מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 26, 2013 1:34 am

המשתמש ה-500 כתב:
דב בער כתב:כפי ששמעתי זה כבר הודפס בהזמנה לחתונת הרה"ק רבי יוחנן מרחמסטריווקא זצ"ל שנשא את בת הרב ויללהלם חתן הרב שיין חתן חיד"א בן הריז"א, ושם נדפס שהיא נכדת החיד"א, כן שמעתי מזקני המשפחה.
אמת דובר דב-בער. לאור דבריך בדקתי בקונטרס שברשותי בשם "בית צדיקים יעמוד" ראחמיסטריווקא חלק ב' (א"ו באב תשע"א), ושם בעמודים קנ וקנא יש צילומים של שתי הזמנות לנישואי ר' יוחנן שנשלחו ע"י אביו האדמו"ר ר' מנחם נחום, וכתוב שם מפורש "בת ר' נחמן יוסף נ"י מגזע האזולאי", כשהכוונה כמובן לחיד"א וכפי שנקרא בחצרות חסידים ובספרי חסידות רבים.

איש_ספר כתב: וגם צדיקי רחמיסטריווקא יאלצו להשמיט בהזמנה העמוסה ממילא, שורה אחת.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' יוני 26, 2013 1:43 am

איש_ספר כתב:כדאי לרשום כאן את יחוסם של הנכדים האמתיים, האחים כהן בעלי אור ודרך ושיח ישראל.

ג"ע החיד"א
חתנו רבי אברהם (ברבי דוד פארדו) לוקח בתו מרת שמחה.
בנו רבי דוד רפאל פארדו חתן ר"י אבועלפיא וגיסו של הרב חנ"א שישמש כראש"ל
בנו רבי משה פארדו בעל הוראה דבית דין ועוד ספרים ואב"ד אלכסנדריה
בנו ר' יצחק פארדו ואשתו רחל למשפחת טוביאנה
בנו ר' מרדכי פארדו ואשתו ויקטוריה לבית ווהבה
חתנו ר' ראובן כהן לוקח בתו מרת אלגרה שמחה
בנם מרדכי וישראל למשפחת כהן שיחיו

האם יחוס זה בן 7 דורות אינו קצר מדאי ליחוס בן למעלה מ-200 שנה, אולי חסר איזה חוליות.

המשתמש ה-500
הודעות: 27
הצטרף: ג' אוקטובר 12, 2010 12:59 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי המשתמש ה-500 » ד' יוני 26, 2013 2:11 am

איש_ספר כתב:
המשתמש ה-500 כתב:
דב בער כתב:כפי ששמעתי זה כבר הודפס בהזמנה לחתונת הרה"ק רבי יוחנן מרחמסטריווקא זצ"ל שנשא את בת הרב ויללהלם חתן הרב שיין חתן חיד"א בן הריז"א, ושם נדפס שהיא נכדת החיד"א, כן שמעתי מזקני המשפחה.

אמת דובר דב-בער. לאור דבריך בדקתי בקונטרס שברשותי בשם "בית צדיקים יעמוד" ראחמיסטריווקא חלק ב' (א"ו באב תשע"א), ושם בעמודים קנ וקנא יש צילומים של שתי הזמנות לקראת נישואי ר' יוחנן בחמשה עשר באב שנת תרפ"ח, שנשלחו ע"י אביו האדמו"ר ר' מנחם נחום, וכתוב שם מפורש "בת ר' נחמן יוסף נ"י מגזע האזולאי", כשהכוונה כמובן לחיד"א וכפי שנקרא בחצרות חסידים ובספרי חסידות רבים. בעמוד קנב, צילום מכתב בכתב ידו של הרמ"נ לאדמו"ר הריי"צ, וגם שם הוא מציין "ה"ר נחמן יוסף יחי' מפה מגזע האזולאי".

איש_ספר כתב: וגם צדיקי רחמיסטריווקא יאלצו להשמיט בהזמנה העמוסה ממילא, שורה אחת.


איש ספר, יתכן. אך לכל הפחות ביקשתי לציין שיש לנו כאן ידיעה חשובה, שכבר בשנת תרפח סבורים היו בני המשפחה שהם צאצאי החיד"א, וללא קשר ליערי שפירסם את דבריו רק בשנת תשיא. כך שהשיבוש של יערי שייחס אותם בטעות כבן אחר בן, אינו מעלה ואינו מוריד מהמסורת המשפחתית הקדומה כצאצאי החיד"א דרך אחת האמהות. אבל מה אכן האמת? האם הם באמת צאצאי החיד"א? לאלקים פתרונים!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 26, 2013 3:03 am

אני לא חושב שיש מי שחשב שהיחוס נולד אצל יערי, ברור שהוא נולד באיזה שלב אצל צאצאי הריז"א, ולכן הידיעה הזו אין לה שום ערך.
ואם באנו לתחם את זמן הולדת ההשערה, הרי בתחילת האשכול הראה "בבישמקד" שהאמרי בינה או ר"א אשכנזי או שניהם (אין לי כח לחפש שם) כבר מזכירים את יחוס ריז"א לחיד"א. בקיצור אין שום ערך לדברים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 26, 2013 4:51 am

מחולת המחנים כתב:
איש_ספר כתב:כדאי לרשום כאן את יחוסם של הנכדים האמתיים, האחים כהן בעלי אור ודרך ושיח ישראל.

ג"ע החיד"א
חתנו רבי אברהם (ברבי דוד פארדו) לוקח בתו מרת שמחה.
בנו רבי דוד רפאל פארדו חתן ר"י אבועלפיא וגיסו של הרב חנ"א שישמש כראש"ל
בנו רבי משה פארדו בעל הוראה דבית דין ועוד ספרים ואב"ד אלכסנדריה
בנו ר' יצחק פארדו ואשתו רחל למשפחת טוביאנה
בנו ר' מרדכי פארדו ואשתו ויקטוריה לבית ווהבה
חתנו ר' ראובן כהן לוקח בתו מרת אלגרה שמחה
בנם מרדכי וישראל למשפחת כהן שיחיו

האם יחוס זה בן 7 דורות אינו קצר מדאי ליחוס בן למעלה מ-200 שנה, אולי חסר איזה חוליות.

רבי משה פארדו בעל הוראה דבית דין נפטר בשנת תרמ"ח, יחוסו למעלה עד החיד"א כתוב במקומות הרבה.
אדם שנפטר בשנת תרמ"ח יכול בהחלט שיהיו לו נינים בני שישים.
ר' חיים בריסקער נפטר בתרע"ח ויש לו נינים בני ארבעים...

דב בער
הודעות: 143
הצטרף: א' אפריל 28, 2013 10:52 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי דב בער » ד' יוני 26, 2013 9:27 am

ברצוני לגעת בנקודה, שכמדוני לא דנו בזה כאן, הריז"א קרא לבנו הראשון בשם חיים יוסף דוד, כמובן שזה ע"ש החיד"א, באם הוא לא היה נכדו רק קרוב משפחתי רחוק, מדוע קרא לו בשם הזה, וכי חסרים שמות אחרים מזקני המשפחה, או צדיקים אחרים?

נכד החידא
הודעות: 11
הצטרף: ג' יוני 11, 2013 5:18 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי נכד החידא » ד' יוני 26, 2013 9:38 am

איש_ספר כתב:אני לא חושב שיש מי שחשב שהיחוס נולד אצל יערי, ברור שהוא נולד באיזה שלב אצל צאצאי הריז"א, ולכן הידיעה הזו אין לה שום ערך.
ואם באנו לתחם את זמן הולדת ההשערה, הרי בתחילת האשכול הראה "בבישמקד" שהאמרי בינה או ר"א אשכנזי או שניהם (אין לי כח לחפש שם) כבר מזכירים את יחוס ריז"א לחיד"א. בקיצור אין שום ערך לדברים.


שוב שקרים וסילופים.
נייתי ספר ונחזי.
לפניכם צילום של תחילת המאמר של וועקנין בקשר ליחוס, ששם הוא מתחיל מיד בהתקפה וקובע "רבים טועים". הרי אי אפשר לכתוב למשל "רבים כותבים". יש כאן כאן קביעה שהם טועים, ואיש ספר מזדנב אחריו, וכל קוראי האשכול נופלים לפניהם ברך. ושם הוועקנין של איש ספר מציין כבר מראש שיערי הוא זה שטעה, והוא ממשיך ומראה כיצד שכל בני המשפחה נפלו בשיבוש שלו נעבעך וטעו אחריו בכל אותם השנים מאז שהוא פירסם את דבריו...

תקראו כאן ותשפטו בעצמכם.
קבצים מצורפים
עמודים מ- רבי יהודה זרחיה אזולאי - ועקנין - קובץ באבוב.GIF
עמודים מ- רבי יהודה זרחיה אזולאי - ועקנין - קובץ באבוב.GIF (81 KiB) נצפה 12836 פעמים

נכד החידא
הודעות: 11
הצטרף: ג' יוני 11, 2013 5:18 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי נכד החידא » ד' יוני 26, 2013 10:04 am

ולפני שאני חוזר מהחופשה אני רוצה שוב לחדד כאן את הוויכוח המטופש של וועקנין וידידו איש ספר נגד כל בני המשפחה והמסורת שלה.

1. אין שום "הוכחות" שהריז"א לא היה מצאצאי החיד"א. סוג ההוכחה "היחידה" שעם זה הם מנפנפים שוב ושוב זה שאין שום רמז ולו אפילו כלשהו בדברי הריז"א שהוא צאצא של החיד"א, לא במה שהוא כתב בעצמו ולא במה שאחרים כותבים עליו. אולי זה מוזר אבל לא יותר ממוזר ובוודאי שזה עדיין לא הוכחה נגד.

2. ברור כשמש שאצל הבכור אזולאי וילדיו עבר מסורת קדומה וברורה שהם מצאצאי החיד"א. וכבר שמענו את החכמה שהוא פשוט "שיקר" ו"המציא" ביודעין וללא בושה, לו ולילדיו ולכל רבני דורו, לרבי משינאווא בן הדברי חיים, ולאמרי בינה ולר"א אשכנזי, ומאוחר יותר גם למחותן המסכן שנפל בפח השקר רבי מנחם נחום מרחמיסטריווקא, ולכל מי שרק היה מוכן "לקנות" ממנו את השקר הגס ואת ההמצאה המעניינת...

3. בשנת תשי"א טעה אברהם יערי והוא חשב שהם בן אחר בן לחיד"א, ואת זה, ורק את זה, הפריכו הבאים אחריו, והם באמת צדקו בזה כי הרי אף אחד במשפחה לא אמר מלכתחילה דבר כזה, והריז"א עצמו הרי כתב את יחוסו הישיר בן אחר בן בצורה אחרת בהקדמתו לרדב"ז, ולכן לא צריכים להיות "חוקרים" מדופלמים כוועקנין ואיש ספר וטולידנו ודומיהם בשביל להוכיח ב"מחקרים מדעיים" שיערי טעה. ולכן זה כמובן לא מוריד כלום מהמסורת המרכזית שהם צאצאי החיד"א כפי שברור ומובן לכל מי שיש לו מעט שכל הישר בקדקדו.

4. כל יתר הוויכוחים אם כתוב מיורשי או לא כתוב מיורשי או כל הוויכוחים האחרים, אינם אלא הסטה מכוונת מטופשת וזדונית מהנושא המרכזי והטעיית דעת הקוראים שאינם בקיאים בנבכי הפרשיה.


(ואיש ספר, לגבי משפחת כהן ופארדו, וכן לגבי הקדמת הראשון לציון, עוד יבואו הפתעות והתפתחויויות מעניינות בהמשך בעזרת ה', ועם כל ההערכה שיש לי אליך ולתרומותיך העשירים לעולם התורני ולכישוריך הנדירים והיחודיים באמת, אבל בהתנצלות ובבקשת סליחה מראש אני מוכרח לומר שכנראה שיש דברים שבכל זאת אתה לא יודע).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 26, 2013 10:59 am

נכד החידא כתב:
איש_ספר כתב:אני לא חושב שיש מי שחשב שהיחוס נולד אצל יערי, ברור שהוא נולד באיזה שלב אצל צאצאי הריז"א, ולכן הידיעה הזו אין לה שום ערך.
ואם באנו לתחם את זמן הולדת ההשערה, הרי בתחילת האשכול הראה "בבישמקד" שהאמרי בינה או ר"א אשכנזי או שניהם (אין לי כח לחפש שם) כבר מזכירים את יחוס ריז"א לחיד"א. בקיצור אין שום ערך לדברים.


שוב שקרים וסילופים.
נייתי ספר ונחזי.
לפניכם צילום של תחילת המאמר של וועקנין בקשר ליחוס, ששם הוא מתחיל מיד בהתקפה וקובע "רבים טועים". הרי אי אפשר לכתוב למשל "רבים כותבים". יש כאן כאן קביעה שהם טועים, ואיש ספר מזדנב אחריו, וכל קוראי האשכול נופלים לפניהם ברך. ושם הוועקנין של איש ספר מציין כבר מראש שיערי הוא זה שטעה, והוא ממשיך ומראה כיצד שכל בני המשפחה נפלו בשיבוש שלו נעבעך וטעו אחריו בכל אותם השנים מאז שהוא פירסם את דבריו...

תקראו כאן ותשפטו בעצמכם.

אני מודה שהצלחת לבלבל גם אותי: כל היחוס שלכם בנוי על החוקר יערי או על מסורות משפחתיות קדומות? עד עכשיו הבנתי מכם שיערי הוא הראשון שהחליט שריז"א הוא בן אחר בן, וזו טעות שגם אתם מודים בה, רק לדבריכם היחוס הוא באופן אחר. וכבר הראה מישהו בעמוד הראשון של האשכול שהמסורת השגויה על יחוס ריז"א לחיד"א היתה ידועה כבר בירושלים בזמן האמרי בינה. ולכן כתבתי שהתוספת שהמסורת היתה ידועה גם בתרפ"ח אינה מעלה או מורידה דבר.
עכשיו מה אדוני רוצה?

לגבי פתיחת הראשון לציון לירושלמי, תחזור לההוא שמלעיט אותך בפנטזיות ותבקש שלא ישים אותך לשמה וביזה, לא יתכן שחתיכת דף קרוע (שתצלומו מופיע לראשונה במאמרו של ר"ב דבליצקי...) הוא פתיחת הראשון לציון שאודותיה כתבת שמי שלא יודע על קיומה הוא מיתמם או דמגוג. וכמובן לא יתכן שהר"ש סירליאו מזכיר את החיד"א כאמור מעלה. ובכן אנו ערוכים לסנסציה הבאה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15583
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 26, 2013 11:47 am

נכד החידא כתב:
(ואיש ספר, לגבי משפחת כהן ופארדו, וכן לגבי הקדמת הראשון לציון, עוד יבואו הפתעות והתפתחויויות מעניינות בהמשך בעזרת ה', ועם כל ההערכה שיש לי אליך אבל בהתנצלות ובבקשת סליחה מראש אני מוכרח לומר שכנראה שיש דברים שבכל זאת אתה לא יודע).

אני תמיד שמח ללמוד ויש לי עוד הרבה מה להשלים,
יתכן שטעיתי, אבל אין לי ולכם אלא מה שעינינו רואות. ועד עתה טחו עינינו לראות, יחוסו של ריז"א, על מה אדניו הוטבעו.
נשמח ללמוד ולהחכים. בלי איומים, בלי גיזומים, ואם אפשר גם להוסיף בקשה צנועה...: עם קורטוב של אמת
את היחוס של כהן פארדו לא בדקתי אלא העתקתי מתוך רשימות שלהם, ההבדל המהותי שיחוס זה יש לו שמות ברורים ומוכרים כמעט עד סופו.

מתעמק
הודעות: 598
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי מתעמק » ד' יוני 26, 2013 12:57 pm

משום מה אנו חוזרים שוב ושוב לאותה עיגול
אנסה לעשות חזרת הש"ץ מהנושא והויכוח

א) ריז"א עצמו לא כתב בשום מקום על החיד"א מפורש זקני, כתב נשיא בית אב וכדומה
דברים המשתמעים כחשוב שבמשפחתינו, אלא שיש מקום בדוחק לפרשו כזקנו ממש.
מה גם שהיה בן י"ד בפטירת החיד"א (איני זוכר מהיכן הוצאתי פרט זה בברירות, אבל עכ"פ כן משמע ממה שבתקע"ב ד' שנה אחר פטירת החיד"א כבר ניתן לו המלצה ומעידים שעדיין לא נשא אשה, וגם נתמנה תיכף לזה להיות רב או דיין במצרים), ואף נין בגיל זה מזכיר את סבו תמיד בתואר "זקני", כי עם סבא חי חיים כל הזמן כמו שהמציאות מורה

ב) מתוך כרך חידושי הר"ש סירליאו שהיה בבעלות החיד"א, העתיק ר"מ להמן: קניתי לי ולשמי ולזרעי מיורשי הרב הנז' זלה"ה.
על קושיא זו דמוכח בעליל שאינו לא נכד וכש"כ לא יורש (במקום כזה וודאי היה לו לכתוב זקיני), טענו שלא כתיב בכת"י תיבת "מיורשי.
ועל זה השיב איש ספר שכיון שיש שם מחק מילה אחת כמו שנראה בבירור, ויש לנו עדות מפורשת מר"מ להמן שלא היה נוגע לו כל הענין שבמקום זה היה כתוב "מיורשי", מהיכי תיתי לחדש שהיה כתוב מילה אחרת שם.
ויש להוסיף, לומר שלא היה כתוב שם במקום המחק כלום, וודאי אי אפשר, הן משום שניכר המחק, והן משום שזה לא חשב אדם מעולם שריז"א קנה מידי החיד"א עצמו כתב יד זה שלפי חשבון לא נפגשו מעולם.
אך באמת תיבת "מיורשי" לא מעלה ומוריד כל כך בהויכוח, כיון שכבר הודו נכדי ריז"א שלא היה בן אחר בן, כך שיורש וודאי לא היה, והוצרך לקנות מהיורשים אם רצה משהו.
אולם עדיין יש בזה נפקותא משני פנים, א' כאמור תמוה ביותר מה שאינו מזכיר את החיד"א במקום כזה לכה"פ בתיבת זקני. ב' אם כן נפל בבירא הראיה הגדולה שרוצים להוכיח מתוך כתבי יד שהיו ברשות ריז"א מעזבון החיד"א, שהרי לפי הנ"ל וודאי אינם ירושה, אלא קנין, ושוב אין כאן הוכחה של כלום שהיה נכדו.

ג) עוד נתחדש חידוש עצום ונורא, שבהיות שהחיד"א לא מזכיר את הסמ"ע בתואר זקני, על אף שמוזכר יחס מפורט באחת מספריו, סימן שנהג שלא להזכיר בתואר זה אלא סבים בא"ב.
על נקודה זו עמדתי לעיל, והוכחתי שחוץ ממה שדבר חידוש כזה צריך שיוזכר מפורש בשום מקום, הרי שמצד עצמו שלא ניתן להאמר בפרט על החיד"א, כדמוכח מספריו שהזכיר קורבת הראבי"ה והרא"ש להראב"ן, ודן בתואר זקני, אף ששניהם היו נכדי הראב"ן מצד האמהות.
כמו כן הביאו לעיל תשובת החיד"א עצמו בספר חיים שאל ח"א סימן ס"ח בענין הזכרת שם "זקני" על סבא המרוחק כמה דורות (שהחיד"א כותב כן על החסד לאברהם), והחיד"א מביא שם ראי' ממה שהרשב"ש קורא להרמב"ן זקני "והוא ששי להרמב"ן מצד האם". ומכיון שאין גזירה שוה לחצאין, סימן שהחיד"א עצמו נהג כך ג"כ להזכיר גם סבים המרוחקים מצד האם בתואר זקני.
ויש להוסיף שממקום שהביא שם יחוסו להסמ"ע, שם עצמו מוכח כן, שהרי מזכיר שם את אבי אמו "מר זקני הרב החסיד המקובל איש האלדים קדוש מהר"ר יוסף בייאליר ז"ל".
ולגוף אי הזכרתו להסמ"ע בתואר זקני, הערתי לעיל, שהמקום היחיד שנזכר בספרי החיד"א יחס זה היא בספר מעגל טוב השלם - רשימת מסעיו של החיד"א שרשם לעצמו לא לשם הדפסה (והמעיין שם ובספריו הנדפסים ישתומם לטהרת מדותיו של החיד"א זצ"ל, איך נזהר בספריו בכבוד אנשים שפגעו בו), ומה שכתב שם היא רק ששאל לדודה אחות אמו, "כיצד היא הקורבה שיש לנו עם מהר"ר פאלק ז"ל בעל דרישה וסמ"ע". והדודה השיבה בפירוט יחס איך הם נכדי הסמ"ע (וגם בזה היה לה ספק במקום אחד אם מדובר בבן או נכד הסמ"ע). ומאחר שלפי שאלת החיד"א מוכח שלא היה ידיעה ברורה שהם נכדים ואיך, אלא שיש קירבת משפחה, מסתבר שלא סמך לגמרי על דברי הדודה עד כדי קביעת הדברים לוודאות, ומשום כך לא הזכיר דבר זה בשום אחד מספריו הנדפסים.
ולהשואל לעיל איפה במעגל טוב כתוב כך, ניכר שהנ"ל ראה רק את קיצורי המעגל טוב, ולא את מעגל טוב השלום של פריימן. ראה פה: http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21838&pgnum=34

ד) הביאו ראיות מספרים שהיו בידי החיד"א ואח"כ בידי ריז"א, שזה מוכיח שהיה נכדו היורשו.
והקשו, שאם מודים כהיום שלא הי' נכד מצד האב, הרי בין כך ובין כך לא היה יורש אם לא שנמצא מפורש בן שלא הניח אלא בנות ומהם ריז"א
מה גם שכיתוב הנ"ל על חידושי רש"ס מוכיח שלא היה עכ"פ יורש כל עיקר.
ושוב הביאו לנושא זו מתוך הסכמות ספרים שיצאו לאור מכתבי יד שהיו ברשות החיד"א ואח"כ ברשות ריז"א, שהמסכימים מדגישים ש"בירושה לנכדו".
ועל זה הקשיתי לעיל על הסגנון הקטוע, ומה גם שלפי הנ"ל פשוט שפרט זה שהוא ירש וודאי שלא נכון, וגם אין צורך לידע איך עבר מהחיד"א ואילך כיון שסוף סוף חותם החיד"א עליו מקויימת, אם כן לא ידענו מה לדון בזה ההסכמות, כך שאין להוציא מזה מסקנות.

ה) האריכו לטעון שהיחס הנ"ל היה מקובל במשפחה, ואף שמה שהודפס שהיה זה בא"ב הוכח שאינו, אבל זה לא המקובל אלא חידושים של מישהו במשפחה שטעה אחר יערי
ועל זה הערתי לעיל שהיו שני נכדים מעורבים בסידור סדר היחד שבחסד לאברהם, ר' משה אהרן אזולאי ור' מנחם ווילהלם, מה גם שלא העיר אדם מעולם על זה שהם טועים עד שבאו לפריך מכח זה היחוס, אז התגלה למפרע עד מפי עד מפי אשה, ששניהם האחרונים אינם עוד בחיים לברר מהם. והעד מפיהם סמוי מהעין (לכל הפחות במאמרו של רנ"א וקשטיין).

ו) היה ויכוח מה דעת ועקנין בנושא
אבל לפי תגובות האחרונות מוכח שפרט זה כבר סגור, וידוע לכל מה דעת ועקנין
רק על פרט אחד אגיב, מה שטען נכד החיד"א שלפי ועקנין המקור הראשון ליחס את ריז"א להחיד"א היא מיערי. הנה זה אינו נכון כלל. כל קורא רואה שיש כאן שני נקודות בדבריו. א) רבים טועים ומחשיבים את רבי יהודא זרחיה אזולאי כנכד הרב חיד"א". לא הביא על פרט זה לייחס את ריז"א לנכד החיד"א שום מקור, כי כאמור "רבים" הם. ב) יערי והמו"ל של פי' מהר"א אזולאי הוסיפו יחס מפורט, ואת זה מפריך ועקנין בראשונה. ואח"כ חוזר לעצם הנידון אם היה נכד כלל.

ז) הובא כתב יד נוסף שריז"א מזכיר את הרב חיד"א ולא מתארו כ"זקיני".
על זה טענו שזה העתקה מדברי ה"ראשון לציון"
בינתיים הוכיח איש ספר שה"ראשון לציון" היינו מהר"ש סירליאו, וכיון שהוא לא יכול להזכיר את הרב חיד"א, מוכרח מצד עצמו שלכה"פ שורות אלו הם הוספת ריז"א, וחזרה הראיה שלא הזכיר את החיד"א בתואר "זקני".

ח) הובא סיפור נוסף לפיה ריז"א היה נתון אנגליה בזכות "זקנו" החיד"א, שקיבל אזרחות אנגליה מהמלכה וויקטוריה
דבר זה הופרך מהמציאות, שהמלכה וויקטוריה נולדה אחר פטירת החיד"א.
ואף המלך ג'ורג' שהיה בזמנו של החיד"א, לא מוזכר בשום מקום במעגל טוב שנפגש אתו בלונדון.

נשארו עוד שני נקודות
ט) ריז"א קרא לבנו הראשון בשם חיים יוסף דוד
י) בנישואי רחמיסטריווקא הודגש שהכלה נכדת האזולאי, שבדרך כלל הכוונה להחיד"א

על ט) קריאת שם אחר אדם גדול, בפרט בארצות הספרדים הוא חזון נפרץ, החיד"א עצמו מספר במעגל טוב על בנים שקראו על שמו בחייו, ואף כי אחרי מותו.
מה גם שזקנו אבי אביו של ריז"א היה שמו דוד, שיש בזה גם משום שם משפחה.

על י) מאחר שהיחס אל החיד"א כבר רווח בעולם, לא מעלה ולא מוריד מה שהרמ"נ מרחמיסטריווקא ג"כ מזכיר דב"ז.
מה גם שבתור מי שבא מארץ רחוקה לא רחוק שהיה מסיק כן מעצמו על סמך שם זקנה של הלכה חיד"א בן הריז"א.
(ולא ייחשב ככופר מי שיאמר שהתכוון במקרה זה בכינוי "האזולאי" להחסד לאברהם).

סיומא דמילתא, מאחר שחלק מיסוד הדיון נפתח לאחרונה על פי מה שהחיד"א לא הזכיר תואר זקני על הסמ"ע, לאור הדברים דלעיל (אות ג) הייתי מציע לנכדי ריז"א להתנהג בדיוק כמו (זקנם?) החיד"א, ולא לכתוב "זקני" על החיד"א כיון שהמסורת לא ברור ומקורה מנשים זקנות, ומצד המסורת עצמה אין הכרח אלא שהי' ממשפחתו, ממש בדיוק כמו יחס החיד"א להסמ"ע.
(גילוי נאות, גם אני בעצמי משתמש בכלל זה ביחוס משפחתי, יש דברים שהעליתי בראיות, ומהם אף ששמעתי הוכחות ומסורת מפי זקנים וזקנות רבות ממשפחתי, ואף שהייתי מגידם לכל שואל, לא העזתי להניח דבר זה כדבר וודאות, וכאשר אחד מבני משפחתי ששמע מפי כל ההוכחות הדפיס דברים אלו, מחיתי על זה, כי אף שהיחס די-ברור לשיחה משפחתית, אבל לא לקבוע לה מסמרים בדפוס)

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי ציבור » ד' יוני 26, 2013 3:01 pm

איש_ספר כתב:כבר עבר שבוע "ונכדי החיד"א" מדירים רגלם מהאשכול אחרי שנחשף קלונם בענין "פתיחת הראשון לציון לירושלמי".
---
ואחר שיחוס הנכדים הוברר שאין על מה על שיסמוך, ועתה כנראה הם מתארגנים לשרטט אותו מחדש.... וכדי שלא יחשוב הקורא מעתה שח"ו כלה שבטא כדאי לרשום כאן את יחוסם של הנכדים האמתיים, האחים כהן בעלי אור ודרך ושיח ישראל.



דווקא בפרט זה אני חלוק על הרב איש ספר
לדעתי ראוי לפתוח על זה אשכול נפרד
כי לו יצויר שהם יצליחו למצוא איזה חוליה שאינה מדוייקת או איזה טעות אחרת - הם ילמדו בהיקש שללמד על הכלל כולו יצא, שהכל לא מדויק.
לכן, כשאנו עוסקים ביחוסו של 'הבכור' וכו' - כדאי שהאשכול יתמקד רק בו, ואדרבה, כך 'נכד החידא' לא יסטה מהנושא עליו הוא אינו מגיב, ולא יעבור לעסוק בנושאי יחוס האחים כהן

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי ציבור » ד' יוני 26, 2013 3:07 pm

המשתמש ה-500 כתב:אמת דובר דב-בער. לאור דבריך בדקתי בקונטרס שברשותי בשם "בית צדיקים יעמוד" ראחמיסטריווקא חלק ב' (ט"ו באב תשע"א), ושם בעמודים קנ וקנא יש צילומים של שתי הזמנות לקראת נישואי ר' יוחנן בחמשה עשר באב שנת תרפ"ח, שנשלחו ע"י אביו האדמו"ר ר' מנחם נחום, וכתוב שם מפורש "בת ר' נחמן יוסף נ"י מגזע האזולאי", כשהכוונה כמובן לחיד"א וכפי שנקרא בחצרות חסידים ובספרי חסידות רבים. בעמוד קנב, צילום מכתב בכתב ידו של רמ"נ לאדמו"ר הריי"צ, וגם שם הוא מציין "ה"ר נחמן יוסף יחי' מפה מגזע האזולאי".


עם כל הכבוד
אולם מה הראיה ממה שסיפר 'המחותן' של הרחמיסטריווקאי? הוא אמר למחותנו כי הוא נכד, והוא שמע וקיבל. למה לא? אבל מה ראיה יש מזה.
ע"פ רוב את הניסוח של הצד השני מציג הצד השני בנוסח הרצוי עליו, ויורשה לי לומר שגם אם הרב וועקנין ישתדך עם איזה אדם שיטען שהוא נכד של 'רבינו פטר' מבעלי התוספות, הוא יכתוב את זה בהזמנה, מבלי לברר אם זה נכון. כי המחותן הוא אחראי לייחוס שהוא מציג.
ועוד יותר מכך, הניסוח 'מגזע האזולאי' שהוא די עמום - אם כי הוא די מקובל, ובעיקר במקרים של עמימות - מראה שגם ברחמיסטרייוקא לא ממש ידעו אם הוא נכד של החיד"א, ולכן כתבו נכד של משפחת אזולאי, שזה כמובן נכון בהחלט.

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי ציבור » ד' יוני 26, 2013 3:10 pm

דב בער כתב:ברצוני לגעת בנקודה, שכמדוני לא דנו בזה כאן, הריז"א קרא לבנו הראשון בשם חיים יוסף דוד, כמובן שזה ע"ש החיד"א, באם הוא לא היה נכדו רק קרוב משפחתי רחוק, מדוע קרא לו בשם הזה, וכי חסרים שמות אחרים מזקני המשפחה, או צדיקים אחרים?


שמעני אדוני, למה שלא תבנה מכוח הכלל הזה שאתה נכד של המגיד ממעזריטש? אם אביך קרא לך בשם זה, וכי חסרים היו לו משמות זקני המשפחה או צדיקים אחרים, אלא ודאי שאתה נכד של המגיד ממזריטש!
ויהיה כלל זה יפה לכל אדם הקרוי בכל שם, אם הוא קרוי אברהם מתתיהו סימן שהוא נכד של השטפנשטאי, ואם הוא קרוי חיים סימן שהוא נכד של האור החיים

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי ציבור » ד' יוני 26, 2013 3:18 pm

נכד החידא כתב:ולפני שאני חוזר מהחופשה אני רוצה שוב לחדד כאן את הוויכוח המטופש של וועקנין וידידו איש ספר נגד כל בני המשפחה והמסורת שלה.

1. אין שום "הוכחות" שהריז"א לא היה מצאצאי החיד"א. סוג ההוכחה "היחידה" שעם זה הם מנפנפים שוב ושוב זה שאין שום רמז ולו אפילו כלשהו בדברי הריז"א שהוא צאצא של החיד"א, לא במה שהוא כתב בעצמו ולא במה שאחרים כותבים עליו. אולי זה מוזר אבל לא יותר ממוזר ובוודאי שזה עדיין לא הוכחה נגד.

2. ברור כשמש שאצל הבכור אזולאי וילדיו עבר מסורת קדומה וברורה שהם מצאצאי החיד"א. וכבר שמענו את החכמה שהוא פשוט "שיקר" ו"המציא" ביודעין וללא בושה, לו ולילדיו ולכל רבני דורו, לרבי משינאווא בן הדברי חיים, ולאמרי בינה ולר"א אשכנזי, ומאוחר יותר גם למחותן המסכן שנפל בפח השקר רבי מנחם נחום מרחמיסטריווקא, ולכל מי שרק היה מוכן "לקנות" ממנו את השקר הגס ואת ההמצאה המעניינת...

3. בשנת תשי"א טעה אברהם יערי והוא חשב שהם בן אחר בן לחיד"א, ואת זה, ורק את זה, הפריכו הבאים אחריו, והם באמת צדקו בזה כי הרי אף אחד במשפחה לא אמר מלכתחילה דבר כזה, והריז"א עצמו הרי כתב את יחוסו הישיר בן אחר בן בצורה אחרת בהקדמתו לרדב"ז, ולכן לא צריכים להיות "חוקרים" מדופלמים כוועקנין ואיש ספר וטולידנו ודומיהם בשביל להוכיח ב"מחקרים מדעיים" שיערי טעה. ולכן זה כמובן לא מוריד כלום מהמסורת המרכזית שהם צאצאי החיד"א כפי שברור ומובן לכל מי שיש לו מעט שכל הישר בקדקדו.

4. כל יתר הוויכוחים אם כתוב מיורשי או לא כתוב מיורשי או כל הוויכוחים האחרים, אינם אלא הסטה מכוונת מטופשת וזדונית מהנושא המרכזי והטעיית דעת הקוראים שאינם בקיאים בנבכי הפרשיה.


(.


1. שקרן! יש כמה הוכחות. לדוגמא: ההוכחה שריז"א כותב 'מיורשי'. אם זה לא הוכחה - אז מהי הוכחה? אנחנו גם מוסיפים את הדבר ה'מוזר' כדבריך שריז"א עצמו לא העלה על דעתו ועל הכתב מעולם כי הוא נכדו. זה משתלב והמסקנה היא ברורה.
2. "ברור כשמש" - אולי בעת ליקוי חמה.
אין לך שום תיעוד על דברי הבכור אזולאי, כי אם על דברי צאצאיו.
ואין לה לאמת להיות ביישנית - הבכור אזולאי אינו בר סמכא, לא מיניה ולא מקצתיה. כך שגם אם תוכיח שהוא אמר - אין זה מעלה או מוריד.
3. המודה במקצת הזה מקובל בהחלט. אכן לא בן אחר בן. הנכדים עצמם טענו שזה בן אחר בן, והדברים מופיעים במפורש, וכעת אתה טוען אחרת. בראבו.
4. מילים מפוצצות. אז בא תרים את הכפפה, תחזור מהחופשה עליה אתה מספר, ותסביר ברור את התשובות לכל השאלות עליהם נשאלת

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי ציבור » ד' יוני 26, 2013 3:23 pm

מתעמק כתב:
סיומא דמילתא, מאחר שחלק מיסוד הדיון נפתח לאחרונה על פי מה שהחיד"א לא הזכיר תואר זקני על הסמ"ע, לאור הדברים דלעיל (אות ג) הייתי מציע לנכדי ריז"א להתנהג בדיוק כמו (זקנם?) החיד"א, ולא לכתוב "זקני" על החיד"א כיון שהמסורת לא ברור ומקורה מנשים זקנות, ומצד המסורת עצמה אין הכרח אלא שהי' ממשפחתו, ממש בדיוק כמו יחס החיד"א להסמ"ע.


אכן, פתרון מוצלח.
יחזור 'נכד החידא' מהחופשה, ויאמר האם פתרון זה מקובל עליו.

יוסף אזולאי
הודעות: 137
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 6:40 am

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי יוסף אזולאי » ד' יוני 26, 2013 6:44 pm

לא הצלחתי להבין למה כולם פה מתעלמים מכל ההוכחות הרבות שמביא הרב וועקנין כמו העובדה שריז"א נולד וגדל במרוקו בשעה שידוע וכך כתב בהקדמת ספריו שזקן זקנו של אדוננו החיד"א ה"ה בעל חסד לאברהם כבר הגיע לא"י כמעט 200 לפני ריז"א הגיע. מה עוד שלא היה לו בנים כשהגיע לארץ, אז איך הגיע נכד של החיד"א חזרה למרוקו?

מתעמק
הודעות: 598
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי מתעמק » ה' יוני 27, 2013 8:35 am

מאז ידענו שחזרת הש"ץ צריך להיות בציבור..

עוד נקודות ששכחתי לציין

א) מיישבי היחס רצו לשער שריז"א היה נכד נכדו של החיד"א (ויש שהרחקיו לכת שרבי דוד אזולאי זקנו של ריז"א מוזכר אצל החיד"א כ"נכדו רבי דוד", אך לא גילו מקומה כך שקשה לדון בזה)
על זה ענה היטב רמ"ד ועקנין בהערה קי"ג, בה בירר שנכד המבוגר של החיד"א נולד בשנת תקכ"ז, כך שלא היה יכול להיות סבו של ריז"א שנולד לערב תקנ"ב (או קודם לזה).
כך שאם היה ריז"א מצאצאי החיד"א, היה או נכד ישיר או מהנינים הכי מבוגרים. כך שהאפשריות מצד הגיל הם רק שר' דוד אזולאי היה חתן החיד"א, או שבנו ר' משה אזולאי היה חתן החיד"א או או של אחד מבניו/חתניו. ושוב מרחק המקומות מקשה על דבר זה ביותר

ב) ניסו להתלות בניסוח "נשיא בית אב" או "ראש בית אב" שכתב ריז"א על החיד"א, שהכוונה לסבו.
אך תמוה, איך זה שזקיני שלכו"ע (חוץ ממנו) משמש לסב הן מצד האב והן מצד האם - בזה לא רצה להשתמש לסב מצד האם, אבל ראש בית אב שמשמעותה הפשוטה דרך האב דווקא השתמש בה דווקא לסב מצד האמהות.
(בתקוה שלא יבוא לומר שאכן היה נכד מצד האם, אלא בחר יותר להזכיר הקירבה הרחוקה מצד האב, מלהזכיר היותו "זקינו" מצד האם)

ג) נקודה נוספת להכרעת הדיון
רמ"ד ועקנין כבר ציין להעובדא שבכל ההמלצות שניתנו בעבור ריז"א לא נזכר היותו נכד החיד"א, על אף שמדגישים יחוסו הרם בכלליות.
משום מה הדגיש ועקנין דב"ז על ההמלצות שניתנו לו מידי רבנים שהכירוהו מצעירותו, שפורסמו על ידי טולידאנו
אך יותר ויותר יש להווכח דבר זה מההמלצות והסכמות שקיבל מרבני אירופה שהדפיסם ועקנין שם בעמוד ס"ב. הן אצל רבני אירופא השם אזולאי התקשר תיכף להחיד"א, שהיה נערץ ונקדש בכל מקום, ואם לא הזכירו פרט זה, הרי זה כמעט עדות ברורה שריז"א בעצמו הכחיש יחוס זה, כי בטח שאלוהו תיכף בשמעם שם משפחתו אם הוא נכד החיד"א, ואם היה עונה בחיוב היו מזכירים דב"ז, ומדלא הזכירוהו סימן שהכחיש בעצמו.
מה גם שהמלצת הגאון רבי ישראל שקלובר זצ"ל נכתבה לפי חשבון לפני נסיעת ריז"א מארה"ק בשנת תק"צ, ובתקופה זו גר נכדו של החיד"א המקובל רבי נסים זרחיה אזולאי בצפת מקום מגורי הגר"י שקלובר. ואי-הזכרת יחוס זה בהמלצה מוכיח שהיה דבר ברור למי שהכיר משפחת החיד"א, שאין מקום ליחוס זה.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי עט סופר » ו' יוני 28, 2013 3:06 am

אני לא מתמצא בענין, רק שאלת תם, עולה מהדברים לפום ריהטא שלא מסתבר שהריז"א היה צאצא של החיד"א, מאידך עולה מהדברים מסתבר שבנו או משפחת בנו היו ייחסו את עצמם לחיד"א. ראוי לשים לב במיוחד אצל ילדים שלא גדלו אצל האב מצוי שגיאות בזה, במיוחד שיש שמות דומים.
אבל יש אפשרות נוספת, האם ידוע מי היא אשתו של הריז"א או של בנו החיד"א [השני כמובן] שמא משם בא היחוס, ושלום על ישראל.

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי אורח » א' יוני 30, 2013 11:02 am

אשתו של רבי יהודה אזולאי היתה אשכנזיה ממשפחת יפה, גם בנו נישא לאשכנזיה.

המשתמש ה-500
הודעות: 27
הצטרף: ג' אוקטובר 12, 2010 12:59 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי המשתמש ה-500 » א' יולי 07, 2013 5:33 pm

אורח כתב:אשתו של רבי יהודה אזולאי היתה אשכנזיה ממשפחת יפה, גם בנו נישא לאשכנזיה.


לא נכון. לספרדיה. ממשפחת יעיש.

המשתמש ה-500
הודעות: 27
הצטרף: ג' אוקטובר 12, 2010 12:59 pm

רבי יהודה זרחיה אזולאי - נכד החיד"א

הודעהעל ידי המשתמש ה-500 » ג' יולי 23, 2013 5:29 am

ראיתי באשכול סמוך צילום תמונה זו מתוך ספר "מעשה אבות" של רבי עקיבא יוסף שלעזינגער, ובו נדפסו כל החרמות שנעשו בירושלים על בתי הספר, ומצאתי שם מחתימות החרם שנעשה בשנת תרל"ג חותם גם אחד בשם: יוסף יהודא בכור אזולאי. מי זה?
קבצים מצורפים
מי זה.jpg
מי זה.jpg (208.04 KiB) נצפה 12291 פעמים

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי ציבור » ה' אוגוסט 29, 2013 8:39 pm

מתברר שתופעת אימוץ הורים לא הייתה רק אצל מיודענו הבכור
הנה מנדהוא שהחליט כי הוא בן של השדי חמד... לא יאומן.
מצורף בזה דברי הגאון רבי יעקב חיים סופר בעניין מפליא זה.
קבצים מצורפים
הבן של השדי חמד.PDF
(145.22 KiB) הורד 415 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי מיללער » ה' אוגוסט 29, 2013 8:49 pm

מפתיע, הנה הדף באהלי שם:
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=523

וואס
הודעות: 150
הצטרף: א' אפריל 29, 2012 6:46 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי וואס » ב' ספטמבר 09, 2013 7:51 pm

על הבן של השדי חמד צריך לפתוח אשכול בפני עצמו
חבל לספח את זה לנכדי החיד"א

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי ציבור » ו' מרץ 21, 2014 12:43 am

נכד החידא כתב:ולפני שאני חוזר מהחופשה אני רוצה שוב לחדד כאן את הוויכוח המטופש של וועקנין וידידו איש ספר נגד כל בני המשפחה והמסורת שלה... ואיש ספר, לגבי משפחת כהן ופארדו, וכן לגבי הקדמת הראשון לציון, עוד יבואו הפתעות והתפתחויויות מעניינות בהמשך בעזרת ה', ועם כל ההערכה שיש לי אליך ולתרומותיך העשירים לעולם התורני ולכישוריך הנדירים והיחודיים באמת, אבל בהתנצלות ובבקשת סליחה מראש אני מוכרח לומר שכנראה שיש דברים שבכל זאת אתה לא יודע)


[b]האם לא הגיע הזמן שכל ההפתעות המובטחות כבר יתגלו?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' מרץ 13, 2016 11:54 pm

לגבי הדיון על "מיורשי". הנה, בא הצילום מלונדון ומכריע - כתוב במפורש ובלי כל ספק. וגם אין מקום לאותם "מומחים" שנזכרו כאן לעיל שאמרו שיש לקרוא אחרת מ"הנזכר". בכת"י כתוב: "הנז'". מי שרוצה להציע פתיחה אחרת, מוזמן. אבל זו לא שאלה של קריאה בכת"י. קישור: http://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.asp ... 2823_f001r
(אבל פספסתי איזה פרט - איפה החיד"א "נזכר"?)

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי יתר10 » ב' מרץ 14, 2016 12:40 am

עדיאל ברויאר כתב:(אבל פספסתי איזה פרט - איפה החיד"א "נזכר"?)

איש_ספר כתב:בראש כת"י של הרש"ס לשביעית, כתב ריז"א: 'קניתי מיורשי הרב הנזכר' , ר"מ להעמן שיער שמדובר ביורשי הרש"ס, אבל זה כמובן טעות גם משום שמדובר בכמאתיים חמישים שנה אחר פטירת הרש"ס (ועוד אוסיף, שמלבד בנו של הרש"ס, ר' מרדכי, לא ידוע על שום צאצא של הרש"ס). במבוא למשניות זרעים של יד הרב הרצוג עמ' 75 כתבו שכונתו ליורשי הרב חיד"א שברשותו היה כתב היד כמבואר בכמה מקומות. ואם הדבר נכון הרי שיש כאן

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ב' מרץ 14, 2016 1:00 am

תודה
אמנם יש בעניין הזה כמה דברים לא מובנים:
מהציטוט שהבאת אני מבין שהעדות שהכת"י היה בידי החיד"א אינה בכת"י עצמו (ובאמת לא מצאתי שם בתחילת הכרכים עדות שכזו) אלא במקומות אחרים, ושבה התמיה למקומה - מדוע הוא הרב "הנזכר", היכן הוא נזכר?! ואם הוא נזכר בעמוד שנתלש מהכת"י, מדוע ריז"א לא כתב את הדברים בצמוד לבעלותו של החיד"א, והרי היא נועדה לבטל את הבעלים הקודמים ולטעון כשרות על בעלותו של ריז"א.
כך או כך, גם לא מובן מדוע ריז"א כותב את עניין הקניין רק בראש הכרך השני ולא בתחילת הכרך הראשון (או בראש כל אחד מהשלושה)?

צצפ
הודעות: 51
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:58 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי צצפ » ב' מאי 02, 2016 12:49 am

סוף טוב הכל טוב - עדות מכרעת להיותו של רי"ז אזולאי נכד החיד"א ויישוב קו' 'מיורשי..
הקדמה: טרם פצותי שיח, אזכיר כי למען האמת האשכול הזה מעלה תהיות רבות. זאת כי כמעט ולא מצאנו מי שנדרש להוכיח את היותו נכד זקנו כמו רבי יהודה זרחיה, ובפרט לאור העובדה הלכאורה מכרעת, כי חלק מספריית החיד"א הגיעה לידיו, והרי מנהג העולם לקיים מסורות משפחתיות בנות שנים, ומה גרע חלקו של הרי"ז שכה התנפלתם עליו...?
תמהני.

נתחיל מהעדות הראשונה, בימים הקרובים נמשיך בעדויות מוחצות נוספות ובסוף נפרסם את כתב היחוסין העולה מבין השיתין בעז"ה.
[[b]/b] הגאון רבי יעקב הלוי ספיר איש ירושלים.
(רבי יעקב מבוגר במעט מרי"ז אזולאי הגיע בתקופת רבי יהודה זרחיה לצפת, בשנת התק"צ, רבי יעקב היה ידוע כחוקר יוחסין גדול, ועדויותיו מנסיעותיו הרבות הינן המקור ליחוסים רבים, כמו איסור בני עדת הפלשמורה וכו, וראוי הוא לאשכול מיוחד, לאחר רעידת האדמה בצפת הוא היגר כמו רבי יהודה זרחיה לירושלים, ומשם נפרדו דרכיהם, עד לשנים מאוחרות יותר, עת שב רי"ז לירושלים ואח"כ לעכו.)

היכן מוצאים אנו את עדותו של רבי יעקב ספיר? פשוט. מיד לאחר פטירת הרי"ז, בשנת התר"ל, העמידו יורשיו, הלא הוא בכור אזולאי עם אחיו מאב חזקיהו אזולאי שמאוחר יותר נעלם בחו"ל, את ירושתם הכבירה למכירה. בינהים היו ספרים רבים שחותם יד החיד"א עליהם.
מצ"ב מודעת המכירה מעיתות החבצלת משנת התר"ל (שימו לב, מוזכר נכד החיד"א) מס' 1:
מכירה.JPG
מכירה.JPG (65.31 KiB) נצפה 11366 פעמים

שתיים מכתבי היד, ירושלמי עם פירוש מהרש"ס, (בירושלמי הנ"ל לא היתה חותמת החיד"א אלא רק הרי"ז עם הכיתוב קניתי) ושיטה מקבצת קדשים עם חותמת החיד"א והרי"ז, הובאו לידי ר' יעקב ספיר הנז'.
רבי מאיר ליהמן קנה את פי' מהרש"ס,
והנה כותב רבי מאיר ליהמן (בשנת תרל"ג) ומזכיר את ייחוסו של רבי יהודה זרחיה לחיד"א , שימו לב שהיה פשוט לר"מ להימן יחוסו של רי"ז, מכיוון שככה"נ כך העיד בפניו ר"י ספיר..
NLI-Article (3).pdf
(141.45 KiB) הורד 450 פעמים

ולא יאומן שגם רבני וילנא נפלו בפח שטמן להם רבי יעקב ספיר, בן גילו של רבי יהודה זרחיה (מבלי להתייעץ עם טולידאנו בניהו וועקנין וא"ס)', שנוכיח כאן בהמשך אי"ה את הנאיביות שבדבריהם...) הנה:
הסכמות.pdf
(100.13 KiB) הורד 388 פעמים


די ללילה זה.
בפרק הבא: פתרון פשוט כל כך משנת התר"ל לסוגיית מיורשי, עדותו של רבי אברהם אשכנזי על רי"ז שהיה נכד החיד"א, ואולי גם על מה שמסתתר מאחורי הרדיפות של האשכנזים צאצאי האזולאי. (רמז: התנגדותם להעברת עצמותיו הק' של החיד"א זי"ע)

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' מאי 02, 2016 1:14 am

צצפ כתב: ועדויותיו מנסיעותיו הרבות הינן המקור ליחוסים רבים, כמו איסור בני עדת הפלשמורה וכו,

לא הפלשמורה אלא בני ישראל מהודו.

ציבור
הודעות: 505
הצטרף: א' ינואר 01, 2012 4:02 pm

Re: אשכנזים צאצאי החיד"א???

הודעהעל ידי ציבור » ב' מאי 02, 2016 11:02 am

איש_ספר כתב:כמדומה לי שכבר כתבתי ע"ז ובכ"ז אחזור על הדברים, כל האשכנזים המייחסים עצמם לחיד"א משתלשלים מר' יהודה זרחיה אזולאי. הלה הגיע לירושלים ממרוקו, ופזר רמזים שיש לו קשר משפחתי לחיד"א, השמועות אומרות שמתחילה נקרא רק יהודה וכחלק מ'מדיניות העמימות' הוסיף לעצמו גם זרחיה כשם אביו של החיד"א. ככה"נ הוא מעולם לא כתב על עצמו במפורש שהוא נכד של החיד"א, רק לשונות מעורפלים כמו הלשונות שהביאו כאן, (נשיא בית אב, למשל, יכול להתפרש גם כחשוב של המשפחה, גם הוא קרוב רחוק), ומש"כ חכמים בני זמנו, אם כתבו, אין לזה שום משקל משום שכך הם דימו וכך שמע אזנם, הלא ריז"א אזולאי כלל לא היה מוכר קודם שבא לירושלים.
.


לתועלת המצטרפים כעת לסאגה ההזויה הזו, מומלץ לקרוא את האשכול במתינות, הודעה אחר הודעה.

ולעצם העניין, מכובדינו המכונה בעבר "נכד החידא" וכיום "צצפ", זה לא יעזור כלום אם תמצא עוד כאלו שנתפתו אחר רמזיו של רי"ז אזולאי וקנו את קשר המשפחה ביניהם במובן היותו נכדו.
אכן לא נעים לשמוע על סבא, איך לומר, קצת מוליך שולל
אבל זה מה יש: רי"ז אזולאי לא היה נכדו של חיד"א, גם אם הוא מאוד רצה שנחשוב כך, וגם אם היו כאלה שחשבו כך, וגם אם תמצא עוד כמה פיסות עיתונות

צצפ
הודעות: 51
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:58 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי צצפ » ב' מאי 02, 2016 12:28 pm

אכן, שימו לב שעושה רושם שגם אם החיד"א עצמו יבוא ויעיד על צאצאיו יהיה מי שלא יקבל.
הבה לא נתייחס לטענות מהבטן, אלא נצמד לטענות הגיוניות המתאימות לפורום מכובד.

להמשך הדברים: הנה עדותם של רבי אברהם אשכנזי, ה'חכם באשי' של א"י בתקופת רבי יהודה זרחיה, וכן רבני חברון ובראשם הרבי הראשי רבי אליהו מני, החותם גם הוא על הכתב כי הכתבים של ה'שיטה' נפלו לחלקו של הגאון רי"ז בירושה מהגאון חיד"א. (גם הם היו מבין המתפתים להאמין אחרי נכדי החידא משנת 2016, ולפי עדותם הם הכירו את רבי יהודה זרחיה, בכתבם 'הרב הישיש המפורסם וכו')
נציין שהדברים היו כשישים שנה בס"ה אחר פטירת החיד"א, ובה בשעה שכל העולם ידע והכיר את צאצאי החיד"א, שחלקם היו גרים בא"י...
seferid_5281_page_3.pdf
(63.41 KiB) הורד 345 פעמים


שלב 2:
אחרי שראינו כזאת והוכחנו שכשחזר הרי"ז לארץ ישראל הוא 'הצליח לשכנע' את כל גדולי אותו הדור 'הפתיים' ואת כל מכיריו ומיודעיו שנכד החיד"א הוא, בואו ונבדוק מה כתבו עליו גדולי הדור הקודם, בעת שהגיע לארץ ישראל, והוא נער רך בשנים, טרם נשא אישה:

כותב רבי ישראל משקלוב, רבה של צפת: ידידי שושילתא דדהבא.. יהודה זרחיה אזולאי.. מגזע יחוס אזולאי
ממש כמו בהזמנת ראחמסטרייוקא,.. קל לשער לאיזה אזולאי הוא מתכוון אבל יש כאלו המעדיפים לאטום את עיניהם ואזניהם..)
כלשונות האלו כותבם גם רבני תוניס וקושטא.
אבל כמו מיודעינו האחרים, מאיר בניהו לא מפרגן, ולטענתו בספרו: רבים ייחסו את עצמם למשפחת אזולאי כמו רבי יהודה זרחיה בר"מ שניסה לייחס את עצמו לרבי אברהם אזולאי.. הוא משום מה לא שמע שרי"ז ייחס עצמו לחיד"א, ובהמשך נסביר למה..
שלב 3
לגבי מיורשי, מצ"ב עדותו של רבי מאיר ליהמן: לא מצאתי שום חתימה ושם מוזכר לבד ממהרש"ס, (וגם החלק של מסכת עדיות עם חתימת החיד"א לא נמצא היה בידי הריז"א..)
מאיר לה.JPG
מאיר לה.JPG (70.8 KiB) נצפה 11288 פעמים

הסיבה היא פשוטה: ספר זה כמו ספרים אחרים את ספר זה לא ירש הריז"א מהחיד"א, אלא קנה אותו מיורשי הרש"ס, ואם תשאל איך נמצא הספר ביד יורשי הרש"ס 250 שנה מפטירתו, אשיב לך ואיך נמצא כת"י של החסד לאברהם אצל נכדו הריז"א, 200 שנה אחרי פטירתו? פשוט, כמו שכתבו למעלה רבני חברון, מירושת אב לבנו דרך החיד"א...

מכל אלו מוכח בבירור שרי"ז היה נכד החיד"א, ובע"ה נביא עוד הוכחות, נבאר עוד איך היה נכדו, ונציב ראשי פרקים לתולדות חייו ומשפחתו כדי שנבין מה קרה שם בדיוק ומדוע לא מפרגנים חלק מספרדי הדור האחרון לאשכנזים נכדי החיד"א..
נערך לאחרונה על ידי צצפ ב ב' מאי 02, 2016 10:24 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

נושא ספרים
הודעות: 53
הצטרף: ש' מאי 14, 2011 9:58 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי נושא ספרים » ב' מאי 02, 2016 1:27 pm

לא הבנתי איך מוכח, בגלל שרבנים אשכנזים כתבו עליו כך בירושלים? אולי זה מוכיח שגם הם חשבו כך, אבל איך זה מוכיח את היחוס? ואם הרב אזולאי סיפר להם שהוא נכד, הם היו צריכים לקחת אותו לפוליגרף? או לבקש מגילת יוחסין? לא מובן.

ראיתי כאן באשכול מכתבי המלצה מחכמי מרוקו, שהכירו את הרב אזולאי טוב יותר. מכתבים שנועדים להמלצה, ובהם לא נזכר שהוא נכד, כידוע במכתבי המלצה מחפשים לכתוב כל דבר משמעותי ואיך פספסו ידיעה כזו?

והשאלה הכי מעניינת, איך יתכן שהרב אזולאי בעצמו לא הזכיר מעולם את יחוסו לחיד"א?

בקיצור, כל מי שעובר על האשכול, רואה שהיחוס תלוי על בלי מה, ונכדי הרב אזולאי, מחליף את הטענות שלהם יחד עם הכינוי שלהם. מצחיק.

צצפ
הודעות: 51
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:58 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי צצפ » ב' מאי 02, 2016 2:27 pm

ידידי נושא שפרים,

אולי אתה לא יודע, אבל רבי אברהם אשכנזי מא"י היה ספרדי טהור, ורבה הספרדי של א"י, כמוהו רבי אליהו מני, רבה הראשון של חברון, וכמוהו חותמים אחרים.

ובנוסף, אתה לא ראית מכתבם של חכמי מרוקו שלא מייחסים את הריז"א לחיד"א, מהסיבה הפשוטה ביותר, לא מופיע בפורום מכתב כזה...
ישנו מכתב שנכתב בעודו ילד מרבני אצווירא, מרוקו, לפני עלותו לאה"ק, שם מצינים את שמו יהודה אזולאי בן יחיד להחכם השלם הכולל רבי משה מעיר מארכש שהוא מהמשפחות המיחסות ביותר, ולא מציינים מהו הייחוס.
וכאן צריך להדגיש שאם כל הכבוד הייחוס לא מתחיל ונגמר בחיד"א, אלא יש עוד צדיקים וקדושים, בכתב יחוסו לא עמדו לפרט כרוכלא את כולם, ואין מקום לפורטם כי רבים הם, (ואולי רק בסוף שנותיו של הריז"א, לאחר שכבר הרעיש החיד"א והפך לשם מוכר בכל העולם מעל ומעבר לזקניו, רק אז יחדו גדולי ישראל את שמו בפרט).

כל ההסכמות והמכתבים האחרים שם מצוין מפורשות ובמליצה שהיה נכד החיד"א הם משנות בגרותו ונישואיו, מרבני עירו, עיר צפת, ואח"כ בקושטא. במצרים וכו'


בנוגע לאיזכורים, רבי יהודה זרחיה כן מייחס את עצמו לחיד"א, אלא שכותב עליו במעט כת"י שבידנו 'ראש בית אב', ולפי דעת חכמי הפורום אין בכך מספיק בכדי להוכיח שכתב זקני,
זאת למרות שמרבית כתבי ידו של הרי"ז אינם בידינו, כמו שהעיד הגאון רבי שלמה אלפנדרי באזני נכדו שראה תיבה שלמה מכת"י מחידושי תורתו בקושטא..
העדות מפי נכדו כאן:
seferid_22889_page_40.pdf
(81.02 KiB) הורד 311 פעמים


אלא שמהאשכול השתמע שריז"א לא ייחס עצמו לחיד"א, ולפי העדויות שהבאתי כאן, ובפרט מהנוסע המפורסם רבי יעקב ספיר, ומעדות בנו שסעד אותו בחוליו בעשרים שנותיו האחרונות, מוכח שכן יחס עצמו לחיד"א! וגדולי ישראל הספרדים והאשכנזים כאחד בכל התקופות, גם אלו שחיו בתקופת החיד"א, האמינוהו... וסמכו על היחס את ידיהם

בנוגע לכת"י שהביאו כאן, כמה פעמים מופיע החיד"א בכתבי הריז"א בתואר 'הרב' סתם, וכנראה כשהכין ההערות לדפוס, הוסיף שם הרב לתוספת הסבר. ונראה שכתב ה'חידא' הינו בין השורות.
ובכלל, אם חושב אתה את רבי יהודה זרחיה לשקרן, ששיקר לגדולי ישראל, מדוע לא שיקר בכתב ידו גם הוא?

בנוגע להערה האחרונה שמי שקורא רואה שהיחוס על בלי מה, כבר כתבתי שנראה שיש לכמה כאן כאבי בטן, ולכן אני מקש אנא הביאו פירכא הגיונית במקם לסתום את הפה בהתלהמות לא רצינית, (ואגב, אני לא הניק נכד החיד"א, אבל לא אכפת לי ככלל שתייחס אותי אליו, כי לא הניק עיקר אלא הטענה)
נערך לאחרונה על ידי צצפ ב ב' מאי 02, 2016 2:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נושא ספרים
הודעות: 53
הצטרף: ש' מאי 14, 2011 9:58 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי נושא ספרים » ב' מאי 02, 2016 2:40 pm

צצפ כתב:י לא ראית מכתבם של חכמי מרוקו שלא מייחסים את הריז"א לחיד"א, מהסיבה הפשוטה ביותר, לא מופיע בפורום מכתב כזה...
ישנו מכתב שנכתב בעודו ילד מרבני אצווירא, מרוקו, לפני עלותו לאה"ק, שם מצינים את שמו יהודה אזולאי בן יחיד להחכם השלם הכולל רבי משה מעיר מארכש שהוא מהמשפחות המיחסות ביותר, ולא מציינים מהו הייחוס.
[/b]

ומה שיש כאן
viewtopic.php?f=19&t=4528&start=40#p75097
זה נכתב כשהיה ילד?

ומה זה משנה שר"א אשכנזי היה ס"ט, זה אומר שהוא הכיר את צאצאי החיד"א?

צצפ כתב: [/b] הגאון רבי יעקב הלוי ספיר איש ירושלים. (רבי יעקב מבוגר במעט מרי"ז אזולאי הגיע בתקופת רבי יהודה זרחיה לצפת, בשנת התק"צ, רבי יעקב היה ידוע כחוקר יוחסין גדול, ועדויותיו מנסיעותיו הרבות הינן המקור ליחוסים רבים,
לאיזה יוחסין הוא משמש מקור?

צצפ כתב:שכל העולם ידע והכיר את צאצאי החיד"א, שחלקם היו גרים בא"י...
מי מצאצאי החיד"א, היה גר בירושלים בזמן ההוא?

אם יתברר שאתה זורק מילים לריק, כמסורת שאר הנכדים כאן, לא אמשיך לכתוב כאן.

צצפ
הודעות: 51
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:58 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי צצפ » ב' מאי 02, 2016 3:02 pm

ומה שיש כאן
viewtopic.php?f=19&t=4528&start=40#p75097
זה נכתב כשהיה ילד?[

בשנת התק"צ היה צעיר לימים, עוד טרם נישואיו
ובכלל זה לא מרבני מרוקו אלא מרבני ירושלים, ובמחילה איני מזהה את שמותיהם כעת,
ואגב, משפחת החיד"א מקורה מקאשטיליה ומפאס. (ומלבד זאת כמו שנכתב כבר הרי"ז היה נכד החיד"א רק מצד אמו)


ומה זה משנה שר"א אשכנזי היה ס"ט, זה אומר שהוא הכיר את צאצאי החיד"א?

החידא נפטר בתקס"ו, וצאצאיו היו מפוסמים בקרב העדה הספרדית בספריהם בקדושתם ובחיבוריהם, אני משער שהכיר כמו שרבים הכירו. אי לין על כך מידע נוסף.

נושא ספרים כתב: , לאיזה יוחסין הוא משמש מקור?

עיין בספריו אבן ספיר, קיים בהיבורבוקס, בכלל בתקופתו יצאו ממנו מכתבים רבים אודות אנשים וקהילות.

נושא ספרים כתב:.
מי מצאצאי החיד"א, היה גר בירושלים בזמן ההוא?

רבי ניסים זרחיה, בנו של רבי אברהם. נפטר בצפת ברעש בתקצ"ד רבי יהודה זרחיה גם היה בצפת. אלמנתו עברה לירושלים, עי' במפקד מוניפיורי.
לפי עדויות רבות גם רבי אברהם בן החיד"א נפטר בירושלים .

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' מאי 02, 2016 3:13 pm

אין לי צל של מושג וידיעה בכל הויכוח הלזה, אך כיצד יתיישבו שני הדברים
צצפ כתב:אשיב לך ואיך נמצא כת"י של החסד לאברהם אצל נכדו הריז"א, 200 שנה אחרי פטירתו? פשוט, כמו שכתבו למעלה רבני חברון, מירושת אב לבנו דרך החיד"א...


צצפ כתב:ומלבד זאת כמו שנכתב כבר הרי"ז היה נכד החיד"א רק מצד אמו


מאידך יש לזכור שאצל חכמי אשכנז נזכר החיד"א לעתים בשם אזולאי לבד, כמו הרעק"א ועוד.

נושא ספרים
הודעות: 53
הצטרף: ש' מאי 14, 2011 9:58 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי נושא ספרים » ב' מאי 02, 2016 3:23 pm

צצפ כתב:צאצאיו היו מפוסמים בקרב העדה הספרדית בספריהם בקדושתם ובחיבוריהם, אני משער שהכיר כמו שרבים הכירו. אי לין על כך מידע נוסף.
אני מכיר צאצא אחד בלבד של חיד"א שחיבר ספרים.

כתבת לעיל שהרב ספיר משמש כמקור ליוחסין. שאלתי לאיזה יוחסין משמש כמקור.
וקבלתי ממך תשובה
צצפ כתב:עיין בספריו אבן ספיר, קיים בהיבורבוקס, בכלל בתקופתו יצאו ממנו מכתבים רבים אודות אנשים וקהילות.
תשובה מושלמת!
בקיצור מרגע לרגע אתה עושה רושם של קשקשן.

צצפ
הודעות: 51
הצטרף: א' מרץ 27, 2016 8:58 pm

Re: רבי יהודה [זרחיה] אזולאי - נכד החיד"א?

הודעהעל ידי צצפ » ב' מאי 02, 2016 3:52 pm

נושא ספרים חביבי אם אין לך מה להשיב אתה יכול לפרוש, זה בסדר גמור.

לעצם העניין
היו כמה מצאצאי החיד"א שחיברו ספרים.
בנו רבי אברהם, חיבר ספר. איני זוכר איך קוראים אותו
רבי ניסים זרחיה, - שולחן הטהור
רבי משה, זכרון משה ולחם מן השמים
ורבי יהודה זרחיה מיודעינו.


בנוגע לרבי יעקב הלוי ספיר איש ירושלים, אני יגע מידי בכדי לבאר לך מי היה, אבל תשאל נא לכל חובבי ההיסטוריה שבפורום מי היה האיש ומה רבו עלילותיו, כי יש לכך מקום לאשכול בנפרד. וכבר ציינתי שבעקבות עדותו נאסרו בני הודו ע"י רוב פוסקי הדור הקודם לבוא בקהל ה'.
ולכן שלחתי אותך לספרו אבן ספיר שם מספר את סיפור מסעותיו.
נערך לאחרונה על ידי צצפ ב ב' מאי 02, 2016 6:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 277 אורחים