עמוד 1 מתוך 1

חידוש עצום ברמב"ם

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 12:57 am
על ידי שמן הטוב
רמב"ם פי"א מברכות ה"ב
יֵשׁ מִצְוֹת עֲשֵׂה שֶׁאָדָם חַיָּב לְהִשְׁתַּדֵּל וְלִרְדֹּף עַד שֶׁיַּעֲשֶׂה אוֹתָהּ כְּגוֹן תְּפִלִּין וְסֻכָּה וְלוּלָב וְשׁוֹפָר וְאֵלּוּ הֵן הַנִּקְרָאִין חוֹבָה. לְפִי שֶׁאָדָם חַיָּב עַל כָּל פָּנִים לַעֲשׂוֹת. וְיֵשׁ מִצְוָה שֶׁאֵינָהּ חוֹבָה אֶלָּא דּוֹמִין לִרְשׁוּת כְּגוֹן מְזוּזָה וּמַעֲקֶה שֶׁאֵין אָדָם חַיָּב לִשְׁכֹּן בְּבַיִת הַחַיָּב מְזוּזָה כְּדֵי שֶׁיַּעֲשֶׂה מְזוּזָה אֶלָּא אִם רָצָה לִשְׁכֹּן כָּל יָמָיו בְּאֹהֶל אוֹ בִּסְפִינָה יֵשֵׁב. וְכֵן אֵינוֹ חַיָּב לִבְנוֹת בַּיִת כְּדֵי לַעֲשׂוֹת מַעֲקֶה. וְכָל מִצְוֹת עֲשֵׂה שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם בֵּין מִצְוָה שֶׁאֵינָהּ חוֹבָה בֵּין מִצְוָה שֶׁהִיא חוֹבָה מְבָרֵךְ עָלֶיהָ קֹדֶם לַעֲשִׂיָּתָהּ:

ג וְכֵן כָּל הַמִּצְוֹת שֶׁהֵן מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים בֵּין מִצְוָה שֶׁהִיא חוֹבָה מִדִּבְרֵיהֶם כְּגוֹן מִקְרָא מְגִלָּה וְהַדְלָקַת נֵר בְּשַׁבָּת וְהַדְלָקַת נֵר חֲנֻכָּה. בֵּין מִצְוֹת שֶׁאֵינָן חוֹבָה כְּגוֹן עֵרוּב וּנְטִילַת יָדַיִם. מְבָרֵךְ עַל הַכּל קדֶם לַעֲשִׂיָּתָן אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לַעֲשׂוֹת. וְהֵיכָן צִוָּנוּ בַּתּוֹרָה. שֶׁכָּתוּב בָּהּ (דברים יז-יא) 'אֲשֶׁר יֹאמְרוּ לְךָ תַּעֲשֶׂה'. נִמְצָא עִנְיַן הַדְּבָרִים וְהֶצֵּעָן כָּךְ הוּא. אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו שֶׁצִּוָּה בָּהֶן לִשְׁמֹעַ מֵאֵלּוּ שֶׁצִּוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל חֲנֻכָּה אוֹ לִקְרוֹת אֶת הַמְּגִלָּה. וְכֵן שְׁאָר כָּל הַמִּצְוֹת שֶׁמִּדִּבְרֵי סוֹפְרִים:

מדוייק ברמב"ם שנר חנוכה הוא מהמצוות שהם חובה כדוגמת הלכה ב' שאדם חייב להשתדל ולרדוף עליה ולא כנטילת ידיים ועירוב שאינם חובה אלא למי שהכניס את עצמו אליה. ועתה חו"ר ביהמ"ד שליט"א בחנו נא 'בזאת' האם לא השמיענו הרמב"ם חידוש עצום ונורא שנר חנוכה חובה היא על האדם לרדוף ולהשתדל ולקנות בית שיהא בו מקום להדלקה??? וכי יתכן הדבר?? עין תוס' לולב הגזול לענין ברכת הרואה דמשמע לא כן, ומאי שנא להרמב"ם ממזוזה ומעקה??

Re: חידוש עצום ברמב"ם

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 7:43 am
על ידי אוצר החכמה
לא מובן בכלל מה שאתה רוצה.
נר חנוכה הוא לא כמו מזוזה שהחובה היא על הבית או כמו מעשר שהחובה היא על הדגן. נר חנוכה היא חובה על האדם, רק מקום ההדלקה שתיקנו חז"ל תלוי בבית ולכן מי שאין לו בית פטור כמבואר בדברי התוספות.

Re: חידוש עצום ברמב"ם

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 8:36 am
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שיש על זה דיון בספר פסקי הגריש"א לחנוכה של הרה"ג ב"צ קוק

Re: חידוש עצום ברמב"ם

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 8:53 am
על ידי פלתי
עי' ספר טעמא דקרא דף מט, דלענין הלכה פליגי בזה הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגרח"ק שליט"א. ומסיק שם הגרח"ק דפלוגתא דקמאי היא, דהתוס' ס"ל דאין צריך לקנות או להשכיר על מנת להדליק, והרמב"ם ס"ל דחייב, וכמו שדקדק הרב השמן.

Re: חידוש עצום ברמב"ם

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 9:40 am
על ידי שמן הטוב
אוצר החכמה כתב:לא מובן בכלל מה שאתה רוצה.
נר חנוכה הוא לא כמו מזוזה שהחובה היא על הבית או כמו מעשר שהחובה היא על הדגן. נר חנוכה היא חובה על האדם, רק מקום ההדלקה שתיקנו חז"ל תלוי בבית ולכן מי שאין לו בית פטור כמבואר בדברי התוספות.


לא הבנתי שיטת מי בא כבודו לבאר, שיטת התוס' או הרמב"ם, עכ"פ אני בעניי באתי לשאול ע"ד הרמב"ם, מאי שנא ממזוזה שפטור מלקנות בית מחנוכה, ואשר באמת עולה מזה כמו שכתבת דאין הבית 'מחייב' כאשר במזוזה אלא הוא רק מקום הדלקה, אלא שדבר מחודש מאד עולה מזה שיתחייב האדם למצוא לו בית, וראוי לחיך לטעום ולהנות ממנו.

אולם כל אחד ששמע דיוק זה דחה במחי יד כי לא לזה נתכוין הרמב"ם, ונראה להסביר כוונתם שהרמב"ם רק הביא את חנוכה ושבת כודגמא לחיוב שלא תלוי בשום דבר אחר אדרבה מאחר והבית הוא רק היכי תימצי א"כ רוב בני אדם במצוה זו חייבם להתשדל ולרדוף עד שימצאו המצוה.

ואך נראה להוריד ולהנמיך את החידוש שאין אדם חייב לקנות בית או לשכור [ונהי דחייב לחזר על הפתחים ואין דין של אל יבזבז יותר מחומש כידוע, אך לחייב את עצמו מסתבר שאין חייב??] אלא החיוב לדאוג עכ"פ להיות אכסנאי ולהשתתף בפרוטה. ואכן יעוין בר"ן שבדין אכסנאי כתב דהחידוש בזה הוא דלא תימא דדין חנוכה כמזוזה דתלוי אם יש לך בית או לא ודוק.

Re: חידוש עצום ברמב"ם

פורסם: ב' דצמבר 14, 2015 9:41 am
על ידי שמן הטוב
פלתי כתב:עי' ספר טעמא דקרא דף מט, דלענין הלכה פליגי בזה הגרי"ש אלישיב זצ"ל והגרח"ק שליט"א. ומסיק שם הגרח"ק דפלוגתא דקמאי היא, דהתוס' ס"ל דאין צריך לקנות או להשכיר על מנת להדליק, והרמב"ם ס"ל דחייב, וכמו שדקדק הרב השמן.


יש"כ רב, ואולם העירו דמי יימר דהתוס' פליגי אולי דיברו במי שאין לו כסף לקנות בית.