עמוד 1 מתוך 1

עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ה' נובמבר 28, 2013 9:24 am
על ידי כהן
כבר דן בזה רעק"א והכריע שיכול לברך רק באופן שעדין לא גמר להדליק את כל הנרות ובתנאי שהנר הראשון עוד דולק
ולכאו' ישנה עצה פשוטה שיכול להכניס את הנרות לביתו שאז קיי"ל שלא יצא דהרואה אומר לצרכו הוא דאדלקה
האם מותר לעשות כן?

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ה' נובמבר 28, 2013 10:29 am
על ידי אורח
בשביל מה כל הטירחא להכניס וכו'. למה שלא יכבה וידליק עוד פעם?

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ה' נובמבר 28, 2013 10:52 am
על ידי אורח
עכשיו ראיתי מבואר בפוסקים שאם כיבה במזיד זקוק לה. כך שבאמת לא הבנתי מה הההתחכמות הנ"ל.

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ה' נובמבר 28, 2013 2:03 pm
על ידי כהן
כיבה במזיד אינו חוזר ומברך מלבד שאינו מוסכם כלל

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ה' נובמבר 28, 2013 9:53 pm
על ידי דניאל
אתה בטוח שיש הבדל בין כיבה במזיד להכניס את הנרות? ההבדל הוא לא אם התכוון לזה מעיקרא?

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ה' נובמבר 28, 2013 10:41 pm
על ידי כהן
בכיבה במזיד אכן י"א דאם דעתו מעיקרא לכך לא יצא אך בהכניס לפנים פשיטא דלא תלוי בדעתו דסו"ס הרואה אומר לצרכו הוא

שו"ר דיתכן בעיקר השאלה דתליא בפלוגתת זקני הדור ראה בהערה
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=365

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ו' נובמבר 29, 2013 2:25 am
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
בשע"ת תרע"ה סק"א: ונראה דאם חוזר ומדליק במקום קבוע לא יברך. ע"כ.
כדבריו נקט במחקרי ארץ ב' סי' פ"ה, וגם בהתעוררות תשובה ג' תס"ו מטעם ספק ברכות להקל.
וא"כ לא הרווחנו כלום מהעצה הנ"ל, וצ"ע.
ומצד אחר, במועדים וזמנים השלם ח' עמוד 35 באוצה"ח כתב וז"ל: ונראה... וזהו רק בזמנם שהשתמשו כל השנה בנרות, אבל בזמנינו שאין משתמשין בנרות במנורה להאיר כל השנה, הלוא מוכח בלאו הכי שמדליק אז למצוה ואין חוששין שמדליק לצרכו... וצ"ב.
ולפי"ז שוב אין שייכת העצה הנ"ל, אלא שהוא עצמו סיים וצ"ב.

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ה' ינואר 11, 2018 1:57 pm
על ידי שומע ומשמיע
כהן כתב:כיבה במזיד אינו חוזר ומברך מלבד שאינו מוסכם כלל

הפמ"ג אומר שבודאי חייב להדליק, גם לפי הרשב"א שבשוגג אינו חייב [ולמהרש"ל גם בשוגג חייב], ונפסק במשנ"ב.
ומי חולק?

ולעניין ברכה, באמת צ"ב למה כתב הפמ"ג שלא יברך אפילו שבודאי חייב [כלשונו]. וחשבתי עפ"י דברי הט"ז בתרע"ב שס"ל שאם כבה בע"ש זקוק לה, ואומר שבכל זאת לא יברך כיון שכבר בירך פעם אחת בהיתר. ואם הפמ"ג הוא הוא מאותה סברא, אז במקרה דידן שלא בירך מתחילה אדרבה יברך עכשיו.

ויש לציין שברשב"א לעניין כיבה בשוגג משמע להדיא שכן יברך, כי אומר שאינו זקוק לה ואם מדליק לא יברך. משמע שאם היה זקוק לה כן היה מברך.

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ה' ינואר 11, 2018 2:25 pm
על ידי לענין
לפי הראשונים דסגי בדיעבד בנרות קטנים ולא בעי' שיעורא בשמן, פשוט שכיבה במזיד אינו מברך, שהרי כבר יי''ח.

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

פורסם: ה' ינואר 11, 2018 10:16 pm
על ידי שומע ומשמיע
לפי ראשונים אלו לא שאין צריך לברך אלא שאין צריך להדליק, אבל הפמ"ג פסק שבודאי חייב להדליק, ומ"מ כתב שלא צריך לברך.