עמוד 1 מתוך 1

הגה"צ המקובל רא"מ רוטנר זצ"ל

פורסם: ג' יולי 18, 2023 12:14 am
על ידי מחולת המחנים
בער"ח מנחם אב מגיעה הבשורה המרה על הסתלקותו של חד משרידי קמאי, הגאון החסיד המקובל רבי אהרן מרדכי רוטנער זצ"ל.
זכה לשמש בקודש אצל הרה"ק מהר"א מבעלזא זיע"א, אמר לי אחד שיודע שרבי אהרן מרדכי היה הרבה יותר מסתם משמש אצל הרה"ק מבעלזא.
הרביץ תורה וחסידות רבות בשנים בישיבת טשעבין.

אמרו שהרה"ק מבעלזא זצ"ל אמר עליו, כי אילו היו לו עשרה כמוהו היה מחדש את 'היושבים' (מושג נערץ בבעלזא, מעין עשרה בטלנים) כאן בארץ הקודש, כמו בבעלזא.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ג' יולי 18, 2023 9:35 am
על ידי כדכד
היה חתן האדמו"ר רבי יוסף מאיר כהנא מספינקא זצ"ל וחמיו של האדמו"ר מטשאנוביל אשרוד שליט"א

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ג' יולי 18, 2023 9:55 pm
על ידי נחומצ'ה
רבי אהרן מרדכי רוטנר זצ"ל התמזגה בו חדש וגם ישן.
היינו, הוא הדוגמא החיה ל'פארצטישע יוד'. ומאידך גם בעת זקנה כוחו במותניו.
אם ראית יהודי עם גבורות של שמונים, רץ ברחובות ירושלים, כן זה ר' אהרן מרדכי זצ"ל.

בביתו היו מתארחים בחורים לסעודות שבת. סיפרו לי קוריוז נחמד משם,
ר' אהרן מרדכי הקפיד כמנהג קמאי לא לשתות מים חיים [שהוא מקור התענוגים ואכ"מ]
הוא היה מגיש גם בלילות שבת של תמוז כוס תה חם לשתיה...
כשתפס פעם בחור מסתיר בקבוק קולה קטן, הוא נזף בו:
ידעתי זה מתחיל בקולה ונגמר ב...מים....

חבל על דאבדין.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 12:27 am
על ידי דרומי
לכאורה עיקר ה'איסור' הוא במים קרים דוקא...

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 12:38 am
על ידי מחולת המחנים
נחומצ'ה כתב:בביתו היו מתארחים בחורים לסעודות שבת. סיפרו לי קוריוז נחמד משם,
ר' אהרן מרדכי הקפיד כמנהג קמאי לא לשתות מים חיים [שהוא מקור התענוגים ואכ"מ]
הוא היה מגיש גם בלילות שבת של תמוז כוס תה חם לשתיה...
כשתפס פעם בחור מסתיר בקבוק קולה קטן, הוא נזף בו:
ידעתי זה מתחיל בקולה ונגמר ב...מים....

viewtopic.php?p=196651&sid=c79638f2a315e2610ba35baa61c3ca93#p196651

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 2:30 pm
על ידי נחומצ'ה
מנהגו של הרא"ם לילך בימים אלו בלבוש שק [תחת חליפתו].

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ד' יולי 19, 2023 9:30 pm
על ידי שיבר
נחומצ'ה כתב:מנהגו של הרא"ם לילך בימים אלו בלבוש שק [תחת חליפתו].


מועתק ממק"א שם נרשם לפני כעשרים שנה:

מי שלא ראה את רבי אהרן מרדכי בימים אלו לא ראה מתאבל על המקדש בימיו.

זה מתחיל עם צום י"ז בתמוז, שבו מחליף את כל לבושו ללבוש עוד יותר ישן ממה שהולך, מחליף את נעליו לנעליים קרועים, ימין על שמאל ושמאל על ימין, אוכל רק ארוחה אחת ביום, וכל ליל בחצות הלילה גועה בבכי בתיקון חצות על הרצפה, בימים אלו קשה עד מאד לדבר איתו דברים שאינם מחורבן הבית, ממעט לצאת מהבית, לא הולך לשמחות בכלל, כאבל אמיתי, אך כל זה אינו דומה לימים שמר"ח אב.
מראש חודש אב אינו מעלה על קלסתר פניו הק' שום חיוך, ושום הבעת פנים של מרוצה אני, הולך בכפיפות, אינו מחליף את בגדיו, יושן על הקש בלי מצעים, וממעט עוד יותר באכילה, וכך זה הולך הסיגופים עד יום המר והנמהר, יום תשעה באב, ביום זה מי שרוצה לראות יהודי בוכה בבכיות על חורבן הבית, יילך ויראה איך הוא אומר קינות ואיכה, מסביבו נהרות נהרות של דמעות, יושב במקום אחד מליל תשעה באב עד חצות, לומד מדרשים, ורבים הם המבקשים ומסתופפים בצלו בעת ההוא.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ה' יולי 20, 2023 2:35 pm
על ידי נחומצ'ה
במאמר הזיכרון בהמבשר פורסם, שרק בשבת פרשת אמור 'התיר' להעלות שתיה מתוקה על שולחנו, לרגל יום ההצלה הפרטי.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ה' יולי 20, 2023 3:40 pm
על ידי באמונתו
שיבר כתב:מועתק ממק"א שם נרשם לפני כעשרים שנה:

מי שלא ראה את רבי אהרן מרדכי בימים אלו לא ראה מתאבל על המקדש בימיו.

יישר כוחכם.
לא ידעתי שעוד קיימים בדורנו אנשים במושגים אלו.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ה' יולי 20, 2023 3:43 pm
על ידי יוצא פוניבז'
נחומצ'ה כתב:במאמר הזיכרון בהמבשר פורסם, שרק בשבת פרשת אמור 'התיר' להעלות שתיה מתוקה על שולחנו, לרגל יום ההצלה הפרטי.

ואני שמעתי שבסוף ימיו היה מיקל בפפסי.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ו' יולי 21, 2023 5:19 pm
על ידי דודי צח
התיאור של הילוכו בימים אלה אכן משקף את מראהו הכללי. וחלק מהנהגותיו.
אבל יש כאן תיאורים מוגזמים ומוקצנים.
הכרתי אותו. אפילו שהיתי לידו ביום ת"ב, מלפני שנים - וזה לא בדיוק.

בכלל, מה השיעור 'נהרות נהרות של דמעות',
אם בשפת מליצות עסקינן, ניחא. אבל משמע שמישהו באמת רוצה לתאר במדויק. וזה לא המקום להפרזות לשון.
(אני מציין דוגמא זאת, ללמד על כולו יצא, שיש כאן תיאורים מליציים משונים)

אכן המראה הכללי שלו, היה כזה.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ו' יולי 21, 2023 6:43 pm
על ידי איש_ספר
דודי צח כתב:אם בשפת מליצות עסקינן, ניחא.
ראית את הכותרת של מודעת פטירתו?

"זאת אומרים כותבים שובר" !

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ו' יולי 21, 2023 6:53 pm
על ידי באמונתו
אכן, לפעמים יש, שפטירתם של צדיקים בימים מיוחדים לעבודתם בקודש.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ש' יולי 22, 2023 11:33 pm
על ידי אור עולם
איש_ספר כתב:
דודי צח כתב:אם בשפת מליצות עסקינן, ניחא.
ראית את הכותרת של מודעת פטירתו?

"זאת אומרים כותבים שובר" !

הכותרת היא "זאת אומרת כותבים שבר",
וכנראה במליצה על הגמ' בכתובות "זאת אומרת כותבים שובר",
ובאו להביע את ריבוי הקהילות המבכות כפי שממשיכה המודעה.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ש' יולי 22, 2023 11:46 pm
על ידי י. אברהם
הרב אהרן מרדכי רוטנר זצ"ל
בלימוד אלשיך בישיבת בעלז (מלפני 8-9 שנה).
מכאן
א.jpeg
א.jpeg (36.75 KiB) נצפה 8386 פעמים

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 12:10 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אור עולם כתב:הכותרת היא "זאת אומרת כותבים שבר",
וכנראה במליצה על הגמ' בכתובות "זאת אומרת כותבים שובר",
ובאו להביע את ריבוי הקהילות המבכות כפי שממשיכה המודעה.

עיין באוצר בספר בית יוסף להבה וויס עמ' 41.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 12:23 am
על ידי י. אברהם
דברים ששמעתי ממקורבו ר' אלימלך צוויבל שי' לאוי"ט (מן העולה במחשבה בלי סדר מיוחד)

א.
הרב אהרן מרדכי זצ"ל קיבל פעם חשבון חשמל ונרשם בו עשרים אגורות ריבית. הי' לו צער גדול מאד ולא יכול לעבור לסדר יומו, שלא יכשל חלילה באיסור ריבית. וביקש מידידו הרה"ח ר' שאול נחמן ע"ה להשתדל לבטל את זה. מקורבו פנה לחברת החשמל והם לא הבינו מה הבעיה, והסביר להם שמדובר ביהודי שאין לו מנוחה מהדבר ואינו יכול לישון בלילה אם הדבר לא יתוקן, ובסוף הסכימו להוציא חשבון חדש בלי הריבית.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 7:40 am
על ידי י. אברהם
עמ' ראשון מתוך ס' ויעש כן אהרן - על הרה"ק מבעלזא (הכל דברים שסיפר הרב אהרן מרדכי זצ"ל)

ויעש כן אהרן 1.pdf
(2.16 MiB) הורד 187 פעמים

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 2:43 pm
על ידי י. אברהם
ב.
הי' אומר שיעור קבוע בכל ליל שישי בחומש רש"י ואלשיך - השיעור התחיל אחרי מנחה והפסיקו למעריב והמשיך השיעור עד שגמרו לפעמים עד 3 או 4 בבוקר בלי הפסק.

ג.
אם היו שואלים אותו הלכה, אם זה הי' דבר שכתוב בתוך צורת הדף של השלחן ערוך (כלומר בשו"ע או בנו"כ), הי' פשוט אצלו שכל אחד אמור לדעת את זה, והי' אומר ס'איז דאך א שלחן ערוך ?!

ד.
הי' משבח את הגאון ר' מאיר בראנדסדורפר ז"ל שהי' יודע כל קטע סדרי טהרה בעל פה וטוב.

ה.
הרב מקוממיות זצ"ל (הרב בנימן) הי' מגיע אליו הביתה להשתעשע בדברי תורה והיו יושבים שעות ושעות בלימוד.

ו.
כשהי' מדבר עם תלמיד חכם - אמיתי, היינו שלמד הרבה ועדיין לומד, - הי' אומר עם כזה ערגה אה ס'איז א מחיה צו רעדען מיט עהם.
פעם הי' איזה רב מורה הוראה שהגיע לשאול שאלה והתוכח פה ושם, וכשיצא אמר לי 'ער איז א תלמיד חכם פון נישט לערנען'.

ז.
הי' תמיד אומר שהי' משמש אצל מרן ז"ל מבעלזא ר' ארי'לע לעהרמאן ז"ל והוא היה תלמיד חכם מופלג. - והי' אומר עם ארי' הי' נחת לדבר. כל דבר שראו אצל הרב ז"ל מיד יכלו לדון ולדעת מה מקורו ס'איז געווען א מחיה צו רעדען. - כי רגיל הי' בפי מרן מבעלז לגבי סדר הליכותיו, אז וועסט לערנען וועסטו וויסען.

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: א' יולי 23, 2023 11:16 pm
על ידי י. אברהם
ח.
פעם הזכיר רבינו ירוחם בענין מסויים והבחין שבן שיחו לא ידע מזה, ושאל בתמיה לא עברת על ספר רבינו ירוחם?

הגה"צ המקובל רא"מ רוטנר זצ"ל

פורסם: ו' יולי 26, 2024 12:35 pm
על ידי איש_ספר
מדברי חתנו אדמו"ר מראזלא שליט"א

גדול מרבן.jpg
גדול מרבן.jpg (190.81 KiB) נצפה 501 פעמים

גדול מרבן-2.jpg
גדול מרבן-2.jpg (222 KiB) נצפה 501 פעמים
גדול מרבן-3.jpg
גדול מרבן-3.jpg (215.83 KiB) נצפה 501 פעמים
גדול מרבן-4.jpg
גדול מרבן-4.jpg (225.81 KiB) נצפה 501 פעמים
גדול מרבן-5.jpg
גדול מרבן-5.jpg (168.28 KiB) נצפה 501 פעמים

Re: ◆ אַלּוֹן בָּכוּת ◆

פורסם: ו' יולי 26, 2024 3:21 pm
על ידי מטה עז
דודי צח כתב:התיאור של הילוכו בימים אלה אכן משקף את מראהו הכללי. וחלק מהנהגותיו.
אבל יש כאן תיאורים מוגזמים ומוקצנים.
הכרתי אותו. אפילו שהיתי לידו ביום ת"ב, מלפני שנים - וזה לא בדיוק.

בכלל, מה השיעור 'נהרות נהרות של דמעות',
אם בשפת מליצות עסקינן, ניחא. אבל משמע שמישהו באמת רוצה לתאר במדויק. וזה לא המקום להפרזות לשון.
(אני מציין דוגמא זאת, ללמד על כולו יצא, שיש כאן תיאורים מליציים משונים)

אכן המראה הכללי שלו, היה כזה.


רמד ואלי כותב שהיות והעין היא מעיין קטנטן, ממילא באופן יחסי כאשר אדם בוכה ממש, הרי זה כפשוטו "פלגי מים", באופן יחסי לגודל מקור המעיין, ומסתמא הוא הדין ל"נהרות נהרות".