מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי כהן » ה' נובמבר 28, 2013 9:24 am

כבר דן בזה רעק"א והכריע שיכול לברך רק באופן שעדין לא גמר להדליק את כל הנרות ובתנאי שהנר הראשון עוד דולק
ולכאו' ישנה עצה פשוטה שיכול להכניס את הנרות לביתו שאז קיי"ל שלא יצא דהרואה אומר לצרכו הוא דאדלקה
האם מותר לעשות כן?

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי אורח » ה' נובמבר 28, 2013 10:29 am

בשביל מה כל הטירחא להכניס וכו'. למה שלא יכבה וידליק עוד פעם?

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי אורח » ה' נובמבר 28, 2013 10:52 am

עכשיו ראיתי מבואר בפוסקים שאם כיבה במזיד זקוק לה. כך שבאמת לא הבנתי מה הההתחכמות הנ"ל.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי כהן » ה' נובמבר 28, 2013 2:03 pm

כיבה במזיד אינו חוזר ומברך מלבד שאינו מוסכם כלל

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי דניאל » ה' נובמבר 28, 2013 9:53 pm

אתה בטוח שיש הבדל בין כיבה במזיד להכניס את הנרות? ההבדל הוא לא אם התכוון לזה מעיקרא?

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי כהן » ה' נובמבר 28, 2013 10:41 pm

בכיבה במזיד אכן י"א דאם דעתו מעיקרא לכך לא יצא אך בהכניס לפנים פשיטא דלא תלוי בדעתו דסו"ס הרואה אומר לצרכו הוא

שו"ר דיתכן בעיקר השאלה דתליא בפלוגתת זקני הדור ראה בהערה
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=365

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ו' נובמבר 29, 2013 2:25 am

בס"ד
בשע"ת תרע"ה סק"א: ונראה דאם חוזר ומדליק במקום קבוע לא יברך. ע"כ.
כדבריו נקט במחקרי ארץ ב' סי' פ"ה, וגם בהתעוררות תשובה ג' תס"ו מטעם ספק ברכות להקל.
וא"כ לא הרווחנו כלום מהעצה הנ"ל, וצ"ע.
ומצד אחר, במועדים וזמנים השלם ח' עמוד 35 באוצה"ח כתב וז"ל: ונראה... וזהו רק בזמנם שהשתמשו כל השנה בנרות, אבל בזמנינו שאין משתמשין בנרות במנורה להאיר כל השנה, הלוא מוכח בלאו הכי שמדליק אז למצוה ואין חוששין שמדליק לצרכו... וצ"ב.
ולפי"ז שוב אין שייכת העצה הנ"ל, אלא שהוא עצמו סיים וצ"ב.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' ינואר 11, 2018 1:57 pm

כהן כתב:כיבה במזיד אינו חוזר ומברך מלבד שאינו מוסכם כלל

הפמ"ג אומר שבודאי חייב להדליק, גם לפי הרשב"א שבשוגג אינו חייב [ולמהרש"ל גם בשוגג חייב], ונפסק במשנ"ב.
ומי חולק?

ולעניין ברכה, באמת צ"ב למה כתב הפמ"ג שלא יברך אפילו שבודאי חייב [כלשונו]. וחשבתי עפ"י דברי הט"ז בתרע"ב שס"ל שאם כבה בע"ש זקוק לה, ואומר שבכל זאת לא יברך כיון שכבר בירך פעם אחת בהיתר. ואם הפמ"ג הוא הוא מאותה סברא, אז במקרה דידן שלא בירך מתחילה אדרבה יברך עכשיו.

ויש לציין שברשב"א לעניין כיבה בשוגג משמע להדיא שכן יברך, כי אומר שאינו זקוק לה ואם מדליק לא יברך. משמע שאם היה זקוק לה כן היה מברך.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי לענין » ה' ינואר 11, 2018 2:25 pm

לפי הראשונים דסגי בדיעבד בנרות קטנים ולא בעי' שיעורא בשמן, פשוט שכיבה במזיד אינו מברך, שהרי כבר יי''ח.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: עצה מחוכמת למי ששכח והדליק בלא ברכה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' ינואר 11, 2018 10:16 pm

לפי ראשונים אלו לא שאין צריך לברך אלא שאין צריך להדליק, אבל הפמ"ג פסק שבודאי חייב להדליק, ומ"מ כתב שלא צריך לברך.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים