גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ש' דצמבר 01, 2012 9:45 pm

ידוע שבשו"ע לא מובא כלל עיקר המצוה או מהדרין, רק"מהדרין מן המהדרין".
ויש שהבינו שיש מנהג ישראל או "קיבלוהו" (כמו תפילת מעריב, או לצום בצומות שאינם חובה כשאין שעת גזירה?) לנהוג כך, וא"א סתם כך בלי הכרח להוריד מזה.
[והוא קצת חידוש, שהרי לא נמצא בספרי הקדמונים ש"נהגו" ישראל דוקא כך, ומנין לרבינו השו"ע לסתום הדברים].

יאיר
הודעות: 9379
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי יאיר » ש' דצמבר 01, 2012 9:51 pm

וכי מה שראה מרן השו"ע אינו די לדעת מה מנהג העם?

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ש' דצמבר 01, 2012 11:50 pm

ודאי מספיק, אלא שהיה צריך לציין זאת כבר בבית יוסף, וכמעט לא נמצא שיכתוב בשו"ע דבר חידוש שלא כתבו בבית יוסף

גילוי
הודעות: 592
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי גילוי » א' דצמבר 02, 2012 1:01 pm

העולם שואל - למה דוקא בחנוכה יש עניין להדר וכו' ונאמרו ע"ז דרושים וכו'
ואני האומר להיפך- המצווה בשלמותה היא כמהדרין, אלא שחסו חז"ל על העניים ולכן לא חייבו את כולם במצווה בשלימות.

ולפ""ז יש להמתיק את השאלה של פותח האשכול

למאי_נמ?
הודעות: 785
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי למאי_נמ? » א' דצמבר 02, 2012 5:27 pm



החזן
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי החזן » א' דצמבר 02, 2012 10:43 pm


גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' דצמבר 03, 2012 12:54 pm

בעצם כבר בדברי ר"י בתוס' (שבת דף כא) מוכח שקיים "מנהג ישראל" לעשות כמהדרין מן המהדרין,
שהרי הוא מקשה על שיטת הרמב"ם-רמ"א שאין היכר לרואים במספר הימים,
ולכא' גם לשיטתו אין היכר, שאולי כך יש בני בית ונוהגים כמהדרין?
ומוכח שהוא מנהג פשוט שכולם נוהגים כמהדרין מן המהדרין, ולכן לא יטעו בזה.

שומע ומשמיע
הודעות: 1164
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' ינואר 15, 2018 10:16 pm

גאולה בקרוב כתב:[והוא קצת חידוש, שהרי לא נמצא בספרי הקדמונים ש"נהגו" ישראל דוקא כך, ומנין לרבינו השו"ע לסתום הדברים].

רמב"ם פ"ד מה' חנוכה הל' ג'.
מִנְהָג פָּשׁוּט בְּכָל עָרֵינוּ בִּסְפָרַד שֶׁיִּהְיוּ כָּל אַנְשֵׁי הַבַּיִת מַדְלִיקִין נֵר אֶחָד בַּלַּיְלָה הָרִאשׁוֹן וּמוֹסִיפִין וְהוֹלְכִין נֵר בְּכָל לַיְלָה עַד שֶׁנִּמְצָא מַדְלִיק בְּלֵיל שְׁמִינִי שְׁמוֹנָה נֵרוֹת בֵּין שֶׁהָיוּ אַנְשֵׁי הַבַּיִת מְרֻבִּים בֵּין שֶׁהָיָה אָדָם אֶחָד

[עוד דוגמא לאשכול בפורום חנוכה שבו כותבים כנגד דברים מפורשים.]
נערך לאחרונה על ידי שומע ומשמיע ב ד' מרץ 07, 2018 8:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלוריש
הודעות: 595
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי פלוריש » ד' ינואר 17, 2018 7:07 pm

קיבלו עלייהו כחובה - האם מותר להדליק נר חנוכה לפי עיקר התקנה? הרב אשר וייס:
http://beinenu.com/sites/default/files/ ... 7_75_0.pdf

עזריאל ברגר
הודעות: 3283
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: גדר החיוב לנהוג כמהדרין מן המהדרין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 18, 2018 9:26 am

בשו"ע לא כתובים הרבה דברים שהם עיקר הדין, כי שו"ע הוא ספר-קיצור.
דוגמא: לא נאמר שם מהו עיקר החיוב בהגדה של פסח (דבר המובא ב"ג' עמודי ההוראה").


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים