רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל - החזון יחזקאל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
בר ששת
הודעות: 669
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל - החזון יחזקאל

הודעהעל ידי בר ששת » ב' ספטמבר 19, 2011 12:31 pm

כך פורסם במוסף התורני דהמבשר. יבואו היודעים וירחיבו:


40 שנות סבל עבור שמירת סודו של מרן הגרח"ע


כששוחרר רבנו (- הגר"י אברמסקי) ממאסרו בעריוה"כ תרצ"ב, ונסע ללונדון לכהן כרב קהילת מחזיקי הדת, הביעו רבים את פליאתם, כאשר בשנת תרצ"ג הסכים להתמנות כדיין בבית הדין הרבני ושנתיים אח"כ כשנענה לכהן כאב בית הדין של הקהילה הכללית הנקראת 'אגוד בתי הכנסת' כשתחת דגלה חוסות מאות בתי כנסת אשר רוב חבריהם אינם ידועים כשומרי שבת.

רק באחרית ימיו, 25 שנה אחרי סיום כהונתו כרבה של לונדון, כשמעמדו היה ברומו של עולם התורה בארה"ק, כגאון הדור, וכראש ישיבה בסלבודקה, וכנשיא 'ועד הישיבות' ו'החינוך העצמאי' וחבר מועצג"ת, רק בעקבות סיפור מדהים גילה רבנו את המניע שהביאו לקבל עליו את המשרה 'המודרנית'.

גילוי זה, המתפרסם כאן לראשונה, סיפר הג"ר אליעזר פלאצ'ינסקי זצ"ל למשגיחה של ישיבת לייקווד הגה"צ רבי מתתיהו סלומון שליט"א.

באותם ימים נחרדה ירושלים מפעולתו של אחד מחשובי הלומדים שעשה מעשה נורא, ואת עקבות סערת הרוחות סבלו היטב גם כל בני משפחתו. אותו למדן שלח את הגר"א פלאצ'ינסקי, שהיה מבאי ביתו של רבנו, שיפנה את שאלתו אל רבנו, היות והוא עשה את מעשהו הנורא - לטובתו של אדם מסוים, אשר הבטיחו נאמנה שלא לגלות סודו. ואילו היה מגלה ברבים את המניע הזה, היה נגאל מיד מתדמיתו השלילית. שאלתו הייתה, מהו הגבול אותו חייב אדם לסבול בשמירת סודו של חברו?

בתשובה לשאלת הגר"א פלאצ'ינסקי, אמר לו רבנו: 'אתם יודעים שאני הייתי רבה של הקהילה המודרנית בלונדון, וכשהתמניתי לתפקיד נתקבל צעדי זה במורת רוח בעולם החרדי. בפרט אחרי ששמי נתפרסם בעולם בעקבות מאסרי ברוסיה, בעוון פעילותי כנגד עוצמת השלטון הקומוניסטי, לשמירת תורה ללא פשרות. רבים ראו את צעדי הזה כרפיון רוח שבה לקיתי, כתוצאה מהצרות והרדיפות. כדי לתאר לך את המרורות ששבעתי עקב כך, רק אומר לך ששני ידידיי מנוער הגר"ל לאפיאן והגר"ל גורביץ - ראשי הישיבה בגייטסהד, היו מבקרים אצלי בלונדון באופן פרטי, ומול הצבור שלהם - התביישו בי, וכל השנים לא עלתה על דעתם להזמין אותי לישיבתם, כדי שלא יתפרסם ברבים שהם בידידות איתי. אף צאצאיי סבלו מאותה סטיגמה 'מודרנית-פשרנית', שדבקה בי. אבל כתשובה לשאלתך אני חייב לספר לך ובתנאי ש'לא תגלה זאת בחיי'.

אחרי שהגעתי ללונדון לכהן כרבה של קהילת מחזיקי הדת, קיבלתי מברק ממרן הגרח"ע שישב בוילנא, מברק ארוך כ'מגילה', ובו התחנן לפני, לקחת עלי את המשרה ה'מודרנית', כדי להציל רבים מרדת שחת. הגרח"ע ידע היטב את מעמדה החלש של הקהילה, ובאותו מברק תיאר אותה בצבעים הכי שחורים, כשהשתמש בלשון הפסוק על נינוה 'העיר הגדולה אשר יש בה הרבה... אשר לא ידעו בין ימינם לשמאלם ובהמה רבה'... את נימוקיו הביע הגרח"ע בשלושה: א, כפי שאני מכיר אותך, הנך ראוי למשרה גדולה ומקיפה שכזו. ב, כפי שאני מכיר אותך, איני חושש מהסיכון שמא תיסחף ותימשך אחריהם. ג, שאני סמוך ובטוח שאתה לא תגלה שהבקשה באה ממני, כי אסור שדמות במעמדי ימליץ על דבר כזה, למרות שחובת הצלת הדור דורשת זאת...'.

לסיום אמר רבנו להגרא"פ: 'אני איני יודע כמה זמן, וכמה סבל, חייב אדם לקבל על עצמו כדי לשמור את הבטחתו לחברו, אבל אני שומר את הבטחתי להגרח"ע זה 40 שנה למרות כל החרפות והבזיונות! ורק כהנחיה מעשית הרשיתי לעצמי, בערוב חיי, לגלות לך זאת, וגם זאת, כאמור, בהבטחה שלא תגלה דבר זה. (רק אחרי פטירת רבנו, גילה הגרא"פ זצ"ל את הסיפור להגר"מ סלומון שליט"א).


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 19, 2011 12:42 pm

המבשר כתב:אחרי שהגעתי ללונדון לכהן כרבה של קהילת מחזיקי הדת, קיבלתי מברק ממרן הגרח"ע שישב בוילנא, מברק ארוך כ'מגילה', ובו התחנן לפני, לקחת עלי את המשרה ה'מודרנית', כדי להציל רבים מרדת שחת. הגרח"ע ידע היטב את מעמדה החלש של הקהילה, ובאותו מברק תיאר אותה בצבעים הכי שחורים, כשהשתמש בלשון הפסוק על נינוה 'העיר הגדולה אשר יש בה הרבה... אשר לא ידעו בין ימינם לשמאלם ובהמה רבה'... את נימוקיו הביע הגרח"ע בשלושה: א, כפי שאני מכיר אותך, הנך ראוי למשרה גדולה ומקיפה שכזו. ב, כפי שאני מכיר אותך, איני חושש מהסיכון שמא תיסחף ותימשך אחריהם. ג, שאני סמוך ובטוח שאתה לא תגלה שהבקשה באה ממני, כי אסור שדמות במעמדי ימליץ על דבר כזה, למרות שחובת הצלת הדור דורשת זאת...'.

המשפט לא סותר את עצמו?
בכל מקרה, הפעילות של רח"ע לטובת רבנותו של הרב אברמסקי בלונדון (והעדפתו ע"פ רב אחר), נעשתה בגלוי ולא בחשאי. כו"כ אגרות ע"כ פורסמו בקובץ אגרות רח"ע. ויש בזה להטיל ספק על כל הסיפור.

בר ששת
הודעות: 669
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי בר ששת » ב' ספטמבר 19, 2011 12:53 pm

כ'עוד' ל'קרא' דאיש-ספר, כמעט שאנסני ליבי לומר שהסיפור הזה לפחות לא-מדויק. שיותר משיש בו מעליותא דהגר"י, יש בו זילותא דהגרח"ע, ריש-גלותא שלא חת מפני איש וכמנהיג לא היה אוסר על הגר"י לגלות זאת.
בקיצור, אין זה תואם את הידוע לנו על מנהיג אותו דור זצ"ל.

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי גוראריה » ב' ספטמבר 19, 2011 3:00 pm

בענ"ד לא הבנתי מה הקשר בין מקרה שבו, נניח, הגרח"ע ציוה על ר' יחזקאל אברמסקי ליטול על שכמו משרה במסי"נ, לבין מקרה שבו מותר לאדם לגרום בזיונות לבני משפחתו והעיקר לא למישהו אחר. מאי חזי דדמא דההוא סומק טפי משל בני משפחתו?!

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי חיים » ב' ספטמבר 19, 2011 3:26 pm

גוראריה כתב:בענ"ד לא הבנתי מה הקשר בין מקרה שבו, נניח, הגרח"ע ציוה על ר' יחזקאל אברמסקי ליטול על שכמו משרה במסי"נ, לבין מקרה שבו מותר לאדם לגרום בזיונות לבני משפחתו והעיקר לא למישהו אחר. מאי חזי דדמא דההוא סומק טפי משל בני משפחתו?!

בר ששת כתב: אף צאצאיי סבלו מאותה סטיגמה 'מודרנית-פשרנית', שדבקה בי.

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי גוראריה » ב' ספטמבר 19, 2011 3:28 pm

חיים כתב:
גוראריה כתב:בענ"ד לא הבנתי מה הקשר בין מקרה שבו, נניח, הגרח"ע ציוה על ר' יחזקאל אברמסקי ליטול על שכמו משרה במסי"נ, לבין מקרה שבו מותר לאדם לגרום בזיונות לבני משפחתו והעיקר לא למישהו אחר. מאי חזי דדמא דההוא סומק טפי משל בני משפחתו?!

בר ששת כתב: אף צאצאיי סבלו מאותה סטיגמה 'מודרנית-פשרנית', שדבקה בי.

זו בדיוק קושייתי. איך אפשר להשוות בין עם ציווי לבין בלי.

חיימקה
הודעות: 816
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי חיימקה » ב' ספטמבר 19, 2011 4:48 pm

איש_ספר כתב:
המבשר כתב:אחרי שהגעתי ללונדון לכהן כרבה של קהילת מחזיקי הדת, קיבלתי מברק ממרן הגרח"ע שישב בוילנא, מברק ארוך כ'מגילה', ובו התחנן לפני, לקחת עלי את המשרה ה'מודרנית', כדי להציל רבים מרדת שחת. הגרח"ע ידע היטב את מעמדה החלש של הקהילה, ובאותו מברק תיאר אותה בצבעים הכי שחורים, כשהשתמש בלשון הפסוק על נינוה 'העיר הגדולה אשר יש בה הרבה... אשר לא ידעו בין ימינם לשמאלם ובהמה רבה'... את נימוקיו הביע הגרח"ע בשלושה: א, כפי שאני מכיר אותך, הנך ראוי למשרה גדולה ומקיפה שכזו. ב, כפי שאני מכיר אותך, איני חושש מהסיכון שמא תיסחף ותימשך אחריהם. ג, שאני סמוך ובטוח שאתה לא תגלה שהבקשה באה ממני, כי אסור שדמות במעמדי ימליץ על דבר כזה, למרות שחובת הצלת הדור דורשת זאת...'.

המשפט לא סותר את עצמו?
בכל מקרה, הפעילות של רח"ע לטובת רבנותו של הרב אברמסקי בלונדון (והעדפתו ע"פ רב אחר), נעשתה בגלוי ולא בחשאי. כו"כ אגרות ע"כ פורסמו בקובץ אגרות רח"ע. ויש בזה להטיל ספק על כל הסיפור.

המשפט לא סותר את עצמו שהרי הוא בא ללונדון ע"מ לכהן כרבה של קהילת מחזיקי הדת [שהיתה כפי הנראה קהילה אורתודוכסית] והגרח"ע הפציר בו להיות רב על כל קהילות לונדון [אף המודרניות]

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי חיים » ב' ספטמבר 19, 2011 4:59 pm

גוראריה כתב:
חיים כתב:
גוראריה כתב:בענ"ד לא הבנתי מה הקשר בין מקרה שבו, נניח, הגרח"ע ציוה על ר' יחזקאל אברמסקי ליטול על שכמו משרה במסי"נ, לבין מקרה שבו מותר לאדם לגרום בזיונות לבני משפחתו והעיקר לא למישהו אחר. מאי חזי דדמא דההוא סומק טפי משל בני משפחתו?!

בר ששת כתב: אף צאצאיי סבלו מאותה סטיגמה 'מודרנית-פשרנית', שדבקה בי.

זו בדיוק קושייתי. איך אפשר להשוות בין עם ציווי לבין בלי.
למה עם ציווי מובן לך יותר, מותר או אסור? אכן מצינו לגבי ענין אחר שאין התורה מתקיימת אלא במי שמשים עצמו אכזרי על בניו ועל בני ביתו כעורב (עירובין כב, א). ואין מוטל על האדם לרחם על בני ביתו יותר מאשר הוא מרחם על עצמו, ואם מן הראוי לסבול בזיונות, אינו צריך להתחשב בבני ביתו יותר מאשר על עצמו. יש מקום לדברים הללו?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 19, 2011 5:04 pm

חיימקה כתב:
איש_ספר כתב:
המבשר כתב:אחרי שהגעתי ללונדון לכהן כרבה של קהילת מחזיקי הדת, קיבלתי מברק ממרן הגרח"ע שישב בוילנא, מברק ארוך כ'מגילה', ובו התחנן לפני, לקחת עלי את המשרה ה'מודרנית', כדי להציל רבים מרדת שחת. הגרח"ע ידע היטב את מעמדה החלש של הקהילה, ובאותו מברק תיאר אותה בצבעים הכי שחורים, כשהשתמש בלשון הפסוק על נינוה 'העיר הגדולה אשר יש בה הרבה... אשר לא ידעו בין ימינם לשמאלם ובהמה רבה'... את נימוקיו הביע הגרח"ע בשלושה: א, כפי שאני מכיר אותך, הנך ראוי למשרה גדולה ומקיפה שכזו. ב, כפי שאני מכיר אותך, איני חושש מהסיכון שמא תיסחף ותימשך אחריהם. ג, שאני סמוך ובטוח שאתה לא תגלה שהבקשה באה ממני, כי אסור שדמות במעמדי ימליץ על דבר כזה, למרות שחובת הצלת הדור דורשת זאת...'.

המשפט לא סותר את עצמו?
בכל מקרה, הפעילות של רח"ע לטובת רבנותו של הרב אברמסקי בלונדון (והעדפתו ע"פ רב אחר), נעשתה בגלוי ולא בחשאי. כו"כ אגרות ע"כ פורסמו בקובץ אגרות רח"ע. ויש בזה להטיל ספק על כל הסיפור.

המשפט לא סותר את עצמו שהרי הוא בא ללונדון ע"מ לכהן כרבה של קהילת מחזיקי הדת [שהיתה כפי הנראה קהילה אורתודוכסית] והגרח"ע הפציר בו להיות רב על כל קהילות לונדון [אף המודרניות]

אכן לא שמתי לב. אם כך אז גם 'הפרכא' שלי ירדה, כי רח"ע פעל בגלוי לכהונתו במחזיקי הדת ואולי לא לתפקידיו האחרים.
בכל מקרה סיפור הזה לא היה ידוע לבנו רמ"ע מדלא מסרו לר"א סורסקי לפרסומו.

שיבר
הודעות: 712
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי שיבר » ב' ספטמבר 19, 2011 8:12 pm

באותה כתבה מסופר כי בהיות הגרי"א בן 21 בלבד נפתחה ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש, והאדמו"ר הרש"ב קרא לו לעמוד בראשות הישיבה למרות גילו הצעיר. המינוי לא החזיק מעמד, משום שהוא הלהיב את הבחורים בלימוד הגמ' עד שבא הדבר על חשבון סדרי לימוד ספרי החסידות שהיתה בנפשו של האדמו"ר והיו בעצם מטרת הישיבה, ולא נותרה ברירה אלא להעבירו מתפקידו.

בכתבה שם נפלה טעות ברורה, משום שבתרנ"ז, שנת פתיחת הישיבה היה ר' יחזקאל בן 11 בלבד ולא בן עשרים ואחת (נולד תרמ"ו). השאלה היא האם המעשה נכון רק התרחש עשר שנים מאוחר יותר.

חד וחלק
הודעות: 380
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 7:13 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי חד וחלק » ב' ספטמבר 19, 2011 9:07 pm

אם כך, הרב שך לא היה ראש הישיבה הליטאי הראשון שעזב כהונה בישיבה חסידית בגלל התנגשות ערכים...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 19, 2011 9:09 pm

אגב חסידות והרב אברמסקי. ידוע שהרב אברמסקי התנה עם ידידו הרב זווין, שהשיחות שלהם יהיו בלי חמ"ץ, [חסידות מזרחי ציונות].

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי גוראריה » ב' ספטמבר 19, 2011 10:10 pm

איש_ספר כתב:אגב חסידות והרב אברמסקי. ידוע שהרב אברמסקי התנה עם ידידו הרב זווין, שהשיחות שלהם יהיו בלי חמ"ץ, [חסידות מזרחי ציונות].

ומאידך ידועה הערצתו העצומה להריי"ץ מליובאוויטש והב"י מגור [וכמדומה שלעוד שלישי ואיני זוכר כעת]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 19, 2011 11:53 pm

גוראריה כתב:
איש_ספר כתב:אגב חסידות והרב אברמסקי. ידוע שהרב אברמסקי התנה עם ידידו הרב זווין, שהשיחות שלהם יהיו בלי חמ"ץ, [חסידות מזרחי ציונות].

ומאידך ידועה הערצתו העצומה להריי"ץ מליובאוויטש והב"י מגור [וכמדומה שלעוד שלישי ואיני זוכר כעת]

לי בעניותי לא ידוע. אולי אפשר קצת רקע?

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי גוראריה » ג' ספטמבר 20, 2011 12:03 am

איש_ספר כתב:
גוראריה כתב:
איש_ספר כתב:אגב חסידות והרב אברמסקי. ידוע שהרב אברמסקי התנה עם ידידו הרב זווין, שהשיחות שלהם יהיו בלי חמ"ץ, [חסידות מזרחי ציונות].

ומאידך ידועה הערצתו העצומה להריי"ץ מליובאוויטש והב"י מגור [וכמדומה שלעוד שלישי ואיני זוכר כעת]

לי בעניותי לא ידוע. אולי אפשר קצת רקע?

יש עמדי סיפור והתבטאות שלו בענין, אלא שנשתכח ממני בחלקו.
אנסה בימים הקרובים לבררו שוב ממקורו.

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי גוראריה » ג' ספטמבר 20, 2011 12:33 am

איש_ספר כתב:
גוראריה כתב:
איש_ספר כתב:אגב חסידות והרב אברמסקי. ידוע שהרב אברמסקי התנה עם ידידו הרב זווין, שהשיחות שלהם יהיו בלי חמ"ץ, [חסידות מזרחי ציונות].

ומאידך ידועה הערצתו העצומה להריי"ץ מליובאוויטש והב"י מגור [וכמדומה שלעוד שלישי ואיני זוכר כעת]

לי בעניותי לא ידוע. אולי אפשר קצת רקע?

ובכן, מעשה שהיה כך היה. שמעתיו מבעל המעשה. ת"ח חשוב.
בזקנותו של ר' יחזקאל היו בחורים מקול תורה עולים להתפלל אצלו בבית. היו ביניהם בחורים חסידיים שבחול הלכו עם חליפות קצרות, ובשבת הופתע ר' יחזקאל לראותם עם קפוטות. קידם את פניהם בקריאה: אה, חסידים?! ושאל אלו חסידים הם.
היו שם כמה גוראיים וכשאמרו לו להיכן הם שייכים אמר להם: שני אדמורים חברים היו לי בימי חיי, הריי"ץ מליובאוויטש ולהבחל"ח הרבי מגור. [זה היה בתשל"ו]
והוא הוסיף וסיפר בשבחו של הריי"ץ: אין לכם מושג מה זו רוסיה, ולאיזו מסירות נפש זקוקים היו שם כדי לפעול למען תורה, למען היהדות, למען תתי"ם ולמען טהרה. לריי"ץ היתה את המסי"נ הזו.

בר ששת
הודעות: 669
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי בר ששת » ג' ספטמבר 20, 2011 12:43 am

שיבר כתב:באותה כתבה מסופר כי בהיות הגרי"א בן 21 בלבד נפתחה ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש, והאדמו"ר הרש"ב קרא לו לעמוד בראשות הישיבה למרות גילו הצעיר. המינוי לא החזיק מעמד, משום שהוא הלהיב את הבחורים בלימוד הגמ' עד שבא הדבר על חשבון סדרי לימוד ספרי החסידות שהיתה בנפשו של האדמו"ר והיו בעצם מטרת הישיבה, ולא נותרה ברירה אלא להעבירו מתפקידו.

בכתבה שם נפלה טעות ברורה, משום שבתרנ"ז, שנת פתיחת הישיבה היה ר' יחזקאל בן 11 בלבד ולא בן עשרים ואחת (נולד תרמ"ו). השאלה היא האם המעשה נכון רק התרחש עשר שנים מאוחר יותר.


לא קראתי את הכתבה, אבל את 'מלך ביופיו' קראתי (אגב, אחד הספרים היותר טובים של סורסקי).
שם, בפרק שישי, מופיע הסיפור לפרטיו. הדבר אכן אירע בשנת תרע"ב כאשר לאו לגר"י עשרים ושש שנה. (הכתב הנכבד, כנראה קרא ברפרוף והעתיק בלא לשים לב. קורה).

אגב, למי שניסה להשוות לעניין הגרא"מ ש"ך, יש תוספת שונה.
הרש"ב התצל מאוד בפני הגר"י שנאלץ ליטוש את משרתו בתום שלושה שבועות בלבד, ותלה את החיסרון בסיבות אחרות. ומכל מקום, כפיצוי דאג לו הרש"ב לכהונה הראשונה בסמאליאן, בקהילה שכל יהודיה חסידי ליובאוויטש.
שם, באותו ספר מצוין, מתוארת גם ''קבלת הפנים'' שזכה לה הגר"י מהחסידים הוותיקים...

בר ששת
הודעות: 669
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי בר ששת » ג' ספטמבר 20, 2011 12:46 am

איש_ספר כתב:אגב חסידות והרב אברמסקי. ידוע שהרב אברמסקי התנה עם ידידו הרב זווין, שהשיחות שלהם יהיו בלי חמ"ץ, [חסידות מזרחי ציונות].


אפרופו שיחות נטולות חסידות: שמעתי מאחד שהיה נוכח בפגישתו עם הב"י. הגר"י שאל שאלה בפסוק, והב"י בטרם השיב אמר (בסניטה קלה): איך האב א חסידי'שע תירוץ, איך קען זאגן?... והגר"י השיב לעומתו: אויב ס'איז גוט...
את הווארט שנאמר שם, אכתוב אולי בהזדמנות, משום שלאחריו התחייך הגר"י ואמר: ס'איז גוט, ס'איז גוט.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11058
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ספטמבר 20, 2011 2:46 am

גוראריה כתב:ומאידך ידועה הערצתו העצומה להריי"ץ מליובאוויטש והב"י מגור [וכמדומה שלעוד שלישי ואיני זוכר כעת]


ובכן, מעשה שהיה כך היה. שמעתיו מבעל המעשה. ת"ח חשוב.
בזקנותו של ר' יחזקאל היו בחורים מקול תורה עולים להתפלל אצלו בבית. היו ביניהם בחורים חסידיים שבחול הלכו עם חליפות קצרות, ובשבת הופתע ר' יחזקאל לראותם עם קפוטות. קידם את פניהם בקריאה: אה, חסידים?! ושאל אלו חסידים הם.
היו שם כמה גוראיים וכשאמרו לו להיכן הם שייכים אמר להם: שני אדמורים חברים היו לי בימי חיי, הריי"ץ מליובאוויטש ולהבחל"ח הרבי מגור. [זה היה בתשל"ו]
והוא הוסיף וסיפר בשבחו של הריי"ץ: אין לכם מושג מה זו רוסיה, ולאיזו מסירות נפש זקוקים היו שם כדי לפעול למען תורה, למען היהדות, למען תתי"ם ולמען טהרה. לריי"ץ היתה את המסי"נ הזו.

סליחה שאני נקדן, אבל מהסיפור הזה זה נהיה 'ידועה הערצתו וכו'?

בן אליהו
הודעות: 532
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי בן אליהו » ג' ספטמבר 20, 2011 9:24 am

בר ששת גם אני שמעתי את הסיפור הזה מהרבי מטולנא שליט"א
לגבי חמ"ץ ברצוני ליידע את חברי הפורום בכללם ואת איש ספר בפרט שאף שאין ספק שהגר"י אברמסקי לא היה ציוני מכל מקום היה בידידות עמוקה עם מרן הרצי"ה וכשנפגשו היו מתנשקים

גוראריה
הודעות: 1545
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי גוראריה » ג' ספטמבר 20, 2011 11:43 am

איש_ספר כתב:
גוראריה כתב:ומאידך ידועה הערצתו העצומה להריי"ץ מליובאוויטש והב"י מגור [וכמדומה שלעוד שלישי ואיני זוכר כעת]


ובכן, מעשה שהיה כך היה. שמעתיו מבעל המעשה. ת"ח חשוב.
בזקנותו של ר' יחזקאל היו בחורים מקול תורה עולים להתפלל אצלו בבית. היו ביניהם בחורים חסידיים שבחול הלכו עם חליפות קצרות, ובשבת הופתע ר' יחזקאל לראותם עם קפוטות. קידם את פניהם בקריאה: אה, חסידים?! ושאל אלו חסידים הם.
היו שם כמה גוראיים וכשאמרו לו להיכן הם שייכים אמר להם: שני אדמורים חברים היו לי בימי חיי, הריי"ץ מליובאוויטש ולהבחל"ח הרבי מגור. [זה היה בתשל"ו]
והוא הוסיף וסיפר בשבחו של הריי"ץ: אין לכם מושג מה זו רוסיה, ולאיזו מסירות נפש זקוקים היו שם כדי לפעול למען תורה, למען היהדות, למען תתי"ם ולמען טהרה. לריי"ץ היתה את המסי"נ הזו.

סליחה שאני נקדן, אבל מהסיפור הזה זה נהיה 'ידועה הערצתו וכו'?

סליחה שאיני רושם תוים, ואיני יכול להעביר את הדברים במנגינתם כפי ששמעתים. אכן המילים לבד אינם די וצריך לשמוע את הנעימה בה נאמרו.

שיבר
הודעות: 712
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי שיבר » ג' ספטמבר 20, 2011 7:59 pm

מתוך שבועון "בית משיח"

מה שכתב ר' זלמן חאנין מה ששמע מאביו ר' חייקל חאנין

באחד הימים, בשנת תשי''א, קבל אבי מברק מהגאון הרב ר' יחזקאל אברמסקי בו הודיע שהוא עומד לעזוב את אנגליה כדי להשתקע בארץ ישראל ובדרכו יעבור דרך פאריז. הוא מבקש שאבי ישלח שליח שיביא עבורו חבילת בשר-שימורים מהשחיטה של ליובאוויטש, שהייתה ידועה כשחיטה למהדרין. ר' יחזקאל הודיע במברק את הפרטים באיזה יום ובאיזו שעה יגיע לתחנת הרכבת ''גאר דעליאן'', לשם מבקש לשלוח את חבילת הבשר. עם הרכבת הוא מתכונן לנסוע לעיר הנמל מארסיי, ובעזרת השי''ת להפליג משם לאה''ק.

אבי ששמע על הגאון הרב ר' יחזקאל אברמסקי ועל פעולותיו ברוסיה, רחש אליו כבוד רב והחליט שאין זה מן הנכון שישלח את החבילה על ידי שליח וגמר בדעתו שהוא בעצמו ילך לתחנת הרכבת, יפגוש את הרב אברמסקי ויתן לו את החבילה. בדרך אגב רצה גם לשאול אותו שאלה שמעסיקה אותו זמן רב כפי שיסופר להלן.

אבי הגיע ביום המיועד ובשעה המיועדת לתחנת הרכבת ופגש את הגאון הרב יחזקאל אברמסקי. כשהרב ראה את אבי התנצל על שהטריח אותו, ואמר שהוא ביקש במברק שישלחו שליח וכלל לא עלה בדעתו שאבי יבוא בכבודו ובעצמו לתת לו את חבילת הבשר.

אבי ענה, כי לזכות ולכבוד גדול יחשב לו ללוות יהודי שנוסע לארצנו הקדושה, ובפרט רב וגאון בעל מטען רוחני כמוהו, שעוזב את מקום מגוריו, את משרתו וקהילתו ואחרי עשרים שנה נוסע להשתקע בארה''ק; יהודי בעל מסירות נפש על הרבצת התורה והיהדות שעבד יד ביד עם כ''ק אדמו''ר מהוריי''צ ברוסיא הסובייטית וישב בבית האסורים בגלל היהדות - כמובן שאין זכות גדולה ונפלאה מלשמש תלמיד חכם כמוהו ולשהות במחיצתו ו''גדולה שימושה יותר מלימודה''.

אבא מסר לו את חבילת הבשר, הזמין ושילם עבור מונית שתיקח את הרב אברמסקי לתחנת הרכבת כדי לנסוע למרסיי. כשראה אבי שר' יחזקאל שמח על השרות והכבוד שנתן לו ורוחו טובה עליו, קפץ על ההזדמנות ובקש רשות מהגאון לשאול שאלה שמעסיקה אותו כבר כמה זמן.

''אני חסיד חב''ד'', אמר, ''והרב הגאון החסיד ר' אברהם אלי' פלאטקין היה ידיד נפש שלי, אני יודע שגם כת''ר היה בקשרי ידידות עמוקים עמו ומאז שכת''ר יצא מרוסיא והשתקע באנגלי' היה שולח לרב ר' אברהם אלי' חבילות מזון לרוסיא. אם כבודו יסכים לספר לי הייתי מעוניין לשמוע מהיכן צמחה הידידות הזו''.

הרב אברמסקי נענה לגלות את אזני והחל בסיפורו.



''מכרז'' לגדולי תורה

''בסוף שנות הסמ''ך )תרס''ט( חיפשו ראש ישיבה בליובאוויטש, בעולם התורה יצא כרוז כי מי שרוצה להיות ראש ישיבה עליו לנסוע לעיירה ליובאוויטש ולמסור שיעור לדוגמא כדי לבחון אם אכן ראוי הוא למשרה.

ידוע היה שבליובאוויטש הבחורים לומדים בשקידה, העמקה והתמדה ויש ביניהם בחורים למדנים, בקיאים בש''ס ופוסקים. תלמידי ישיבת תו''ת ידועים היו גם כיראי שמים ומרביצי תורה. הייתי כבר גאון מפורסם בעולם הישיבות, הי' לי שם טוב כלמדן וכמחדש והספקתי אף לחבר ספרים על התוספתא )שעדיין לא נדפסו אז(. המשרה בליובאוויטש קסמה לי מאד והיוותה אתגר עבורי.

ארזתי חפצי ונסעתי לעיר ליובאוויטש, הנסיעה הייתה קשה ולקחה לי כמעט שבועיים אבל כשהגעתי למשרד הישיבה, הרבי הריי''צ, שהיה המנהל פועל של הישיבה, קבל אותי בכבוד וסדר לי אכסניה מכובדת כיאות. אמור הייתי למסור שיעור לפני התלמידים בזאל הגדול כעבור שבוע.

השבוע ששהיתי בליובאוויטש היה חוויה עבורי. רוב היום הייתי ב''זאל'' בו למדו הבחורים שעשו עלי רושם רב, כולם היו מגודלי זקן, לא כפי שהורגלתי בישיבות שלמדתי ולימדתי עד עתה. כולם לבשו בגד עליון ארוך

- ]כפי שנודע לי אח''כ, בליובאוויטש הלכו הבחורים עם מקטורן ארוך )''שלשת-רבעי''( כדי לכסות את הציצית, כי פעם ראה כ''ק אדמו''ר מהורש''ב בחור שציציתו בלטה מתחת למקטורן והתבטא ''דאס איז חיצונית'' ]= זוהי חיצוניות[ ומאז התחילו הבחורים ללכת עם מקטורן ארוך יותר[ -

ראיתי כיצד שקועים הם בלימוד, בזיכוך המידות ביראת שמיים ובעבודת התפילה. אמנם ענין התפילה ולימוד החסידות היו רחוקים ממני וזרים לי, אבל הערכתי את העדינות והאמת הנסוכה על פניהם של התלמידים וגם הנהגתם בחיי היום יום הרשימה אותי מאוד.

הייתה לי הזדמנות פז לדבר עם התמימים בעניני לימוד, כי ידעתי שיש ביניהם בחורים גאונים הבקיאים בש''ס ובפוסקים. אבל בליובאוויטש הבחורים האלו היו נחבאים על הכלים ולא התגאו בלמדנותם, לכן לא יכולתי לזהות אותם בקלות. כן נמסר לי שבין הבחורים ישנו כעין וועד שמוסר להנהלת הישיבה את דעתם על השיעור ועל מגיד השיעור אם ראוי הוא להתקבל כמועמד לראש ישיבה, אבל לא הצלחתי גם להתחקות על ידיעה זו.

בגלל דרכי התקשורת הלא מפותחות לא ידעתי איזו מסכת למדו אז בישיבה והכנתי שיעור במסכת אחרת. לכן כמה ימים לפני השיעור הודיעו לבחורי הישיבה בשמי, באיזה מסכת אמסור את השיעור ועל איזה ענין אתפלפל. מסרתי את ה''מראי מקומות'' עליהם אבנה את הפלפול כדי שהבחורים יוכלו להכין את עצמם ויתמצאו בעניינים עליהם אדבר.

ה''זאל'' היה מלא מפה לפה כשהתחלתי להרצות את השיעור. כמה מאות בחורים ישבו בדרך ארץ וקבלוני בכבוד הראוי. הרצאתי את השיעור במשך כשעתיים או יותר. בחורים שאלו באמצע שאלות עמוקות ביותר שהיו אתגר לא קטן והיה עלי להתאמץ כדי לענות עליהם. נהניתי מהשיעור ונהניתי מהשתתפות התלמידים.



מסקנות מפתיעות

גמרתי את השיעור מרוצה מעצמי. עמלתי על השיעור הרבה זמן, מסרתי הרבה חידושים שחידשתי ועל כל הקושיות ששאלו באמצע השיעור עניתי בטוב טעם, לכן הייתי משוכנע שיקבלו אותי כראש ישיבה.

למחרת בבוקר נפגשתי עם ה''מנהל פועל'' של הישיבה, הרבי הריי''צ. הוא הודה לי על טירחתי ועל השיעור ואמר לי שבעוד כמה ימים תהיה אסיפת ההנהלה ולאחריה ימסרו על החלטתם לרבי הרש''ב ויכתבו לי במכתב אם הישיבה קיבלה אותי לראש ישיבה.

ממשרד הישיבה נתנו לי כסף עבור כל הוצאות הדרך הלוך וחזור. שכרו עבורי את ''פיישע בעל-עגלה'' שיסיע אותי לתחנת הרכבת ברודניא, ומצד כבוד ודרך ארץ שלחו מטעם הישיבה את הבחור התלמיד הגאון ר' אברהם אלי' פלוטקין, ללוות אותי לתחנת הרכבת.

אחרי כברת דרך התחלנו לדבר בדברי תורה, הרגשתי שהררא''א פלוטקין, למרות גילו הצעיר, הינו מלא וגדוש בש''ס ופוסקים, גאון ובקי בכל חדרי התורה. תוך כדי דיבור, מתוך נימוס ודרך ארץ נגע ר' אברהם אלי' בענין עליו ביססתי את השיעור שמסרתי בישיבה. הוא שאל אותי כמה שאלות וכשניסיתי למצוא תשובות ותירוצים מתאימים התחוור לי לפתע שהבחור הצעיר שלפני מוטט, בעצם, בבת אחת, את כל הבניין עליו בניתי את הפלפול שלי.

הבנתי )יותר נכון ''הרגשתי''( שר' אברהם אלי' הוא אחד הבחורים שכנראה ייתן את דעתו על השיעור בפני ההנהלה. ולפי הקושיות שהציג בפני הבנתי שמן הסתם לא יקבלו אותי להיות ראש ישיבה בליובאוויטש.

וכמו שחששתי כך היה.

למען האמת, היטב חרה לי הדבר, מורגל הייתי להערכה בידיעותיי בלימוד ובהרבצת התורה בין חברי, ידידי ובני משפחתי, ובליובאוויטש נראה היה שנכשלתי. אבל את ה''דרך ארץ'', העדינות ואהבת ישראל של הבחור שליווה אותי לתחנת הרכבת, לא שכחתי. בחור כזה אם היה בישיבה אחרת היה שואל את השאלות ברבים, מבזה אותי ורומס אותי עד עפר לעיני כל תלמידי הישיבה, כדי שאסע משם בביזיון. אבל הוא, להיפך, לא שאל כלום ב''זאל'' לעיני כל, אלא נסע במיוחד ללוות אותי לתחנת הרכבת כי חיכה להזדמנות שנהיה לבד. רק בדרך אגב התחיל לשאול שאלה על השיעור שלי ובדרך אגב הראה לי בדרכי נועם ובכבוד שטעיתי ושהבניין עליו בניתי את הפלפול שלי היה ללא יסודות.

כאן התחילה הידידות בינינו. הנני אסיר תודה לו עד היום על החסד של אמת שעשה עמדי ועל כן הרגשתי חובה וזכות לסייע לרב ר' אברהם אלי' כשזיכני השי''ת בשנת בתרצ''ב לצאת מעמק הבכא. במשך השנים שלחתי לו חבילות מזון להחיות נפשו ונפש בני ביתור והנני מוסיף לשלוח עזר וסיוע לזוגתו הרבנית עד היום''.



שיחת סימנים

בכלא הרוסי

ר' יחזקאל סיפר גם על הקשר, במשך השנים הבאות, בין הרבי הריי''צ ובינו שנוצר בעקבות הביקור שלו בליובאוויטש.

''לא נולדתי ולא גדלתי על ברכי החסידות. אבל הביקור בליובאוויטש, למרות הכל, גרם לקשר עמוק ביני לבין הרבי. הייתי מוקסם מאישיותו הכבירה ועל כן כל מה שביקש ממני עשיתי מתוך קבלת עול כפשוטה עד כדי מסירות נפש בהחזקת התורה והיהדות, בבניית חדרים ומקוואות ובעזר לרבנים. עבדתי עם הרבי הריי''צ משנת תרפ''ו עד שיצאתי את רוסיא בשנת תרצ''ב. הייתי מעורב בפעולות חשאיות; במכתבים שכתב אלי הרבי או שכתב אודותיי השתמש בשם הצופן שלי ''ימין ה' רוממה, ותוספתא )כי הוא חיבר פירוש על תוספתא(''.

ר' יחזקאל המשיך לספר לאבי על מאסרו. כשהרבי הריי''ץ היה כבר בריגה, בשנת תר''צ, נאסר הרב אברמסקי על עבודתו בהחזקת התורה והיהדות. ה''שכר'' שקבל על עבודתו זו היה 01 שנות מאסר בפועל עם עבודת פרך בהרי אוראל, אלמלא הרבי שפעל ללא לאות ובחירוף נפש לטובת שחרורו.

בבית המאסר פגש, אגב, את החסיד הרב רפאל נחמן הכהן כהן, כפי שמעיד ר' רפאל בספר זיכרונותיו ''מאחורי מסך הברזל'':

''יום אחד בשעה שטיילנו בחצר, ראיתי פתאום שליד אחד החלונות בבית הסוהר עומד הרב אברמסקי שליט''א, גם הוא הבחין בי בתוך שאר האסירים, ומיד שאלני ע''י אותות בידיו ובפניו: מה אתך מה צפוי לך? .. רמזתי לו בשלוש אצבעותיי בתשובה לשאלתו, דהיינו שנגזרו עלי שלוש שנים. הוא המשיך לשאלני באותות אם ישלחו אותי לעבודת פרך )זאת שאלני ע''י כך שעשה בידיו כאילו הוא מנסר עצים...( או ישלחוני רק לגלות, עניתי לו ברמזים שלא לעבודת פרך שולחים אותי.

פתאום ראה אחד ממלווינו שאסיר אחד עומד ליד החלון ומאותת בידיו ובפניו אל אחד מאתנו. מיד הבחין בזאת וקרא לנו: ''עצרו''! כולנו נעצרנו ונעמדו דום. אז נשמע שאלתו: ''מיהו זה אשר שוחח עם האסיר העומד בחלון'' איש לא ענה. ואע''פ שרבים מן האסירים ראוני בשוחחי עם הרב, אף אחד מהם לא הלשין, כולם אמרו שאינם יודעים מי זה. צרח עלינו המלווה: ''אם לא תגלו לי מיהו זה המפר כאן את חוקי בית הסוהר אקנוס אתכם בקנס''. אבל גם זה לא עזר. כולם עושים עצמם תמימים שאינם יודעים מאומה. ומלוונו קיים הבטחתו, ארבעה ימים לא יצאנו לטיול...''.



הרבי הופך

עולמות להצלתו

כשהגיעה לרבי ידיעה שהרב אברמסקי נאסר התחיל מיד להשתדל בדרכים דיפלומטיות למען שחרורו. הרבי השקיע כוחות עצומים להצלתו וניצל את קשריו המסועפים עם אנשי הממשל במדינות לטביה פולין וגרמניה. בעזרת כמה וכמה חסידים בעלי ממון, בעלי השפעה ומקורבים למלכות ובסיוע רב של רבנים מסוימים בגרמניה, הרעיש אדמו''ר הריי''צ עולמות עד שהציל את הרב.

ר' יחזקאל ידע לספר איך גייס הרבי גם את הגאון הנודע הרב ר' חיים עוזר גרוזדנסקי, רבה של ווילנה, שהשתדל והשפיע על מדינאים וחברי בית הנבחרים בפולין ובגרמניה דאז למען חירותו. בסופו של דבר, בפגישה שהתקיימה בין סטאלין ובין ראש ממשלת גרמניה הזכיר ראש ממשלת גרמניה את שחרורו של הרב אברמסקי והחליטו על מחווה, כעין חילוף שבויים בין שתי המדינות: שחרור ‎7-8‏ אסירים קומוניסטים מהשבי הגרמני תמורת שחרור הרב אברמסקי מהכלא הרוסי.

בתחילת תרצ''ב שחררו את הגאון ר' יחזקאל ומיד אחרי זה הוא גורש, תודה לא-ל, מרוסיה. הגאון אמנם יצא מאחורי מסך הברזל אבל בזאת לא תמו תלאותיו. הרוסים לא הרשו לזוגתו ולבניו לצאת מרוסיה יחד עמו אלא השאירו אותם כבני ערובה. והיה אם כבוד הרב ידבר סרה במשטר הקומוניסטי, הרי יהא לאל ידם להתנקם בבני משפחתו. במשך השנים הצליח ר' יחזקאל להציל את זוגתו הרבנית וגם את בניו.

הרב אברמסקי העיד בעצמו שנשאר בקשר מכתבים עם הרבי והוסיף לסייע רבות במשלוח חבילות לאחב''י ברוסיה אחרי שיצא מעמק הבכא והשתקע באנגליה.

כשאבא סיפר לי כל זה אמר שהגאון הרב אברמסקי דיבר בהתלהבות רבה כאילו חי מחדש את המאורעות. ראו אז במוחש את הקירבה והאהבה שרוחש לרבי ואת היחס המיוחד אליו זכה. הוא התפעל מהקשר האמיץ בין הרב לבין כ''ק אדמו''ר הריי''צ, אמנם לא קשר של חסיד עם רבו אלא קשר של גדול בתורה עם מנהיג ישראל.



כששני גאונים נפגשים בחשאי

פעם סיפר הרב פלוטקין לאבי כיצד נפגש עם הרב אברמסקי בלנינגרד בשנת תר''צ, כשהיה נע ונד מאימת הנ.ק.וו.ד. לפני שנאסר ויצא מרוסיה הסוביטית.

ר' אברהם אלי' עבד אז כפועל פשוט במפעל אריגה ולבש בגדים מתאימים, ואילו הרב אברמסקי חי אז תחת זהות שאולה כדי שלא יכירו אותו. כששני יהודים נפגשים על אף שאינם מכירים אחד את השני מתחילים הם לשוחח. מילה רדפה מילה עד שהשיחה הפכה ללימוד ופלפול בדברי תורה, ובתוך כך הרגיש ר' אברהם אלי' שאיש שיחו רוצה לגלות לו מי הוא אך מתלבט בדעתו. כנראה שהרצון להערכה על גדלותו בתורה ועל שמו כגאון בישראל הכריע. ר' יחזקאל אמר לפתע שהוא ''מריח'' שהוא מדבר עם ליובאוויטשער חסיד ושאל אם הוא מכיר אותו. משענה בשלילה אמר שהוא הגאון המפורסם הרב יחזקאל אברמסקי וסיפר שבא במיוחד ללנינגרד בשליחות הרבי אבל חייב להתחבא מפני הנ.ק.וו.ד. ימ''ש.

משגילה את זהותו והסתבר שהם מכירים אחד את השני מליובאוויטש - גילה גם ר' אברהם אלי' מי הוא. הם נפלו איש על צוואר רעהו ואת התרגשות שניהם אין לתאר...

''אני בטוח'', אמר ר' אברהם אלי' לאבא, ''שמספר הימים שהיה הרב אברמסקי בליובאוויטש והפגישה האחת שהייתה לו עם הרבי הריי''צ פעלו את פעולתם והשפיעו על הרב אברמסקי להיות קשור ובטל לכ''ק אדמו''ר מהוריי''צ עד כדי כך שהיה מוכן לסכן את עצמו למען הרבי ולמען כלל ישראל''.


בר ששת
הודעות: 669
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 1:01 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי בר ששת » ג' ספטמבר 20, 2011 8:35 pm

בית משיח כתב:
מה שכתב ר' זלמן חאנין מה ששמע מאביו ר' חייקל חאנין

גמרתי את השיעור מרוצה מעצמי. עמלתי על השיעור הרבה זמן, מסרתי הרבה חידושים שחידשתי ועל כל הקושיות ששאלו באמצע השיעור עניתי בטוב טעם, לכן הייתי משוכנע שיקבלו אותי כראש ישיבה.

למחרת בבוקר נפגשתי עם ה''מנהל פועל'' של הישיבה, הרבי הריי''צ. הוא הודה לי על טירחתי ועל השיעור ואמר לי שבעוד כמה ימים תהיה אסיפת ההנהלה ולאחריה ימסרו על החלטתם לרבי הרש''ב ויכתבו לי במכתב אם הישיבה קיבלה אותי לראש ישיבה.

ממשרד הישיבה נתנו לי כסף עבור כל הוצאות הדרך הלוך וחזור. שכרו עבורי את ''פיישע בעל-עגלה'' שיסיע אותי לתחנת הרכבת ברודניא, ומצד כבוד ודרך ארץ שלחו מטעם הישיבה את הבחור התלמיד הגאון ר' אברהם אלי' פלוטקין, ללוות אותי לתחנת הרכבת.

אחרי כברת דרך התחלנו לדבר בדברי תורה, הרגשתי שהררא''א פלוטקין, למרות גילו הצעיר, הינו מלא וגדוש בש''ס ופוסקים, גאון ובקי בכל חדרי התורה. תוך כדי דיבור, מתוך נימוס ודרך ארץ נגע ר' אברהם אלי' בענין עליו ביססתי את השיעור שמסרתי בישיבה. הוא שאל אותי כמה שאלות וכשניסיתי למצוא תשובות ותירוצים מתאימים התחוור לי לפתע שהבחור הצעיר שלפני מוטט, בעצם, בבת אחת, את כל הבניין עליו בניתי את הפלפול שלי.

הבנתי )יותר נכון ''הרגשתי''( שר' אברהם אלי' הוא אחד הבחורים שכנראה ייתן את דעתו על השיעור בפני ההנהלה. ולפי הקושיות שהציג בפני הבנתי שמן הסתם לא יקבלו אותי להיות ראש ישיבה בליובאוויטש.

וכמו שחששתי כך היה.



אלא שעתה נמצאנו במבוכה, לראות דברי מי יקומו. האם דברי ר"ז חאנין בשם אביו, או עדותם של הרב שניאור זלמן גורליק ז"ל והביבליוגרף ר' חיים ליברמן ז"ל, ששניהם העידו כי שמעו שיעורים מפיו בתו"ת, בתקופה הקצרה שעשה שם. (עדותם, במלך ביופיו פרק ו' הערה 1).
מי צודק?

ובר מן דין כאן מופיע שהיה זה בסוף שנות הסמ"ך, בעוד שבמלך ביופיו היה זה בתער"ב.

אפעס קלאפט נישט.

רואה האורות הקדוש
הודעות: 62
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 1:16 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי רואה האורות הקדוש » ג' ספטמבר 27, 2011 4:59 pm

איש_ספר כתב:אגב חסידות והרב אברמסקי. ידוע שהרב אברמסקי התנה עם ידידו הרב זווין, שהשיחות שלהם יהיו בלי חמ"ץ, [חסידות מזרחי ציונות].


בנוסף לדברי "בן אליהו" על הידידות הרבה עם מרן הגרצי"ה קוק זצ"ל, יש לציין שהגר"י אברמסקי זצ"ל היה ממעריציהם של מרן הגראי"ה קוק זצוק"ל ותלמידו המובהק ביותר מרן הגרי"מ חרל"פ זצ"ל. בדברים באתר "הלכה יומית" של אנשי בית מדרשו של הגר"ע יוסף שליט"א כותב נכדו, הרב ששון שליט"א, נגד הדברים שנכתבו ב"דת הציונות" בתשובות לשתי שאלות שנשאל לגבי הספר "דת הציונות" ודבריו על הרב קוק, ובתוך התשובה לשאלה השנייה כותב: "שמענו מפי הרה"ג ר' צבי כהן שליט"א, רב הסמינר הישן בירושלים, שסיפר לו רבו הגאון הצדיק רבי גדליה אייזמן שליט"א, משגיח ישיבת קול תורה, כי בצעירותו, היה לומד בישיבת מרכז הרב, מפני שעל ידי אותה הישיבה סודרו לו כל אשרות העלייה לארץ. ובאותן השנים היה נושא דברים בישיבה הגרי"מ חרל"פ. וכשהיה מגיע הגר"ג אייזמן לביקורים בביתו של הגר"י אברמסקי, היה מבקש ממנו הגר"י שיאמר לו מה שדיבר בדברי תורה הגרי"מ חרל"פ, מפני שהיה שמח מאד בדבריו. ודבר שפתיים אך למחסור להאריך עוד מעניינים אלו, אשר יכלה הזמן והמה לא יכלו." (ראו בתגובה החמישית שבקישור זה: http://haredim.info/showthread.php/133999[/size][/color])

וכן במכתב לרב קוק ביום חמישי, כ"ט בניסן תרפ"ה, כותב הרב אברמסקי על הכתרתו כראב"ד פ"ת (מישהו יודע אם רבנותו שם התקיימה בפועל) לאחר פטירתו של הגאון הרב ישראל אבא ציטרון זצ"ל, כשהוא פונה לרב קוק בלשון זו: 'שלמא רבא ובריות גופא לכבוד ידיד ה' ועמו הגאון הגדול המפורסם איש האשכולות פאר הדור וכו' וכו' מוה"ר אברהם יצחק הכהן קוק שליט"א הרב הראשי לא"י והגאב"ד עיר הקודש ירושלים תבב"א.' (סריקת צילום המכתב מובא בקישור להלן מ"בחדרי חדרים")

גם ביחס לציונות, כנראה שהסיפור של החמ"ץ לא כ"כ נכון כי מסתבר שיחסו למדינה היה חיובי כפי שמובא ב"בחדרי חרדים": http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?whichpage=1&topic_id=2572434&forum_id=19616

בעבור מי שאין לו הרשאה לקישורים, אז מובאים שם בין השאר בציטוטים מעניינים מהגאון ר' יחזקאל אברמסקי זצוק"ל מתוך שיעורו השבועי שמסר לציבור הרחב בבית וגן מידי שבת בשבתו בחדר האוכל של ישיבת קול תורה. ר' אריה קוסטינר שהשתתף השיעורים אלו מביא ב"המעיין", ניסן תשמ"א, כרך כ"א, גליון ג', מהשיעורים האלו וביניהם:
*"באחד מהשיעורים אחרי מלחמת ששת הימים סיפר לנו הרב: שאלו אותי, בזכות מה ניצחנו? תשובתי הייתה: בזכות המסירות נפש של חיילנו".
*"לפני ר"ה תשכ"ט בתקופת המרדפים בבקעה שבהם נפגעו ונהרגו חיילים ומפקדים רבים, אמר לנו הרב בשיעור: מי שלא יזכיר בתפילת הימים הנוראים את החיילים הנלחמים על הגבולות ספק אם תפילתו תפילה. הוא חזר על הדברים מספר פעמים".
*"...עם נושע בה'... ואשר חרב גאותך... ושאל הרב אם ה' עוזר א"כ בשביל מה החרב? כדי שלעם ישראל תהיה גאוה. הגאוה של עם ישראל היא חלק מן הגאולה".
*"במס' ברכות נאמר על הפסוק בשירת הים "עד יעבור עמך ה'" – זו ביאה ראשונה, "עד יעבור עם זו קנית" - זו ביאה שנייה. המשיך הרב וציטט "תביאימו ותטעימו בהר נחלתך" ואמר: פסוק זה נאמר על הביאה השלישית של ימינו, עם ישראל יהיה בא"י וירושלים תהיה בידינו, ובקרוב בעז"ה יבנה המקדש".
אם היו מביאים ציטטות אלו בלי הזכרת שם אומרם, היה מזהים אמרות אלו עם חוגי הציונות הדתית. לו דברים מעין אלו היו נאמרים מפי רב חרדי בימינו הוא היה נפסל בעיני חלק נכבד מהציבור החרדי.

כן מובא בקישור לעיל שלאחר פטירת מרן הראי"ה קוק היו שפנו אל הרב אברמסקי והציעו בפניו את משרת הרב הראשי לישראל, והרב אברמסקי במכתב תשובתו (ייתכן שזה לרב שזורי [וובר] שהיה מזכיר הרבנות הראשית לא"י) קיבל בברכה את הצעת הרב אוסטרובסקי (פיסקה א'), רמז ברמיזות גדולות שאף רב בישראל "אשר לבו רוחש אלה" וכו' לא יסרב להצעה (פיסקה ב') - קרי, הסכמה עקרונית, כמעט מפורשת - אלא שלמעשה סייג זאת בכמה עניינים (ולכן ההסכמה אינה מפורשת עדיין, מפני שהוא צריך תשובות לפני שיוכל לתת "תשובה מוחלטת וגמורה", כלשונו): היחס בין משרת הרב הראשית למשרת רבנות ירושלים (פיסקה ג'), ושאלת סדרי הבחירות בפועל (פיסקה ד').

וכן מובא שם שהייתה חליפת מכתבים ידידותית בין הרב אברמסקי לביאליק ומקשרים למקור באתר "הצופה": http://www.hazofe.co.il/web/newsnew/katava6.asp?Modul=24&id=50320&Word=&gilayon=2880&mador=

לגבי הכתרת הרב אברמסקי כרבה של פ"ת ישנו מאמר ב"המעיין", תמוז תשע"א, על שני מכתבים שלו לאנשי פ"ת שאני מצרף כקישור כאן.
קבצים מצורפים
09-D-5-3-6[1].pdf
שני מכתבים של הגר"י אברמסקי זצ"ל לאנשי פ"ת
(43.44 KiB) הורד 567 פעמים

שיף
הודעות: 2153
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי שיף » ג' ספטמבר 08, 2015 11:31 am

לרגל היא"צ היום!

שי אבי דוד
הודעות: 783
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ד' ספטמבר 09, 2015 12:38 am

לעיל הוזכר 'שם הצופן' של הגר"י: 'ימין ה' רוממה'. זאת מסתמא על שום 'פסוקו' המתחיל בי' ומסתיים בל'.

סלקא דעתך
הודעות: 108
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי סלקא דעתך » ד' ספטמבר 09, 2015 1:55 am

רואה האורות הקדוש כתב: כותב הרב אברמסקי על הכתרתו כראב"ד פ"ת (מישהו יודע אם רבנותו שם התקיימה בפועל)

מכיוון שהוא לא קיבל רשות לצאת מרוסיה אז פ"ת מנתה את ר'ראובן כץ, והגר"י שמר לו ע"ז טינה ולא ביקר בפ"ת (אולי חוץ מפעם אחת?)

תולדות
הודעות: 612
הצטרף: ש' יולי 10, 2010 9:27 pm
יצירת קשר:

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי תולדות » ה' ספטמבר 10, 2015 9:40 am

סלקא דעתך כתב:והגר"י ... לא ביקר בפ"ת (אולי חוץ מפעם אחת?)


לעת זקנה, נשא הגר"י אברמסקי, את אלמנתו של הגרי"מ גורדון, והיה תקופות ארוכות בפתח תקווה..

ברזילי
הודעות: 3216
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי ברזילי » ה' ספטמבר 10, 2015 1:27 pm

תולדות כתב:
סלקא דעתך כתב:והגר"י ... לא ביקר בפ"ת (אולי חוץ מפעם אחת?)
לעת זקנה, נשא הגר"י אברמסקי, את אלמנתו של הגרי"מ גורדון, והיה תקופות ארוכות בפתח תקווה..
רי"מ גורדון נלב"ע לאחר פטירתו של ר"ר כץ.

אמציה בארי
הודעות: 149
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 3:40 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי אמציה בארי » ו' ספטמבר 11, 2015 11:31 am

הסיפור אודות אי קבלתו לראש ישיבת ליוובאויטש - מובא בהסכמתו לספר חידושי תורה - 'בירורי הלכות' - שכתב הגרא"א פלוטקין ע"ה.

מה שנכון נכון
הודעות: 8582
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' ספטמבר 11, 2015 11:41 am

אמציה בארי כתב:הסיפור אודות אי קבלתו לראש ישיבת ליוובאויטש - מובא בהסכמתו לספר חידושי תורה - 'בירורי הלכות' - שכתב הגרא"א פלוטקין ע"ה.

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... age=PP0008
זה לא הסכמה לספר, וגם לא מכתב מכת"י רי"א, אלא מובאים שם הזכרונות ששמע ר"ז חאנין מאביו, והובאו לעיל באשכול.
הסגנון מעורר חשד מכמה סיבות. במלך ביופיו פ"ו מסופר בסגנון אחר לגמרי, וגם השנה אחרת, וכבר העירו בזה לעיל.

סלקא דעתך
הודעות: 108
הצטרף: ש' מרץ 07, 2015 10:54 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי סלקא דעתך » ו' ספטמבר 11, 2015 12:18 pm

מאוד מסתבר שהגירסא החבדי"ת מתביישת בסיבת פיטוריו מראשות הישיבה.

גימפעל
הודעות: 2400
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 11, 2015 12:25 pm

הסיפור מופיע במכתב בכת"י של הרב פלוטקין.

מה שנכון נכון
הודעות: 8582
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' ספטמבר 11, 2015 12:28 pm

גימפעל כתב:הסיפור מופיע במכתב בכת"י של הרב פלוטקין.

האם נדפס?

אמציה בארי
הודעות: 149
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 3:40 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי אמציה בארי » ו' ספטמבר 11, 2015 12:45 pm

מה שנכון נכון כתב:
אמציה בארי כתב:הסיפור אודות אי קבלתו לראש ישיבת ליוובאויטש - מובא בהסכמתו לספר חידושי תורה - 'בירורי הלכות' - שכתב הגרא"א פלוטקין ע"ה.

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... age=PP0008
זה לא הסכמה לספר, וגם לא מכתב מכת"י רי"א, אלא מובאים שם הזכרונות ששמע ר"ז חאנין מאביו, והובאו לעיל באשכול.
הסגנון מעורר חשד מכמה סיבות. במלך ביופיו פ"ו מסופר בסגנון אחר לגמרי, וגם השנה אחרת, וכבר העירו בזה לעיל.

לדברי עורך הספר 'בירורי הלכות' - הרה"ח ר' שמואל פלוטקין בנו של הגרא"א פלוטקין - המכתב שנדפס בתחילת הספר הוא מכתב ששלח הגר"י אברמסקי לר"ז חאנין ולכן נכתב בגוף ראשון, והוא הגר"י אברמסקי או עוזריו כתבו זאת.

--------
בתולדות חב"ד בפולין (עמ' 171) נכתב אודות ישיבת תו"ת בפולין:

אינו דומה שמיעה לראי', בעברי אשתקד דרך פולין, סרתי ביחוד אל הישיבה "תומכי תמימים", ומצאתי בה כמאתים בחורי חמד המסתופפים בתורה ושוקדים שם על התורה ויראת ד', וכל מחסורם ומשאלותם מקופת הישיבה.

בשם ד' הנני מבקש את כל אחד ואחד שיהי' נמנה בקביעות על תומכי הישיבה הקדושה הזאת. ובשכר זה יתברך בכל טוב מאת ד' נותן התורה.

הכותב למען התורה ולומדי'

יחזקאל אברמסקי, דיין בבד"צ לונדון והמדינה
נערך לאחרונה על ידי אמציה בארי ב ו' ספטמבר 11, 2015 12:49 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 8582
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' ספטמבר 11, 2015 12:47 pm

זה רחוק מאד מסגנון הכתיבה של הרי"א, וכל הדברים הובאו לעיל אות באות בדיוק בדברי ר"ז חאנין.

גימפעל
הודעות: 2400
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 11, 2015 12:53 pm

מה שנכון נכון כתב:
גימפעל כתב:הסיפור מופיע במכתב בכת"י של הרב פלוטקין.

האם נדפס?

טעיתי בכת"י של הרב אברמסקי.
הסתובב ברשת פעם.

אמציה בארי
הודעות: 149
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 3:40 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי אמציה בארי » ו' ספטמבר 11, 2015 1:10 pm

מה שנכון נכון כתב:זה רחוק מאד מסגנון הכתיבה של הרי"א, וכל הדברים הובאו לעיל אות באות בדיוק בדברי ר"ז חאנין.

כבר כתבתי את טענת בן המחבר שהמכתב נכתב ע"י הרב אברמסקי או ע"י גירא דיליה.

ובנושא זה ראוי לציין שלדברי הרה"ח ר' זלמן שמעון דברוקין, שהיה בחור בליובאוייטש אז, הגר"י אברמסקי לא התקבל לישיבה, למרות שלא מצאו שום חסרון בלימודו, והסיבה הייתה מפני האופי ה"מתנגדי" שלו שלא התאים לרוח הישיבה.

אמציה בארי
הודעות: 149
הצטרף: ד' אפריל 01, 2015 3:40 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי אמציה בארי » ו' ספטמבר 11, 2015 1:12 pm

גימפעל כתב:
מה שנכון נכון כתב:
גימפעל כתב:הסיפור מופיע במכתב בכת"י של הרב פלוטקין.

האם נדפס?

טעיתי בכת"י של הרב אברמסקי.
הסתובב ברשת פעם.

להד"ם.

גימפעל
הודעות: 2400
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: גילוי מפעים במלאות 35 להסתלקות רבי יחזקאל אברמסקי

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 11, 2015 1:12 pm

לא הסתובב או שזה לא כתב ידו ?


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים

cron