עמוד 1 מתוך 3

מתי היתה סכנה להדליק נ"ח בחוץ?

פורסם: א' דצמבר 02, 2012 9:48 pm
על ידי מזמור שיר
בקובץ בית אהרן וישראל האחרון התפרסם מאמר [שאיני זוכר שם מחברו] שבא להצדיק את מנהג החסידים להדליק בבית, והוא טוען שם שזה לכתחילה וכו' ועיקר דבריו שם שחוץ ממה שמוזכר בגמ' לא היה זמן סכנה להדליק נרות בחוץ, ובכל אופן נהגו להדליק בבית. ראיתי הדברים ממש ברפרוף ואיני זוכר במדויק את הנכתב.
האם מישהו יכול להעלות כאן את המאמר ההוא? [ר' יאיר?..]

Re: מתי היתה סכנה להדליק נ"ח בחוץ?

פורסם: א' דצמבר 02, 2012 10:53 pm
על ידי עשוי לנחת
מזמור שיר כתב:בקובץ בית אהרן וישראל האחרון התפרסם מאמר [שאיני זוכר שם מחברו] שבא להצדיק את מנהג החסידים להדליק בבית, והוא טוען שם שזה לכתחילה וכו' ועיקר דבריו שם שחוץ ממה שמוזכר בגמ' לא היה זמן סכנה להדליק נרות בחוץ, ובכל אופן נהגו להדליק בבית. ראיתי הדברים ממש ברפרוף ואיני זוכר במדויק את הנכתב.
האם מישהו יכול להעלות כאן את המאמר ההוא? [ר' יאיר?..]

לפנים משורת הדין [עדיין לא קוראים לי יאיר...]
מקום הדלקת נר חנוכה בזמננו.pdf
(156.78 KiB) הורד 635 פעמים

Re: מתי היתה סכנה להדליק נ"ח בחוץ?

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 8:16 am
על ידי בברכה המשולשת
וידוע שבדבר יהושע האריך בזה ובאז נדברו דחה דבריו.

Re: מתי היתה סכנה להדליק נ"ח בחוץ?

פורסם: ב' דצמבר 03, 2012 2:11 pm
על ידי מזמור שיר
עשוי לנחת כתב:לפנים משורת הדין [עדיין לא קוראים לי יאיר...]
מקום הדלקת נר חנוכה בזמננו.pdf


תודה רבה רבה!
ברוך השם הפורום כאן משופע בבעלי חסד.
[למה כונתך "לפנים מה"ד"?]

Re: מתי היתה סכנה להדליק נ"ח בחוץ?

פורסם: ג' דצמבר 11, 2012 7:24 am
על ידי למאי_נמ?
בברכה המשולשת כתב:וידוע שבדבר יהושע האריך בזה ובאז נדברו דחה דבריו.

הרב ארהנברג זצ"ל סבר שהמדליק בחוץ זוהי יוהרא, וי"ל שלא יצא יד"ח, והגריש"א זצ"ל (קובץ תשובות ח"א) השיבו בחריפות שא"א לומר כן על מי שנוהג כמש"כ בשו"ע.

אך לטעון שניתן להדליק גם בפנים זו שיטה אחרת, והג"ר אשר וייס שליט"א (במנח"א בראשית ר"ס נה, ועוד) הביא כן מכמה ספרים, וכ"כ כמה ממחברי זמנינו, למשל, ראה אור ישראל עמ' עב-עה.

וראה עוד בוויקישיבה.

ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ה' נובמבר 28, 2013 5:56 pm
על ידי שלח
כפי הידוע בערך ב1500 שנה האחרונות היתה שעת הסכנה,ממתי השתנה הדבר בארץ ובחו"ל?, האם בארץ מלפני 100 שנה, ובחו"ל מאחרי השואה באירופה, האם יש עדויות שהתחילו להדליק בחוץ ומתי ארע השינוי, האם יש שנה מדויקת או תקופה מדויקת

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 7:48 am
על ידי משולש
האם באמת אף אחד לא חקר את הנושא הזה איך נהגו במשך הדורות במדינות השונות.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 10:22 am
על ידי הישיבישער
זה ברור שבחו"ל אף פעם לא חזר המנהג להדליק בחוץ,
המנהג התחדש ע"י תלמידי הגר"א כשעלו לא"י,
והסיבה שהתפשט כ"כ, משום שהחזו"א והבריסקער רב אימצו אותו.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 10:50 am
על ידי משולש
האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 11:11 am
על ידי בברכה המשולשת
משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).


לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?

Re: מתי היתה סכנה להדליק נ"ח בחוץ?

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 12:06 pm
על ידי שחר קמתי
ראיתי בס' ימי האורים (להג"ר אברהם שפירא זצ"ל, ר"י מרכז הרב) דמה שפורסם כאילו תלמידי הגר"א הנהיגו להדליק בחוץ ברחוב, אין זה מדיוק, וע"פ זכרוני מירושלים העתיקה הדליקו בבית ולא בחוץ, ולפי מבנה הרחובות חב"ד והיהודים לא נראה שהיה אפשר להדליק בחוץ, וכש"כ שלא בזמן עלית תלמידי הגר"א.. הייתה שמועה שבחצר שטרויס ועוד הדליקו בחוץ, אבל אין ללמוד מזה על מנהג ירושלים...עי"ש
ואולי היה בדיון בדבריו פה בפורם, ואיני זוכר

Re: מתי היתה סכנה להדליק נ"ח בחוץ?

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 12:39 pm
על ידי איש רגיל
וכבר נתפרסמה חוברת 'מקום הדלקת נר חנוכה' מהגר"ג ריזל שליט"א שהאריך בכל זה, ויצא להצדיק מנהגם של החסידים שמדליקים בפנים בזמן הזה.

Re: מתי היתה סכנה להדליק נ"ח בחוץ?

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 1:07 pm
על ידי מ.ל.
נכתב על זה לא מאמר אחד ולא חוברת אחת, יש המצדדים כך ויש כך. אבל איך אמר מישהו, מעניין שלכל הליטאים יוצא תמיד הלכה למעשה כצד אחד בסוגיא, ולכל החסידים כאידך גיסא. וכנ"ל בעוד ועוד סוגיות...

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 1:29 pm
על ידי משולש
בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).


לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?
אתה צודק, סליחה,
התכוונתי באופן כללי.
דווקא בענייננו עדיף להדליק בחוץ. (נראה שלדעת החסידים יש עדיפות להדליק בפנים בזמן הזה).

אבל באופן כללי הרבה מאוד מנהגים טובים שנהרסו בארץ ישראל והפכו להיות פופולאריים גם בחו"ל.

Re: מתי היתה סכנה להדליק נ"ח בחוץ?

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 1:33 pm
על ידי הכהן
אתמול ראיתי באיזה קונ' לזיכוי הרבים, שכותב שבחו"ל יש יותר מקום להדליק בפנים כי ייתכן שהסכנה תחזור, ועוד כתב שיש סכנה שיכבו את הנרות.

מה דעת החכמים דפה?

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 8:47 pm
על ידי פנימי
הסכנה היא בעיקר שגויים ישברו את החנוכיה ויכבו את הנרות, וזה בד"כ שייך בחו"ל גם היום

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 8:58 pm
על ידי משולש
פנימי כתב:הסכנה היא בעיקר שגויים ישברו את החנוכיה ויכבו את הנרות, וזה בד"כ שייך בחו"ל גם היום

עד כמה שה"ישראלי המכוער" מפורסם במעלליו, יותר סביר שזה יקרה בארץ ישראל מוכת האלימות והסמים מאשר בחו"ל.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 9:04 pm
על ידי פנימי
קרה לך פעם?

ההורים שלי בחו"ל אמרו לי ששם זה פחד מוחשי.

ושלחתי את השאלה לכמה אנשים בחו"ל

http://www.forum.ladaat.info/viewtopic.php?f=1&t=3212

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: א' דצמבר 01, 2013 10:45 pm
על ידי איש רגיל
פנימי כתב:קרה לך פעם?

ההורים שלי בחו"ל אמרו לי ששם זה פחד מוחשי.

ושלחתי את השאלה לכמה אנשים בחו"ל

http://www.forum.ladaat.info/viewtopic.php?f=1&t=3212

תנסה להדליק חנוכיה בשכונת פשע בארץ...

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 9:14 am
על ידי איש-אחד
איש רגיל כתב:
פנימי כתב:קרה לך פעם?

ההורים שלי בחו"ל אמרו לי ששם זה פחד מוחשי.

ושלחתי את השאלה לכמה אנשים בחו"ל

http://www.forum.ladaat.info/viewtopic.php?f=1&t=3212

תנסה להדליק חנוכיה בשכונת פשע בארץ...

שכונות פשע מאוכלסות בדרך כלל בציבור שומר מסורת, שלא יעז לגעת לרעה בחנוכיה אף שהוא מוכן לדקור את שכנו...

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 10:33 am
על ידי משולש
אולי יש פה אנשים שמתגוררים באיזורים "צבריים" שיכולים לספר לנו האם האשמה נכונה.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 1:08 pm
על ידי הכהן
איש-אחד כתב:שכונות פשע מאוכלסות בדרך כלל בציבור שומר מסורת, שלא יעז לגעת לרעה בחנוכיה אף שהוא מוכן לדקור את שכנו...

גם אם מדובר במסתננים מברית המועצות לשעבר?
בחיפה יש פחות סכנת כיבוי נרות מאשר בגולד'ס גרין?

ומלבד זאת, מנין שזו הסכנה המדוברת?

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ב' דצמבר 02, 2013 1:30 pm
על ידי איש-אחד
הכהן כתב:
איש-אחד כתב:שכונות פשע מאוכלסות בדרך כלל בציבור שומר מסורת, שלא יעז לגעת לרעה בחנוכיה אף שהוא מוכן לדקור את שכנו...

גם אם מדובר במסתננים מברית המועצות לשעבר?
בחיפה יש פחות סכנת כיבוי נרות מאשר בגולד'ס גרין?

ומלבד זאת, מנין שזו הסכנה המדוברת?

כתבתי "בדרך כלל", כי מדובר בהכללה שיש ממנה יוצאים מהכלל.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 10:19 am
על ידי הישיבישער
ווארט יפה בעניין ראיתי בספר הנפלא "יאיר נרי" של הגרנ"י וילהלם על חנוכה בשם הרוגוטשוב'ער,
הוא אומר שהדלקת נר חנוכה נתקנה על שני דברים, על נס הניצחון במלחמה ועל נס פך השמן,
מצד הנס של פח השמן צריך להדילק בפנים, זכר למנורה בביהמ"ק שהייתה בפנים, אך מצד הניצחון במלחמה צריך להראות את ניצחוננו ואת זה עושים בחוץ
אך האידנא שכבר אותו ניצחון כלה מן העולם, שכן בגלות אנן, בטל עניין זה ושוב צריך להדילק רק משום נס פח השמן, וממילא צריך להדילק בפנים.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 12:10 pm
על ידי משולש
יכול להיות שבתחילת הישוב היהודי בארץ ישראל היו כולם צדיקים וחרדים, וגם כשהגיעו הציונים הם היו חלוצים "נאורים" כביכול, (עוד לפני שהיה לנו "הגנב העברי הראשון) ולא היה בכלל חשש סכנה בארץ ישראל. (כמו שהיום בבני ברק מודיעין עילית ביתר ואלעד וכדומה).

היום ארץ ישראל היא מוכת פשע, (גם מקומי וגם מיובא) ולכאורה אין שום הבדל בינה לבין חו"ל אם לא יותר גרוע.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 1:12 pm
על ידי בברכה המשולשת
משולש כתב:יכול להיות שבתחילת הישוב היהודי בארץ ישראל היו כולם צדיקים וחרדים, וגם כשהגיעו הציונים הם היו חלוצים "נאורים" כביכול, (עוד לפני שהיה לנו "הגנב העברי הראשון) ולא היה בכלל חשש סכנה בארץ ישראל. (כמו שהיום בבני ברק מודיעין עילית ביתר ואלעד וכדומה).

היום ארץ ישראל היא מוכת פשע, (גם מקומי וגם מיובא) ולכאורה אין שום הבדל בינה לבין חו"ל אם לא יותר גרוע.


אני מדליק בחוץ שנים רבות ואף פעם לא היתה לי בעיה, ב"ה (ואני לא גר בבני ברק, אלעד, מודיעין עילית או ביתר)

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 1:59 pm
על ידי בן החבורה
בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).


לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?


אני כותב את זה בהסתייגות גדולה, אבל כן, לפעמים לשנות מנהג אבות בשביל לנהוג כדינא דגמ' זה קלקול.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 2:28 pm
על ידי משולש
בן החבורה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).


לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?


אני כותב את זה בהסתייגות גדולה, אבל כן, לפעמים לשנות מנהג אבות בשביל לנהוג כדינא דגמ' זה קלקול.

מצטרף לכל מילה.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 2:32 pm
על ידי עתניאל בן קנז
איך שהגלגל מתהפך...
אחד הטעניות העיקריות נגד החסידים היו, שהם משנים ממנהג המקובל.
כיום דוקא החסידים הם אלו שמשמרים באדיקות את המנהגים, ודוקא תלמידיהם של אלו 'המתנגדים', 'מקוריים' מאוד, ומחדשים הנהגות כפי שהם מוצאים בחז"ל - לפי הבנתם ולא כפי הבנת האחרונים עד הנה - או כפי הנהגות רבותיהם, למרות שהוא בניגוד לשאר הפוסקים...

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 2:38 pm
על ידי אמסטרדם
הליטאים לא פוחדים מכל זה כי ראיה מגמרא גוברת על כל פסקי האחרונים.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 2:43 pm
על ידי משולש
לא כדאי להכנס לויכוח של חסידים. (אולי מישהו פה נמאס לו מהאשכול הזה והחליט לנעול אותו בצורה עקיפה).
רק אזכיר שהגר"א היה אבי השינויים. (חידש ברכת כהנים, ביטל יראו עינינו ושמרו, שינה נוסחאות, ביטל את שיטת רבינו תם, ועוד הרבה).

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 2:57 pm
על ידי א צענטער
סוף סוף מישהו אומר את זה בקול ברור

לא משנה ההלכה משנה המנהג

וגם מה שאנחנו יהודים זה רק בגלל שאבותינו נהגו ככה

זה ממש פשט חדש בברוך שלא עשני גוי. כי אם הייתי נולד גוי הייתי חייב לנהוג כאבותי!

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 3:02 pm
על ידי עתניאל בן קנז
משולש כתב:לא כדאי להכנס לויכוח של חסידים. (אולי מישהו פה נמאס לו מהאשכול הזה והחליט לנעול אותו בצורה עקיפה).
רק אזכיר שהגר"א היה אבי השינויים. (חידש ברכת כהנים, ביטל יראו עינינו ושמרו, שינה נוסחאות, ביטל את שיטת רבינו תם, ועוד הרבה).

אכן כן.
רק שכיום יש בלבול ענקי בדבר. תלמידי הגר"א (אלו המתיימרים לדבר בשמו), בוחרים מדרכיו רק את הנראה להם. ושאר הדברים פחות ...
החסידים, בוחרים מדרכי רבותיהם את הנראה להם...
והאשכנזים הותיקים (מה שנותר מהם) כנ"ל.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 3:28 pm
על ידי בברכה המשולשת
עתניאל בן קנז כתב: רק שכיום יש בלבול ענקי בדבר. תלמידי הגר"א (אלו המתיימרים לדבר בשמו), בוחרים מדרכיו רק את הנראה להם. ושאר הדברים פחות ...


דהיינו?

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 3:32 pm
על ידי בברכה המשולשת
בן החבורה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).


לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?


אני כותב את זה בהסתייגות גדולה, אבל כן, לפעמים לשנות מנהג אבות בשביל לנהוג כדינא דגמ' זה קלקול.


כמדומני שהשאלה היא אם להדלקה בפנים יש מעמד של מנהג אבות, או שזה היה אונס וממילא להדליק בחוץ כדינא דגמ' אינו שינוי ממנהג אבות

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 5:41 pm
על ידי אמסטרדם
עתניאל בן קנז כתב:אכן כן.
רק שכיום יש בלבול ענקי בדבר. תלמידי הגר"א (אלו המתיימרים לדבר בשמו), בוחרים מדרכיו רק את הנראה להם. ושאר הדברים פחות ...
החסידים, בוחרים מדרכי רבותיהם את הנראה להם...
והאשכנזים הותיקים (מה שנותר מהם) כנ"ל.

אולי היה כדאי שתסביר יותר,
ולעצם הדבר - מאן יימר שאין זה טוב?
באם ע"פ יראת שמים ואמונת חכמים נראה שיש לשנות משהו מהמקובל אז חייבים לשנות.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 5:43 pm
על ידי אמסטרדם
עתניאל בן קנז כתב:איך שהגלגל מתהפך...
אחד הטעניות העיקריות נגד החסידים היו, שהם משנים ממנהג המקובל.
כיום דוקא החסידים הם אלו שמשמרים באדיקות את המנהגים, ודוקא תלמידיהם של אלו 'המתנגדים', 'מקוריים' מאוד, ומחדשים הנהגות כפי שהם מוצאים בחז"ל - לפי הבנתם ולא כפי הבנת האחרונים עד הנה - או כפי הנהגות רבותיהם, למרות שהוא בניגוד לשאר הפוסקים...

בספר "דרך החסידות" מהרב דנציגר [אלכסנדר] התלונן כזה באריכות.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 6:17 pm
על ידי בן החבורה
משולש כתב:האם גם היום מדליקים בחו"ל בפנים או שכבר הושפעו מ"מנהג ארץ ישראל". (המנהגים הישנים בד"כ מתקלקלים בא"י וחוזרים לחו"ל לקלקל גם שם).
בברכה המשולשת כתב:לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?
בן החבורה כתב:אני כותב את זה בהסתייגות גדולה, אבל כן, לפעמים לשנות מנהג אבות בשביל לנהוג כדינא דגמ' זה קלקול.
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שהשאלה היא אם להדלקה בפנים יש מעמד של מנהג אבות, או שזה היה אונס וממילא להדליק בחוץ כדינא דגמ' אינו שינוי ממנהג אבות


לא כתבתי באופן מוחלט שגם בני"ד כן הוא והא גופא חלק מההסתייגות, רק לעצם התמיהה "לעשות כדינא דגמ' זה נקרא לקלקל?" עניתי שאכן לפעמים כן הוא.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 6:26 pm
על ידי דניאל
אני די מופתע מהאשכול הזה.
אני חונכתי כדבר ברור שהדבר היחיד שמנחה יהודי במעשיו הוא ההלכה. בתוך ההלכה יש גם מקום ל"אל תיטוש" וכמה נתאמצו הפוסקים לתרץ מנהגים מסויימים אבל הצורה שבה הרבנים דפה מתייחסים לדינא דגמרא לעומת מנהג ממש מפליאה בעיני.

Re: ממתי כבר לא שעת הסכנה בחנוכה ואפשר להדליק בחוץ

פורסם: ד' דצמבר 04, 2013 6:42 pm
על ידי איש רגיל
בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:יכול להיות שבתחילת הישוב היהודי בארץ ישראל היו כולם צדיקים וחרדים, וגם כשהגיעו הציונים הם היו חלוצים "נאורים" כביכול, (עוד לפני שהיה לנו "הגנב העברי הראשון) ולא היה בכלל חשש סכנה בארץ ישראל. (כמו שהיום בבני ברק מודיעין עילית ביתר ואלעד וכדומה).

היום ארץ ישראל היא מוכת פשע, (גם מקומי וגם מיובא) ולכאורה אין שום הבדל בינה לבין חו"ל אם לא יותר גרוע.


אני מדליק בחוץ שנים רבות ואף פעם לא היתה לי בעיה, ב"ה (ואני לא גר בבני ברק, אלעד, מודיעין עילית או ביתר)

בשומרון גם אין בעית פשע [כברוב הערים החדשות יחסית].
דניאל כתב:אני די מופתע מהאשכול הזה.
אני חונכתי כדבר ברור שהדבר היחיד שמנחה יהודי במעשיו הוא ההלכה. בתוך ההלכה יש גם מקום ל"אל תיטוש" וכמה נתאמצו הפוסקים לתרץ מנהגים מסויימים אבל הצורה שבה הרבנים דפה מתייחסים לדינא דגמרא לעומת מנהג ממש מפליאה בעיני.

מה זה 'הלכה'? מה שמובא ברמ"א בתור מנהג זה הלכה? הערוך השולחן כשמביא מנהגים זה הלכה?
המילה 'הלכה' משמעותה הוראה כיצד יהודי צריך לנהוג, וחלק מהשיקולים בדרך להכרעה מה היא ההלכה הם מנהג אבותיו.