מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית "הבית יוסף"

הודעהעל ידי יאיר » ב' דצמבר 10, 2012 7:03 pm

נערך לאחרונה על ידי יאיר ב ב' דצמבר 10, 2012 7:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 4835
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית "הבית יוסף"

הודעהעל ידי לייטנר » ב' דצמבר 10, 2012 7:20 pm

תלמידי תירצו ששמונת הימים הם כנגד שמונת הקרבות של המכבים.
אמנם רק ארבעה קרבות היו קודם טיהור המקדש, וכל הקרבות לא היו בשנה אחת (אף שזאת אפשר לתרץ בדיוק במילים 'לשנה אחרת', ולא כתבו 'לשנה הבאה').
האם יש מי שתירץ כמוהם?

לייטנר
הודעות: 4835
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי לייטנר » ב' דצמבר 10, 2012 8:07 pm

כליל המעלות והטוהר כתב:ב"ה

זו הקושייה המפורסמת שמדוע חנוכה הוא שמונה ימים הרי הנס היה שבעה ימים שהשמן שמצאו בפך שבחותמו של הכוהן הגדול הספיק ליום אחד ככתוב במסכת שבת שלפנינו.

ראשית, ראיתי במרשתת שכתבו שהשאלה נשאלה ע"י המאירי עוד לפני הבית יוסף. אבל בהיות המאירי ספר גנוז, לא ידעו על שאלתו וייחסוה לבית יוסף.



לכאורה, קושיה זו כבר נכתבה במגילת תענית:
ומה ראו לעשות חנוכה ח' ימים, והרי חנוכה שעשה משה לא היה כי אם ז' ימים?!

ושם תירצו שהעיסוק בכלי השרת היה שמונה ימים.

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית "הבית יוסף"

הודעהעל ידי יאיר » ב' דצמבר 10, 2012 9:08 pm

כליל המעלות והטוהר כתב:
יאיר כתב:ראה עוד כאן:
viewtopic.php?f=7&t=3960&start=40#p110606

אצלי הקובץ לא עובד (לא מופיע "פתח" אלא "מצא ["פינד" באנגלית) ו"שמור" ["סייב"]).
קבצים מצורפים
.pdf
(6.39 MiB) הורד 362 פעמים

למאי_נמ?
הודעות: 784
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ג' דצמבר 11, 2012 6:57 pm

להיכן נעלמה הודעתו (רבת הקישורים והמקורות) של פותח האשכול?

יחזקאל
הודעות: 100
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 5:15 am

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי יחזקאל » ג' דצמבר 11, 2012 10:26 pm

שמעתי שכהיום ידוע ששה ראשונים לפני הבית יוסף ששואלים קושיא זו,
אלא שכתביהם לא נדפסו בשעתו, ביניהם המאירי.

עם_הארץ
הודעות: 86
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 6:18 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי עם_הארץ » ש' דצמבר 15, 2012 11:18 pm

ברוח הימים האלה שמעתי תירוץ:
יום אחד נוסף על שלא יצאו עוררין על חותמו של כהן גדול שהוא מזויף...

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' אוקטובר 24, 2013 12:55 am

תוס' הרא"ש - וכמדומהה שכתוב בו גם שלשת תירוצי הב"י [ואפשר גם במאירי]?

מחולת המחנים
הודעות: 2758
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' נובמבר 19, 2013 10:33 pm

ספר ימי שמונה
חמש מאות תירוצים לקושיית ה'בית יוסף'
http://www.hebrewpublishing.com/pdf/yem ... 20_NEW.pdf

חמרא למריה, טיבותא לשקייה:
http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.ph ... start=1475

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 19, 2013 10:37 pm


אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' יולי 30, 2014 6:15 am

עלה ברעיוני שאולי מה שזכה הבית יוסף והקושיא נתפרסמה על שמו היא מחמת שייכותו עם יוסף הצדיק [כמו שהמליצו עליו יוסף הוא המשביר וכמו כן שמות ספריו הם בית יוסף וכסף משנה] וידוע מפי ספרים וסופרים דחנוכה הוא נגד קדושת יוסף הצדיק.

שברי לוחות
הודעות: 1890
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' נובמבר 18, 2014 6:53 am

האם השמן היה חייב בתרומות ומעשרות, מטעם ממשקה ישראל למנחה, ואם כן מתי היו מעשרים את זה?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4685
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי מיללער » ד' דצמבר 09, 2015 2:40 am

מי הוא המחדש הראשון בתירוץ קושית הב"י דלהכי עבדינן ח' יומי להראות שאנו מכירין שגם דרך הטבע הוא מן השמים? האם יש זה בדברי המהר"ל?
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב ד' דצמבר 09, 2015 3:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שברי לוחות
הודעות: 1890
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' דצמבר 09, 2015 3:10 am

שברי לוחות כתב:האם השמן היה חייב בתרומות ומעשרות, מטעם ממשקה ישראל למנחה, ואם כן מתי היו מעשרים את זה?

אולי י"ל דהיה בו להדליק אלא יום אחד, אבל אחר שהפרישו ממנו תרומה ומעשרות כבר לא היה בו להדליק אפילו יום אחד

שמן הטוב
הודעות: 24
הצטרף: ג' יוני 30, 2015 12:50 am

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי שמן הטוב » ד' דצמבר 09, 2015 2:06 pm

מיללער כתב:מי הוא המחדש הראשון בתירוץ קושית הב"י דלהכי עבדינן ח' יומי להראות שאנו מכירין שגם דרך הטבע הוא מן השמים? האם יש זה בדברי המהר"ל?


כמדומה החת"ס זי"ע

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4685
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הקושייה הידועה כקושיית ה"בית יוסף"

הודעהעל ידי מיללער » ד' דצמבר 09, 2015 3:15 pm

שמן הטוב כתב:
מיללער כתב:מי הוא המחדש הראשון בתירוץ קושית הב"י דלהכי עבדינן ח' יומי להראות שאנו מכירין שגם דרך הטבע הוא מן השמים? האם יש זה בדברי המהר"ל?


כמדומה החת"ס זי"ע

מראה מקום?

אריה הכהן
הודעות: 184
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

הודעהעל ידי אריה הכהן » ב' דצמבר 26, 2016 3:30 pm

(מדוע אנו עושים חנוכה 8 ימים והא הנס היה 7 ימים?) הרי שאלה זו כבר נמצאת בראשונים, כגון בספר האשכול בריש הל' חנוכה, ועוד. א"כ מדוע הקושיא נקראת שאלת ה'בית יוסף'? ועוד, מדוע הבית יוסף לא כתב שכבר הקשו זאת הראשונים?

הרוצה להחכים
הודעות: 357
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ב' דצמבר 26, 2016 3:38 pm

רוב כתבי הראשונים נדפסו רק לאחר הבית יוסף ולאחר שהשאלה התאזרחה ויוחסה לבית יוסף.
מסתבר מאוד שהבית יוסף לא כתב את השאלה מנפשיה, כי אם העתיק מכתבי הראשונים שהיו לנגדו בכתב יד.

אריה הכהן
הודעות: 184
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

הודעהעל ידי אריה הכהן » ב' דצמבר 26, 2016 5:42 pm

עד כמה שידוע הוא, גם בזמן הב"י עדיין לא היו רוב הספרים מודפסים. והב"י בדרך כלל מזכיר את שמות הראשונים.

מה שנכון נכון
הודעות: 9119
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 26, 2016 5:46 pm

אריה הכהן כתב:(מדוע אנו עושים חנוכה 8 ימים והא הנס היה 7 ימים?) הרי שאלה זו כבר נמצאת בראשונים, כגון בספר האשכול בריש הל' חנוכה, ועוד. א"כ מדוע הקושיא נקראת שאלת ה'בית יוסף'? ועוד, מדוע הבית יוסף לא כתב שכבר הקשו זאת הראשונים?

ביחס לס' זה - הדברים נמצאים רק במהדורת הצב"א. וק"ל.

עושה חדשות
הודעות: 7777
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 26, 2016 7:43 pm

מה שנכון נכון כתב:
אריה הכהן כתב:(מדוע אנו עושים חנוכה 8 ימים והא הנס היה 7 ימים?) הרי שאלה זו כבר נמצאת בראשונים, כגון בספר האשכול בריש הל' חנוכה, ועוד. א"כ מדוע הקושיא נקראת שאלת ה'בית יוסף'? ועוד, מדוע הבית יוסף לא כתב שכבר הקשו זאת הראשונים?

ביחס לס' זה - הדברים נמצאים רק במהדורת הצב"א. וק"ל.
בנוגע לס' האשכול, אכן כך.
אבל כבר הערתי באשכול זה שהקו' נמצאת גם במאירי תורא"ש נמוק"י המאורות צרור החיים ועו"ר. כך שזה לבד לא יהווה מקור לשלול את היחוס של מהד' הרצב"א.
ומ"מ ודאי ל"ק למה הב"י לא הביא את דבריהם, של כל הרשימה הנ"ל, ול"ק מדוע הקו' נקראת וכו'.
אמנם הדמיון המוחלט בין ג' תי' הב"י לג' תי' התורא"ש כבר מעורר מחשבה מחודשת, אבל אין בזה הכרח כלל להוציא הדברים מחזקתם.
אוסיף לצטט בזאת את אשר כתבתי ל"יהודי טבעי" בהודעה פרטית, בענין קו' הב"י, בהקשר לדבריו כאן.
שים לב! הרי קו' הראש' והב"י צ"ע, הלא פשיטא לכאו' כמו אחד מתירוציו, או שדלק רק שמינית, או שמזגו ונשאר בכד וכו'. אטו בקו' הוא סבר שכל השמן נגמר ביום הראשון, וצנח מן השמים ביום השני? ע"כ שהב"י בקו' כבר מבחין שהנס מתפרס על ח' ימים ואפ"ה קשיא ליה, כי סו"ס לא ראינו כאן אלא "נס של שבע", ובזה חידש בתירוציו שנס של שבע המתפרס על שמונה שווה שמונה. ודו"ק כי קיצרתי.

גם זו לטובה
הודעות: 2312
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: שאלה בדבר שאלת הבית יוסף הידועה

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' דצמבר 27, 2016 2:08 am

עושה חדשות כתב:שים לב! הרי קו' הראש' והב"י צ"ע, הלא פשיטא לכאו' כמו אחד מתירוציו, או שדלק רק שמינית, או שמזגו ונשאר בכד וכו'. אטו בקו' הוא סבר שכל השמן נגמר ביום הראשון, וצנח מן השמים ביום השני? ע"כ שהב"י בקו' כבר מבחין שהנס מתפרס על ח' ימים ואפ"ה קשיא ליה, כי סו"ס לא ראינו כאן אלא "נס של שבע", ובזה חידש בתירוציו שנס של שבע המתפרס על שמונה שווה שמונה. ודו"ק כי קיצרתי.[/size][/b]

לכ' כן הבין הט"ז והוצרך להאריך מניין שבאמת לא נגמר כל השמן ביום הראשון?


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים