עמוד 3 מתוך 3

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 8:18 pm
על ידי עובדיה חן
חיימשה כתב:יצויין שרוב העולם נוהגין להדר להדליק בשמן זית ''קבר רחל'' [גאון מי שהמציא את זה...] .
למיטב הבנתי, שמן למאור,המופק משאריות שמן זית כתית, ויש לו ריח וטעם של שמן זית, קרוב הרבה יותר לשמן שבו נעשה הנס מאשר בן דודו הרחוק ''שמן קבר רחל'' שהוא שמן מזוכך, שאחרי תהליך כימי אין לו לא טעם של שמן זית, לא ריח של שמן זית, לא צבע של שמן זית, ואם ברכתו של שמן זית ב''פ העץ , לכאורא פשוט שאי אפשר לברך אותה על שמן זה.
הוי אומר שהוא ראוי לאכילה כשמן סויה וקנולה ולא כשמן זית.

עוד יש להק' על דברי מרן הגריש''א, הלא בגמ' מפורש ששמן זית בפני עצמו אין מברכין עליו מפני שמזיק, א''כ מה לנו מזיק מפני זיתו או מפני דרגת חמיצותו.

אני שמעתי ממוחה לשמן זית אין ריח.אם מצאת ריח כנראה שהוא לא אמיתי.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 8:29 pm
על ידי חפציאלי
הגאון רבי אופיר מלכה כתב בספרו הליכות מועד להתיר בשמן למאור הרבצ מוצפי בחנוכה בציון האריך לפסול

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 10:20 pm
על ידי חיימשה
עובדיה חן כתב:
חיימשה כתב:יצויין שרוב העולם נוהגין להדר להדליק בשמן זית ''קבר רחל'' [גאון מי שהמציא את זה...] .
למיטב הבנתי, שמן למאור,המופק משאריות שמן זית כתית, ויש לו ריח וטעם של שמן זית, קרוב הרבה יותר לשמן שבו נעשה הנס מאשר בן דודו הרחוק ''שמן קבר רחל'' שהוא שמן מזוכך, שאחרי תהליך כימי אין לו לא טעם של שמן זית, לא ריח של שמן זית, לא צבע של שמן זית, ואם ברכתו של שמן זית ב''פ העץ , לכאורא פשוט שאי אפשר לברך אותה על שמן זה.
הוי אומר שהוא ראוי לאכילה כשמן סויה וקנולה ולא כשמן זית.

עוד יש להק' על דברי מרן הגריש''א, הלא בגמ' מפורש ששמן זית בפני עצמו אין מברכין עליו מפני שמזיק, א''כ מה לנו מזיק מפני זיתו או מפני דרגת חמיצותו.

אני שמעתי ממוחה לשמן זית אין ריח.אם מצאת ריח כנראה שהוא לא אמיתי.
המומחה שלי אומר גם על שום אותו דבר.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ו' נובמבר 30, 2018 6:56 am
על ידי עובדיה חן
כנראה משובש אצל המומחה שלך חוש הריח. הדבר ידוע שהזייפנים מכניסים ריח כדי להטעות אותך.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ו' נובמבר 30, 2018 10:36 am
על ידי חיימשה
כתבתי בציניות.
יש דברים שאין צריכים מומחה. תשאל כל ישמעלי ( הם שותים שמן זית כמו קפה בערך וקונים אותו בפחים) אם לשמן זית יש ריח.

ואם אתה רוצה מומחה דווקא, אז הנה מוויקפדיה.

שמן זית מזוכך (refined): זהו שמן שרמת החומציות שלו הורדה למקסימום של 0.3%. שמן זה עבר זיקוק באמצעות שימוש בחום ובחומרים כימיים. אמצעים אלה מגדילים את כמות השמן המופקת, אך פוגעים בטעם, בצבע האופייני, בריח ובתכולת המינרלים של השמן. לשמן זית מזוכך צבע צהוב והוא אינו בעל ריח אופייני לשמן זית.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ו' נובמבר 30, 2018 12:24 pm
על ידי מה שנכון נכון
בגמ' "משחא כבישא מברכים בורא ע"ב". וברמב"ם ושו"ע פי' "שמן זית שכבשו או שטחנו עד שחזר ריחו נודף מברך עליו בורא עצי בשמים".

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ש' דצמבר 01, 2018 8:35 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מה שנכון נכון כתב:בגמ' "משחא כבישא מברכים בורא ע"ב". וברמב"ם ושו"ע פי' "שמן זית שכבשו או שטחנו עד שחזר ריחו נודף מברך עליו בורא עצי בשמים".


איך כובשים שמן זית? איך טוחנים שמן זית?

אתה בטוח שלא מדובר שכבשו או טחנו ענפי בשמים בתוך השמן זית?

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ש' דצמבר 01, 2018 9:07 pm
על ידי שמואל_הקטן
אפרקסתא דעניא כתב:
מה שנכון נכון כתב:בגמ' "משחא כבישא מברכים בורא ע"ב". וברמב"ם ושו"ע פי' "שמן זית שכבשו או שטחנו עד שחזר ריחו נודף מברך עליו בורא עצי בשמים".


איך כובשים שמן זית? איך טוחנים שמן זית?

אתה בטוח שלא מדובר שכבשו או טחנו ענפי בשמים בתוך השמן זית?

אכן עד"ז פירשו התוס' בשם ר"ח.
אבל בדעת הרמב"ם כתב הכס"מ:
"ולכן נראה שרבינו מפרש דמשחא כבישא ומשחא טחינא היינו שהשמן זית לבדו בלא שום בושם כובשין או טוחנין אותו עד שריחו נודף"
וכ"ה במ"ב רטז כד:
"שכתשו וכו' עד שחזר - פי' שלא נתן בתוכו שום בשמים אלא שמחמת כתישת או טחינת הזית התחיל השמן להיות ריחו נודף"

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ש' דצמבר 01, 2018 9:13 pm
על ידי מה שנכון נכון
אפרקסתא דעניא כתב:
מה שנכון נכון כתב:בגמ' "משחא כבישא מברכים בורא ע"ב". וברמב"ם ושו"ע פי' "שמן זית שכבשו או שטחנו עד שחזר ריחו נודף מברך עליו בורא עצי בשמים".


איך כובשים שמן זית? איך טוחנים שמן זית?

אתה בטוח שלא מדובר שכבשו או טחנו ענפי בשמים בתוך השמן זית?

הכבישה והטחינה מתיחסות לזית, או לשמן וע"ש סופו כמו יומת המת, יפול הנופל, טחני קמח, גרושה שגירשה.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ש' דצמבר 01, 2018 9:22 pm
על ידי שים-שלום
שמן זית ראוי לאכילה צליל נהורא טפי משמן למאור
ואפילו בין שמני הזית, הטהור והמשובח - צליל נהורא טפי.
ממבחן אישי, שני חברות שמן זית שונות, החברה המעולה יותר דולקת יפה יותר, ואף השמן נמשך טוב יותר ע"י הפתילה. אפשר לבחון זאת ע"י הדלקה בכוס שמן גדולה. שמן זית פשוט לא יצליח להדלק עד תומו, אלא יכבה באמצע. מאידך שמן זית איכותי לא יכבה עד שלא תשאר לחלוחית שמן בכוס.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ש' דצמבר 01, 2018 11:05 pm
על ידי חיימשה
שים-שלום כתב:שמן זית ראוי לאכילה צליל נהורא טפי משמן למאור
ואפילו בין שמני הזית, הטהור והמשובח - צליל נהורא טפי.
ממבחן אישי, שני חברות שמן זית שונות, החברה המעולה יותר דולקת יפה יותר, ואף השמן נמשך טוב יותר ע"י הפתילה. אפשר לבחון זאת ע"י הדלקה בכוס שמן גדולה. שמן זית פשוט לא יצליח להדלק עד תומו, אלא יכבה באמצע. מאידך שמן זית איכותי לא יכבה עד שלא תשאר לחלוחית שמן בכוס.

דע עקא, ששמן זית הנקרא 'זך', דולק יפה מאוד, אבל אם אנו דנים על דומיא דבית המקדש, מצד זה שמן למאור דומה יותר לכאורה.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 04, 2023 4:16 pm
על ידי עושה חדשות
רבי יחזקאל ברטלר.pdf
שמן למאור לנר חנוכה
(3.84 MiB) הורד 67 פעמים

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 04, 2023 5:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
נניח ששמן למאכל אכן עדיף על פני שמן למאור.
ומאידך - נראה שמצד יופי הנר וכו' עדיף להדליק בכוסיות המוכנות ולא להכין בבית (שבזה כמעט בכל שנה קורה לי כמה פעמים שבחלק מהפתילות לא עולה האש יפה וכו' וצריכים להתעסק איתה רבות ולפעמים אפילו להחליף פתילה באמצע ההדלקה, ופעם אחת בערב שבת חנוכה הגעתי למצב שהיה צורך לשפוך את כל השמן ולמלאות מחדש והתלבטתי אם יש צורך לברך שוב...).
ועל כן נפשי בשאלתי: איזה הידור עדיף יותר?

תשובה יפה. שמן למאור-הגר"ד טהרני שליט"א

פורסם: ו' דצמבר 08, 2023 1:50 pm
על ידי איתן נוי
תשובה וישב פד.pdf
(33.9 KiB) הורד 51 פעמים

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: א' דצמבר 10, 2023 11:29 pm
על ידי כן מסתבר
לענ”ד מצד יופי הנר וכו' עדיף (למי שאינו בקי) להדליק בכוסיות המוכנות ולא להכין בבית (או ללמוד אצל הבקיאים איך מכינים בבית פתילות שהנר נמשך אחריהם יפה).

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2023 7:59 am
על ידי עזריאל ברגר
כן מסתבר כתב:לענ”ד מצד יופי הנר וכו' עדיף (למי שאינו בקי) להדליק בכוסיות המוכנות ולא להכין בבית (או ללמוד אצל הבקיאים איך מכינים בבית פתילות שהנר נמשך אחריהם יפה).

דבריך הם הבסיס לשאלתי דלעיל...

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2023 5:01 pm
על ידי כן מסתבר
התכוונתי לענות לך והשתמשתי במילים שלך אך שכחתי לכתוב נימוק, והוא:
הענין של שמן זית הוא כיוון שהוא נמשך יפה אחר הפתילה, ולכן, בהנחה ששמן זית למאכל נמשך יותר יפה אחר הפתילה, עדיין אינו עדיף כשבמציאות יש פתילה טובה יותר ששמן זית למאור נמשך אחריה יותר יפה

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2023 5:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
כן מסתבר כתב:התכוונתי לענות לך והשתמשתי במילים שלך אך שכחתי לכתוב נימוק, והוא:
הענין של שמן זית הוא כיוון שהוא נמשך יפה אחר הפתילה, ולכן....

בזה אינני מסכים עמך.
עיקר הענין של שמן זית הוא שבו נעשה הנס.
ולולא זאת - היה עדיף להדליק בנרות פרפין וכדו', וכמנהג רוב ישראל בנרות שבת.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2023 9:53 pm
על ידי כן מסתבר
אולי העלמה היתה מעיני מר דברי הגמ’ בשבת כג. דאביי נקט בפשיטות דיש להדליק נר חנוכה (וכביאור התוס’ שם) בשמן שאורו יפה, ולכן הדליק בשמן שומשמין שנמשך אורו ואינו כלה מהר, ואף אחר ששמע את דברי רבי יהושע בן לוי ששמן זית מצוה מן המובחר, לא חזר בו לומר כדברי מר ששמן זית עדיף משום שהנס נעשה בו, אלא ביאר טעמו של ריב”ל משום שהאור של שמן זית צלול יותר, וזוהי עדיפותו.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2023 9:55 pm
על ידי כן מסתבר
עזריאל ברגר כתב:...להדליק בנרות פרפין וכדו', וכמנהג רוב ישראל בנרות שבת.

בפשטות, הנוהגים כן מנהג אבותיהם בידיהם, שלא היה מצוי במדינתם שמן זית למצוה מן המובחר

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2023 10:08 pm
על ידי לבי במערב
לא כי, כי הי' מצוי, וגם בחנוכה הידרו אחר שמן זית דוקא.
ולא מצינו שפוסקים הלכות למעשה ממשמעות התלמוד.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2023 10:14 pm
על ידי כן מסתבר
לבי במערב כתב:לא כי, כי הי' מצוי, וגם בחנוכה הידרו אחר שמן זית דוקא.

לא הבנתי, ואולי יש ט”ס
ידוע לי שזיתים מצויים בא”י ובספרד, ולא בארצות הצפוניות יותר, למר ידוע אחרת?

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2023 10:46 pm
על ידי כן מסתבר
לבי במערב כתב:
ולא מצינו שפוסקים הלכות למעשה ממשמעות התלמוד.

עי’ בשו”ע סימן רסד סעיף ו’ בענין נר שבת, דשמן זית מצוה מן המובחר, כדברי הגמ’
ובסימן תרעג סעיף א’ בהרחבה ברמ”א לענין נר חנוכה, ומשמעות דבריו לפי הבנתי הוא דביקשו שמן זית משום דברי הגמ’ דצליל נהוריה, וכיוון שלא היה מצוי הדליקו בנר שעוה שאורו צלול כמו שמן זית, אילו היו מבקשים לעשות בדומה לביהמ”ק לא היה להם להדליק בנר שעוה אלא בנר חלב שדומה יותר לסגנון הדלקת ביהמ”ק

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 12, 2023 10:35 am
על ידי לבי במערב
כן מסתבר כתב:ידוע לי שזיתים מצויים בא”י ובספרד, ולא בארצות הצפוניות יותר, למר ידוע אחרת?
כת"ר סבור שלא היתה אפשרות לשנע את השמן!?
אם זו כוונתו, הריני לבשר בזאת כי היתה קיימת דרך כזו, וגם השתמשו בה בפועל...
[רוב יושבי הארצות הצפוניות אכן לא ראו זיתים (בצורתם המקורית) מימיהם (מפני מגבלות השימור והשינוע)].

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 12, 2023 10:42 am
על ידי לבי במערב
כן מסתבר כתב: . . [א] עי’ בשו”ע סימן רסד סעיף ו’ בענין נר שבת, דשמן זית מצוה מן המובחר, כדברי הגמ’
[ב] ובסימן תרעג סעיף א’ בהרחבה ברמ”א לענין נר חנוכה, ומשמעות דבריו לפי הבנתי הוא דביקשו שמן זית משום דברי הגמ’ דצליל נהוריה, וכיוון שלא היה מצוי הדליקו בנר שעוה שאורו צלול כמו שמן זית, אילו היו מבקשים לעשות בדומה לביהמ”ק לא היה להם להדליק בנר שעוה אלא בנר חלב שדומה יותר לסגנון הדלקת ביהמ”ק

א. ידוע, כמובן.
ב. אדרבא - המבואר ברמ"א שם הוא שכך נהגו אע"פ שהי' שמן זית מצוי ביניהם (דאל"כ הול"ל ובמדינות אלו שאין השמן מצוי, ולאחד ב' הפרטים שבהגהתו), וכ"מ בדרכ"מ שם סק"א (שנהגו להדליק בשעוה דצליל נהורי' כשמן, אבל מטעם שעיקר הנס הי' בשמן עדיין ראוי לחזֵּר אחריו). ויעוין בעט"ז שם סק"א.

Re: שמן למאור להדלקת נרות חנוכה

פורסם: ה' דצמבר 14, 2023 8:09 pm
על ידי כן מסתבר
לבי במערב כתב:א. ידוע, כמובן.
ב. אדרבא - המבואר ברמ"א שם הוא שכך נהגו אע"פ שהי' שמן זית מצוי ביניהם (דאל"כ הול"ל ובמדינות אלו שאין השמן מצוי, ולאחד ב' הפרטים שבהגהתו), וכ"מ בדרכ"מ שם סק"א (שנהגו להדליק בשעוה דצליל נהורי' כשמן, אבל מטעם שעיקר הנס הי' בשמן עדיין ראוי לחזֵּר אחריו). ויעוין בעט"ז שם סק"א.


ייש”כ על ההסבר הנהיר, כעת עיינתי ומצאתיו מכוון