מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי עקביה » ב' יוני 19, 2023 1:33 pm

לאחרונה קיבלתי את המודעה המצו"ב המודיעה על בחירות לגבאים וחברי מועצה בביהמה"ג [בבית המדרש הגדול] הגר"א שבשכונת שערי חסד, בחודש כסלו תש"ד.
קיבלתי אותה היות וסבא רבה שלי מופיע שם [שלו' יעקבזון, טור שמאלי].
אפשר למצוא שם שמות ידועים, המפורסם בהם - מרן הגרי"מ חרל"פ שליטא [טור שני משמאל], אבל מה שהפתיע אותי הוא למצוא שם, בין כל האשכנזים, שלשה תימנים - יוסף כסאר [טור שני מימין], יחיה צלאח [שם], שלו' כסאר [טור שמאלי].
יש יודע פשר דבר?
קבצים מצורפים
קלפי.jpeg
קלפי.jpeg (174.67 KiB) נצפה 1040 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יוני 19, 2023 2:08 pm

עקביה כתב:לאחרונה קיבלתי את המודעה המצו"ב המודיעה על בחירות לגבאים וחברי מועצה בביהמה"ג [בבית המדרש הגדול] הגר"א שבשכונת שערי חסד, בחודש כסלו תש"ד.
קיבלתי אותה היות וסבא רבה שלי מופיע שם [שלו' יעקבזון, טור שמאלי].
אפשר למצוא שם שמות ידועים, המפורסם בהם - מרן הגרי"מ חרל"פ שליטא [טור שני משמאל], אבל מה שהפתיע אותי הוא למצוא שם, בין כל האשכנזים, שלשה תימנים - יוסף כסאר [טור שני מימין], יחיה צלאח [שם], שלו' כסאר [טור שמאלי].
יש יודע פשר דבר?

זה אותו פשר הדבר שגם כל היעקע'ס למיניהם התפללו ב"הגר"א שול" ונמצאים ברשימה...
לא היו אז הרבה בתי כנסת כמו היום, כך שכל מי שלא היה חסיד (ולא התפלל ב"קהל חסידים שול") התפלל שם, קנאים, אגודאים, ומזרחיסטים (עיין היטב ברשימה...) וגם קצת תימנים וספרדים שהתגוררו באיזור.


איזו רשימה מעניינת. רוב השמות שבה מוכרים וידועים.

יגל
הודעות: 669
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2010 10:45 am

Re: בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי יגל » ב' יוני 19, 2023 2:24 pm

עקביה כתב: אבל מה שהפתיע אותי הוא למצוא שם, בין כל האשכנזים, שלשה תימנים - יוסף כסאר [טור שני מימין], יחיה צלאח [שם], שלו' כסאר [טור שמאלי].
יש יודע פשר דבר?


ר' שלום כסאר היה הלא-אשכנזי היחיד שקיבל אישור לרכוש בית בשערי חסד בהוראת הג"ר חיים ברלין (רחוב שערי חסד 28). ר' יוסף היה בנו.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יוני 19, 2023 2:40 pm

יגל כתב:ר' שלום כסאר היה הלא-אשכנזי היחיד שקיבל אישור לרכוש בית בשערי חסד בהוראת הג"ר חיים ברלין (רחוב שערי חסד 28). ר' יוסף היה בנו.

כן, בתקנות של "שערי חסד" היו סעיפים שהיום היו מכתירים אותם כ"גזעניים" (ואולי באמת היו כאלה, או לחליפין מטרתם היתה למנוע חיכוכים עתידיים או פגיעה בזכויות האשכנזים).

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ב' יוני 19, 2023 2:55 pm

התקנות אכן היו גזעניות, בכל קנה מידה, ובכלל כל ההתנהלות של הישוב הישן היתה הנצחת גזענות מטופשת, שאין לה כל הצדקה הלכתית. בשנות הרעב האיומות במלחמת העולם הראשונה רעב כל הישוב ללחם, פשוטו כמשמעו, אבל ההונגרים אכלו לשובע נפשם, כי היו בצד הנכון במלחמה. ר' שמואל סלנט התנגד לכוללים השונים ולהפרדה בין יוצאי ארצות שונות והוא ביקש לאחד את כולם תחת מטרייה אחת - של הוועד הכללי, אבל קיומם של הכוללים כבר היה עובדה מוגמרת.
הגזענות המוכרת כיום היא במידה רבה תולדה ישירה של הישוב הישן בירושלים. לאורך כל ההיסטוריה, מהגרים בכל הארצות נטמעו תוך זמן קצר בקהילה המקורית (מגורשי ספרד היו יוצאי דופן, בגלל המסה הקריטית). כך תמצא משפחה בשם "אשכנזי" בקהילות ספרדיות, או משפחה בשם "מרוקו" בפולין. הרבה משפחות אשכנזיות מתגאות במוצאן הספרדי (עפשטיין וכיו"ב), ואיש לא פשפש בציציותיהם ולא דרש להדיר אותם מההטבות הקהילתיות. ההלכה אינה מכירה בגזעים שונים ('עניי עירך קודמים' אינו מאפשר לבכר את עניי יוצאי וילנא, שאבי אבי סבך התגורר בה). מכל מקום, גם אם ההבדל בתוך הקהילות האשכנזיות והספרדיות השונות הטשטש במעט ברבות השנים, ההבדל בין אשכנזים וספרדים נשאר איתן מתמיד. יש טוענים, במידה רבה של צדק, שדווקא הקהילה הספרדית בירושלים היא זו שהתחילה את ההתנהלות הזו וקיפחה את האשכנזים, אולם עדיין אין בזה כל הצדקה.

בריושמא
הודעות: 1339
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יוני 19, 2023 3:28 pm

לא גזענות ולא נעליים. די כבר עם האשמה הזאת.

מעשה שהיה כך היה:
בשנת תרס"ט התחילו בבניית שערי חסד. משום מה, לא נתבררה הסיבה עד עצם היום הזה, לא היו אז תנורי חשמל לאפייה בבתי התושבים.
גם כיריים של גז לא היו. איש לא יודע מדוע ולמה.
ותארו לכם, גם פלטה לשבת לא היתה ליהודים שבאו לגור בשכונת שערי חסד.
כיצד הכינו אוכל לשבת? תינח ביום יום, הניחו בצק על הסאג' ואפו פיתה. כך גם תבשיל לצהריים, ליקטו עצים ובישלו.
אבל לשבת בבוקר? כיצד יאכלו טשולנט? כיצד יאכלו קוגל?
על כן בנו תנור אפייה לכל תושבי השכונה. התנור היה לצדו של בית הכנסת (במשך השנים נעלם התנור, והשטח שבו היה בנוי התנור
היה לחדר נוסף בבית הכנסת).
אבל אז רצו אותם יהודים לוודא שכל התושבים מקפידים על אותה שחיטה, וכולם יביאו בשר כשר למהדרין בסירי הטשולנט לתנור המשותף.
לכן תיקנו שכל הרוצה לקנות בית בשערי חסד יודיע שהוא מקפיד על שחיטת האשכנזים.
ר' שלום כסאר קיבל תעודה מר' חיים ברלין כי הוא נוהג כאשכנזי לכל דבר - כלומר, בקניית בשר.
יכול להיות שאת הטשולנט הכין כמנהגם של יהודי תימן עם ג'חנון וכובנה, אבל הבשר היה משחיטת שוחט אשכנזי.

כך היה מעשה, וכך היתה שכונת שערי חסד, וכך היא הווה עד היום - אהבה ואחווה ורעות.

פלוריש
הודעות: 2416
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי פלוריש » ב' יוני 19, 2023 4:15 pm

מן הסתם ר' שלום כסאר הקפיד על חליטת הבשר, וכנראה סבר שהבשר של ידידיו האשכנזים לא מטריף את שלו, כי הדם שלשיטת הרמב"ם נשאר אחרי המליחה הוא בטל בשישים. וראיתי פעם תשובה של הרב רצון ערוסי בשאלה מעין זו (תחומין לט עמ' 382)
נערך לאחרונה על ידי פלוריש ב ב' יוני 19, 2023 9:57 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי עקביה » ב' יוני 19, 2023 9:12 pm

תודה על הידיעות המעניינות.

אגב גזענות, לפני שנים קראתי שכאשר רצו האשכנזים לפתוח שחיטה משלהם בירושלים עמדה בפניהם בעיה קשה - את הבשר שנמצא טרף מוכרים לגויים, ולמוסלמים מותר על פי דתם לאכול משחיטת יהודים, דא עקא שהם הכירו כיהודים רק בספרדים ולא באשכנזים, כך שהם לא הסכימו לצרוך את הטרפות של השחיטה האשכנזית וממילא שחיטה זו הייתה יקרה מאד.
כדי לפתור את הבעיה היה צורך בחתימה אחת קטנה של החכם באשי המאשר שגם האשכנזים הם יהודים, אבל חתימה זו בוששה מלהגיע במשך שנים או דורות. עד שבא ר' מאיר אוירבך מקאליש והצליח להשיג את החתימה הדרושה, ולאשכנזים הייתה אורה ושמחה.

אשמח אם מישהו יוכל לאשר/להכחיש/לשפוך אור על סיפור לא נחמד זה.

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' יוני 20, 2023 1:18 am

אלכסנדרוס כתב:התקנות אכן היו גזעניות, בכל קנה מידה, ובכלל כל ההתנהלות של הישוב הישן היתה הנצחת גזענות מטופשת, שאין לה כל הצדקה הלכתית. בשנות הרעב האיומות במלחמת העולם הראשונה רעב כל הישוב ללחם, פשוטו כמשמעו, אבל ההונגרים אכלו לשובע נפשם, כי היו בצד הנכון במלחמה. ר' שמואל סלנט התנגד לכוללים השונים ולהפרדה בין יוצאי ארצות שונות והוא ביקש לאחד את כולם תחת מטרייה אחת - של הוועד הכללי, אבל קיומם של הכוללים כבר היה עובדה מוגמרת.
הגזענות המוכרת כיום היא במידה רבה תולדה ישירה של הישוב הישן בירושלים. לאורך כל ההיסטוריה, מהגרים בכל הארצות נטמעו תוך זמן קצר בקהילה המקורית (מגורשי ספרד היו יוצאי דופן, בגלל המסה הקריטית).

לא חושב שזה קשור לגזענות, ההסבר הוא כמו שרמזת בעצמך בסוגריים לגבי מגורשי ספרד, בד"כ מי שהיגר למדינה אחרת היו בודדים ולכן הם נטמעו כאן בארץ ישראל הגיעו רבים מכל המדינות ולכן נשמרו קהילות ומנהגים כל אחד לפי מוצאו.
כלומר זה לא אשמת היישוב הישן אותם סיבות שפעלו בישוב הישן פעלו בחדש.

התנהלות הכוללים היא בכל מקרה לא גזענות אלא החלוקה לקהילות שונות שכל אחת דואגת לעצמה, החלוקה בין כולל מינסק לכולל הורודנא לכולל פינסק לכולל לומז'ה סובלק אינה קשורה לתחושת עליונות שיוצאי מינסק חשבו שהם נעלים בהנהגותיה מיוצאי פינסק אלא לרצון למקסם רווחים.

האם כוונתך שרש"ס ביקש לבטל לחלוטין את ההפרדה בין הארצות השונות שכל הכספים מהונגריה פולין גליציה וכו' יחולקו שווה בשווה לכולם?
נראה לי שנחסן למנוע רק את הפיצול הפנימי בכוללות הפרושים שהחל בשנות התר"י.

אלעזר1
הודעות: 10
הצטרף: ה' אוקטובר 27, 2016 12:44 pm

Re: בחירות גבאים לביכנ"ס הגר"א שערי-חסד תש"ד

הודעהעל ידי אלעזר1 » ג' דצמבר 26, 2023 12:39 am

ראה בקישור זה מה שהבאתי על הרב שלום כסאר זצ''ל
viewtopic.php?f=19&t=3405&hilit=%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%9D+%D7%9B%D7%A1%D7%90%D7%A8&start=8600


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 267 אורחים