מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן חגיגה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן חגיגה

הודעהעל ידי אלי כהן » ב' דצמבר 22, 2014 11:21 pm

ראו למשל שם: ח"י סי' כד, וחי"ב ריש סי' לג, וחי"ג ריש סי' סט, וחכ"א ריש סי' יז.
האם יש מקור אצל חז"ל (או לפחות אצל הראשונים) לומר "חג" גם על חנוכה?

אגב, הוא כותב זאת גם על פורים (ח"ט סוס"י כא). ואמנם מצינו כך גם במחזור ויטרי (סי' תסה), ומיהו התם הוא פיוט "ליל שיכורים" המלא במילי דבדיחותא, ולכן לכאורה אין ממנו ראייה.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן ח

הודעהעל ידי הכהן » ב' דצמבר 22, 2014 11:31 pm

עי' תהילים פא ד

אלי כהן
הודעות: 1121
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2013 12:03 am

Re: ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן ח

הודעהעל ידי אלי כהן » ג' דצמבר 23, 2014 1:26 am

הכהן כתב:עי' תהילים פא ד

אבל עי' בש"ע או"ח תקפב ח, דבר"ה אין לומר "חגים וזמנים לששון".
ואפילו לדעת שר שלום [גאון - הובא ע"י הרא"ש לסוף מס' ר"ה פרק ד' סי' יד], דס"ל דאמרינן בר"ה "חגים וזמנים לששון" - לפי הפסוק שהביא כת"ר מתהילים, הנה באר שם - דהא דבתהלים קוראו "חג" - ה"ט משום דאיתקש [בפרשות אמור ופינחס וראה] לשלושת הרגלים דאית בהו קרבן חגיגה; אלמא אינו עניין לחנוכה, דלא מצינו דאיתקש לשלושת הרגלים.

יושב בשער
הודעות: 58
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 4:52 pm

Re: ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן חגיגה

הודעהעל ידי יושב בשער » ה' דצמבר 22, 2022 11:18 pm

ראה פניני חשוקי חמד להרב זילברשטיין מש"כ בזה.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן חגיגה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ו' דצמבר 23, 2022 12:04 pm

יושב בשער כתב:ראה פניני חשוקי חמד להרב זילברשטיין מש"כ בזה.

וע"ע כאן.

שמש
הודעות: 1579
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן חגיגה

הודעהעל ידי שמש » ו' דצמבר 23, 2022 2:42 pm

אאל''ט הציץ אליעזר משתמש גם בכינוי ''חג האורים'', ואגב בהנחה שהתרגום ליוספוס שהשתמש בכינוי זה מדוייק דיו יש מכך ראיה שהשתמשו בכינוי 'חג' כלפי חנוכה (אולי מפני שלפחות בשנה הראשונה שחגגו אכן היו קורבנות לחנוכת המזבח).

הפצת המעיינות
הודעות: 1241
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן חגיגה

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ש' דצמבר 24, 2022 7:45 pm

שמש כתב:אאל''ט הציץ אליעזר משתמש גם בכינוי ''חג האורים''

כנראה תלוי למי הוא כותב

צופה_ומביט
הודעות: 4767
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן חגיגה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' דצמבר 24, 2022 8:51 pm

כולנו משתמשים בתואר חג עד היום לכל היו"ט למרות שאין לנו עליה לרגל ("וחוגגים אליו") וקרבנות. ולא על שם העבר ועל מה שראוי להיות, אלא יש למילה זו עוד משמעות, של שמחה, (וכדברי התוי"ט הידועים למה במשנה "חג" בסתם הוא סוכות דוקא. ומכאן בפשיטות גם השם חג לראש השנה). וממילא משתמשים בו גם ביחס לחנוכה ופורים. לא חושב שיש מה לדקדק בזה עד כדי כך.

כך גם כמדומה שבכתיבה של אנשים בני תורה ות"ח מוצאים את התואר "חגיגה" לאירוע כינוס של שמחה וכיו"ב.

HaimL
הודעות: 853
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן חגיגה

הודעהעל ידי HaimL » ג' דצמבר 27, 2022 9:59 am

בלשון בנ"א אכן אין לדקדק, משא"כ בתפילה, כמו שהובא כאן מהפוסקים, לעניין ר"ה.

אבל כן יש להעיר שהמילה חג, היא מלשון

"היושב חוג" - מגזרת ובמחוגה (לקמן מד) עוגל (קומפ"ש בלע"ז)

כלומר, מאורע המתרחש על פני מעגל השנה (כמו,
"תקופת השנה" - שהוא בחזרת השנה בתחלת השנה הבאה

"תקופת" - לשון מסיבה והקפה).

ומצד זה, אכן חנוכה הוא חג.

צופה_ומביט
הודעות: 4767
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ציץ-אליעזר כותב "חג" חנוכה. הרי לשון "חג" שיך רק בקרבן חגיגה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 27, 2022 10:04 am

אי נמי, שהכוונה ב"עיגול" זה היינו שמחה המביאה לריקוד במעגל, וכמש"כ התוי"ט הנ"ל.

והרמב"ם פירשו על עניין העליה לרגל, "וחוגגים אליו שלש פעמים בשנה", היינו מתכנסים אליו מכל עבריו כשהוא באמצע, כמרכז בעיגול.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים