מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי שאינו מדליק נר חנוכה אם חייב לראות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

מי שאינו מדליק נר חנוכה אם חייב לראות

הודעהעל ידי אביאסף » ד' נובמבר 27, 2013 3:28 pm

בהא דתקנו ברכת שעשה נסים לרואה נר חנוכה כמבואר שבת כ''ג א' ושו''ע סי' תרע''ו, נסתפקתי אם רק כשרואה מתחייב בברכה, או דגם יש חיוב למי שאינו יכול להדליק נר חנוכה - שאין לו בית או נר - לחפש לראות נר דלוק כדי שיוכל לברך ולקיים מצות חנוכה, ולכאו' הדבר תלוי בתירוצי התוס' סוכה מ''ו א' בטעם ברכת הרואה אך אינו מוכרח ויל''ד.
ומלשון הכלבו סי' נ' לגבי הדלקת נ"ח בביהכנ''ס נראה קצת שיש חיוב מצוות חנוכה גם למי שאינו יכול להדליק, ז"ל: והטעם שמקדשין בבית הכנסת לפי שיש בזה פירסום גדול לשם יתברך וקידוש שמו כשמברכין שם הברכות בפני בקיאין ושאינן בקיאין, ודומה למה שנהגו להדליק נר חנוכה לפרסום הנס בפני כל העם ולסדר הברכות בפניהם, גם שיצאו ידי חובתן הרואין שאין להם בית לברך, עכ"ל.
היש מי מחכמי בית המדרש שיודע אם דובר בזה?

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: מי שאינו מדליק נר חנוכה אם חייב לראות

הודעהעל ידי פנימי » ד' נובמבר 27, 2013 4:02 pm

אשתי היתה מאושפזת החנוכה, ואני זוכר שבדקתי אז, ובחזון עובדיה על חנוכה מפורש שתדליק בבית חולים בברכה אע"פ שאני מדליק בבית כיון שהיא לא רואה נרות

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: מי שאינו מדליק נר חנוכה אם חייב לראות

הודעהעל ידי אביאסף » ד' נובמבר 27, 2013 4:26 pm

הרב פנימי, השאלה היתה במי שאינו יכול או אינו מחוייב להדליק, האם מחוייב לראות.

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: מי שאינו מדליק נר חנוכה אם חייב לראות

הודעהעל ידי פנימי » ד' נובמבר 27, 2013 4:53 pm

איך הוא אינו מחויב? הוא גוי?

אם אפילו אישה נשואה חייבת להדליק כשהיא לא יכולה לראות, בע"כ שכולם חייבים לראות או שידליקו בעצמם.

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: מי שאינו מדליק נר חנוכה אם חייב לראות

הודעהעל ידי אביאסף » א' דצמבר 06, 2015 4:32 pm

הקפצה
[לשיטת המרדכי (שבת סי' רס"ז) שגם מי שהדליקו עליו בביתו מברך ברכת הרואה נקטו הפוסקים (עי' שו"ע ורמ"א תרע"ז ג' ומ"ב ושעה"צ שם) שיש חיוב לראות ולשיטתו חיוב הראיה הוא נפרד מחיוב ההדלקה (ועי' בגדי ישע על המרדכי שם או' ג' מאין הוציא דין זה), השאלה היא לשיטת שאר הראשונים (וכמו שפסק השו"ע תרע"ו ג') שמי שיצא ידי חובת הדלקה אינו מברך ברכת הרואה ואין חיוב ראיה נוסף על ההדלקה האם יש מקור שלשיטתם יש בכלל חיוב לראות או שיש רק דין ברכה על הרואה].


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים