עמוד 1 מתוך 1

הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 2:30 pm
על ידי עני בן פחמא
באיחור של שלוש שנים, אבל מוכרחים לפתוח אשכול אודות הגאון הגדול הרב דוד שלוש זצ"ל רבה של נתניה.

בקצרה, הגאון נולד במרוקו, עלה לא"י למד בירושלים בפורת יוסף יחד עם הגאון הרב עובדיה יוסף שהיה בן גילו, לאחר מכן עבר לנתניה שם כיהן כרב ראשי לעיר במשך שנים רבות. נטמן בהר המנוחות, הספידוהו בנתניה הרב יצחק יוסף, בירושלים הרב עמאר (סיפר שהיה מתייעץ אתו בענייני הלכה) והרב דוד לאו.

ייחודיותו בעיקר בשיטת פסיקת ההלכה המשלבת גאונות עם פתיחות לסברות חדשות ודעות חדשות, בספרו חמדה גנוזה המתפרס על ג' חלקים הוא דן בשאלות כמו שמירת השבת בחלל, זמני היום בקטבים הצפוניים (והוא מציע שם דעה חדשה), אמירת הלל ביום העצמאות (שזו בלי ספק התשובה המעמיקה ביותר בנושא זה המתפלפלת בכל סוגית הגמ' לגבי אמירת הלל), עליה להר הבית (תומך ומעודד הקמת בית כנסת שם) ועוד, ספרו בני עמי שלא כ"כ נודע אודות האתיופים המצטיין גם הוא בגאונות נוראה סובב והולך על הספר שב שמעתתא, כמו כן יש לו פירוש על תהלים. אני חושב שאפשר לדמות את שיטתו הלימודית לגאון הרב שלמה פישר (שהקב"ה ישלח לו רפואה שלמה וישיבו לאיתנו הראשון).

ממנהגיו הייחודים: הוא לא אמר עלינו לשבח כי טען שסתם לקחו את זה מתפילת שמונה עשרה של ר"ה (כך שמעתי ממנו בקטנותי, אך לא בלשון זו).

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2019 11:18 pm
על ידי פלוריש
בהחלט היה רב מיוחד וגם לא פחד מלומד דברים שנויים במחלוקת, וכו'"ש שלא התקפל כשלחצו עליו.
יש לו פירוש מעניין על התורה בו הוא משלב הרבה לשון ומנסה להוכיח כי כל השפות מקורן בלשון הקודש.

לא הבנתי כיצד ראית שבני עמי על יוחסין הולך וסובב סביב שב שמעתתא. גם לא ראיתי כל קשר בין שיטת לימודו לשיטת הלימוד של הרב שלמה פישר (שניהם אהובים, אבל שונים לענ"ד).

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 12:30 am
על ידי תם מה הוא אומר
כבר נתחבר עליו ספר על ידי הרב יהודה אדרי שליט"א
נתניה תשע"ט
שם מאריך הרבה על דרכו בלימוד וכו'

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 12:39 am
על ידי עקביה
כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 2:38 am
על ידי שמר
עקביה כתב:כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.

הוא התבסס על דברי אחד הרשלאצי"ם (הרב עוזיאל כמדומני)

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 8:03 am
על ידי אבני גזית
עני בן פחמא כתב:
ממנהגיו הייחודים: הוא לא אמר עלינו לשבח כי טען שסתם לקחו את זה מתפילת שמונה עשרה של ר"ה (כך שמעתי ממנו בקטנותי, אך לא בלשון זו).



אפשר הרחבה?

אגב. מכל תולדותיו נשכח אביו הגאון רבי יוסף שלוש, ראב"ד המערביים בירושלים ואחיו הג"ר אברהם שליט"א, רבה של כפר סבא.

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 11:17 am
על ידי עני בן פחמא
אבני גזית כתב:
עני בן פחמא כתב:
ממנהגיו הייחודים: הוא לא אמר עלינו לשבח כי טען שסתם לקחו את זה מתפילת שמונה עשרה של ר"ה (כך שמעתי ממנו בקטנותי, אך לא בלשון זו).



אפשר הרחבה?

אגב. מכל תולדותיו נשכח אביו הגאון רבי יוסף שלוש, ראב"ד המערביים בירושלים ואחיו הג"ר אברהם שליט"א, רבה של כפר סבא.


זה מה ששמעתי ממנו בעל פה, וכך גם שמתי לב שהוא עשה בתפילה, אני זוכר שהוא אמר על עוד כמה קטעים בתפילה שאינן חשובים (אולי הודו), והוא אמר "אבל שירת הים יש לזה מעלה גדולה, כדאי לומר את זה) (הלשון בערך).

לא כתבתי את תולדותיו אלא רק סקירה קצרה בשתי שורות.

לגבי החשמל ביו"ט- אכן פסיקה חשובה שנשמטה ממני, הוא התיר הדלקת חשמל ביו"ט ואסר את הכיבוי (לא קראתי את התשובה בחמדה גנוזה, אך גם אם הוא הסתמך על הרב עוזיאל הוא האריך שם מאוד, תשובותיו ארוכות מאוד בד"כ).

פלוריש כתב:
לא הבנתי כיצד ראית שבני עמי על יוחסין הולך וסובב סביב שב שמעתתא. גם לא ראיתי כל קשר בין שיטת לימודו לשיטת הלימוד של הרב שלמה פישר (שניהם אהובים, אבל שונים לענ"ד).

בני עמי לא הולך סביב הש"ש כמובן, אלא הספר עוסק בענייני יוחסין ומטבע הדברים מזכיר הוא פעמים רבות את הש"ש ודן בדבריו.

הקשר בינו לרב שלמה פישר לענ"ד הוא בעיקר בפסיקת ההלכה, אתה לא תשמע מהרב שטיינמן או מהרב אלישיב ואפילו לא מהרב עובדיה והרב בן ציון אבא שאול שלא צריך לומר עלינו לשבח (ובטח שלא תשמע כן מהגרח"ק), אבל תוכל לשמוע על כך מהרב שלמה פישר שגם הוא פחות מתחשב במנהג העולם ונוהג לפי הנראה לו, ופעמים רבות זו פסיקה מחודשת מן הגמ' ולא מתבססת על אחרונים, כך גם הרב שלוש, עיין למשל בסוגיית הזמנים בקטבים (מעל קו 66.5 מעלות, הולנד פינלד ודנמרק) שמחדש שיטה חדשה (לחשב לפי קו המשווה), כמובן זה ספרדי וזה אשכנזי, וממילא יש הבדלים רבים, וזה הוציא לאור שו"תים ופירושים על הנ"ך וזה הוציא ספר חידושים ודרשות אבל עדיין יש דמיון.

[ואם תרצה לדמותו לרב מזוז יש חילוק, הוא יותר מתבסס על דבר רבותיו בטוניס ובעיקר אביו והרב חוויתה הכהן, ועיקר עיסוקו בדקדוק דברי פשט הגמ' ולא בעומק העיון ובסברות כרב שלוש. אפשר לקחת מדד טוב בד"כ לאנשים כאלה אין ממשיך ותלמידים מובהקים ההולכים בדרכם כיון שדרך זו היא נחלת גאונים עולם הבקיאים בכל רזי התלמוד ויכולים להוציא ממנו דינים בקלות, ולא כל הרוצה ליטול את השם יבא ויטול, משא"כ לרב מזוז יש מאות ואולי אלפי תלמידים וממשיכים.]

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 11:23 am
על ידי בברכה המשולשת
עקביה כתב:כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.


השונה מהפסיקה הרגילה של גדולי רבני המערב הפנימי?

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 1:39 pm
על ידי עקביה
בברכה המשולשת כתב:
עקביה כתב:כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.


השונה מהפסיקה הרגילה של גדולי רבני המערב הפנימי?

איני יודע.

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 2:15 pm
על ידי צביב
עני בן פחמא כתב:באיחור

ייחודיותו בעיקר בשיטת פסיקת ההלכה המשלבת גאונות עם פתיחות לסברות חדשות ודעות חדשות, בספרו חמדה גנוזה המתפרס על ג' חלקים .

נדמה לי שצ''ל י''ג חלקים

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 2:15 pm
על ידי עני בן פחמא
עקביה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עקביה כתב:כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.


השונה מהפסיקה הרגילה של גדולי רבני המערב הפנימי?

איני יודע.


למה לא קראתם את דבריי? הוא פסק שמותר להדליק מנורת חשמל ביו"ט ואסור לכבות.

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 2:17 pm
על ידי בברכה המשולשת
עני בן פחמא כתב:
עקביה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עקביה כתב:כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.


השונה מהפסיקה הרגילה של גדולי רבני המערב הפנימי?

איני יודע.


למה לא קראתם את דבריי? הוא פסק שמותר להדליק מנורת חשמל ביו"ט ואסור לכבות.


זה בדיוק מה שקראתי. כך פסק גם רבה של עיקו"ת ירושת"ו הגר"ש משאש זצ"ל, ועוד מרבני המערב הפנימי.

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2019 4:38 pm
על ידי עובר ושב
הגר"ש משאש לא התיר בשופי אלא בשעת הדחק.

גם הגר"ע יוסף כתב שהמיקל אין למחות בידו בחוזקה.

הפסיקה המקובלת במרוקו היא להתיר הדלקה, וכך נהגו, והטעם פשוט, אלא שהיו שהתירו גם כיבוי ובזה איני חושב שנהגו.