מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

שכח פכין קטנים

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' דצמבר 04, 2011 2:19 am

הכין (במדרש ?) מובא שפך השמן הטהור שמצאו בביהמ"ק בימי החשמונאים הוא מאותן פכין קטנים שיעקב אבינו שכח וחזר עליהם ?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שכח פכין קטנים

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 04, 2011 2:25 am

ילקוט ראובני

שבטיישראל
הודעות: 1847
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: שכח פכין קטנים

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' דצמבר 04, 2011 2:28 am

ייש"כ

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שכח פכין קטנים

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 04, 2011 2:46 am

http://www.otzar.org/aspcrops/51891_244 ... 122011.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/85094_86_ ... 122011.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/153035_42 ... 122011.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/153035_42 ... 122011.asp
אך בילקוט עצמו מצאתי רק זה:
http://www.otzar.org/aspcrops/17455_294 ... 122011.asp
ועדיין צריך מקור דאתה ביקשת על פכין קטנים ולא על השמן שיצק על המצבה.


וממה שכתב החכם השלם ר' דב קוק שליט"א "הובא בספרים" משמע דאינו מדרש (וכן לא נמצא בחיפוש).
http://www.otzar.org/aspcrops/22896_48_ ... 122011.asp
ונראה שזה המקור:
http://www.otzar.org/aspcrops/102305_36 ... 122011.asp
עוד:
["אמר הקב"ה ליעקב אתה נתת נפשך על פכים קטנים בשבילי, חייך אשלם לבניך בפך קטן של חשמונאי. וזו פליאה גדולה, הקשר בין פכו של יעקב לפך השמן בבית שני.
ופך שמן זה מוזכר פעם נוספת בשייכות לחשמונאים, בהקדמה לספר התלמוד, הביא בשם הש"ך על התורה, שאותו שמן שיצק יעקב על האבן אשר שם מראשותיו הוא אותו פך שמן שנתגלה לבני החשמונאים, והדברים מופלאים"].

צידה לדרך בראשית לב כה בשם המהרש"ל:
"א"נ לכך אמר פכים קטנים לפי שמצינו שהקב"ה אמר לו ליעקב אתה מסרת נפשך על פך קטן בשבילי, וגם אני בעצמי אשלם לבניך אשלם לבניך לבני חשמונאי שנעשה נס ע"י פך קטן והיכן מצינו שיעקב מסר נפשו על פך קטן, אלא ודאי הכא לפי שנאמר כבר "ויעבר את כל אשר לו" ולמה "ויותר יעקב לבדו" כיון פך קטן של שמן שהיה רוצה לנסך גבי המצבה בבית אל וזה שהיה שכוח וחזר עליו לפי שאינו שלו אלא של הקב"ה לנסך עכ"ל".

אברהם
הודעות: 1475
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: שכח פכין קטנים

הודעהעל ידי אברהם » ד' דצמבר 07, 2011 11:06 am

יאיר כתב:אך בילקוט עצמו מצאתי רק זה:
http://www.otzar.org/aspcrops/17455_294 ... 122011.asp
ועדיין צריך מקור דאתה ביקשת על פכין קטנים ולא על השמן שיצק על המצבה.


ר' יאיר

בילקוט שם כותב דבריו על הכתוב ויותר יעקב לבדו ודרשי' לכדו, ומהיכן היה לו זה הכד וכו'.
זהו בעצם אותה דרשת פכים קטנים, שחזר בשביל כדו שנשאר שם.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שכח פכין קטנים

הודעהעל ידי יאיר » ד' דצמבר 07, 2011 11:33 am

אבל לא מוזכר שם פך השמן שהיה בימי החשמונאים.
שבטיישראל כתב:הכין מובא שפך השמן הטהור שמצאו בביהמ"ק בימי החשמונאים הוא מאותן פכין קטנים שיעקב אבינו שכח וחזר עליהם ?

דמה שמופיע שם הוא שהפכים קטנים היינו הכד שמצא מתחת לראשותיו שיצק שמנו על המצבה.

יורם נ.
הודעות: 76
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 12:58 am

נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי יורם נ. » ש' נובמבר 09, 2013 10:33 pm

בשפתי כהן (מתלמידי האר"י) על התורה פרשת וישלח, מביא דבר חידוש: "ויותר יעקב לבדו. אז"ל אל תקרי לבדו אלא לכדו. מאין בא לו זה הכד. כשיעקב שם האבנים מראשותיו והשכים בבוקר ומצאן אבן אחת ונתבצר לו כד של שמן ויצק על ראשה וחזר הכד ונתמלא אז ידע יעקב שהוא מזומן לברכה ואמר אין זה ראוי להניחו כאן, והוא השמן שנמשחו ממנו המשכן וכל כליו והמזבח ואהרן ובניו והמלכים ועדיין כולו קיים כמו שאמרו חז"ל זה לי לדורותיכם. והוא כד השמן של הצרפית שאמר לה אליהו כד השמן לא תכלה, והוא אסוך שמן של אשת עובדיה הנביא, כשראה יעקב שכל כך נסים עתיד להיות בו סכן עצמו והביאו, כך מצאתי".

וראיתי לכמה, ובראשם שו"ת שואל ומשיב א חלק ג' סוף סימן מ"ב שמביא בשם הש"ך הנ"ל (כנראה) דבימי חשמונאי מצאו לשמן זה שחזר ונתמלא ובו היה הנס.

האם הדברים ידועים? וא"כ מדוע נס דחנוכה אינו מופיע במקור הדברים בש"ך?

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי ברקים רב » ש' נובמבר 09, 2013 10:52 pm

אני הק' חיפשתי בעבר מקור לדברים אלו ולא מצאתי. האם תוכל להעתיק את לשון השו"מ?
אגב, זה כן מובא, שהדרשה 'לבדו - לכדו' היא רמז לפך שמן של נס חנוכה, [ועפ"י המבואר בקבלה שנ"ח הוא תיקון ירך יעקב].

יורם נ.
הודעות: 76
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 12:58 am

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי יורם נ. » ש' נובמבר 09, 2013 11:00 pm

וזה לשונו: "אמנם נראה דהנה הש"ך על התורה מביא דבימי חשמונאי מצאו השמן המשחה".

גם בקב הישר סי' צו מביא כהאי לישנא: "ואח"כ באו בני חשמונאי לבית המקדש ולא מצאו כי אם צלוחית אחת של שמן אשר היתה חתומה בטבעת של כהן הגדול אשר באותו צלוחית היו מושחין מלכי ישראל וכל כהן גדול שהיה טעון משיחה נמשח באותו פך של שמן המשחה והיה בו רק כשיעור הדלקת יום אחד".

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ש' נובמבר 09, 2013 11:01 pm

ראיתי מביאים כן אף מבעלי התוס' עה"ת, ולא ראיתי בפנים

יורם נ.
הודעות: 76
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 12:58 am

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי יורם נ. » ש' נובמבר 09, 2013 11:12 pm

מצאתי. מבעל הקב הישר יש ספר ברכת שמואל על התורה ושם מביא כהאי לישנא: "והנה פשוט הוא בעיני שגם אותו הפך נתגלה ג"כ לבני חשמונאי שהיו חתום בחותמו של כהן גדול של אהרן הכהן דכתיב גביה זה לי לדורותיכם לעולם הבא, ובו הדליקו ח' ימים לפי צרכם".
דברים מופלאים!
אני מצרף כאן את הקטע הנ"ל:
קבצים מצורפים
2013-11-09_230851.png
2013-11-09_230851.png (39.6 KiB) נצפה 7806 פעמים

סמל אישי של המשתמש
צוות האוצר
מנהל האתר
הודעות: 2368
הצטרף: א' יוני 13, 2010 1:28 am

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי צוות האוצר » ש' נובמבר 09, 2013 11:22 pm

אם אני לא טועה, [אבל בודאי לא זוכר היכן...] יש מי שפירש שהשמן היה לו במקלו, והוא המטה/השמן שהיה למשה.

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי ברקים רב » א' נובמבר 10, 2013 12:44 am

יורם נ. כתב:מצאתי. מבעל הקב הישר יש ספר ברכת שמואל על התורה ושם מביא כהאי לישנא: "והנה פשוט הוא בעיני שגם אותו הפך נתגלה ג"כ לבני חשמונאי שהיו חתום בחותמו של כהן גדול של אהרן הכהן דכתיב גביה זה לי לדורותיכם לעולם הבא, ובו הדליקו ח' ימים לפי צרכם".
דברים מופלאים!
אני מצרף כאן את הקטע הנ"ל:

בעל קב הישר הוא בנו של מוהרא"ש קאיידנובר בעל 'ברכת שמואל'.

אבן זועקת
הודעות: 440
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2013 1:36 am

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי אבן זועקת » א' נובמבר 10, 2013 1:06 am

ברקים רב כתב:בעל קב הישר הוא בנו של מוהרא"ש קאיידנובר בעל 'ברכת שמואל'.
והוא הדפיס את הברכת שמואל

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 10, 2013 7:41 am

כמדומני שיש דיון על האפשרות ליישב מדרש זה עם מחלוקת התנאים לגבי שמן המשחה

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: שכח פכין קטנים

הודעהעל ידי שיף » ב' דצמבר 01, 2014 2:36 pm

לרגל פרשת השבוע
ועיין כאן viewtopic.php?f=17&t=15878&p=199320#p149185

ויעויין דבר נחמד במהר"ם שיף בדרושים נחמדים
שכיון ששכח הפך שהוא הנר , א"כ נמצא יחידי בלילה ולולי ששכחו אז הדין אבוקה כשנים, וזהו ויאב"ק איש עמו. [תמצית דבריו ועיין בפנים]

אשי ישראל
הודעות: 933
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' דצמבר 16, 2016 1:45 pm

הנה סיכום הדברים שערכתי לעצמי [את ההפניה לקב הישר ולשואל ומשיב הוספתי בעקבות המובא כאן]:

זו לשון המהרש"ל (יריעות שלמה, בראשית לב, כד, נפטר בשנת ה'של"ד): "שכח פכים קטנים... פכים קטנים עם שמן ליצוק על האבן אשר נדר... ו'פכים קטנים' לאו דוקא קאמר אלא פך קטן, ואולי רמז בזה: בעבור שנשא את נפשו לקיים נדרו בפך קטן – נעשה נס לבניו חשמונאי על ידי פך קטן...",
וב'מגלה עמוקות' (למקובל ר' נתן נטע שפירא, נפטר ה'שצ"ג) אופן ס"ו: "ראה משה מה שיהיה בימי חשמונאי... שאז נתקן הוד מדת ירך יעקב בפך של שמן שהם סוד פכים קטנים של יעקב" (וכן ב'מגלה עמוקות' על התורה, פרשת וישלח, ד"ה 'ויבן לו בית': "ויותר יעקב לבדו – על פך שמן של חנוכה"),
ובשל"ה הקדוש (תורה שבכתב, דרוש 'צאן יוסף' לפרשת וישב, אות יב במהדורת 'עוז והדר' ה'תשנ"ג, נפטר בשנת ה'ש"צ): "ותקע כף ירך יעקב... על שנשאר יחידי כי שכח פכים קטנים והלך אחריהם, ובודאי יש דברים גדולים רמוזים ב'פכים קטנים', ואז תבין גם כן סוד פח שמן של חנוכה... 'ויגע בכף ירכו' הם הדורות היוצאים מירך יעקב, דהיינו הגזירות שגוזרים האומות, וכשגברו על היוונים נתהפך הכף לפך, והוא פך שמן...", עי"ש עוד (וראה גם שו"ת 'גנזי יוסף' לר' יהוסף שוורץ ריש סימן עט),
וב'שפתי כהן' על התורה למקובל ר' מרדכי הכהן (תלמיד ר' ישראל די קוריאל, נדפס בחיי המחבר בשנת ה'שס"ה, פרשת וישלח, ד"ה "ויותר יעקב לבדו") כתב: "אמרו רז"ל:"אל תקרי 'לבדו' אלא 'לכדו' (דרשה זאת הובאה גם ברב"ח בראשית לב, כה בשם חז"ל, וב'דעת זקנים מבעלי התוספות' ועוד), מהיכן בא לו זה הכד? כשיעקב שם האבנים מראשותיו, והשכים בבקר ומצאן אבן אחת, ונתבצר לו כד של שמן ויצק על ראשה של האבן... והוא השמן שנמשחו ממנו המשכן וכל כליו והמזבח ואהרון ובניו והמלכים... והוא כד השמן של הצרפתית שאמר לה אליהו "כד השמן לא תכלה" והוא אסוך שמן של אשת עובדיה הנביא..., כן מצאתי", ובספר 'ברכת שמואל' הביא דברי ה'שפתי כהן' הללו והוסיף שמאותו שמן גם הדליקו בני חשמונאי ('ברכת שמואל', לר' אהרן שמואל קוידאנובר, בעל 'תפארת שמואל' ו'ברכת הזבח', אביו של בעל 'קב הישר', נפטר בשנת ה'תל"ו. פרשת מקץ, דף כה, הובא בחיד"א בספרו 'דברים אחדים' דרוש ל"ב, וכעי"ז ב'שואל ומשיב' א, ח"ג, סו"ס מב, וראה ב'קב הישר' סימן צו שכתב שהחשמונאים מצאו את שמן המשחה).

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' נובמבר 24, 2017 5:55 am

יורם נ. כתב:מצאתי. מבעל הקב הישר יש ספר ברכת שמואל על התורה ושם מביא כהאי לישנא: "והנה פשוט הוא בעיני שגם אותו הפך נתגלה ג"כ לבני חשמונאי שהיו חתום בחותמו של כהן גדול של אהרן הכהן דכתיב גביה זה לי לדורותיכם לעולם הבא, ובו הדליקו ח' ימים לפי צרכם".

עי' בדברים אחדים לחיד"א שהובא לעיל [ד"ה ועוד כתב הרב ברכת שמואל]
צוות האוצר כתב:אם אני לא טועה, [אבל בודאי לא זוכר היכן...] יש מי שפירש שהשמן היה לו במקלו, והוא המטה/השמן שהיה למשה.

לגבי החלק הראשון עי' בפענח רזא, לגבי שמטה יעקב [ללא קשר לשמן] הי' מטהו של משה כ"ה בפרדר"א פ"מ.
אשי ישראל כתב:זו לשון המהרש"ל (יריעות שלמה, בראשית לב, כד, נפטר בשנת ה'של"ד): "שכח פכים קטנים... פכים קטנים עם שמן ליצוק על האבן אשר נדר... ו'פכים קטנים' לאו דוקא קאמר אלא פך קטן, ואולי רמז בזה: בעבור שנשא את נפשו לקיים נדרו בפך קטן – נעשה נס לבניו חשמונאי על ידי פך קטן..."

באשכול אחר הביא הרב יאיר
צידה לדרך בראשית לב כה בשם המהרש"ל:
"א"נ לכך אמר פכים קטנים לפי שמצינו שהקב"ה אמר לו ליעקב אתה מסרת נפשך על פך קטן בשבילי, וגם אני בעצמי אשלם לבניך בפך קטן, לבני חשמונאי שנעשה נס ע"י פך קטן והיכן מצינו שיעקב מסר נפשו על פך קטן, אלא ודאי הכא לפי שנאמר כבר "ויעבר את כל אשר לו" ולמה "ויותר יעקב לבדו" כיון פך קטן של שמן שהיה רוצה לנסך גבי המצבה בבית אל וזה שהיה שכוח וחזר עליו לפי שאינו שלו אלא של הקב"ה לנסך עכ"ל".
קבצים מצורפים
דברים אחדים.PDF
(358.98 KiB) הורד 195 פעמים
פענח רזא.pdf
(239.84 KiB) הורד 297 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' דצמבר 10, 2019 3:16 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי דמשק » ש' נובמבר 25, 2017 8:29 pm

צוות האוצר כתב:אם אני לא טועה, [אבל בודאי לא זוכר היכן...] יש מי שפירש שהשמן היה לו במקלו, והוא המטה/השמן שהיה למשה.

מספר אבני נחל
קבצים מצורפים
אבני נחל.png
אבני נחל.png (34.62 KiB) נצפה 7081 פעמים

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי מיכאל1 » ש' נובמבר 25, 2017 8:44 pm

לפי המדרש שהביא מהר"א אזולאי שאליפז נטל את כל בגדיו של יעקב אבינו ולבש יעקב אבינו את בגדי הפרש ואז הלך ללמוד בביהמ"ד של שם ועבר, לכאורה גם המקל לא נשאר תחת ידו.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי דמשק » ש' נובמבר 25, 2017 9:12 pm

מיכאל1 כתב:לפי המדרש שהביא מהר"א אזולאי שאליפז נטל את כל בגדיו של יעקב אבינו ולבש יעקב אבינו את בגדי הפרש ואז הלך ללמוד בביהמ"ד של שם ועבר, לכאורה גם המקל לא נשאר תחת ידו.

כי במקלי עברתי את הירדן הזה

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי מיכאל1 » ש' נובמבר 25, 2017 9:33 pm

דמשק כתב:
מיכאל1 כתב:לפי המדרש שהביא מהר"א אזולאי שאליפז נטל את כל בגדיו של יעקב אבינו ולבש יעקב אבינו את בגדי הפרש ואז הלך ללמוד בביהמ"ד של שם ועבר, לכאורה גם המקל לא נשאר תחת ידו.

כי במקלי עברתי את הירדן הזה

אודה ולא אבוש נשמט ממני.
אך הקושיא תיסוב על המעשה עם הפרש.

אנא עבדא
הודעות: 373
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:02 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי אנא עבדא » א' נובמבר 26, 2017 3:05 am

דמשק כתב:
מיכאל1 כתב:לפי המדרש שהביא מהר"א אזולאי שאליפז נטל את כל בגדיו של יעקב אבינו ולבש יעקב אבינו את בגדי הפרש ואז הלך ללמוד בביהמ"ד של שם ועבר, לכאורה גם המקל לא נשאר תחת ידו.

כי במקלי עברתי את הירדן הזה

איך הולך הנוטריקון הידוע בפרשת ויצא? אל תתמה כי לא הבאתי דבר... רק המקל נשאר בידי.
(לא זוכר בדיוק, כתבתי מזכרון. אדרבה מי שיודע - ישלים)

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' נובמבר 26, 2017 8:24 am

אנא עבדא כתב:איך הולך הנוטריקון הידוע בפרשת ויצא? אל תתמה כי לא הבאתי דבר... רק המקל נשאר בידי.
(לא זוכר בדיוק, כתבתי מזכרון. אדרבה מי שיודע - ישלים)
קבצים מצורפים
תהלים ארץ החיים.pdf
(77.82 KiB) הורד 266 פעמים

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי מיכאל1 » ג' נובמבר 28, 2017 11:19 pm

יש לציין שגם נס פורים מתחיל אצל יעקב אבינו
בפרשת וישלח כ' בעל הטורים
הצילני נא מיד ר"ת המן שיצא להכות אם על בנים כדכתיב טף ונשים


וגם יש גימטריא עדר = מרדכי, כמדומה שברוקח.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' נובמבר 29, 2017 9:50 am

דמשק כתב:
צוות האוצר כתב:אם אני לא טועה, [אבל בודאי לא זוכר היכן...] יש מי שפירש שהשמן היה לו במקלו, והוא המטה/השמן שהיה למשה.

מספר אבני נחל

הפענח רזא הינו בפרשת ויצא.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי מיללער » ד' דצמבר 06, 2023 6:16 pm

אשי ישראל כתב:הנה סיכום הדברים שערכתי לעצמי [את ההפניה לקב הישר ולשואל ומשיב הוספתי בעקבות המובא כאן]:

א. זו לשון המהרש"ל (יריעות שלמה, בראשית לב, כד, נפטר בשנת ה'של"ד): "שכח פכים קטנים... פכים קטנים עם שמן ליצוק על האבן אשר נדר... ו'פכים קטנים' לאו דוקא קאמר אלא פך קטן, ואולי רמז בזה: בעבור שנשא את נפשו לקיים נדרו בפך קטן – נעשה נס לבניו חשמונאי על ידי פך קטן...".

ב. וב'מגלה עמוקות' (למקובל ר' נתן נטע שפירא, נפטר ה'שצ"ג) אופן ס"ו: "ראה משה מה שיהיה בימי חשמונאי... שאז נתקן הוד מדת ירך יעקב בפך של שמן שהם סוד פכים קטנים של יעקב" (וכן ב'מגלה עמוקות' על התורה, פרשת וישלח, ד"ה 'ויבן לו בית': "ויותר יעקב לבדו – על פך שמן של חנוכה").

ג. ובשל"ה הקדוש (תורה שבכתב, דרוש 'צאן יוסף' לפרשת וישב, אות יב במהדורת 'עוז והדר' ה'תשנ"ג, נפטר בשנת ה'ש"צ): "ותקע כף ירך יעקב... על שנשאר יחידי כי שכח פכים קטנים והלך אחריהם, ובודאי יש דברים גדולים רמוזים ב'פכים קטנים', ואז תבין גם כן סוד פח שמן של חנוכה... 'ויגע בכף ירכו' הם הדורות היוצאים מירך יעקב, דהיינו הגזירות שגוזרים האומות, וכשגברו על היוונים נתהפך הכף לפך, והוא פך שמן...", עי"ש עוד (וראה גם שו"ת 'גנזי יוסף' לר' יהוסף שוורץ ריש סימן עט).

ד. וב'שפתי כהן' על התורה למקובל ר' מרדכי הכהן (תלמיד ר' ישראל די קוריאל, נדפס בחיי המחבר בשנת ה'שס"ה, פרשת וישלח, ד"ה "ויותר יעקב לבדו") כתב: "אמרו רז"ל:"אל תקרי 'לבדו' אלא 'לכדו' (דרשה זאת הובאה גם ברב"ח בראשית לב, כה בשם חז"ל, וב'דעת זקנים מבעלי התוספות' ועוד), מהיכן בא לו זה הכד? כשיעקב שם האבנים מראשותיו, והשכים בבקר ומצאן אבן אחת, ונתבצר לו כד של שמן ויצק על ראשה של האבן... והוא השמן שנמשחו ממנו המשכן וכל כליו והמזבח ואהרון ובניו והמלכים... והוא כד השמן של הצרפתית שאמר לה אליהו "כד השמן לא תכלה" והוא אסוך שמן של אשת עובדיה הנביא..., כן מצאתי"

ה. ובספר 'ברכת שמואל' הביא דברי ה'שפתי כהן' הללו והוסיף שמאותו שמן גם הדליקו בני חשמונאי ('ברכת שמואל', לר' אהרן שמואל קוידאנובר, בעל 'תפארת שמואל' ו'ברכת הזבח', אביו של בעל 'קב הישר', נפטר בשנת ה'תל"ו. פרשת מקץ, דף כה, הובא בחיד"א בספרו 'דברים אחדים' דרוש ל"ב, וכעי"ז ב'שואל ומשיב' א, ח"ג, סו"ס מב.

ו.וראה ב'קב הישר' סימן צו שכתב שהחשמונאים מצאו את שמן המשחה).



סיכום יפה - תודה רבה

להוסיף מדברי הבן איש חי בדרשות לפרשת ויצא - הגם שאינו משלב מציאת הפך של יעקב לפך שמן של חנוכה, יש בדבריו הוספה קטנה על מאין בא לו ליעקב הפך שמן, וז"ל: דארז"ל שחזר על פכים קטנים והיינו כי בשכבו בהר המוריה מצא שם פך שמן טמון מששת ימי בראשית ואז ויצוק שמן על ראש המצבה והיה הפך הזה חביב ובכל מקום שהיה הולך היה נושאו עמו.

-

כעת לא מצאתי מי שישלב את הפכים קטנים של יעקב עם השמן לדברי הגמרא בחולין שלכן חזר "אמר רבי אלעזר שנשתייר על פכין קטנים. מכאן לצדיקים שחביב עליהם ממונם יותר מגופם. וכל כך למה? לפי שאין פושטין ידיהן בגזל" - לכאורה אם חזר להפכים משום השמן שבהן שנדר עליהן, הרי לא חזר בשביל ממון אלא לקיים נדרו והאיך מסיק מכאן הענין של אין פושטים ידיהן בגזל.

(ובדרך צחות אמרתי שזה מדה כנגד מדה, מה שכתב הרמב"ם שמלכי יון גזרו גזרות וכו ופשטו ידם בממונם ובבנותיהם וכו' - ומדה כנגד מדה בעת שגברו ידי מלכי בית חשמונאי מצאו פך של שמן שזכו בה מיעקב אבינו 'שלא פשט ידו בממון שאינו שלו' כנ"ל

עי כאן על דברי הרמב"ם:
viewtopic.php?p=322718#p322718 )

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6351
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: נס השמן דחנוכה התחיל אצל יעקב אבינו

הודעהעל ידי מיללער » ה' דצמבר 07, 2023 8:11 pm

לכבוד חנוכה אעלה כאן הרהורי לבבי בענין הזה - פכים קטנים - אולי ימצא א' בהם דברים של טעם
קבצים מצורפים
חנוכה תשפד - פכים קטנים.pdf
(58.51 KiB) הורד 51 פעמים


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 85 אורחים