ש. ספראי כתב:מדוע יש איזכור רציני לכל ניסי המלחמה וחידוש המקדש בפרוטרוט, אך לא מוזכר נס פך השמן?
מה הם ההסברים בזה?
תוכן כתב:ש. ספראי כתב:מדוע יש איזכור רציני לכל ניסי המלחמה וחידוש המקדש בפרוטרוט, אך לא מוזכר נס פך השמן?
מה הם ההסברים בזה?
כל אחד רושם את הדברים שנראים לו כמהותיים. נס פח השמן הוא שונה מעצם מהותו מנס הנצחון על היוונים. לכותב ספר מכבים פרט זה נראה שולי או לא רלוונטי או שלא הרגיש בנוח להתייחס אליו.
ש. ספראי כתב:מדוע יש איזכור רציני לכל ניסי המלחמה וחידוש המקדש בפרוטרוט, אך לא מוזכר נס פך השמן?
מה הם ההסברים בזה?
ועוד: האם קריאת ספר חשמונאים, שלא ברור מי כתבו, (ראו בויקפדיה), מקיימים מ"ע דתלמוד תורה?
ש. ספראי כתב:ועוד: האם קריאת ספר חשמונאים, שלא ברור מי כתבו, (ראו בויקפדיה), מקיימים מ"ע דתלמוד תורה?
אפרקסתא דעניא כתב:הדלקת נרות בימי החנוכה מוזכרת אצל פלאביוס, שחי בסוף תקופת הבית.
כמו כן במשנה בב"ק.
לומד_בישיבה כתב:נס פך השמן היה להם לאות וסימן שנרצה מעשיהם לפני ה', ומשום כך עיקר ההודאה היא על נס פך השמן, וכבר כתב הגר"ח שמולביץ ז"ל להאריך בזה, שהקשה מה נס היה ליוסף שכאשר מכרו אותו לישמעאלים הרגיש ריח בשמים, כמו כן, ידוע הקושיא מדוע עושים זכר לעניני כבוד ולא למן לחם אבירים, והעניין בזה, כל אלו הדברים עשה להם השי"ת להראותם שהוא מסכים עמהם, ועמו אנוכי בצרה, כך היה אצל יוסף הצדיק וכך היה עם ענני הכבוד, וכך גם עשה ה' עם נס פך השמן, שלא הוצרכו לזה, שהרי טומאה הותרה בציבור.
ראה באריכות בשיחות מוסר להגר"ח שמולביץ ז"ל וכן הוא בכתבים בבריסק.
וקיצרתי.
מנלן?סגי נהור כתב:הסכוליון למגילת תענית קדום הרבה לאמוראי בבל.
איש-אחד כתב:אפרקסתא דעניא כתב:הדלקת נרות בימי החנוכה מוזכרת אצל פלאביוס, שחי בסוף תקופת הבית.
כמו כן במשנה בב"ק.
הדלקת נרות לכשעצמה אינה בהכרח מפני נס פך השמן, אלא מפני שהצליחו לטהר ולחנוך את המקדש ולהדליק את המנורה אף שנטמאה (פסיקתא).
חובב_ספרים כתב:נס פח השמן המוזכר בגמ' שבת הוי העתקה ממגילת תענית, ומבואר בסוגיא דר"ה י"ח ב' שמגילת תענית נכתב בזמן הבית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים