מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
מקדש מלך
הודעות: 3290
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' דצמבר 08, 2019 6:44 pm

הוד_והדר כתב:
אבני גזית כתב:התייחסתי למש"כ לעיל ש"אחד מתלמידיו כתב משהו אחר על משרד הרבנות הצפרדעים".

במהדורות הבאות, (תשנ"ב בכל אופן), המשפט הזה הוסר.


זה לשונך: "בתחילה הם מחקו, ואחר כך כבודו מכחיש מעיקרא?!"

מה בדיוק הכחשתי, הכחשתי שהמנחת אלעזר כתב כדברים האלו בספרו חמשה מאמרות, ושנמחקו הדברים, אז הבאת לי ראיה מספר שכתב תלמיד המנחת אלעזר, תודה שטעית, והיינו שבחייהו.

כנראה היתה ביניכם אי הבנה קטנה במשמעות המילים "משהו אחר" (אי ר"ל שלא כתב על צפרדעים, או שלא מה שאמרו שהמונקאטש כתב, אלא שמישהו אחר כתב).
ויש במשמעות פנים לכאן ולכאן וצ"ע.
על כל פנים שניכם צדקתם כאחד.

הוד_והדר
הודעות: 1865
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי הוד_והדר » א' דצמבר 08, 2019 8:11 pm

בכלל לא, הוא כתב שהמנחת אלעזר כתב בספרו חמשה מאמרות צפרדעים ונמחק, ועל זה כתבתי שמעולם לא נמחק כי מעולם לא כתבו המנחת אלעזר.

אז הוא הביא ספר אחר ממחבר אחר שאכן כתבו ואכן שם נמחק.


יחי ההבדל

אבני גזית
הודעות: 1020
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי אבני גזית » ב' דצמבר 09, 2019 8:46 am

יחי, יחי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2416
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 29, 2019 1:00 am

אבני גזית כתב:קבלתי


נפטר אחרי יומיים שנפגש איתו, כמדומני. והיה בהלוויתו.
ובס' "רבנו" על הגרע"י, הובא שכאשר ראה מ"ש האדמו"ר ממונקאטש על הספרדים (כידוע),
אמר, שהוא הרג את מהרש"א אלפאנדרי.... מהרשא"א היה בריא וכו' רק הגיע לבדקר אותו והרג אותו בעין הרע...
עיין שם

בגיליון בית נאמן של השבוע נכתב על זה מי יעלהו?

לבי במערב
הודעות: 5193
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' דצמבר 29, 2019 3:06 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:בגיליון בית נאמן של השבוע נכתב על זה . .

מצו"ב:
בית נאמן גל' 190 הע' 23.jpg
בית נאמן גל' 190 הע' 23.jpg (94.99 KiB) נצפה 2299 פעמים

ובעיקר ענין האשכול נכתב שם:
בית נאמן גל' 190 הע' 21.jpg
בית נאמן גל' 190 הע' 21.jpg (39.13 KiB) נצפה 2299 פעמים

אגב, ניתן לצפות בעלונים כולם כאן (כמ"ש במק"א).

הורודנאי
הודעות: 149
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי הורודנאי » ו' מאי 08, 2020 2:33 am

מי היה חמיו של הסבא קדישא?

והאם שם אשתו היה רחל?

שומר-הגחלת
הודעות: 363
הצטרף: ש' אפריל 05, 2014 11:47 pm

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי שומר-הגחלת » ה' מאי 14, 2020 5:20 pm

בשבת ההקרובה יחולו 90 שנה להסתלקותו, הרב בן ציון מוצפי בשו"ת "דורש ציון" העלה לכבודו כמה מילים [גילוי נאות, עפ"י בקשת כותב השורות]

בשבת הקרובה יחול היא"צ ה-90 לס"ק מהרש"א אלפנדרי, אם הרב יוכל לכתוב כמה מילים לדור אשר לא ידע ולא הכיר את אותו צדיק וקדוש אשר משאתו יגורו אלים. אם הרב יוכל לכתוב כמה שורות?
תשובה
מי אני ומה אני כי אגש לכתוב דברי הערכה על איש אלקים קדוש, אשר גדולי הדור הקודם שהיו במדריגת מלאכים ושרפים יראו ופחדו מפניו, אך משום אל תמנע טוב מבעליו, ולמען יוחק שמו לזכרון אשתדל לכתוב לאחר המחילה הרבה מכבוד מעלת הצדיק זיע"א.

רבנו הצדיק נולד למשפחת גאוני ארץ, משפחת אלפנ-דארי. שהוציאה מקרבה גדולי עולם שהיו מפורסמים בספריהם הרבים ובסברותיהם הישרות. יחוסה בן אחר בן עד בצלאל בן אורי בן חור שבנה את המשכן. סבו מפורסם היה הגאון רבנו חיים אלפנדרי ז"ל שהגאון החיד"א ז"ל מזכירו בהערצה רבה. והרב עצמו סיפר באחד הימים להגאון אליהו ילוז ז"ל אב"ד טבריה, כי אמו של סבו רבי חיים נישאה לשלשה חכמים גדולים, הראשון היה בן למשפחת אבולעפיה, וילדה לו בן והלא הוא רבנו חיים אבולעפיה ז"ל המפורסם אשר בנה את העיר טבריה ונטמן בה זיע"א.
כשבעלה נפטר נישאת לשני והביאה בן ונקרא הרב חיים אלגאזי ז"ל, והיה מפליא בתלמוד ובפוסקים, ולצערינו גם בעלה השני נפטר, ונשארה עם שני יתומים הנקראים חיים, ונישאת בשלישית לבן משפחת אלפנדארי וילדה לו בן והוא רבנו חיים אלפנדארי ז"ל אשר עלה והעלה בחריפותו בתורה, ושמו יצא בכל קצווי העולם.
באחד הימים נקלעו שלשת האחים הקדושים "חיים" בספינה אחת, והים רגש עליהם, קראו לתפילה וזעקה, ועמד הראשון בתחינה ועדיין הים רגש, עמד השני ועדיין הגלים סוערים. כשעמד השלישי הוא סבו של רבנו שקט הים. כשנודע הדבר למלך תורכיה הזמינם אליו ונתן להם מתנות וסמכויות נרחבות. רבינו שלמה אליעזר נולד לאביו הרב יעקב בן הרב חיים ז"ל. אמו שמה חוה. בעיר הבירה איסטנבול שבתורכיה, משם יצאו גאוני עולם.
בהיותו ילד רך בן 6 שנים התייתם מאביו, ואמו והוא ואחותו עברו לגור בבית ההקדש הספרדי, שהיתה סמוכה למקווה הטבילה. אלא שמיד התחילו הצרות, מדי לילה היו מתעוררים לקולות מוזרים, צווחות, צרחות, יללות, ועוד קולות צחוק וגלי רעשים, אמו לא יכלה להמשיך ולסבול ואמרה לילדיה מחר אנחנו עוזבים ונלך ללון ברחוב, עד שירחמו עלינו הבריות,
ביקש בנה שלמה אליעזר מאמו שתמתין לילה נוספת, ואמו הסכימה.

בלילה לקח רבנו את מפתחות הבית שהיה למעשה מחסן, עמד מעל בריכת המים וקרא "שדים שדים, אתם יודעים שמקומכם הוא לא ליד בני אדם אלא במדברות כפי שנזכר בתלמוד, לנו אין היכן להתגורר, אם אתם עוזבים את המקום מוטב, ואם לאו הנה אמי האלמנה, ואחותי ואני היתומים, הולכים לרחוב והאחריות עליכם. כשסיים השליך את צרור המפתחות למים וחזר למקומו. וראה זה פלא מאותה הלילה שרר שקט מוחלט במקום כולו.
בהמשך הזמן עלה ונתעלה רבות בתורה, ושמו יצא לתהילה בכל העיר כולה, במהרה לקחוהו רבני העיר ומינוהו לרב בכולל של האברכים, אך בראש חודש כשהביאו את המילגה ראה והנה היא כמעט כפולה מהאברכים, סירב לקחת אותה, עד שישוו אותה עם כל המילגות של האברכים כולם.

בשנת תכ"ב התמנה לרב ראשי לעיר קושטא, והנהיג בחכמה ובתבונה את הקהילה כולה באופן מופתי. בשנת תרנ"ז התבקש להגיע לדמשק ולכהן בה כרב הראשי לכלל יהודי סוריה, תפקיד אותו מילא 11 שנים רצופות. בשנת תרס"ח פנו אליו חכמי העיר צפת והתחננו לפניו לבוא ולהיות ראש עליהם למען תיפסק המחלוקת בין הגושים השונים בעיר. בשמחה רבה קיבל עליו תפקיד אחראי זה. אותו מילא בעוצמה רבה, וקיבל עליו לא לעזוב עוד את ארץ ישראל כלל בכל תנאי שיהיה. כאן שימש אותו כשליח בית דין ועוזרו הראשי חכם נסים שבאבו ז"ל אביהם של משפחת שבבו המעטירה ורבת היוחסין והפעלים. [תקצר היריעה מלכתוב כאן עובדות מאלפות מהרב].
גם בצפת שימש בכהונת הרב הראשי 11 שנים, ובשנת תרס"ח עלה לירושלים עיר הקודש. תחילה התגורר ברחוב אבינועם ילין היכן שלימים היה בנין התלמוד תורה יבנה, ואחר כך עבר למשכן קבע לביתו ברחוב אלפנדרי בשכונת מקור ברוך, מול בית הכנסת "יגל יעקב".

רבנים, דיינים, פוסקים, ראשי ישיבות, וגם פשוטי עם היו פוקדים את ביתו להתבשם מתורתו, כי היה בעל שכל מפליא, וככל שהזקין כן גברה גבורתו ועוזו וזכרונו המדהים, יש שהיו שואלים אותו שאלה הלכתית נדירה, והוא זוכר הכל, מצווה לשואל לטפס במדפים ולהוציא ארגז פלוני, ואומר תחפש כאן ותמצא תשובה שכתבתי קודם 80 שנה, והמעיין נדהם לראות כמה הוספות יש בכתבי היד השונים, צבע דיו אחר, קולמוס שונה, כתב יותר צלול, מפליא. הרב שכבר עבר את גיל ה - 100 זה הרבה שנים, עד שחכמי ירושלים אמרו עליו כי מלאך.... שכח ממנו.
ברבות הימים בימי חול המועד היו רבים משחרים לביתו, ראה כי לא יתכן הדבר שיבטלוהו מלימוד תורה, קבע נייר על הדלת ורשם שעת ביקור, באחד הימים הגיע רבה של ירושלים הגאון רבנו יוסף חיים זוננפלד ז"ל אל הסוכה וראה את הפתק, הקיש, הדלת נעולה וצעק זה יוסף חיים מבקש לשאול שאלה, והרב שקוע בלימודו ואינו שומע, המשיך הרב זוננפלד להקיש ואין עונה, הלך לדרכו. למחרת היום הגיע בשעת קבלת הקהל, ושאל מדוע הרב אתמול לא ענה לי? השיבו הרב, גם אני כמה פעמים הלכתי לכותל המערבי והרבה דפקתי ולא נעניתי.
בלילות הפסח הזדרז בעריכת הסדר, וכשסיים פתח את ביתו לרווחה, ואמר, רבים יש להם שאלות בהלכה בלילה זו, והרבנים עסוקים ואינם עונים. אני אפתח את ביתי, והיו משחרים אליו המונים עד אור הבוקר.

רבנו כל ימיו לחם מלחמות השם נגד התנועה הציונית החילונית, ונגד תנועת המזרחי, וכינה אותם בכינויים לרוב. באי ביתו היו גדולי הארץ, הגאונים הרב יצחק נסים לימים הראשון לציון, הגאון השדי חמד, הרב יוסף בבליקי אב"ד ירושלים, הרב יעקב זריהן רבה של טבריה, הרב אליהו ילוז אב"ד טבריה, הרב דוד לניאדו, הגאון כף החיים, ועוד. מכתביו בקבלה ובהלכה נדפסו שו"ת הסבא קדישא ג' חלקים, ויש כנראה עוד בכתובים.
סיפר הרב יוסף בבליקי ז"ל באחד הימים הרב סיפר כי הוא זוכר את החידושים שאמרו בהספד על הרב עקיבא אייגר זיע"א, שאל הרב בבליקי בן כמה היה כבודו אז? השיבו הה, אתה רוצה לדעת בן כמה אנכי היום? ויעשו עין הרע חס ושלום? לא אגלה לך.

בהיותו כבן 123 שנים נחלש שלשה ימים, ובלילה האחרונה ישבו ולמדו תלמידיו בספר האדרא רבה וזוטא, סמוך למיטתו כל הלילה. בבוקר יום כ"ב באייר תר"ץ הניח תפילין קרא קריאת שמע והשיב נשמתו הטהורה לבוראה. זכותו תגן בעדינו ובעד כל ישראל.

הוד_והדר
הודעות: 1865
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' מאי 14, 2020 5:50 pm

כמה אי דיוקים אפשר להכניס בכתבה קצרה כזו

ומתי עלתה ימי שני חייו ל123?

ואיך בתרס"ח נתקבל כרב בצפת ושהה שם 11 שנה ובשנת תרס"ח עלה לירושלים לגור שם עד עת פטירתו?

ומתי בדיוק נתקבל כרב הראשי בקושטא? ועוד בשנת תכ"ב? לפי זה שנות חייו היו קרוב ל200 שנה

זה חוץ מהסופרליטיבים המיותרים.

אבני גזית
הודעות: 1020
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי אבני גזית » ו' מאי 15, 2020 11:00 am

הוד_והדר כתב:כמה אי דיוקים אפשר להכניס בכתבה קצרה כזו
לא כותבים כך על דבריו של תלמיד חכם מופלג. במיוחד שאתה לא מציג הוכחות להיפך, אלא רק שאלות ריטוריות מהשרוול.


הוד_והדר כתב:ומתי עלתה ימי שני חייו ל123?
ביבליוגרף שכמוך אמור להכיר את מגוון הדעות בסוגיית ימי חייו, עוד בימי חייו.

הוד_והדר כתב:ואיך בתרס"ח נתקבל כרב בצפת ושהה שם 11 שנה ובשנת תרס"ח עלה לירושלים לגור שם עד עת פטירתו?
המכתב הידוע של רבני צפת המבקשים ממנו לבוא לעירם נכתב בשנת תרנ"ז.
המעבר לירושלים היה בשנת תרס"ח (לפי עדות שמשו הצפתי, רבי ניסים שבאבו).

מה מטריד את כבודו?

הוד_והדר כתב:ומתי בדיוק נתקבל כרב הראשי בקושטא? ועוד בשנת תכ"ב? לפי זה שנות חייו היו קרוב ל200 שנה
למה לא יכתוב מר, "לפי זה שנות חייו היו קרוב ל300 שנה"?

ובכן, ברור שמדובר בטעות הקלדה...
הוא התמנה בקושטא בשנת תרכ"ב, לאחר שישב עם רבי חיים פלאג'י לגבי רבנות איזמיר, עד שמינה תחתיו את תלמידו רבי יצחק עקריש.

הוד_והדר כתב:וזה חוץ מהסופרלטיבים המיותרים
מה מטריד את כבודו?

הוד_והדר
הודעות: 1865
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ו' מאי 15, 2020 3:57 pm

לא כתבתי על ת"ח זה או אחר, הגבתי על הנכתב לא על הכותב.

אז הנה לקצת פרטים מדוייקים יותר.
הסב"ק נולד הכי מוקדם בתק"ע-תקע"ה, ולפי ר"י נסים נולד בתקפ"א. מתי נשא אשה אינו ידוע בדיוק, לפי כמה מקורות הי' בן טו"ב-ח"י ויש המאחרים שהיה בן כ"ג. לפי הנמסר נולד לו בן בשם משה שנפטר בילדותו.

כפי שכתבתי הסב"ק מעולם לא כיהן כרב ראשי של קושטא, היה רב באחד השכונות בשם אורנוט קוויי, ומוזכר שם בשנת תרל"ב. למד עם תלמידים בישיבה שהקים הגביר קמחי ופואה, לא היה בקושטא בשנים ההם המושג של כולל וכו'.

בשנת תרמ"ח התקבל הפורמן עבורו להיות החכם באשי בדמשק, בפועל רק עבר לשם בשנת תרנ"ד-נ"ה - ושם כיהן כרב עד קיץ תרס"ט, שאז עבר לגור לארה"ק.

המכתב הידוע של רבני צפת [כלשון מע"כ] לא נכתב בשנת תרנ"ז, רק ביום ח"י אלול תרס"ח בעת ששהה הסב"ק בחברון, למעשה לא קיבל עליו ההצעה אז וחזר לדמשק וכנ"ל.

גר בחיפה, בקיץ תרע"א נתקבל כראש הרבנים בצפת, בחדש אלול עבור לגור בצפת.
בתרפ"ו היה חולה ושהה רבות בירושלים. בחדש אלול או תחלת תרפ"ז [ולא בשנת תרס"ח כמ"ש מע"כ] התקבלה ההחלטה ונשאר לגור בירושלים עד עת פטירתו בשנת תר"צ.

[כמובן שנשמט הרבה פרטים וביקורים שונים של כל השנים שיתפרסמו בבוא הזמן].

וכעת לדוגמא לסופרליטיבים מיותרים.

הסיפור עם הסב"ק וליל הסדר הינו דבר ידוע, שהיה ממהר בעריכת הסדר כדי שיהיה פנוי אם יהיה מי שיצטרך לשאול שאלה, אבל מכאן ועד לכתוב שהמונים היו משחרים אליו עד אור הבוקר, זה הגזמה בלשון המעטה. וכן לכתוב רבים יש להם שאלות בהלכה בלילה זו = באמת? כמה אתה מכיר שרצים בליל הסדר כל שנה לרב לשאול שאלה בהלכה? אז הכל בפרופרציות.

וכן בשאר הסיפורים יש מה לעורר ולדבר, אולי בהזדמנות.

ואתכם המחילה שנפגעתם.

שבתא טבא ומבורך.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2416
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מאי 17, 2020 12:15 pm

מהר"א מונסה ראה את המהרש"א.
קבצים מצורפים
הרב מונסה.PNG
הרב מונסה.PNG (108.62 KiB) נצפה 1760 פעמים

הגהמ
הודעות: 1326
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי הגהמ » א' מאי 17, 2020 3:36 pm

עדות חיה ומרגשת מאת הרב שבתי דון-יחיא מתוך ספר נר יצחק שיצא לזכרו של הרב יצחק ריף ז"ל (עמ' 18):

[מומלץ מאד לקרוא את ההמשך]
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_104103.jpg
אוצר החכמה_104103.jpg (88.66 KiB) נצפה 1735 פעמים

שומר-הגחלת
הודעות: 363
הצטרף: ש' אפריל 05, 2014 11:47 pm

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי שומר-הגחלת » ה' מאי 21, 2020 12:33 pm

מתוך עלון "בית מרן", השבוע

בית מרן.PNG
בית מרן.PNG (403.85 KiB) נצפה 1651 פעמים

שומר-הגחלת
הודעות: 363
הצטרף: ש' אפריל 05, 2014 11:47 pm

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי שומר-הגחלת » ה' יוני 04, 2020 10:58 pm

9 אשנבים לדמותו של הס"ק מהרש"א אלפנדרי מתוך המבשר קהילות, כ"ו אייר תש"פ

אשנבים.pdf
(1.07 MiB) הורד 128 פעמים

הוד_והדר
הודעות: 1865
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ו' יוני 05, 2020 12:12 am

שומר-הגחלת כתב:9 אשנבים לדמותו של הס"ק מהרש"א אלפנדרי מתוך המבשר קהילות, כ"ו אייר תש"פ

אשנבים.pdf


תביא כבר את התגובה שהופיעה השבוע לתמונה המיוחסת להסב"ק

שומר-הגחלת
הודעות: 363
הצטרף: ש' אפריל 05, 2014 11:47 pm

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי שומר-הגחלת » ו' יוני 05, 2020 1:06 am

האאמת שלא ראיתי אותה, אבל כמעט ברור שהתמונה שם לא מיוחסת להסב"ק, בכ"א מקוה להשיג את התגובה ולהעלותה

הוד_והדר
הודעות: 1865
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי הוד_והדר » ו' יוני 05, 2020 2:15 am

ברור שזה לא הסב"ק. אבל הם ייחסו את זה אליו.

שומר-הגחלת
הודעות: 363
הצטרף: ש' אפריל 05, 2014 11:47 pm

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי שומר-הגחלת » ג' יוני 09, 2020 11:16 pm

הוד_והדר כתב:
שומר-הגחלת כתב:
הוד_והדר כתב:
שומר-הגחלת כתב:9 אשנבים לדמותו של הס"ק מהרש"א אלפנדרי מתוך המבשר קהילות, כ"ו אייר תש"פ

תגובה עדכנית.PNG
תגובה עדכנית.PNG (691.94 KiB) נצפה 1329 פעמים


תביא כבר את התגובה שהופיעה השבוע לתמונה המיוחסת להסב"ק

האאמת שלא ראיתי אותה, אבל כמעט ברור שהתמונה שם לא מיוחסת להסב"ק, בכ"א מקוה להשיג את התגובה ולהעלותה


ברור שזה לא הסב"ק. אבל הם ייחסו את זה אליו.

מצורפת התגובה שהופיעה ב"המבשר קהילות" יום ג' לסדר בהעלותך כ"ו אייר תש"פ

הגהמ
הודעות: 1326
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: הרב אלפאנדרי-היכן המקור שחי מאה עשרים שנה

הודעהעל ידי הגהמ » ד' יוני 10, 2020 5:47 am

באשנבים הנ"ל נאמר כך:
גרסה אחת שמופרכת מכל הכיוונים, אבל בכל זאת נזכיר אותה; מפיעה בספר 'אהלי שם', שם מופיע שרבנו נולד בשנת תר"ו. הוי אומר: היה בן שמונים וארבע בפטירתו, בחודש אייר של שנת תר"צ. מלבד עצם העניין שהספר המדובר לא נודע כדייקן גדול, בלשון המעטה, הרי שמעדותו של רבנו עצמו וכמובן כל סובביו, ברור שהוא עבר את גיל המאה ואפילו יותר מכך.

עד שאיוודע אחרת אני לוקח לעצמי את הקרדיט עבור ההפנייה לספר אהלי שם, שכן לא ראיתי את זה מוזכר באף מקום אחר עד דדלאי חספא והצבעתי על מקור זה לפני שנים באשכול דנן, עיין עליו.

ובכן, אראה לנכון להעיר שאיני יודע למה זה מופרך מכל הכיוונים, ועל ראשון ראשון:

א] "שהספר המדובר לא נודע כדייקן גדול בלשון המעטה" - מחבר הספר היה איש בריתם של גדולי הדור ונודע שהיה זהיר ומהיר במלאכתו. ברוב המקרים הערכים חוברו על פי המידע שסיפקו לו בעלי הערכים עצמם, והוא היה רק כסופר המעתיק, כך שלא נכון לפקפק בנאמנותו ללא סיבה מוצדקת.

ב] "מעדותו של רבנו עצמו" - הוא אף פעם לא העיד על עצמו כלום בכגון זה, אלא כל פעם ששאלו אותו היה מתחמק כמתועד באשנבים אלו עצמם. אם נלך אחר רוב ונניח שהוא הוא שסיפק המידע למחבר 'אהלי שם' הרי ש"עדותו של רבנו עצמו" נשתמרה דוקא בספר זה.

ג] "וכמובן כל סביביו" - האנשים שבסביביו בזקנותו בירושלים לא עמדו על דמותו ואישיותו כל עיקר, ומהם ומשכמותם נבעו כל ה"מסתורין" שקראנו עליהם באשנבים הנ"ל. כנראה שהם כלל לא הבינו לרוחו ולחוש ההומור שלו, ואין צריך לומר שלא הבינו רמיזותיו וקריצותיו, כך שאין לתת שום אימון באגדות עם שרקמו אלו המציצים מן החרכים. בדרך כלל בכה"ג הקודם קודם קרוב, ובנידון דידן המידע הכי קדום שיש לנו הוא דוקא זה שבערכו באהלי שם.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים