עמוד 3 מתוך 3

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: ה' נובמבר 16, 2017 5:34 pm
על ידי שים-שלום
"ביני עמודי גרסי כתב:נזכרתי שפעם דיברתי עם הרב דוד יוסף בנו של מרן זצ"ל על נושא זה ואמר לי בפשיטות גמורה וכראיה מוחצת - שמזה שכל הראשונים והגאונים (בסוגיה דזמן הדלקת נר חנוכה) העתיקו את לשון הגמרא ולא חילקו "בפירוש" שהכוונה היא על תחילת שקיעה (בדווקא - שאז עיקר המצווה) מכאן ראיה מוחצת שכולם סברו כר"ת!!! [כי רוב הראשונים פירשו: "מצוותה משתשקע החמה - פ' מסוף שקיעה דהיינו צאת הכוכבים. ואלו שסתמו [היינו העתיקו לשון הגמרא ולא פירושוה] - אמרינן "אפושי פלוגתא לא מפשינן" כדאמרינן בכל מקום בתלמוד, וממילא גם הם סבירא להו כשאר הראשונים שמצוותה היא בסוף שקיעת החמה כר"ת].

ולאחר שאמר לי כנ"ל תמה על אלו המקילים "על מה הם בכלל סומכים"?!?!?!


תימא רבתי, דהרי גם הגאונים העתיקו את לשון הגמרא ולא חילקו, וכי מוכח מכאן דסבירא ליה כר"ת?

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 6:10 am
על ידי ביני עמודי גרסי
לפי דברי הנ"ל כן, במידה ולא כתבו 'להדיא בהפך'. ודו"ק.

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 11:00 pm
על ידי יהושעבנמי
כל תענית שלא שקעה עליו חמה, האם אין מדובר לדעת המהרם אלשקר והעומדים בשיטתו בצאת הכוכבים? אם כן גם בחנוכה יכולים לפרש שמדובר בצאת הכוכבים.

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: ש' דצמבר 09, 2017 11:58 pm
על ידי החושב
לשיטת הגאונים, שיש רק שקיעה אחת, והיא שקיעת גלגל החמה - האם יש מקור ברור לכך שקיימים בכלל מושגים 'תחילת השקיעה' ו'סוף השקיעה'?
האם לא מדובר בחלוקה שקיימת אך ורך לפי שיטת רבינו תם?

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 12:24 am
על ידי שומע ומשמיע
החושב כתב:לשיטת הגאונים, שיש רק שקיעה אחת, והיא שקיעת גלגל החמה - האם יש מקור ברור לכך שקיימים בכלל מושגים 'תחילת השקיעה' ו'סוף השקיעה'?
האם לא מדובר בחלוקה שקיימת אך ורך לפי שיטת רבינו תם?

מצ"ב מאמר מקובץ בית אהרן וישראל קפ"ב, כסליו-טבת תשע"ו.

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 8:05 am
על ידי שים-שלום
יהושעבנמי כתב:כל תענית שלא שקעה עליו חמה, האם אין מדובר לדעת המהרם אלשקר והעומדים בשיטתו בצאת הכוכבים? אם כן גם בחנוכה יכולים לפרש שמדובר בצאת הכוכבים.

עיין שבט הלוי ח"ו סי' ע"ב

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 8:29 am
על ידי שים-שלום
ביני עמודי גרסי כתב:לפי דברי הנ"ל כן, במידה ולא כתבו 'להדיא בהפך'. ודו"ק.


לענ"ד יש להוכיח בסוגיין ההפך הגמור דכל מי שהעתיק לשון הגמרא ולא חילק משמע שסובר שקיעה אא"כ יש להוכיח בדבריו להפך. מי סני ליה לחז"ל הגאונים והראשונים לשון צה"כ?

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 9:24 am
על ידי סיפרון
הרב ביני עמודי גרסי מביא מעשה יפה מהרב דוד יוסף שמזה שכל הראשונים והגאונים (בסוגיה דזמן הדלקת נר חנוכה) העתיקו את לשון הגמרא ולא חילקו "בפירוש" שהכוונה היא על תחילת שקיעה (בדווקא - שאז עיקר המצווה) מכאן ראיה מוחצת שכולם סברו כר"ת!!! ואמרינן "אפושי פלוגתא לא מפשינן" כדאמרינן בכל מקום בתלמוד, וממילא גם הם סבירא להו כשאר הראשונים שמצוותה היא בסוף שקיעת החמה כר"ת. ולאחר שאמר לי כנ"ל תמה על אלו המקילים "על מה הם בכלל סומכים"?!?!?!

והנה לפי זה שכל עם ישראל נוהג היום כהגאונים דיש שקיעה אחת, יש לכולם להדליק נר חנוכה בשקיעה, שהרי בגמ' אמרו מצותה משתקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק, ולפי הגאונים זמן השקיעה ברור הוא
והנה בדעת ר"ת כידוע יש ב' אפשרויות, שהרשב"א ועוד כתבו שזמן ההדלקה הוא בשקיעה השניה דהיינו 58 דק' אחר השקיעה שלנו, ור"ת עצמו בספר הישר ועוד כתבו שזמן ההדלקה הוא בצאת הכוכבים, דהיינו 72 דק' אחר השקיעה שלנו, והטור ואחריו השו"ע הלכו אחר שיטת ר"ת כידוע, וכאן כתבו להדליק בצאה"כ, וא"כ מה לנו לפלפל בכל הראשונים הסוברים כדעת ר"ת האם הזמן הוא בשקיעה שניה דר"ת או בצאת הכוכבים דר"ת, כאשר אנו נוהגים בכל דרכינו כהגאונים ולפי דבריהם זמן ההדלקה הוא בשקיעת הלוח.

ואדרבה ממקום שהוכיח הר"ד יוסף כר"ת דמדליקים בצא"כ, נוכיח אנו שזמן ההדלקה בשקיעה, שהרי הר"ד יוסף עצמו מודה בספרו כי בא השמש דעיקר הדין כהגאונים ור"ת הוא רק חומרא בדורינו, וא"כ תמוהה מאד שאלתו על מה הם סומכים בכלל המדליקים בשקיעה אחר שסומכים על הגאונים

ותימה על הרב המשולש פותח האשכול שמתעלם מדברים כל כך פשוטים, רק כדי להצדיק את שיטת ההדלקה בצא"כ שמסתמכת על כל הראשונים ההולכים בשיטת ר"ת, ושוכח שלהגאונים משתשקע החמה של הגמ' הוא פשוט ביותר בשקיעת השמש המופיעה בכל הלוחות ואז זמן ההדלקה, בלי לצטט לשונות ראשונים !!!

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 9:38 am
על ידי סיפרון
הרב יהושע בנמי כותב: "כל תענית שלא שקעה עליו חמה, האם אין מדובר לדעת המהרם אלשקר והעומדים בשיטתו בצאת הכוכבים? אם כן גם בחנוכה יכולים לפרש שמדובר בצאת הכוכבים."
ואני הקטן לא מבין למה עולה בדעת מר שסיום התעניות למהר"ם אלשקר הוא בצאת הכוכבים, בודאי ובודאי שבשקיעה מסתיים הצום כלשון הגמ'.
ואנן שמסיימים הצום בצאת הכוכבים הוא חומרא המתחלת מההיגררות אחר ר"ת הסובר דהיינו צאה"כ, ואנחנו מתרגמים זאת לצאת הכוכבים דהגאונים
ובדיוק זו הבעיה בנרות חנוכה שבמקום להדליק בשקיעה כשיטת הגאונים אנו נגררים אחר ר"ת להדליק בצאה"כ ומתרגמים שיטתו לצאת הכוכבים דהגאונים
וגם בפלג המנחה יש הסוברים כן לחשב היום מעה"ש לצאה"כ דהגאונים (כי לא יכולים לעשות מעה"ש לצאה"כ דר"ת שאז פלג המנחה רק כמה דק' לפני השקיעה) ומשתבשים בשיבוש שחצות לא יוצא להם באמצע היום, במקום לחשב מהנץ לשקיעה כשיטת הגאונים, ופלג המנחה שעה ורבע קודם השקיעה

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 10:21 am
על ידי אבי'ב
.

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 12:04 pm
על ידי שים-שלום
סיפרון כתב:ותימה על הרב שים שלום פותח האשכול שמתעלם מדברים כל כך פשוטים, רק כדי להצדיק את שיטת ההדלקה בצא"כ שמסתמכת על כל הראשונים ההולכים בשיטת ר"ת, ושוכח שלהגאונים משתשקע החמה של הגמ' הוא פשוט ביותר בשקיעת השמש המופיעה בכל הלוחות ואז זמן ההדלקה, בלי לצטט לשונות ראשונים !!!


כבודו בטח התבלבל, אינני פותח האשכול ואיני מצדד להדליק בצה"כ, להיפך.
מצורף תשובה שלי בנידון
גם דברי הרב אבי'ב הנפלאים נזכרו שם בשם השבט הלוי כדלעיל

התשובה נמצאת בסוף הקובץ הנ"ל:
http://goo.gl/eVsusF

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: ב' דצמבר 11, 2017 9:49 pm
על ידי החושב
שומע ומשמיע כתב:
החושב כתב:לשיטת הגאונים, שיש רק שקיעה אחת, והיא שקיעת גלגל החמה - האם יש מקור ברור לכך שקיימים בכלל מושגים 'תחילת השקיעה' ו'סוף השקיעה'?
האם לא מדובר בחלוקה שקיימת אך ורך לפי שיטת רבינו תם?

מצ"ב מאמר מקובץ בית אהרן וישראל קפ"ב, כסליו-טבת תשע"ו.

תודה רבה. עברתי על המאמר (ברפרוף). בעיקר אני רואה שהוא מתבסס על עדויות על גדולי ישראל שלא הדליקו בשקיעה הגם שדעתם היתה שהלכה כגאונים. אך לא מצאתי בו תשובה לעיקר השאלה, מהיכי תיתי להמציא לשיטת הגאונים שיש מושג של 'סוף שקיעה'?

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: ב' דצמבר 11, 2017 11:38 pm
על ידי שומע ומשמיע
החושב כתב:
שומע ומשמיע כתב:
החושב כתב:לשיטת הגאונים, שיש רק שקיעה אחת, והיא שקיעת גלגל החמה - האם יש מקור ברור לכך שקיימים בכלל מושגים 'תחילת השקיעה' ו'סוף השקיעה'?
האם לא מדובר בחלוקה שקיימת אך ורך לפי שיטת רבינו תם?

מצ"ב מאמר מקובץ בית אהרן וישראל קפ"ב, כסליו-טבת תשע"ו.

תודה רבה. עברתי על המאמר (ברפרוף). בעיקר אני רואה שהוא מתבסס על עדויות על גדולי ישראל שלא הדליקו בשקיעה הגם שדעתם היתה שהלכה כגאונים. אך לא מצאתי בו תשובה לעיקר השאלה, מהיכי תיתי להמציא לשיטת הגאונים שיש מושג של 'סוף שקיעה'?

אכן.

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 2:52 pm
על ידי שומע ומשמיע
שומע ומשמיע כתב:
החושב כתב:
שומע ומשמיע כתב:
החושב כתב:לשיטת הגאונים, שיש רק שקיעה אחת, והיא שקיעת גלגל החמה - האם יש מקור ברור לכך שקיימים בכלל מושגים 'תחילת השקיעה' ו'סוף השקיעה'?
האם לא מדובר בחלוקה שקיימת אך ורך לפי שיטת רבינו תם?

מצ"ב מאמר מקובץ בית אהרן וישראל קפ"ב, כסליו-טבת תשע"ו.

תודה רבה. עברתי על המאמר (ברפרוף). בעיקר אני רואה שהוא מתבסס על עדויות על גדולי ישראל שלא הדליקו בשקיעה הגם שדעתם היתה שהלכה כגאונים. אך לא מצאתי בו תשובה לעיקר השאלה, מהיכי תיתי להמציא לשיטת הגאונים שיש מושג של 'סוף שקיעה'?

אכן.


כאן יש חומר רציני.

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: ג' אוקטובר 09, 2018 3:07 pm
על ידי יעקובי
איני יודע אם כבר הובא באשכול הארוך.

לשון מהר"ם מרוטנבורג:
ונרות חנוכה נמי מדליקי' מבע"י משתשקע החמה כל זמן שפני מזרח מאדימין, ואע"ג דאכתי עוד היום גדול ואין צריך לאותה אורה.

תשובות פסקים ומנהגים, ח"א, עמ' קכב, סי' קכז.

Re: האם יש מקור חד משמעי להדליק בשקיעה?

פורסם: ד' נובמבר 14, 2018 9:01 am
על ידי גלרשטיין