מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 745
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' אוגוסט 13, 2019 11:00 pm

הכוונה לכללות הענין ולא לפרטי פרטים.
אעלה שני דוגמאות שאני נזכר כעת, וכל מי שיכול להוסיף תע"ב.

על רעק"א נתפרסם בעלי זכרון (שהובא בפורום) ח"א עמוד ד' ועמוד ה' , מצו"ב
רעק''א סדר יום עלי זכרון אב תשעה עמוד ד.PNG
רעק''א סדר יום עלי זכרון אב תשעה עמוד ד.PNG (391.71 KiB) נצפה 867 פעמים


ובהמשך
רעק''א סדר יום עלי זכרון אב תשעה עמוד ה.PNG
רעק''א סדר יום עלי זכרון אב תשעה עמוד ה.PNG (51.86 KiB) נצפה 867 פעמים


וכן הובא סדר היום של השרף מבריסק מהרי"ל דיסקין זצ"ל, כאן - https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=6946#p70410

עזריאל ברגר
הודעות: 5667
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 13, 2019 11:29 pm

יש מכתב מהרמב"ם שמקונן על סדר יומו העמוס.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 745
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' אוגוסט 14, 2019 8:46 am

המלאך רפאל
קבצים מצורפים
סדר לימוד רבי רפאל אנקווא זצ''ל,מרוקו.PNG
סדר לימוד רבי רפאל אנקווא זצ''ל,מרוקו.PNG (247.64 KiB) נצפה 785 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 745
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' אוגוסט 14, 2019 8:46 am

הקהילות יעקב זצ"ל
קבצים מצורפים
אורחות רבינו הקהילות יעקב א שסג.PNG
אורחות רבינו הקהילות יעקב א שסג.PNG (165.35 KiB) נצפה 785 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 745
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' אוגוסט 14, 2019 8:47 am

יש גם עדות ר"א בהגר"א על אביו.
וגם על החת"ס יש תיאור סדר יומו.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 745
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' אוגוסט 14, 2019 9:02 am

והנה על הכף החיים

מתוך אור לציון מוסר עמוד סט

השמחים ומאושרים בעולם הזה ובעולם הבא

בעינינו ראינו דמויות של צדיקים וחסידים, שלכאורה נראה שחלילה לא היה להם טעם בחיים, מחמת פרישותם וחסידותם, אבל האמת שהם היו השמחים והמאושרים אפילו בעולם הזה.

סדר יומו של בעל כף החיים

הכרתי טוב את הגאון המקובל רבי יעקב חיים סופר זצ"ל בעל כף החיים, הנהגותיו היו פלא פלאים.
בימי הקיץ היה מתפלל ערבית בערך בשעה שבע, עם כל הכוונות, ואינו הולך לישון אלא כעבור שלוש שעות מהתפלה (ע' ברכי יוסף או"ח סי' רלח סק"ג, וכף החיים שם סק"ט).

לפני השינה עושה ייחוד, בכדי לקום לפני חצות, וקורא קריאת שמע עם כל הכוונות, נמצא שנותרה לו רק כחצי שעה לישון. וכבר קם, ועושה תיקון חצות, בוכה על החורבן, וחוזר שוב לישון. קם לפני עמוד השחר (ע' כף החיים סי' א סק"א), כשמגיע זמן תפלה מתפלל עם כל הכוונות. בא לביתו ואוכל משהו מהר, כדי שלא יאחר לישיבה מגיע לישיבה לומד, כותב, באופן שכל זמנו קודש קודשים.

אחר כך היה אוכל בערך כשעה וחצי, לא מפני שאכל הרבה, אלא מפני שייחד ייחודים, לפני האוכל אמר לשם יחוד, ונטל ידיים בכוונות, וכן ברכת על נטילת ידיים והמוציא בכוונות, וגם בשעת הלעיסה היה מכוין, עד כדי כך שלא היתה מחשבתו על האוכל אלא שקוע בכוונות.

אחרי זה למד בכל יום ח"י פרקי משנה (ע' כף החיים סי' קנה ס"ק יב ד"ה טוב ללמוד), שישה בבוקר שישה בצהרים שישה בערב.

אמר פיטום הקטורת, איזהו מקומן, מים אחרונים, ברכת המזון בכל הכוונות, כך נהג לעשות יום יום (ע' כף החיים סי' קנז סק"י והלאה).

ומחמת שהיה שקוע בכוונות, לא היה מקבל אף אדם בשעת אכילתו, אפילו באו לתת כסף לישיבה, רק כשגמר ובירך ברכת המזון היה מקבלם בסבר פנים יפות.

בצאתו מבית הכסא נהג לברך אשר יצר מהסידור לפי כל הכוונות, וגם כשאין כוונות בירך מתוך סידור (ע' כף החיים סי' מט סק"ט, סי' צה סק"י, סי' צו סק"ט, סי' קכד ס"ק כב).

היה מענג את השבת בכל מיני פירות וכדומה כפי יכולתו, וטעם חתיכה מכל דבר כדי לענג את השבת (ע' כף החיים סי' רנ סק"ח).

איך הספיק לכתוב חיבורים כה גדולים?

היו לו טרדות מבית ומחוץ, והפלא הגדול איך הספיק ללמוד ולכתוב חיבורים כה גדולים, שהרי אין זה חיבור של העתקה וליקוט מספרים, אלא חיבור המחייב טרחה ועיון רב.

ואף שהיה נזהר מאד מלדבר דברים בטלים, וקיבל עליו עול תורה, ואמר רבי נחוניא בן הקנה כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ וכו' (אבות פ"ג מ"ה), אף על פי כן צריך לזה זמן רב, ואיך הספיק?

חסידים הראשונים

אלא כבר אמרו חז"ל (ברכות לב:) חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת, ומתפללין שעה אחת, וחוזרין ושוהין שעה אחת, וכי מאחר שהיו ששוהין תשע שעות ביום בתפלה, תורתן היאך משתמרת, ומלאכתן היאך נעשית, אלא מתוך שחסידים הם תורתם משתמרת, ומלאכתן מתברכת. עכ"ל. ונמצא שמקבלין את התורה והפרנסה במתנה.

עבודה מתמדת

ובודאי להגיע לדרגות והנהגות כאלה, אין זה דבר הנקנה בזמן מועט, זה דורש עבודה עקבית ומתמדת, בזריזות ובלי מתח.

פלוריש
הודעות: 863
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי פלוריש » ד' אוגוסט 14, 2019 6:11 pm

לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

האמת והשלום
הודעות: 133
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי האמת והשלום » א' אוגוסט 18, 2019 2:33 pm

פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

פלוריש
הודעות: 863
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי פלוריש » א' אוגוסט 18, 2019 8:13 pm

האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?

לייטנר
הודעות: 4828
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 18, 2019 9:28 pm

יש תיאור סדר יומו של ערוך השולחן (ע"י בנו ונכדו), ששובש בגסות בהקדמה למהדורה החדשה של ערוה"ש. וכבר היו מי שהכוהו על קודקודו.

לבי במערב
הודעות: 1244
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 19, 2019 12:04 am

לייטנר כתב: . . וכבר היו מי שהכוהו על קודקודו.

הרא"ש הענקין ('תוכ"ד') הי"ד?

לייטנר
הודעות: 4828
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 19, 2019 2:01 am

הכוהו, ולא הכהו, ודוק.

לבי במערב
הודעות: 1244
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 19, 2019 2:34 am

שמא נזכה שיפרש מר שיח(ו)ת(י)ו ורמיז(ו)ת(י)ו?

מקדש מלך
הודעות: 2299
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' אוגוסט 19, 2019 11:59 am

מן הסתם היה כתוב שקרא עיתון ונמחק בהמשך (סתם ניחוש שלי).

לייטנר
הודעות: 4828
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 19, 2019 12:30 pm

אולי קרא.
לא זכור לי.

האמת והשלום
הודעות: 133
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי האמת והשלום » ב' אוגוסט 19, 2019 2:02 pm

פלוריש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?

עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?

עזריאל ברגר
הודעות: 5667
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 19, 2019 2:12 pm

האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?

עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?

צריך לבדוק במקור הדברים:
א. אולי כתוב שהתפלל "בשעה הרביעית" כמקובל לפעמים לדבר ביידיש.
ב. אולי הכוונה ל4 שעות שוות אחר חצות היום האמיתי (כפי שהיה מקובל פעם, שהיו מכוונים את השעונים ל"12" בחצות היום), ולא לשעה 4 בשעונים שלנו?

חיים שאול
הודעות: 77
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' אוגוסט 19, 2019 3:04 pm

האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?

עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?

עם זמן ר"ת זה לא מסתדר?
ואז י"ל שהי׳ משום סדר יומו שהי׳ נצרך להיות בבי"ד ואסיפת ראשי הקהל ולכך הי׳ ס"ל להקל להתפלל גם אחר השקיעה אבל משום התפילין שאין מניחין בביה"ש לכך התחיל מנחה לפני השקיעה (לר"ת)
- שלא בעיון כה"צ ויעיינו החכמים דפה אם ראוי להאמר

עזריאל ברגר
הודעות: 5667
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 19, 2019 3:11 pm

אכן זו גם אפשרות, שנהג כר"ת!
רק בבקשה, אל נא נסיט את האשכול לשאלת "זמן רבינו תם". יש מספיק אשכולות על זה...

האמת והשלום
הודעות: 133
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי האמת והשלום » ב' אוגוסט 19, 2019 3:32 pm

חיים שאול כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?

עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?

עם זמן ר"ת זה לא מסתדר?
ואז י"ל שהי׳ משום סדר יומו שהי׳ נצרך להיות בבי"ד ואסיפת ראשי הקהל ולכך הי׳ ס"ל להקל להתפלל גם אחר השקיעה אבל משום התפילין שאין מניחין בביה"ש לכך התחיל מנחה לפני השקיעה (לר"ת)
- שלא בעיון כה"צ ויעיינו החכמים דפה אם ראוי להאמר

אני לא הבנתי למה התכוונתה באמירה "בשעה הרביעית" כמקובל ביידיש?,אך 4 שעות זמניות בתקופה הקצרה של השנה זה יוצא קצת יותר משעתים וחצי אחר חצות דהיינו 2 בצהרים.
ואם שעות שוות אז נראה שהתחיל להתפלל בשקיעה(של הגאונים) בחודש טבת.
כמדומה שרע"א בעצמו לא היתה דעתו כן להתפלל בזמן ביה"ש ככה זכורני אולי משע"ה או שאני מתבלבל

עזריאל ברגר
הודעות: 5667
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 19, 2019 3:51 pm

האמת והשלום כתב:אני לא הבנתי למה התכוונתה באמירה "בשעה הרביעית" כמקובל ביידיש?,אך 4 שעות זמניות בתקופה הקצרה של השנה זה יוצא קצת יותר משעתים וחצי אחר חצות דהיינו 2 בצהרים.

א. באידיש לפעמים אומרים "האלב פיר" כלומר "חצי שעה הרביעית" כשהכוונה היא 3:30, ועד"ז יש ביטויים נוספים שאינני בקי בהם.
ב. כתבתי במפורש 4 שעות שוות אחרי חצות האמיתי. לא שעות זמניות, ולא "חצות" של 12 בצהרים ע"פ השעון הפולני הנוכחי.
אגב, ציטטת הודעה של מישהו אחר והגבת לדברים שלי.

האמת והשלום
הודעות: 133
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי האמת והשלום » ב' אוגוסט 19, 2019 3:56 pm

א.תודה.
ב.חצות היום שלנו הוא 11:30 בחודש טבת ולפיו חשבנתי עם זמניות,אבל בודאי שלא התכוונת לכך כי לא לכך נתכון רע"א במנהגו(סתם חישבנתי,התפספס לי)וד"א גם כתבתי שזה יוצא 3:30 ארבע שווה אחר חצות וזה בדיוק השקיעה.
*אני לא יודע להשתמש בציטוט כאן,והתכוונתי להגיב גם עליו בדבר הרע"א,שכמדומה סבר שלא להתפלל בשקיעה אם איני טועה.

חיים שאול
הודעות: 77
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' אוגוסט 19, 2019 10:43 pm

האמת והשלום כתב:
חיים שאול כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?

עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?

עם זמן ר"ת זה לא מסתדר?
ואז י"ל שהי׳ משום סדר יומו שהי׳ נצרך להיות בבי"ד ואסיפת ראשי הקהל ולכך הי׳ ס"ל להקל להתפלל גם אחר השקיעה אבל משום התפילין שאין מניחין בביה"ש לכך התחיל מנחה לפני השקיעה (לר"ת)
- שלא בעיון כה"צ ויעיינו החכמים דפה אם ראוי להאמר

אני לא הבנתי למה התכוונתה באמירה "בשעה הרביעית" כמקובל ביידיש?,אך 4 שעות זמניות בתקופה הקצרה של השנה זה יוצא קצת יותר משעתים וחצי אחר חצות דהיינו 2 בצהרים.
ואם שעות שוות אז נראה שהתחיל להתפלל בשקיעה(של הגאונים) בחודש טבת.
כמדומה שרע"א בעצמו לא היתה דעתו כן להתפלל בזמן ביה"ש ככה זכורני אולי משע"ה או שאני מתבלבל

בהלכות מנחה אין רע"א על העניין הזה, אולי במקו"א?

מוטוש
הודעות: 52
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי מוטוש » ה' אוגוסט 22, 2019 2:35 am

האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?

עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?

ורשה?
הוא כיהן כרב בפוזן(א)!

מוטוש
הודעות: 52
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי מוטוש » ה' אוגוסט 22, 2019 2:36 am

מסופר שהנציב מוולז'ין
היה חותם.
העמוס בעבודה...

סגי נהור
הודעות: 3447
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 22, 2019 3:07 am

מוטוש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?

עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?

ורשה?
הוא כיהן כרב בפוזן(א)!

השקיעה המוקדמת ביותר בפוזנא היא ב-15:43 אחה"צ.

האמת והשלום
הודעות: 133
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: עדויות ותיאורי "סדר יום" אצל גדולי ישראל

הודעהעל ידי האמת והשלום » ה' אוגוסט 22, 2019 12:53 pm

מוטוש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:
האמת והשלום כתב:
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?

שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.

אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?

עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?

ורשה?
הוא כיהן כרב בפוזן(א)!

אני מודע לפרט שר' עקיבא איגר כיהן כרב בפוזנן פשוט לא היה לי דרך אחרת לבדוק על זמני היום בפולין חוץ מעל וורשא,ושיערתי לעצמי שכנראה אין הפרש קיצוני יתר על המידה ביניהם.


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: גאליציע, חלמישצור, ישראליק, מ_יצחקי ו־ 30 אורחים