מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

להדליק או להבדיל?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בית אליהו
הודעות: 53
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 8:50 pm

להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי בית אליהו » ה' דצמבר 26, 2013 8:50 pm

מעשה שאירע במוצ''ש חנוכה ש''ז, באחד שהדליק השמש ובירך להדליק ושעשה ניסים,
ונזכר שלא אמר אתה חוננתנו ולא ברוך המבדיל,
האם ידליק או יאמר ברוך המבדיל?
ואם אמר ברוך המבדיל, האם חשוב הפסק וצריך לחזור ולברך?
ואת"ל דחשיב הפסק, ואחר שם, האם יכול להוציא אותו בברוך המבדיל בלא שיחשב הפסק?
ואם אין שם אחר אלא אשתו?

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' דצמבר 26, 2013 9:07 pm

הושענא נפש מבהלה

תוכן
הודעות: 4648
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי תוכן » ה' דצמבר 26, 2013 9:15 pm

הסברא נוטה שיהרהר ברוך המבדיל וימשיך להדליק.

אבן זועקת
הודעות: 440
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2013 1:36 am

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי אבן זועקת » ה' דצמבר 26, 2013 9:17 pm

תוכן כתב:הסברא נוטה שיהרהר ברוך המבדיל וימשיך להדליק.

הנני ממש מתרשם בכח סברתו העצום של מר. אבל אולי בכל זאת בגדר "דע מה שתשיב" יוכל מר לשתפנו בשיקוליו?

בית אליהו
הודעות: 53
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 8:50 pm

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי בית אליהו » ה' דצמבר 26, 2013 9:22 pm

שכחתי לציין לאפשרות זו, אך להלכה שוברו בצידו.
חדא, מעיקר דינא נקטינן דהרהור לאו כדיבור.
ועוד, ממ''נ לא מהני מידי דא''כ חשיב נמי הפסק.
ואין להוכיח משמיעת קדושה בהרהור, דהתם לא בעינן לצאת יד''ח ממש אלא לזכות בקדושה בדרגא מסויימת, ובודאי אינו כדיבור ממש,
ותדע כנ''ל, חדא מדקיי''ל איפכא בשאר דוכתי לבר מהא, ועוד דא''כ הוה חשיב נמי הפסק וכקו' הראשונים שם.

בברכה המשולשת
הודעות: 10371
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 26, 2013 9:31 pm

אולי יש לדמותו למי ששכח וברך ביום התענית ונזכר לפני שאכל

בית אליהו
הודעות: 53
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 8:50 pm

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי בית אליהו » ה' דצמבר 26, 2013 9:39 pm

התם אין סיבה להתיר רק מצד שלא תהא ברכתו לבטלה,
אך הכא לבר מהכי שפיר י''ל דדמי לגביל לתורא דחשיב צרכי סעודה,
ומיהו במג''א סי' רע''א ס''ק י''ב מבואר דכל שאינו אלא איסור דרביע עליה ל''ח צרכי סעודה,
ורק גביל לתורא התירו משום דהוא מה"ת ומשא''כ באיסור דרבנן כי הכא חשיב הפסק,
ובעיקר הנידון יעויין פלוג' רמ''א שם ס''ה והמג''א הנ''ל ויל"ע אם מצינו לחלק ביניהן ודו''ק.
ועכ''פ חזינן דלא אמרו להרהר.

פנימי
הודעות: 239
הצטרף: ב' ספטמבר 23, 2013 8:09 pm

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי פנימי » ה' דצמבר 26, 2013 9:49 pm

איך שזכור לי מלאכה קלה אינה איסור גמור.
כך שיכול להדליק בלי כלום

דניאל
הודעות: 942
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי דניאל » ה' דצמבר 26, 2013 10:02 pm

פנימי כתב:איך שזכור לי מלאכה קלה אינה איסור גמור.
כך שיכול להדליק בלי כלום

יש דיעה שמותר לעשות מלאכה קלה כמו הדלקת הנר אבל לא פוסקים כך.
לכאורה ידליק נר אחד ואח"כ יאמר ברוך המבדיל.

קולמוס הסופר
הודעות: 882
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ו' דצמבר 27, 2013 12:52 am

בס"ד
ידליק כל הנרות ויאמר ברוך המבדיל.
מגדנות אליהו.PDF
(326.43 KiB) הורד 90 פעמים

גם אני אודך.PDF
(367.1 KiB) הורד 242 פעמים

ידליק רק נר אחד, ברוך המבדיל, וימשיך.
שערי הוראה ג.PDF
(198.87 KiB) הורד 95 פעמים

מכון להוראה א.PDF
(1.83 MiB) הורד 341 פעמים

להאחרון עכ"פ יהרהר ברוך המבדיל.

יהרהר בליבו (בשאלה דומה מאד).
שבט הקהתי.PDF
(352.72 KiB) הורד 145 פעמים

דניאל
הודעות: 942
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי דניאל » ו' דצמבר 27, 2013 8:46 am

המגדנות אליהו לא אומר להדליק את כל הנרות אלא מסתפק.

בית אליהו
הודעות: 53
הצטרף: ה' דצמבר 30, 2010 8:50 pm

Re: להדליק או להבדיל?

הודעהעל ידי בית אליהו » ו' דצמבר 27, 2013 8:52 am

ייש''כ להרב בעל קולמוס הסופר שליט''א.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים