מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מהדרין מן המהדרין לתוס' ביום הראשון

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אTKH
הודעות: 122
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

מהדרין מן המהדרין לתוס' ביום הראשון

הודעהעל ידי אTKH » ש' נובמבר 23, 2013 9:56 pm

שבת כב: המהדרין נר לכאו"א, והמהדרין מן המהדרין וכו' מוסיף והולך, וכ' תוס' דמהדרין מן המהדרין קאי אנר איש וביתו ולא אמהדרין, וכ"פ השו"ע. והנה לשיטת התוס' הלא לכאורה ביום הראשון אין מקיים שום הידור כשמדליק בעה"ב רק נר א', וא"כ יקשה דלכה"פ יקיים ביום הראשון המהדרין דנר לכאו"א.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מהדרין מן המהדרין לתוס' ביום הראשון

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' נובמבר 24, 2013 10:25 pm

רעיון מוסרי: צריך עקביות וסדר בעבודת השם, אם נבחר מהלך של מהד' מן המהד' נלך איתו עד הסוף.

ואולי גם חשש "פוחת והולך", שבד"כ ביום השני ידליק רק שני נרות, ומעלין בקודש ואין מורידין.

ויל"ע עוד.

היימישער
הודעות: 614
הצטרף: ד' ספטמבר 05, 2012 8:17 pm

Re: מהדרין מן המהדרין לתוס' ביום הראשון

הודעהעל ידי היימישער » א' נובמבר 24, 2013 11:35 pm

לשיטת התוס' הנוהג כמהדרין מן המהדרין מדליק נרות כמנין הימים, ואם ידליק כאו"א יש כאן נרות שלא כמנין הימים, או בקנייטש דומה - הרואה מבחוץ לא יידע באיזה יום אוחזים.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מהדרין מן המהדרין לתוס' ביום הראשון

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' דצמבר 01, 2013 1:23 pm

ראיתי ב"מתיבתא" שציינו להסתכל בספר גבורת יצחק (לרב בורדיאנסקי שליט"א?) סי' יב שהעיר בשאלה זו

שנת ישרים
הודעות: 28
הצטרף: ה' יולי 18, 2013 12:40 pm

Re: מהדרין מן המהדרין לתוס' ביום הראשון

הודעהעל ידי שנת ישרים » ו' דצמבר 20, 2013 6:58 am

תוספת ביאור למש"כ היימישער:
אין פירוש 'הידור' בממה"מ שמדליק יותר נרות (ואז יש יותר אור, או יותר פרסום, או שהוציא יותר על המצוה),
דאם נלך בתר כל הימים, מי שיש לו יותר מד' בני בית, מדליק לפחות מ' נרות למהד' ורק ל"ו לממה''מ.
ואם נלך בתר כל יום ויום, המהד' מדליקים יותר נרות בימים הראשונים, עד שמספר הימים מגיע למספר בני הבית.

אלא מהו ההידור, ז"ל התוס' "נראה לר"י דב"ש וב"ה לא קיימי אלא אנר איש וביתו שכן יש יותר הידור דאיכא היכרא כשמוסיף והולך או מחסר שהוא כנגד ימים הנכנסים או היוצאים אבל אם עושה נר לכל אחד אפי' יוסיף מכאן ואילך ליכא היכרא שיסברו שכך יש בני אדם בבית", דהיינו שההידור הוא ההיכר למספר הימים.

וא''כ אדרבא ביום הראשון צריך דוקא נר אחד.
---
מיהו נתקשיתי קצת בדברי התוס',
דממ''נ אם הרואים יודעים כמה הדליק אתמול, א''כ גם בנר לכ''א יודעים שנוהג כממה''מ,
ואם לא יודעים, א''כ גם בנר אישו''ב יסברו שכך יש בני אדם בבית.

ואין לומר שיודעים כמה הדליק אתמול, וחיישנן שיסברו שמספר בני הבית השתנה, דא''כ אף בנר אישו''ב יסברו שהשתנה.

ואולי י''ל שההידור הוא שאנשים יראו בכל פתח מס' נרות כמס' הימים, אך אם יראו כפולה של מס' הימים ויצטרכו לחשב, זה כבר לא כ''כ ניכר ולא מיקרי הידור של היכר.

בן החבורה
הודעות: 410
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: מהדרין מן המהדרין לתוס' ביום הראשון

הודעהעל ידי בן החבורה » ש' דצמבר 21, 2013 9:04 pm

לענ"ד הקושיא מעיקרא ליתא כי ההידור מתקיים במבנה הכללי של הדלקת הנרות במשך כל לילות החנוכה בכלליות ואין שום חסרון בכך שבלילה הראשון מדליק רק נר אחד.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים