מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12197
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' אוגוסט 27, 2011 11:32 pm

בעיתון הדואר האמריקני מיום ל' באדר תשל"ב, התפרסמה רשימה מעניינת זו, אותה כתב מי שנמנה בנערותו על תלמידיו של הגה"צ רבי יואל טיטלבוים בעל דברי יואל ואדמו"ר מסאטמר.
לימים פירש אותו כותב, ויצא לתרבות אנשים חטאים. שמו ומעשיו לא ראויים להזכר במקום קדוש זה.
לרגל יום הסתלקותו של הדברי יואל שחל בשבוע שעבר. רצ"ב הרשימה כולה (בהשמטה נחוצה אחת).
אאאאא.jpg
נמחק שמו של הכותב והוסר שיר מכותב אחר ששובץ במסגרת בין הדברים
אאאאא.jpg (184.01 KiB) נצפה 6616 פעמים
בבבבבב.jpg
בבבבבב.jpg (233.59 KiB) נצפה 6616 פעמים
גגגגג.jpg
המילים החסרות - לאולם גדול ששימש בית מדרש לתפלה. אולם למתן...
גגגגג.jpg (274.39 KiB) נצפה 6616 פעמים
דדדדד.jpg
נשמטו כמה שורות
דדדדד.jpg (305.76 KiB) נצפה 6616 פעמים
קבצים מצורפים
ההההה.jpg
ההההה.jpg (32.01 KiB) נצפה 6592 פעמים

ספרן
הודעות: 420
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי ספרן » ש' אוגוסט 27, 2011 11:40 pm

ר' גם זכרונותיה על הנושא של נשמה טועה נוספת: יהושע בר יוסף (צינווירט) בספרו האוטוביוגרפי המעניין "בין צפת לירושלים".

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי גוראריה » ש' אוגוסט 27, 2011 11:42 pm

אכן, אגב העיסוק הגדול בקנאותו וב'שיטה' של הרבי מסטמר זי"ע, כמעט ונשתכחה גדלותו האמיתית, בתורה, בקדושה, בהנהגה, ברבנות, בגידול דורות של תלמידים בקראלי ובסטמר, בפעולת ישועות, וכו' וכו'.


חומר יפה ואישי יש ב'זכרונות רמב"ח' לרבי מנשה בן חיים [קניג] ז"ל, שהיה תלמידו בתקופת סטמר. וב'ויחי יעקב' לר"י כהנא.

זכותו תגן עלינו.

ספרן
הודעות: 420
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי ספרן » ש' אוגוסט 27, 2011 11:47 pm

בהמשך להנ"ל, שוב ראיתי שאינה נשמה תועה "נוספת" והם הם הדברים שפורסמו בהדואר, אכן נעתקו מהספר הנזכר (מ"ב, ירושלים תשל"ב) עמ' 143 ואילך, או פורסמו שם במקביל להוצאתו לאור באותה שנה. אגב גררא כבר נודע שלא במתכוון שם הכותב שביקש מנהלינו להסתיר ועמו הסליחה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12197
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' אוגוסט 27, 2011 11:59 pm

ספרן כתב:בהמשך להנ"ל, שוב ראיתי שאינה נשמה תועה "נוספת" והם הם הדברים שפורסמו בהדואר, אכן נעתקו מהספר הנזכר (מ"ב, ירושלים תשל"ב) עמ' 143 ואילך, או פורסמו שם במקביל להוצאתו לאור באותה שנה. אגב גררא כבר נודע שלא במתכוון שם הכותב שביקש מנהלינו להסתיר ועמו הסליחה.

אין דבר נסתר ממך. אכן בשולי העמוד בהדואר נרשם שהזכרונות מתוך ספר זכרונותיו העמוד לראות אור ע,י מוסד ביאליק.

שיבר
הודעות: 765
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי שיבר » א' אוגוסט 28, 2011 12:50 am

מרתק ביותר. ייש"כ גדול. תביא עוד קטעים כאלה.

מעניין, רק נשמות תועות ניחנות בכשרון לתאר אישים דגולים בציוריות כזו?

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי גוראריה » א' אוגוסט 28, 2011 12:57 am

שיבר כתב:מרתק ביותר. ייש"כ גדול. תביא עוד קטעים כאלה.

מעניין, רק נשמות תועות ניחנות בכשרון לתאר אישים דגולים בציוריות כזו?

בזכרונות רמב"ח הנז' לעיל תיאורים יפים לא פחות.

י. בנימין
הודעות: 235
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:40 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי י. בנימין » א' אוגוסט 28, 2011 2:41 pm

גוראריה כתב:אכן, אגב העיסוק הגדול בקנאותו וב'שיטה' של הרבי מסטמר זי"ע, כמעט ונשתכחה גדלותו האמיתית, בתורה, בקדושה, בהנהגה, ברבנות, בגידול דורות של תלמידים בקראלי ובסטמר, בפעולת ישועות, וכו' וכו'.

זכותו תגן עלינו.


גם אני שמתי לב לתופעה זו, שבדורנו שמו שהרבי מסטמר זצ"ל מעלה רק את נושא הקנאות והיחס לציונות, מחלוקות עם חסידויות ואדמו"רים אחרים וכו' וכו'. אולם לאחר שנתקלתי פעם אחר פעם בתיאורים של תלמידיו וחסידיו על גדלותו בתורה ועבודת ה' - איך היתה ניראת תפילתו, איך היה נראה אצלו 'טיש' של ליל שבת, על עבודתו במעשי חסד ומידותיו התרומיות - ראיתי שיש הרבה אנשים שהזכרת הרבי מסטמר זצ"ל מעלה להם סנסציות אחרות לגמרי, והבנתי שיש כאן עוול הסטורי זועק, מדובר בענק שבענקים, שהעמיד הרבה תלמידים והביאם לדרגות רמות בתורה ועבודת ה'.
נערך לאחרונה על ידי י. בנימין ב ב' אוגוסט 29, 2011 12:52 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לולי דמיסתפינא
הודעות: 247
הצטרף: ה' אוקטובר 28, 2010 7:46 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי לולי דמיסתפינא » א' אוגוסט 28, 2011 10:11 pm

האם הספר בין צפת לירושלים, נמצא על הרשת?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' אוגוסט 28, 2011 11:16 pm

אני מצרף את המאמר בקובץ לתועלת הלומדים
קבצים מצורפים
יואליש בקראלי.pdf
(920.65 KiB) הורד 528 פעמים

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' אוגוסט 28, 2011 11:29 pm

גוראריה כתב:אכן, אגב העיסוק הגדול בקנאותו וב'שיטה' של הרבי מסטמר זי"ע, כמעט ונשתכחה גדלותו האמיתית, בתורה, בקדושה, בהנהגה, ברבנות, בגידול דורות של תלמידים בקראלי ובסטמר, בפעולת ישועות, וכו' וכו'

ואכן, היום נתמלאתי בכעס על החוברת שהוציאו בשם "איש מלחמות ידיו לו רב" על רבי יואל זי"ע, וכל כולה בנושאי מלחמתו בציונות, העמלק הציוני, התבדלות מהרשע, אגודה ושאר דברים, וחרה אפי ממש על העול הנורא שעושים לאדם זה הענק שבענקים, אשר ניחון בגדלות עצומה בכל תחום, ונתפסו לשטויות כאלו, אם כי אין להתעלם מזה, אך ודאי שלא ליצור פרופיל שמורכב כולו מדברים אלו. [החוברת מהוצאת אור האמונה, מישהו יודע מי הם? להשערתי הם אינם מאלו שהיו קשורים אליו באמת, כי אם אנשים שתופסים טרמפ על היארצייט שלו לפרסם דעתו נגד ה"עמלק הציוני"]

וכבר אמר מי שאמר, שכהאידנא אצל שני זרמים בלבד כל היהדות כולה עומדת על דבר אחד - "הציונות", המזרוחניקים שעוד נשארו נאמנים למורשתם, והנטורי קרתא...

מבקש חכמה
הודעות: 928
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מבקש חכמה » א' אוגוסט 28, 2011 11:50 pm

באותו ספר מספר המחבר על מפגש עם ר' יואליש כשהגיע לארץ ולא רצה להסתכל עליו.
הדברים דלעיל הזכירוני מה ששמעתי מפי ר' ישראל קטן (במקור קליין), מקבוצת יבנה שלפני השואה היה תלמידו של ר' יואליש ואף ישב בשיעורו שהיה השיעור הגבוה בישיבה.
בשיעור הראשון הוא ניסה להתווכח עם הרב (שכן ר' ישראל היה יהודי חריף ומפולפל) אך לאחר השיעור הסבירו לו שבשיעור של רב'ה לא מתווכחים.
הוא סיפר על הישיבה ועל אהבת התורה של התלמידים, מסתבר שהיו חסרים ספרים בישיבה ועל כן הייתה תורנות 24 שעות ביממה על ספרים כמו קצות החושן, היה גבאי שהיה אחראי על כך ומי שרצה לעיין היה צריך להירשם לשעות הפנויות (אף אם אלו היו שעות אמצע הלילה).
ר' ישראל סיים את לימודיו בישיבה עם סמיכה לרבנות ואף עשה שימוש בבית דין של סאטמר, אמנם לאחר מכן לא מצא מקום לרבנות (לדבריו לכך היה דרוש גם ייחוס) ובין כה וכה הגיעה השואה והוא שינה את דרכו והלך לקיבוץ יבנה (שם היה לומד תורה בקביעות ובחבורה מדי יום ביומו לאחר סיום שעות העבודה יחד עם ר' מאיר שילוח ז"ל ואחרים).
כשבא ר' יואליש לביקור בארץ הלך לבקרו, והוא סיפר לי שבזמן השיחה ר' יואליש הסיט את פניו ממנו כל הזמן מפני שלא רצה להסתכל בפני אדם...

בערוב ימיו זכיתי ללמוד עם ר' ישראל בחברותא גמ' מסדר קדשים, הוא היה תשוש לחלוטין וחולה במחלה קשה ולמד במסירות נפש ובשארית כוחותיו עד שלא היה מסוגל לפקוח את עיניו, הלימוד נעשה רעייתו מעודדת אותו להמשיך ולעסוק בתורה.
ר' ישראל ורעייתו הגב' שרה שטרן קטן ז"ל, אודים מוצלים מאש, נפטרו לפני מספר שנים ללא זש"ק, יהי זכרם ברוך.

לייטנר
הודעות: 5126
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 29, 2011 12:19 am

מבקש חכמה כתב:באותו ספר מספר המחבר על מפגש עם ר' יואליש כשהגיע לארץ ולא רצה להסתכל עליו.
הדברים דלעיל הזכירוני מה ששמעתי מפי ר' ישראל קטן (במקור קליין), מקבוצת יבנה שלפני השואה היה תלמידו של ר' יואליש ואף ישב בשיעורו שהיה השיעור הגבוה בישיבה.
בשיעור הראשון הוא ניסה להתווכח עם הרב (שכן ר' ישראל היה יהודי חריף ומפולפל) אך לאחר השיעור הסבירו לו שבשיעור של רב'ה לא מתווכחים.
הוא סיפר על הישיבה ועל אהבת התורה של התלמידים, מסתבר שהיו חסרים ספרים בישיבה ועל כן הייתה תורנות 24 שעות ביממה על ספרים כמו קצות החושן, היה גבאי שהיה אחראי על כך ומי שרצה לעיין היה צריך להירשם לשעות הפנויות (אף אם אלו היו שעות אמצע הלילה).
ר' ישראל סיים את לימודיו בישיבה עם סמיכה לרבנות ואף עשה שימוש בבית דין של סאטמר, אמנם לאחר מכן לא מצא מקום לרבנות (לדבריו לכך היה דרוש גם ייחוס) ובין כה וכה הגיעה השואה והוא שינה את דרכו והלך לקיבוץ יבנה (שם היה לומד תורה בקביעות ובחבורה מדי יום ביומו לאחר סיום שעות העבודה יחד עם ר' מאיר שילוח ז"ל ואחרים).
כשבא ר' יואליש לביקור בארץ הלך לבקרו, והוא סיפר לי שבזמן השיחה ר' יואליש הסיט את פניו ממנו כל הזמן מפני שלא רצה להסתכל בפני אדם...

בערוב ימיו זכיתי ללמוד עם ר' ישראל בחברותא גמ' מסדר קדשים, הוא היה תשוש לחלוטין וחולה במחלה קשה ולמד במסירות נפש ובשארית כוחותיו עד שלא היה מסוגל לפקוח את עיניו, הלימוד נעשה רעייתו מעודדת אותו להמשיך ולעסוק בתורה.
ר' ישראל ורעייתו הגב' שרה שטרן קטן ז"ל, אודים מוצלים מאש, נפטרו לפני מספר שנים ללא זש"ק, יהי זכרם ברוך.


שרה שטרן קטן כיהנה חברת כנסת מטעם המפד"ל, והתבלטה בכך שהתנגדה להסכם עם מצרים, והיתה מהבודדים שהצביעו נגד ההסכם (אאל"ט, רק היא והרב חיים דרוקמן הצביעו נגד ההסכם, מתוך שנים עשר חברי כנסת שהיו למפד"ל).

יידל
הודעות: 1
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:54 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי יידל » ב' אוגוסט 29, 2011 5:15 pm

עשוי לנחת כתב:
גוראריה כתב:אכן, אגב העיסוק הגדול בקנאותו וב'שיטה' של הרבי מסטמר זי"ע, כמעט ונשתכחה גדלותו האמיתית, בתורה, בקדושה, בהנהגה, ברבנות, בגידול דורות של תלמידים בקראלי ובסטמר, בפעולת ישועות, וכו' וכו'

ואכן, היום נתמלאתי בכעס על החוברת שהוציאו בשם "איש מלחמות ידיו לו רב" על רבי יואל זי"ע, וכל כולה בנושאי מלחמתו בציונות, העמלק הציוני, התבדלות מהרשע, אגודה ושאר דברים, וחרה אפי ממש על העול הנורא שעושים לאדם זה הענק שבענקים, אשר ניחון בגדלות עצומה בכל תחום, ונתפסו לשטויות כאלו, אם כי אין להתעלם מזה, אך ודאי שלא ליצור פרופיל שמורכב כולו מדברים אלו. [החוברת מהוצאת אור האמונה, מישהו יודע מי הם? להשערתי הם אינם מאלו שהיו קשורים אליו באמת, כי אם אנשים שתופסים טרמפ על היארצייט שלו לפרסם דעתו נגד ה"עמלק הציוני"]

וכבר אמר מי שאמר, שכהאידנא אצל שני זרמים בלבד כל היהדות כולה עומדת על דבר אחד - "הציונות", המזרוחניקים שעוד נשארו נאמנים למורשתם, והנטורי קרתא...


אכן בודאי שהיה קנאי גדול, אבל הוא קינא (א) "לשם האל" (ב) "בתפארה", כלומר שהיה בעל חסד עצום, וקנאותו היתה רק לשם ה' בלבד. וכמו כן היו כל עניניו בחכמה ובתבונה, ושקל היטב על כל צעד ושעל מה לקרב ומה לרחק (הדוגמאות הקלאסיות: הספדו על הג"ר אהרן קוטלר "להגיד שבחו של אהרן שלא שינה". ואי רצונו לאסור את הבחירות לעיריה, ועוד ועוד. ואין ספק שקנאים אלו שהוציאו את הקונטרס רק משחירים את פניו בשקרים וכזבים.

אעתיק לכאן כמה קטעים מדבריו, שבהם אפשר להווכח עד כמה סילפו הללו את דרכו:

גם הבאתי דברי הש"ס (סנהדרין דף צח ע"א) אין בן דוד בא עד שתכלה מלכות הזלה מישראל, ופי' רש"י ז"ל שלא תהא להם שום שלטנות לישראל, אפילו שלטנות קלה ודלה וכו', וכעין זה מפורש יוצא בדברי הרמב"ם באגרת תימן, אלא שצריכין לרחמי שמים שתכלה אותה המלכות אך ורק על ידי כח מלמעלה מאת השי"ת, ולא על ידי האומות, כי אם ח"ו יהיה על ידי האומות היא סכנה גדולה לישראל כמובן, והשי"ת ירחם עלינו ועל כל עמו ישראל.
(בהקדמה לויואל משה, סוף עמ' ח)

חסירה החכמה והתבונה הבאה ע"י מנהיג אמיתי, וכאשר רואים בעו"ה שגם בין הקנאים נמצאים העושין מעשים וענינים ודיבורים בלא חכמה ותבונה, שזה מקלקל הרבה את כל הענין, ובעו"ה לא הגענו לידי תיקון המדות כראוי, ובכל הענינים עלולים לגיאות ופניות שונות וכדומה, והשטן מתערב בכל מקום להשחית ולקלקל.
(על הגאולה ועל התמורה, אות קיח, עמ' קעח)


בתקופה האחרונה לפני שנחלה, התחילו קנאים אלו להרים ראשם בתוך בית מדרשו, באמרם שראשי הקהילה משתיקים את קול הקנאות, מפני רצונם ליישר קו עם הקהילות החרדיות בארה"ק וכו'. ועל כך נשא דבריו לבחורי הישיבה בשנת תשכ"ז:

געפינט זיך יחידים, כ'זאג נישט קיין סאך, יחידים, דאס איז א געפערליכע שריט, איכה ירדוף אחד אלף, איינער קאן מיט רדיפות ברוחניות אריינקריכן אין בויך אריין ביי טויזנט. ורדו בכם שונאיכם, זאגט רש"י איני מעמיד אלא מכם ובכם...

זאל מען וויסן אזוי ווי עס איז דא אויף דער וועלט מחריבי עולם פונדרויסן, מיט כיתות שונות מיט דיעות שונות אפיקורסות מיט מינות, די דרכים מעוקמים, די זעלבע סט"א שטעלט אויף צווישן אידישע אידן דייקא מיט א לבוש פונעם פרומסטן אופן. אזוי ווי קנאות האלט אויף די וועלט, דאס אידישקייט, אזוי איז פארהאן א קנאות וואס מאכט חרוב די וועלט, ביים בעל דבר איז נישט פארהאנדן, ער פאפט זיך נישט. און דאס דארף מען וויסן, דער שטן שטעלט אויף בכם ומכם, אינעווייניג אריין אינעם פנימיות, אינעווייניג שטעלט מען אויף.

ס'איז דא אין בית המדרש, און אזוי צווישן די בחורים, נישט קיין סאך, יחידים, זענען דא וואס גייען ארום מדעת עצמם, מ'פרעגט נישט קיין הנהלה, מ'האט נישט קיין דרך ארץ פאר קיינעם, מ'רעדט זיך איין אז מ'ווייסט אלעס ... זאל מען וויסן, די זענען די שלוחים פון די סט"א, די זענען דאס ארגסטע דאס פארדארבט,

איך בין מגלה דעת אז איינער איז נישט צופרידן, אז איינער קלערט אז איך בין מיך טועה, איך קריך נישט אריין אין קיינעם, איך נייט נישט קיינעם, נאר איין זאך זאל ער זיך געזונטערהייט גיין, זאל ער זיך נישט געפינען מער דא אין די ישיבה, זאל ער זיך נישט געפינען מער אין בית המדרש, אז נישט וועל איך זיך נוקם זיין אין אים, מ'דארף וויסן אז דעס מאכט חרוב, דאס איינע זאג איך אן, עפעס אנדערש קאן איך נישט זאגן, איך זאג נישט קיינעם אז ער זאל גיין אויף מיין דעה, נאר וואס דען, גיין זאל ער זיך פון דאנעט, מ'קען נישט אזוי פירן, אפילו ס'איז מיעוטים ס'איז יחידים אבער דער סוף איז פון דעם אז דאס מאכט חורבנות,

(דברי פתיחה לתלמידי הישיבה, קיץ תשכ"ז – לשון קדשו מלה במלה)

שבטיישראל
הודעות: 1819
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אוגוסט 29, 2011 6:27 pm

און פאר דעם האסטו געמוזט עפענען א נייער ניק ?!

רבטוב
הודעות: 470
הצטרף: ה' נובמבר 18, 2010 11:46 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי רבטוב » ב' אוגוסט 29, 2011 7:27 pm

הוא הי' אי''ש האשכולות
תורה
קדושה
חכמה
מנהיג
רבי
רב
ראש ישיבה
בעל הבית
בעל דרשן נפלא
בעל תפילה
הי' בו המעלות אשר ביקש משה רבינו ע''ה ...יפקוד ה' אלוקי הרוחות לכל בשר איש על העדה אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם
ואשר יוציאם ואשר יביאם.ולא תהי' עדת ה' כצאן בלי רועה ....על פיו יצאו ועל פיו יבואו . הוא וכל בנ''י איתו וכל העדה ..
יכולים להרבות בשבחו על כל פרט ופרט . אך כתבתי רק בכללות . ואין אני נמנה בין חסידיו אך מערציו והאמת אהוב מכל .

אוהב ישראל
הודעות: 9
הצטרף: ה' נובמבר 17, 2011 2:10 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי אוהב ישראל » ה' נובמבר 17, 2011 3:09 pm

ב"ה

טעות בכותרת האשכול: צ"ל כמובן קראלי כפי שכתוב בכותרת המאמר ולא קארלי!

בר בי רב דחד יומא
הודעות: 29
הצטרף: א' מאי 16, 2010 6:40 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי בר בי רב דחד יומא » ב' נובמבר 21, 2011 3:26 pm

אין בכל כל פלא.
בהיות האדמו"ר מסאטמאר זצ"ל בביתו ובין בני קהלתו היה עוסק בלימוד והרבצת התורה, והדרכה ליחידים כמו כל האדמורי"ם, ובשבתות וימים טובים היה עוסק בתפלה ועריכת שלחנות וכו' כנהוג, ומובן שחסידיו שהיו עד ראיה לזה, מדברים מזה בהתפעלות והערצה.
אך כשדיבר עם רבני דורו היה מרבה להתווכח בענין ההתחברות עם השלטון בא"י, וכן בדרשותיו עורר הרבה בענינים אלו וכיו"ב, לכן האנשים שבחוץ יודעים רק שהיה קנאי ועמד בקשרי מלחמה נגד הציונים, כי זהו מה שנתפרסם לרבים.

מתפעל
הודעות: 3749
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' מאי 25, 2016 1:18 pm

לא הבנתי מדוע גער הגה"ק באותו רב, ומדוע לא הוטב בעיניו שמפיץ שיטתו,

סטמר.jpg
סטמר.jpg (95.88 KiB) נצפה 5731 פעמים

מתפעל
הודעות: 3749
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' מאי 25, 2016 2:24 pm

סטמר2.jpg
סטמר2.jpg (92.7 KiB) נצפה 5705 פעמים



לא מובן לי, וכי ארץ ישראל היא כסדום חלילה? הרי גם בתקופה ההיא היו ב"ה מספיק מקומות ששם דרים רק עהרליכע יידן, כירושלים ובני ברק,
ולמה שלא יעלו לשם? והראיה שגם בירושלים עיה"ק גופא גרו אז יראים ושלמים מהמחנה הקנאי כר' אהרלך וכדומה.
ואף הדברי יואל עצמו גר בירושלים שנה תמימה.

מעניין שהשואל היה אביו של ר' מאיר כהנא הי"ד.
האם אביו היא רב?

מתפעל
הודעות: 3749
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' מאי 25, 2016 2:33 pm

סטמר3.jpg
סטמר3.jpg (32.44 KiB) נצפה 5700 פעמים

סטמר4.jpg
סטמר4.jpg (155.32 KiB) נצפה 5700 פעמים


וקשה הצושטעל לזה שלא השתדל להציל נפשו, חדא, שלא איבד עצמו לדעת בידיים אלא ע"י גרמא.
ושנית, וכי יש להשוות מי שחוטא לעצמו ולא נוגע לכלל ישראל ולבין למינים ולמלשינים שחוטאים לכלל ישראל?

מתפעל
הודעות: 3749
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' מאי 25, 2016 2:36 pm

וביותר אינו מובן שהרה"ק מבעלזא לא רצה לשמוע לשון הרע על יהודי מסויים,
בעוד שתפילת ולמלשינים, זה באופן כללי על רשעים בלי שום שם ופשוט.

הרוצה בעילום שמו
הודעות: 26
הצטרף: א' יוני 19, 2011 4:06 pm
מיקום: מסתתר

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי הרוצה בעילום שמו » ד' מאי 25, 2016 3:03 pm

מאיזה ספר הם הציטוטים האלו?

מחולת המחנים
הודעות: 2878
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' מאי 25, 2016 11:33 pm

הגבאי ר' פייביש היה בן דודו של רבי יואל מסאטמאר, מסופר כי פעם אמר הרבי לר' פייביש (או לבנו ר' יוס'ל) שלושה אינם יכולים להיות חסידים אמיתיים של רבי, והם: ירושלימ'ער, קרוב וגבאי, ואתה הינך שלושתם ביחד.

לרבי יואל מסאטמאר היו שלש בנות שנפטרו על פניו ל"ע, כנראה שהבכורה שבהן נפטרה עוד לפני שהגיע הכותב לישיבתו.

כמדומני שנשמט כאן מתוך תיאורו של ציינוירט על סדרת 'אוצר ישראל' של אייזנשטיין שהיתה לדבריו מונחת בתחתית ארון הספרים של רבי יואל מסאטמאר, ועל ההמהום של זקני החסידים שרבם אינו כל כך פנטי והוא מערב בנעשה בעולם וגם מחזיק ספרים שכאלו בספרייתו, (נחיתות אופיינית).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12197
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מאי 26, 2016 2:41 am

בזכרונות רמב"ח יש סיפור מעניין, ובקיצור, רמב"ח בבחרותו הגה בס' הברית, הבחורים בישיבה שראו את הדבר בעין שלילית מסרו ע"כ לר' יואל'יש שקרא לו ואמר לו לו שלא נהוג במקומם לעיין בס' זה. רמב"ח הפתיע אותו והראה לו קטע בישמח משה בו נזכר ספר הברית...
מתפעל כתב:מעניין שהשואל היה אביו של ר' מאיר כהנא הי"ד.
האם אביו היא רב?

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?165893&

פלגינן
הודעות: 2973
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי פלגינן » ה' מאי 26, 2016 8:21 am

מחולת המחנים כתב:כמדומני שנשמט כאן מתוך תיאורו של ציינוירט על סדרת 'אוצר ישראל' של אייזנשטיין שהיתה לדבריו מונחת בתחתית ארון הספרים של רבי יואל מסאטמאר, ועל ההמהום של זקני החסידים שרבם אינו כל כך פנטי והוא מערב בנעשה בעולם וגם מחזיק ספרים שכאלו בספרייתו, (נחיתות אופיינית).

כמדומני רי"ש שפיגל במאמרו הידוע על 'אוצר ישראל' מוסיף בין התומכים גם את ר' יואלי'ש. [בפולמוס שבינו לבין רד"צ הילמן בשניים מכרכי ירושתנו]

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מאי 26, 2016 1:51 pm

מתפעל כתב:
סטמר2.jpg



לא מובן לי, וכי ארץ ישראל היא כסדום חלילה? הרי גם בתקופה ההיא היו ב"ה מספיק מקומות ששם דרים רק עהרליכע יידן, כירושלים ובני ברק,
ולמה שלא יעלו לשם? והראיה שגם בירושלים עיה"ק גופא גרו אז יראים ושלמים מהמחנה הקנאי כר' אהרלך וכדומה.

כבודו שואל מבלי להכיר את השיטה, ובסאטמאר די קל להכיר את השיטה כי הכל כתוב באריכות
יעיין כבודו ב'מאמר יישוב ארץ ישראל' על שיטת הרב הסאטמאר על מגורים באר"י בזמננו.

מתפעל
הודעות: 3749
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מתפעל » ה' מאי 26, 2016 2:27 pm

צודק כבודו שאין כבודי מכיר את השיטה.
אולי תעשה עמי חסד להביא בקצרה בכמה משפטים מהי שיטת הגה"ק מסאטמר זצ"ל בנוגע מגורים בארץ הקדש? קשה עלי הקריאה.

אודה לך מאד. הרי יש קהילות יפות של חסידי סאטמר בירושלים ובבני ברק. בהכרח שלא היה נגד. והרי אותו רב לא טען שיהודים יעלו לארץ למקום חילוני בדוקא.


למי ששאל למקור הציטוטים, זהו ספר בשם: 'נתקיימה בי', יהודי בשם עסטרייכר. נמצא באוצר.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מאי 26, 2016 2:37 pm

מתפעל כתב:צודק כבודו שאין כבודי מכיר את השיטה.
אולי תעשה עמי חסד להביא בקצרה בכמה משפטים מהי שיטת הגה"ק מסאטמר זצ"ל בנוגע מגורים בארץ הקדש? קשה עלי הקריאה.

אודה לך מאד. הרי יש קהילות יפות של חסידי סאטמר בירושלים ובבני ברק. בהכרח שלא היה נגד. והרי אותו רב לא טען שיהודים יעלו לארץ למקום חילוני בדוקא.


למי ששאל למקור הציטוטים, זהו ספר בשם: 'נתקיימה בי', יהודי בשם עסטרייכר. נמצא באוצר.

לא זוכר בדיוק (וכעת לא מצאתי בה"ב), כמדומני 'רב טוב' ידייק יותר
הרעיון הוא ראשית העמדת שיטת הרמב"ן על ישוב א"י היום כיחידאה, שיטת ר"ח כהן שלא עולים כי חוששים מחומרת מצוות התלויות בארץ, דברי הרמב"ם 'מי יתנני במדבר מלון אורחים', והעיקר כמובן הסיכון הרוחני במגורים תחת שלטון עוקרי תורה.
אינני חושב שאחז זאת כאיסור, אבל ודאי שנקט שיש חשש כיום במגורים בארץ. (וזה כמובן המשך טבעי של תפיסתו הכללית בנוגע למתחולל בארץ).
כמדומני שיש שמועות שלמפרע פקפק קצת בהקמת השיכון בב"ב.

מחולת המחנים
הודעות: 2878
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' מאי 26, 2016 3:06 pm

שיטתו של רבי יואל מסאטמאר בענין ישוב א"י בזמנינו סוכמה בי"ג סעיפים בספרו ויואל משה מאמר ישוב א"י סי' קל"ג, היוצא מדבריו שם התייחסות די חיובית והסכמה לישוב של יחידים שומרי תו"מ אף בזמנינו בא"י, עם כי מכותלי הספר משתמעת שלילה לישוב א"י בזמן הגלות.

לפני שהוציא את הספר שלח רבי יואל מסאטמאר את טיוטת הספר לאישים שונים שיעברו עליו (הרב וואזנר זצ"ל, הרב דאמב מלונדון ז"ל, ועוד) בזכרוני ששמעתי פעם שבכוונתו היתה בתחילה לשלול לגמרי את הישיבה בא"י בזמנינו, וכך כתב במפורש בטיוטת הספר, אך בעקבות חות דעתם של חלק מאלו ששלח אליהם את הספר שינה את דעתו לבסוף.

עם כל זאת, אחרי המלחמה בשנת תשכ"ז הורה לחסידיו לעזוב את ארץ ישראל, וכמחצית מחסידי סאטמאר עזבו אז את הארץ והיגרו לאמריקה, בריכוזי סאטמאר בוויליאמסבורג ובקרית יואל יש כו"כ משפחות שבמקורם היו בבני ברק או בירושלים.

עקביה
הודעות: 3461
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי עקביה » ה' מאי 26, 2016 3:32 pm

שיטת הויואל משה היא שמצוות ישוב א"י והאיסור לצאת ממנה אינו נוהג אלא בזמן הבית.
הוא מצא רמב"ם הכותב הלכה בהלכות מקוואות (איני זוכר כרגע מה והיכן) עליה כתב הכס"מ שהיא נוהגת בזמן הבית ולא בזה"ז, ומכאן, טוען הוי"מ, אף הוא רשאי לומר, על סמך ראיות, שמש"כ הרמב"ם (מלכים פ"ה ה"ט, הי"ב): "אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם" וכו'. "לעולם ידור אדם בארץ ישראל" וכו'. אינו נוהג אלא בזמן הבית.

אצ"ל דלא אישתמט לחד מן קאמיא שיאמר דבר כזה, ואדרבה, מצאנו דברים מפורשים בראשונים ואחרונים רבים להיפך, כמו למשל:
חידושי הריטב"א מסכת יומא דף לח עמוד א
אלכסנדריא של מצרים. פי' דאע"ג דכתיב לא תוסיפון לשוב בדרך הזה עוד כבר פירשו בסיפרי לגור שם אי אתה חוזר אבל אתה חוזר לסחורה ולכבוש את הארץ, ומיהו תמיהא מילתא על מה סמכו העולם לגור בזמן הזה במצרים כגון הרמב"ם ז"ל וכמה גדולים אחרים, ויש אומרים שאותן עיירות כבר נתבלבלו ונחרבו ואלו עיירות אחרות הן שנתיישבו אחרי כן, וה"ר אליעזר ממיץ תירץ שלא אסר הכתוב אלא להולך בדרך ההוא שמארץ ישראל והמדבר למצרים דהכי כתיב קרא לא תוסיפון לשוב בדרך הזה עוד, והנכון יותר שאין האיסור ההוא אלא בזמן שישראל שרויין על אדמתם אבל בזמן הזה שנגזר עלינו להיות נדחים בכל קצוי הארץ כל חוצה לארץ אחד הוא ואין איסור אלא שלא לצאת מדעת מן הארץ לחוצה לארץ.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' מאי 26, 2016 3:40 pm

=השיטה כפי שמתוארת כאן (שלילה ליישוב א"י בזה"ז אפילו ליחידים) נשמעת שיטה תמוהה מאד כי גם בלי להכנס לסוגיה כל אחד יודע שעלייה לא"י היתה משאת נפשם של רבים מן הראשונים והאחרונים בכל הדורות.

עקביה
הודעות: 3461
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי עקביה » ה' מאי 26, 2016 4:28 pm

הוי"מ אינו טוען שא"י אבדה את מעלתה, אלא שאין מ"ע לשבת בה ואיסור לצאת ממנה. על כן כשיש סיבה כלשהי להימנע מכך, הוא סבור שעדיפה ההימנעות.

מתפעל
הודעות: 3749
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מתפעל » ה' מאי 26, 2016 5:09 pm

גם אם אין מצוה בזמן הזה, אבל אין עבירה לדור בארץ.
ולפי מה ששאל הרב הנ"ל שיבואו חרדים לחזק הציבור החרדי, ענה לו שאין לבא לגור בסדום.
משמע שכל הארץ רשעים כמו סדום.
ווזה הרי מרפסין איגרא.

אולי הגה"ק רק היתל באותו רב ואמר דבריו בבדיחותא ולא ברצינות.

אמנם ידוע עד כמה צדיקי הדורות נזהרו מאד שלא להוציא לשון לא טובה על ארצינו הק'.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ו' מאי 27, 2016 9:59 am

מתפעל כתב:גם אם אין מצוה בזמן הזה, אבל אין עבירה לדור בארץ.
ולפי מה ששאל הרב הנ"ל שיבואו חרדים לחזק הציבור החרדי, ענה לו שאין לבא לגור בסדום.
משמע שכל הארץ רשעים כמו סדום.
וזה הרי מרפסין איגרא.
אולי הגה"ק רק היתל באותו רב ואמר דבריו בבדיחותא ולא ברצינות.
אמנם ידוע עד כמה צדיקי הדורות נזהרו מאד שלא להוציא לשון לא טובה על ארצינו הק'.

מה פירוש, במקום שיש מלכות של מינות העוקרת דת זה מאוד מסתבר שתהיה בעיה לגור שם, גם אם זה לא ממש דומה לסדום המקראית ומעשיה. (ואפי' לא לשיטת ר' יואליש, אני מניח שאם הציונות הייתה הולכת על אוגנדה, תרשה לי להניח שהיו רבנים רבים לאו דווקא ממחנהו שלא היו ממליצים על מגורים שם במקום באמריקה, למשל)
הוא בסה"כ הוכיח מסדום שזה שמליצים יושר על רשעים זה עדיין לא אומר שצריך ללכת ולגור יחד איתם.
לשון לא טובה על ארצנו, זו באמת שאלה עתיקה וחמורה, אבל פתאום שמתי לב - הרי גם סדום הייתה בארה"ק, האם גם נגדה היה אסור לדבר? מ"מ זו באמת שאלה מורכבת.

מתפעל
הודעות: 3749
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מתפעל » ב' מאי 30, 2016 12:56 pm

"הוא בסה"כ הוכיח מסדום שזה שמליצים יושר על רשעים זה עדיין לא אומר שצריך ללכת ולגור יחד איתם".

שוב
בסדום היו כולם רשעים.
בארץ הקדש יש ב"ה קהילות גדולות של חרדים לדבר ה' ומה ההשוואה בכלל?

וביותר, הרה"ק בא לבקר כמה פעמים בארץ הקדש.
וכי היה הולך לבקר בסדום?

לגבי מה ששאלת לדבר נגד סדום, מסתמא יש לחלק בין קדושת הארץ משנכנסו אליה ולקדושתה ומעלתה בזמן אברהם אבינו.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 795
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ב' מאי 30, 2016 2:27 pm

דוקטורט יפה מאוד על רבי יואל ושיטתו.
האדמור מסאטמר.pdf
(2.08 MiB) הורד 438 פעמים

אני אישית מכיר היום את 'שיטת סאטמר' דרך המשקפיים של הקונטרס הזה, פעם הכרתים רק מהקברים וההפגנות.

הוגה ומעיין
הודעות: 1679
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' יוני 07, 2016 9:59 am

נשמה תועה זו היתה, לפי דיווחיה, נכד של רבי דוד מלעלוב. אבי אביו היה נשוי בזיווג ראשון לבתו של רבי דוד צבי שלמה מלעלוב, ונולדו לו ממנה שלושה בנים ובת. בזיוו"ש נשא את רבקה יענטל בת רבי אריה מרדכי רבינוביץ מפוריסוב (הוא מספר על גיס סבו ר' יהושע רבינוביץ, הוא ר' יהושע אשר רבינוביץ אבי משפחת רבינוביץ בבאיאן-ירושלים) וגם היא ילדה לו שלושה בנים ובת.

משום מה רושמי תולדותיו של הרדצ"ש מלעלוב אינם רושמים את חתנו ר' אברהם אביש ציינווירט. אם הבנתי נכון, שמה של אשתו של ר' אברהם אביש מזיוו"ר הוא חוה. מונים מבנותיו של הרדצ"ש רק את מ' רבקה רחל אדלר, מ' מלכה עכסה וינשטוק, מ' נחמה ריקל אליאך ומ' שרה לאה הורביץ.

מה היה שם?

נראה שהוא פשוט טעה. סבו לא היה ר' דוד מלעלוב אלא רק אריה מרדכי מפוריסוב, וכך היה נכד של היהודי הקדוש. בזיוו"ש נשא ר' אברהם אביש את בתו של ר' יקותיאל שמואל שמעלקא ערבליך נכד הרמ"ל מסאסוב (גם הנשמה התועה כותבת שהאשה השניה היתה מגזע הרמ"ל מסאסוב).

מתפעל
הודעות: 3749
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מתפעל » ב' יולי 25, 2016 10:26 am

כזאת טרנטה הביאו לרבי? נראה לי זו שנת תשכ"ו
אבל איך זה שהרה"ק הרשה שילוו אותו שוטרים ציוניים?

getimgWX009Q4L.jpg
getimgWX009Q4L.jpg (42.29 KiB) נצפה 4648 פעמים

מתפעל
הודעות: 3749
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: 'בחצרו של ר' יואליש בקארלי' - מזכרונות נשמה תועה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' יולי 27, 2016 12:07 pm

כאן לובש הרבי קפטן ירושלמי,

getimg2HIHZH1E.jpg
getimg2HIHZH1E.jpg (15.78 KiB) נצפה 4548 פעמים


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 38 אורחים