עמוד 1 מתוך 1

להדליק או להבדיל?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 8:50 pm
על ידי בית אליהו
מעשה שאירע במוצ''ש חנוכה ש''ז, באחד שהדליק השמש ובירך להדליק ושעשה ניסים,
ונזכר שלא אמר אתה חוננתנו ולא ברוך המבדיל,
האם ידליק או יאמר ברוך המבדיל?
ואם אמר ברוך המבדיל, האם חשוב הפסק וצריך לחזור ולברך?
ואת"ל דחשיב הפסק, ואחר שם, האם יכול להוציא אותו בברוך המבדיל בלא שיחשב הפסק?
ואם אין שם אחר אלא אשתו?

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 9:07 pm
על ידי אמסטרדם
הושענא נפש מבהלה

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 9:15 pm
על ידי תוכן
הסברא נוטה שיהרהר ברוך המבדיל וימשיך להדליק.

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 9:17 pm
על ידי אבן זועקת
תוכן כתב:הסברא נוטה שיהרהר ברוך המבדיל וימשיך להדליק.

הנני ממש מתרשם בכח סברתו העצום של מר. אבל אולי בכל זאת בגדר "דע מה שתשיב" יוכל מר לשתפנו בשיקוליו?

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 9:22 pm
על ידי בית אליהו
שכחתי לציין לאפשרות זו, אך להלכה שוברו בצידו.
חדא, מעיקר דינא נקטינן דהרהור לאו כדיבור.
ועוד, ממ''נ לא מהני מידי דא''כ חשיב נמי הפסק.
ואין להוכיח משמיעת קדושה בהרהור, דהתם לא בעינן לצאת יד''ח ממש אלא לזכות בקדושה בדרגא מסויימת, ובודאי אינו כדיבור ממש,
ותדע כנ''ל, חדא מדקיי''ל איפכא בשאר דוכתי לבר מהא, ועוד דא''כ הוה חשיב נמי הפסק וכקו' הראשונים שם.

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 9:31 pm
על ידי בברכה המשולשת
אולי יש לדמותו למי ששכח וברך ביום התענית ונזכר לפני שאכל

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 9:39 pm
על ידי בית אליהו
התם אין סיבה להתיר רק מצד שלא תהא ברכתו לבטלה,
אך הכא לבר מהכי שפיר י''ל דדמי לגביל לתורא דחשיב צרכי סעודה,
ומיהו במג''א סי' רע''א ס''ק י''ב מבואר דכל שאינו אלא איסור דרביע עליה ל''ח צרכי סעודה,
ורק גביל לתורא התירו משום דהוא מה"ת ומשא''כ באיסור דרבנן כי הכא חשיב הפסק,
ובעיקר הנידון יעויין פלוג' רמ''א שם ס''ה והמג''א הנ''ל ויל"ע אם מצינו לחלק ביניהן ודו''ק.
ועכ''פ חזינן דלא אמרו להרהר.

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 9:49 pm
על ידי פנימי
איך שזכור לי מלאכה קלה אינה איסור גמור.
כך שיכול להדליק בלי כלום

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ה' דצמבר 26, 2013 10:02 pm
על ידי דניאל
פנימי כתב:איך שזכור לי מלאכה קלה אינה איסור גמור.
כך שיכול להדליק בלי כלום

יש דיעה שמותר לעשות מלאכה קלה כמו הדלקת הנר אבל לא פוסקים כך.
לכאורה ידליק נר אחד ואח"כ יאמר ברוך המבדיל.

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 12:52 am
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
ידליק כל הנרות ויאמר ברוך המבדיל.
מגדנות אליהו.PDF
(326.43 KiB) הורד 286 פעמים

גם אני אודך.PDF
(367.1 KiB) הורד 440 פעמים

ידליק רק נר אחד, ברוך המבדיל, וימשיך.
שערי הוראה ג.PDF
(198.87 KiB) הורד 301 פעמים

מכון להוראה א.PDF
(1.83 MiB) הורד 564 פעמים

להאחרון עכ"פ יהרהר ברוך המבדיל.

יהרהר בליבו (בשאלה דומה מאד).
שבט הקהתי.PDF
(352.72 KiB) הורד 347 פעמים

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 8:46 am
על ידי דניאל
המגדנות אליהו לא אומר להדליק את כל הנרות אלא מסתפק.

Re: להדליק או להבדיל?

פורסם: ו' דצמבר 27, 2013 8:52 am
על ידי בית אליהו
ייש''כ להרב בעל קולמוס הסופר שליט''א.