מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת סופגניות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2259
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

ברכת סופגניות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' נובמבר 30, 2014 11:07 pm

נחלקו הר"ש ור"ת על עיסה עבה שנילושה במים שבישלה או טיגנה מה ברכתה. (שו"ע קס"ח יג).

לדעת ר"ת ברכתה המוציא כיון שבלילתה עבה וגם עתה יש בה תואר לחם, ולכן ברכתה המוציא אפילו אכל ממנה מעט, ולאחריה בהמ"ז אפי' לא שבע. (שם, מ"ב עב, עז).

לדעת הר"ש אין לה שם לחם כיון שלא נאפתה בתנור, ואפילו יאכל ממנה הרבה הרי היא כדייסא, ולפניה מברך במ"מ ולאחריה מעין ג'. (שם, מ"ב סז, ע, עב).

להלכה הכריעו האחרונים, שמעיקר הדין אם בשעה שלש העיסה הייתה דעתו לטגנה, היא אינה נחשבת לחם כלל, ואפי' אכל ממנה כדי קביעת סעודה מברך מעין ג', אך לכתחילה יר"ש יחמיר שאפי' מעט ממנה יאכל רק בתוך הסעודה, ויכוון מראש לפוטרה ב'המוציא', ואם לא כיוון ראוי שיאכלה לשובע.

ואם בשעה שלש העיסה הייתה דעתו לאפותה בתנור, ואח"כ נמלך לטגנה, אף שנהגו להקל ולברך מזונות, אך כשאכל ממנה כדי קביעת סעודה, יש להחמיר מספק ולברך בהמ"ז. (שם, מ"ב עד, עה, עו, בה"ל ויר"ש).

==================================================================================================

סופגניות פרווה של ימינו, עשויות לעתים קרובות במים, ולא במי פירות. בדר"כ יש בהן מעט מתיקות, שמספיקה לבני ספרד להחשיבן כנילוש, אך לדעת הרמ"א אינן מוגדרות נילוש אא"כ המתיקות מורגשת מאוד. א"כ לכאורה ראוי ליר"ש שלא לאכול סופגניות אלא בסעודה, ולכוון לפוטרן בהמוציא.

האם אכן כך נוהגים?

יעקובי
הודעות: 927
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: ברכת סופגניות

הודעהעל ידי יעקובי » א' נובמבר 30, 2014 11:59 pm

יש מקום רב לומר, שהיות ולאחר הלישה (והטיגון) עוד מוסיפים עליהם סוכר רב אשר בזמן מועט נספג היטב בבצק, וגם מבפנים ממלאים בריבה, הרי שדינו ככל פת הב"כ שברכתה מזונות בלא קבע וכו'.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2259
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ברכת סופגניות

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' דצמבר 01, 2014 12:32 am

היכן מצאנו שדברים הנוספים לאחר הכנת הפת הופכים אותה לפהב"כ? ומה הדין לשיטתך בסנדוויץ' עם שוקולד או ריבה?

יעקובי
הודעות: 927
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: ברכת סופגניות

הודעהעל ידי יעקובי » ב' דצמבר 01, 2014 1:10 am

גם אם לא מצאנו בהדיא, יש מקום רב לכך מסברא, שכיון שכך דרכו של מין זה מעיקרא, וכך נעשה מתחילה על דעת ליתן בתוכו הריבה ומעליו הסוכר הרב, הרי שעיקרו כפהב"כ הנעשה לתענוג, ולא כפת גמור הנעשה לשם שביעה. ומהאי טעמא לא דמי לסנדוויץ' עם שוקולד וכד', שעיקרו נעשה לשם פת גמור, ורק אח"כ נמלך למתקו בשוקולד וכד', בודאי הוי הדבר מתיקה כמלפת וטפל לפת. משא"כ במי שכל דרכו למתקו מעיקרא, כדבר האמור.

בברכה המשולשת
הודעות: 10310
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכת סופגניות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 01, 2014 8:34 am

כמדומני שאכן רבים נוהגים לא לאכול סופגניות (תוצרת בית, שכן לגבי הקנויות ספק רב לי אם גדרן כדברי מאכל בדוחק או כדבר המזיק ממש) אלא בתוך סעודה בשל כך

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2326
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: ברכת סופגניות

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' דצמבר 01, 2014 6:01 pm

בברכה המשולשת כתב:כמדומני שאכן רבים נוהגים לא לאכול סופגניות (תוצרת בית, שכן לגבי הקנויות ספק רב לי אם גדרן כדברי מאכל בדוחק או כדבר המזיק ממש) אלא בתוך סעודה בשל כך

לא יודע מי נוהג כך אבל זה ממש חוסר שמחת חג... (ולספרדים לא נראה לי שיש אפילו שאלה שכל הסופגניות הם מזונות).
נערך לאחרונה על ידי נהר שלום ב ג' דצמבר 02, 2014 10:01 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 5344
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ברכת סופגניות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 02, 2014 8:04 pm

נהר שלום כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שאכן רבים נוהגים לא לאכול סופגניות (תוצרת בית, שכן לגבי הקנויות ספק רב לי אם גדרן כדברי מאכל בדוחק או כדבר המזיק ממש) אלא בתוך סעודה בשל כך

לא יודע מי נוהג כך אבל זה ממש חוסר שמחת חג... (ולספר לא נראה לי שיש אפילו שאלה שכל הסופגניות הם מזונות).

אתה מזכיר לי שפעם אמרתי למישהו שיש שאלה בברכה האחרונה על המאכל שנקרא "שלווה", וראוי שלא לאוכלו כ"א בתוך הסעודה, וענה לי: היינו דכתיב "טוב פת חריבה ושלווה בה"...

גם זו לטובה
הודעות: 2303
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: ברכת סופגניות

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ו' ינואר 25, 2019 1:20 am

ראיתי למי שכתב
"כיום שמים רק שמן למטה והסופגניה נאפת מחום השמן שלמטה אך השמן לא נכנס לכל הסופגניה וממילא זה כעין אפייה. ופעם היו ממש מטגנים את כל הסופגניה בשמן, אך כיום זה סוג של אפיה בעזרת השמן שבו מונחת הסופגניה מלמטה"

האם מישהו יודע האם דבריו נכונים?

סגי נהור
הודעות: 3354
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ברכת סופגניות

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' ינואר 25, 2019 1:41 am

גם זו לטובה כתב:ראיתי למי שכתב
"כיום שמים רק שמן למטה והסופגניה נאפת מחום השמן שלמטה אך השמן לא נכנס לכל הסופגניה וממילא זה כעין אפייה. ופעם היו ממש מטגנים את כל הסופגניה בשמן, אך כיום זה סוג של אפיה בעזרת השמן שבו מונחת הסופגניה מלמטה"

האם מישהו יודע האם דבריו נכונים?

בכל הנוגע לסופגניות המצויות הדברים אינם נכונים. הסופגניות טובלות בשמן עד קרוב למחציתן, ושוב כך מצדן השני.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים