאן?


תשעה באב תשעט.pdf


בעמוד נז יש ציון לשו"ע יורה דעה סימן רמג סעיף ו וסי' שלו סמ"ג אות א

לא הבנתי את הציון השני

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 10:46 am
על ידי חלמישצור
"צדיק יסוד עולם" שנה להסתלקותו של רבינו זצ"ל, הפלס, עש"ק דברים תשע"ט

פעלו הכביר להכריע את העולם כולו לכף זכות • שקידתו לתקנת הרבים לרווחתם ולהצלתם מפח יוקשים • דברי הצומות וזעקתם על צרות בני ישראל • תפילות שתיקן לאומרם בכל לילה ומהם תפילה על מזימת עקירת הישיבות • מכתב למשומד גלח מדינת צרפת, צדקת פזרונו ורב טובו • לקט עובדות רשימות ואגרות בפרסום ראשון

משולחנו של נכדו הרב הגאון ר‘ בצלאל דבליצקי שליט"א


דברים תשע''ט1.png
דברים תשע''ט1.png (1.73 MiB) נצפה 15306 פעמים

דברים תשע''ט14.png
דברים תשע''ט14.png (378.7 KiB) נצפה 15306 פעמים

דברים תשע''ט15.png
דברים תשע''ט15.png (852.01 KiB) נצפה 15306 פעמים

דברים תשע''ט16.png
דברים תשע''ט16.png (448.13 KiB) נצפה 15306 פעמים

דברים תשע''ט17.png
דברים תשע''ט17.png (546.18 KiB) נצפה 15306 פעמים

דברים תשע''ט18.png
דברים תשע''ט18.png (402.26 KiB) נצפה 15306 פעמים

דברים תשע''ט19.png
דברים תשע''ט19.png (123.95 KiB) נצפה 15306 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: א' אוגוסט 18, 2019 8:03 pm
על ידי אTKH
עפ"י הכתוב תחת התמונה בלקר"ש, הגר"ש קורע על מקדש החרב.
נראה ברור כי לבש מעל חולצתו חולצה נוספת, שבה קרע קריעה. האמנם כך היתה הנהגתו? והאם יש מקור לכך בהלכה (ואולי בספריו?)

נשמח להחכים בענין.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 9:36 am
על ידי איש_ספר
אבקברד כתב:
חיימקה כתב:
עושה חדשות כתב:בקובץ ההלכות לבין המצרים (המופץ בבהכ"נ) ראיתי ב' מאמרים יפים מהנכדים. אולי אפשר להעלותם כאן?


תשעה באב תשעט.pdf


בעמוד נז יש ציון לשו"ע יורה דעה סימן רמג סעיף ו וסי' שלו סמ"ג אות א

לא הבנתי את הציון השני

נראה טעות. יש"כ. צריך לחפש אחרי המכתב המקורי.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 22, 2019 9:38 am
על ידי איש_ספר
אTKH כתב:עפ"י הכתוב תחת התמונה בלקר"ש, הגר"ש קורע על מקדש החרב.
נראה ברור כי לבש מעל חולצתו חולצה נוספת, שבה קרע קריעה. האמנם כך היתה הנהגתו? והאם יש מקור לכך בהלכה (ואולי בספריו?)

נשמח להחכים בענין.

הס"ק זצ"ל האריך ע"כ בספריו, לגבי מנהג העולם לקרוע רק החולצה ולא החליפה, ולגבי מה שנהגו לקרוע רק בגד עליון ולא כל הבגדים.
למעשה הנהגתו לא ברורה לי כי לעיתים היה קורע החליפה.
הנה תמונה שלו זצ"ל עומד על גג החורבה כשחליפתו קרועה משני צדדיה, תחילה קרע על ירושלים ואח"כ כשעלה על הגג וראה את מקום המקדש קרע על המקדש.
ציון דורש אין לה.
PA150055.JPG
PA150055.JPG (3.36 MiB) נצפה 14984 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' אוגוסט 27, 2019 1:28 pm
על ידי אTKH
ענית על מה שקרע רק את החולצה
אבל לא על זה שלבש חולצה על חולצה, וקרע רק את העליונה(?)

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' אוגוסט 27, 2019 2:59 pm
על ידי דרומי
תורה היא וללמוד אני צריך: לכאורה נראית איזו "סתירה" בין הליכה בחליפה קרועה לבין חבישת תפילין שנקראים "פאר" (ואכן מטעם האבלות על החורבן שמים "אפר תחת פאר" - ולא שניהם ביחד!), וצ"ע

[ואולי גם העניבה יש בה איזו סתירה. ומעניין לדעת כיצד נהג בתשעה באב לגבי עניבה]

מן הסתם כבר נידון בכתבי הגאון ז"ל, ואשמח לראות הפנייה

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' אוגוסט 27, 2019 3:04 pm
על ידי בברכה המשולשת
דרומי כתב:תורה היא וללמוד אני צריך: לכאורה נראית איזו "סתירה" בין הליכה בחליפה קרועה לבין חבישת תפילין שנקראים "פאר" (ואכן מטעם האבלות על החורבן שמים "אפר תחת פאר" - ולא שניהם ביחד!), וצ"ע

[ואולי גם העניבה יש בה איזו סתירה. ומעניין לדעת כיצד נהג בתשעה באב לגבי עניבה]

מן הסתם כבר נידון בכתבי הגאון ז"ל, ואשמח לראות הפנייה


הרי יש גם אבלים, לא אליכם, שיושבים שבעה עם תפילין (כמובן לא ביום הקבורה)
וגם בת"ב, לפי דעת אדוננו הגר"א מניחים תפילין מיד אחרי הקינות, אבל אסור לשבת על כסא וכו' עד סוף הצום.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' אוגוסט 27, 2019 3:07 pm
על ידי דרומי
השאלה היא האם את הקריעה גופא מתאים לעשות עם תפילין?

ואולי באמת לא כך היה, אלא שמתחילה עשה הקריעה ורק אח"כ לבש התפילין

[מנהג רבים שקורעים החליפה או החולצה ומחליפים מיד לבגד אחר]

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' אוגוסט 27, 2019 3:25 pm
על ידי לבי במערב
דרומי כתב:ואולי באמת לא כך היה, אלא שמתחילה עשה הקריעה ורק אח"כ לבש התפילין

הגרש''ד קורע בחולצתו.JPG
הגרש''ד קורע בחולצתו.JPG (44.7 KiB) נצפה 14635 פעמים

בתמונה זו (שהובאה לעיל) נראה הגרש"ד קורע (בחולצתו), בלא התפילין.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ג' אוגוסט 27, 2019 4:47 pm
על ידי עזריאל ברגר
דרומי כתב:תורה היא וללמוד אני צריך: לכאורה נראית איזו "סתירה" בין הליכה בחליפה קרועה לבין חבישת תפילין שנקראים "פאר" (ואכן מטעם האבלות על החורבן שמים "אפר תחת פאר" - ולא שניהם ביחד!), וצ"ע

[ואולי גם העניבה יש בה איזו סתירה. ומעניין לדעת כיצד נהג בתשעה באב לגבי עניבה]

מן הסתם כבר נידון בכתבי הגאון ז"ל, ואשמח לראות הפנייה

אינני רואה בעיה לעשות קריעה עם תפילין/עניבה או שאר מלבושי כבוד.
וכי דוד המלך כשקרע "על שאול ועל יונתן בנו ועל בית ישראל כי נפלו בחרב" - היה צריך לחלוץ תפילין ולהסיר את בגדי מלכותו (אם היו לו אז בגדי מלכות)?!
דין חליצת תפילין הוא דין באבלות ולא בקריעה.
ובגדי כבוד (כמו עניבה, או כתר למלך וכל כיו"ב) - אין בהם שום איסור, אפילו לאבל, עד כמה שזכור לי.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 11:11 pm
על ידי משה הופמן
השלמה להפלס1.jpg
השלמה להפלס1.jpg (262.55 KiB) נצפה 14397 פעמים
השלמה להפלס2.jpg
השלמה להפלס2.jpg (270.25 KiB) נצפה 14397 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 11:34 am
על ידי איש_ספר
יתד דארה"ב מאת ר' צבי יעקבזון:
Rav Deblitzky Yated 8-30-19.pdf
(3.91 MiB) הורד 7183 פעמים


(ביתד דכאן התפרסמה כתבה במוסף ש"ק לפני כשבועיים, מי שיש בידו ימחל להעלותה כאן).

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 11:40 am
על ידי איש_ספר
עזריאל ברגר כתב:וכי דוד המלך כשקרע "על שאול ועל יונתן בנו ועל בית ישראל כי נפלו בחרב" - היה צריך לחלוץ תפילין ?!

בודאי חלץ כאונן. ואם כבר נקבר, חלץ כדין אבל ביום הראשון, אא"כ פשיטא למר שדוד המלך נהג מנהג חב"ד...

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 5:12 pm
על ידי עזריאל ברגר
איש_ספר כתב:
עזריאל ברגר כתב:וכי דוד המלך כשקרע "על שאול ועל יונתן בנו ועל בית ישראל כי נפלו בחרב" - היה צריך לחלוץ תפילין ?!

בודאי חלץ כאונן. ואם כבר נקבר, חלץ כדין אבל ביום הראשון, אא"כ פשיטא למר שדוד המלך נהג מנהג חב"ד...

מדוע היה לו דין "אונן"? הלא לא היו עסוקים בקבורתו, כיוון שהפלישתים שלטו באותו מקום ולא יכלו להביאו לקבורה.
ולא היה לו דין "אבל יום ראשון", שכן איננו משבעת הקרובים, והמתאבל על נשיא וכיו"ב אין לו דין אבלות לגמרי לכאורה.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' ספטמבר 09, 2019 1:40 pm
על ידי פלוריש
מעט דבש כתב:לעיל הביאו את מכתבו של הגרש"ד בענין הר הבית.

וראוי להוסיף לזה את תגובתו של 'איש_ספר':
איש_ספר כתב:העלו כאן למעלה מכתב מהגרש"ד המעודד יוזמה לקבוע מקום מתוחם לעליה להר, אין לי מושג מה מדובר וגם לא לגרש"ד עצמו. (בעבר שאלתי אותו, ואמר שאינו זוכר באיזה נסיבות כתב את המכתב). מה שכן, את מי שדעתו מעניינת, ראו מה שכתב על שער קונטרס שהוציא הנקרא
משוש כל הארץ

כעת פירסם הרב יואל אליצור את הרקע למכתב (כאן):
2 (2).png
2 (2).png (108.3 KiB) נצפה 13760 פעמים
1 (2).png
1 (2).png (65.59 KiB) נצפה 13760 פעמים
4 (2).png
4 (2).png (61.06 KiB) נצפה 13760 פעמים
3 (2).png
3 (2).png (144.25 KiB) נצפה 13760 פעמים

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' ספטמבר 09, 2019 2:33 pm
על ידי אליעזר בלוי
נראה שיש כאן ב נושאים בהלכות רה
א בענין אורך התקיעה
ב בענין צורת השבר
ולא כמו שנראה מקופיא שיש קשר בין שתיהם
ושאחת מתרצת חברתה

או...
שטעיתי בהבנת הדברים...
ולמסביר.
תבוא ברכת טוב

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ב' ספטמבר 09, 2019 2:52 pm
על ידי יוצא פוניבז'
נראה מדבריו שם שיש בעיה שאנחנו לא חוששים לשיטת רש"י, וע"ז בא הפתרון שקול שבור הוא ודאי שבר אפילו אם מאריך בו. אך בפוסקים לא מצינו כן. רק דעת הרמב"ן שהחילוק בין שבר לתקיעה הוא בקול שבור ופשוט, אבל לפי שאר הפוסקים ההפרש הוא באורך, ולא מצינו שלשיטתם אפשר לחלק ביניהם גם באופן אחר.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' ספטמבר 18, 2019 12:25 am
על ידי פרנקל תאומים
רבי אליעזר יצחק דנציגר כתב:
בחורף תשס"ה נסתפקתי בנושא בריאותו של בני בכורי הבה"ח יהודה משה זצ"ל [האם להסכים להצעת הרופאים לנסות עוד איזה תוכנית חדשה של טיפולים שיש סיכויים שאולי עי"ז יבריא, אך גם יכול להיות שעי"ז יסתכן יותר ויקרב מיתתו], וכיון שכבר היה קשה לדבר בפרטות עם זקני אדמו"ר זצ"ל [שהיה אז כמה חדשים לפני פטירתו] החלטתי ללכת לשאול את הגרש"ד זצ"ל, ובאתי אליו והצעתי לו את צדדי הספק, ענה לי הגרש"ד שהוא איננו מבין בזה ולכן הוא מציע שאשאל את הגר"ח גריינימן, עניתי לו שהיום כבר שואלים את אלימלך פירר שהוא מומחה גדול יותר מכולם, ואכן שאלתיו, אבל גם הוא לא יודע מה להכריע ומציע שאשאל אדם גדול, ולכן באתי לרב שיכריע [ושאלני הגרש"ד למה איני שואל את זקני, עניתי לו שזה קשה לשאלו כיום], ושוב חזר הגרש"ד על דבריו שאינו מבין בזה, חזרתי ואמרתי לו, ומה עלי לעשות, הרי הרופאים והמומחים מסתפקים ואני צריך להכריע, ועל כן אני בא אל הרב כ'אדם גדול' שיכריע בשבילי, ועם כל זה לא הצלחתי להכניס בו את השמינית שבשמינית והוא נשאר בדעתו שאינו 'אדם גדול' ואיננו יכול לענות כאשר אינו מבין בזה...

שלא ממן העניין, אך קראתי הודעה זו עכשיו, וקשה עליי שלא לשתף אתכם:
הבה''ח בנש''ק יהודה משה זצ''ל הנ''ל קידש ש''ש הרבה במחלקה האונקולוגית בביה''ח שניידר, יחד עם רעהו (למיטת החולי) הבה''ח יונה פוקס זצ''ל. אחיות חילוניות היו אומרות שהן חשות קדושה ורוממות הנפש כשהן נכנסות לחדרו. צוות ביה''ח היה אחוז התפעלות ממנו (כמו גם מרעהו הנ''ל). חידש חידו''ת רבים בנגלה ובנסתר (!) כשהוא עודנו עלם צעיר, כמעט נער, חלקם הודפסו לאחר הילקחו לגנזי מרומים. מופת בהנהגתו ובאצילותו. חבל על דאבדין.

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

פורסם: ד' ספטמבר 25, 2019 12:52 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
בשו"ת צי"א ישנם כמה תשובות לר' שריה, בשנים הראשונות, הוא מכנהו "התורני הרה"ח הנכבד ש' דבליצקי נ"י, ב"ב" (שנת תשט"ו, צי"א ח"ה סי' ה, סי' יט), "הרה"ח אשר בתורת ה' חפצו, ר' שריה דבליצקי נ"י. שלום רב. מכתבו היקר קבלתי ביום ה' העבר י"ב דנא. ואף על פי שלא ידעתיו הנני ממהר להשיב על דברי שאלותיו, ואכנהו מבלי אדע עד מה, כי מבין כותלי מכתבו נכרים הדברים שכוונתו לשם שמים לדעת הדרך אשר ילך בה" (שם סי' ל), (עע"ש ח"ו סי' מ קונט' היחוד פט"ז אות ב ד"ה כמו"כ).

אבל אחר כך, שנת תשכ"ב, כשקיבל ספרו זה השלחן, "לכבוד ידידי הרה"ג החו"ב יו"ש וכו' מוה"ר שריה דבליצקי שליט"א. בבני ברק אחדשכה"ט באהבה וכבוד" (צי"א ח"ז סי' כג), "לכבוד ידידי הרה"ג הנכבד חו"ב ויו"ש וכו' מוהר"ר שריה דבליצקי שליט"א. בבני ברק. שלום וברכה. הרני שולח לו בזה המשך מהערותי על ספריו היקרים" (שם סי' כז), "שלום וברכה וכל טוב אל כבוד ידידי הרה"ג חו"ב וירא ושלם וכו' מוהר"ר שריה דבליצקי שליט"א, בבני - ברק אחדשכת"ר באהבה וכבוד" (צי"א ח"ז סי' מט קו' אבן יעקב פרק י, וכ"ה בפי"א), ועד"ז שם ח"ח סי' לג, חי"א סי' עג, שם סי' פד.

התעוררתי לחיפוש הזה בגלל מה שנצרכתי היום וראיתי בשו"ת ציץ אליעזר ח"ז סי' כז, (וחיפשתי דרך פרוייקט השו"ת)

ב"ה, יום ועש"ק י"ב אדר"א תשכ"ב. ירושלים עיה"ק תובב"א. לכבוד ידידי הרה"ג הנכבד חו"ב ויו"ש וכו' מוהר"ר שריה דבליצקי שליט"א. בבני ברק. שלום וברכה. הרני שולח לו בזה המשך מהערותי על ספריו היקרים.
א בזה השלחן ח"ב לסי' מ' סעי' ח' מביא כת"ר דברי המ"ב בס"ק י"ט שמביא בשם השלחן שלמה שכותב להסתפק דאפשר דזה שכתוב בשו"ע דלאכילת עראי אין צריך לחלצן זהו דוקא מי שמניחן כל היום אבל לא מי שדרכו להניח בשעת ק"ש ותפלה. ומוסיף ע"ז כת"ר דיש להחמיר כן דכן היא שיטת המאירי דכל שהם מונחים עליו אפי' אכילת עראי אסור לו. ורק במי שהולך בהם כל או רוב היום אין להחמיר אלא ככה"פ והשו"ע דמותר עכ"ד.

ולענ"ד אין זה כ"כ מדרכי ההוראה לערבב השיטות ולומר דבהיות דהמאירי מחמיר בכלל באכילת עראי אפי' במי שהולך כל היום לכן יש עכ"פ להחמיר כמותו במי שאין לובש כל היום, ומכיון דעל מי שהולך כל היום מודה כת"ר דאין להחמיר אלא מותר כדעת כה"פ והשו"ע (כלשון כת"ר), א"כ תו אין מקום לצרף את שיטת המאירי בזה לענין מי שאינו הולך כל היום ולומר דעל כגון דא כן נתפוס שיטת המאירי, ואם דחינו שיטת המאירי בזה בהיות ודעת רוב הפוסקים רובם ככולם אינו כן, ומקור דבריהם הוא מהירושלמי פ"ב דברכות ה"ג, כבר נדחה, ותו אינו חוזר ונראה לחצאין.


לכאורה כוונת הגרש"ד זצ"ל, כי במאירי שם לומד כך בשיטת הרמב"ם (הגם שהב"י לא למד כן בדעת הרמב"ם). ועיין שו"ת לב אברהם סי' ה' מ"ש בזה.

ע"ע צי"א חי"ג סי' צט אות ג, שמעיר על הגרש"ד זצ"ל בס' שובע שמחות, שכתב לחוש לכתחילה לדעת שו"ת הלל אומר, הגם שבספר המנהיג ושו"ת רדב"ז מפורש להיפך, ושאין צריך להחמיר. וז"ל:
השתוממתי על מחבר הספר, אם הספרים כהמנהיג והרדב"ז פוסקים [...], איך מסתפק עודנו בזה בגלל שספר אחרון שבאחרונים כהלל אומר סובר דלא כן? וההלל אומר (כפי שעיינתי בדבריו) לא ראה אפילו את דבריהם, ולא מציין להם,

[אמנם בצי"א שם כ' לחלוק שאין הכרח בהבנה זו במנהיג וברדב"ז ע"ש].

וזה כעין הנ"ל.

וכמובן יש ליישב בקל. וכמדומה שבישורון האחרון הודגש פרט זה. וכעת אמ"א.