עמוד 1 מתוך 1

עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: א' דצמבר 21, 2014 10:37 pm
על ידי בני ברקי
לפי רוב פוסקי זמנינו (מועדים וזמנים,הגרנ"ק ועוד)שכיום עד שתכלה רגל מהשוק זה זמן סגירת החניות(7:30 לערך) והולכים כל מקום לפי זמנו כמבואר בריטבא בשבת ועוד ראשונים.
מדוע אי אפשר לכתחילה להדליק עד שבע וחצי אלא רק בדיעבד?

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: א' דצמבר 21, 2014 11:22 pm
על ידי געצ'ל
עד אז אפשר להדליק אבל לכתחילה מדליקים מייד בשנייה שאפשר כבר להדליק.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: א' דצמבר 21, 2014 11:27 pm
על ידי בני ברקי
מאיזה דין זריזין מקדימים?
או שיש דין שהנר ידלק כול הזמן הזה?
או כמו שאני מבין שהזמן הוא מהשקיעה(לפי כל שיטה) עד שתכלה רגל מהשוק (ובתוך הזמן מתי שיתרצו...)וכמו שלולב מצותו מהנץ עד השקיעה ואין הבדל אם נוטלים הלולב ב8 בבוקר או ב3 אחה"צ(לולי הדין של זריזין)כך נר חנוכה אין הבדל בין להדליק ב 5 או 6 וחצי

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 3:52 am
על ידי לומד_בישיבה
מצוותה משתשקע החמה עד שתכלה רגל מן השוק, ובגמ' שם אמרו בתירוץ אחד לשיעורא, הרי שצריך להדליק משקיעת החמה עד שתכלה רגל מן השוק.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 3:27 pm
על ידי אויצר_ניק
ראיתי בספר פסקי תשובות שמבאר שהיום זמן שתכלה רגל זה בין השעות 8 ל9

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 3:34 pm
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שזה תלוי במקום (יש מקומות שזה ב-19:00 ויש שכל הלילה הרחוב הומה אדם)

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 3:57 pm
על ידי הכהן
לכאו' זה יהיה גם שונה בין חול לש"ק.
הסתפקתי, כשכלתה רגל מן השוק בליל שבת (שהלכו לאכול סעודת הלילה), ולאחר זמן תחזור הרגל לשוק, אי אזלינן בתר רגל קמא או שכל שיש רגל בשוק בלילי חנוכה צריך להיות פ"נ.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 5:38 pm
על ידי סכינא חריפא
בני ברקי כתב:לפי רוב פוסקי זמנינו (מועדים וזמנים,הגרנ"ק ועוד)שכיום עד שתכלה רגל מהשוק זה זמן סגירת החניות(7:30 לערך) והולכים כל מקום לפי זמנו כמבואר בריטבא בשבת ועוד ראשונים.
מדוע אי אפשר לכתחילה להדליק עד שבע וחצי אלא רק בדיעבד?

תמוה
הריטב"א מדבר על חנויות שמוכרות שמן כמקבילה למה שמבואר בגמ' על תמרודאי שהיו מלקטים עצים, מה זה ענין לדורינו?

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 6:20 pm
על ידי לומד_בישיבה
הכהן כתב:לכאו' זה יהיה גם שונה בין חול לש"ק.
הסתפקתי, כשכלתה רגל מן השוק בליל שבת (שהלכו לאכול סעודת הלילה), ולאחר זמן תחזור הרגל לשוק, אי אזלינן בתר רגל קמא או שכל שיש רגל בשוק בלילי חנוכה צריך להיות פ"נ.

ראיתי מביאים שבמנורה של הדברי חיים ז"ל אין מקום בכוסיות להכניס שמן מעבר לחצי שעה, והוא סבר שבערב שבת אין צריך להדליק עד שתכלה רגל מן השוק.
--
עוד ראיתי אצל אחד התלמידים המובהקים לרבינו הגרי"ז ז"ל שהיה מדליק בדיוק בשעה 5 וכעבור חצי שעה היה מקפיד לכבות את הנרות.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 7:45 pm
על ידי בני ברקי
מרן הגרי"ז היה מדליק בשיעור שכלתה רגל מקולנוע אדיסון שהיה סמוך לביתו
מרן החזו"א היה מכבה את הנרות אחרי חצי שעה מזמן ר"ת.

אבל השאלה עדין עומדת לשיטות שכל מקום לפי זמנו האם לכתחילה אפשר להדליק יותר מאוחר באיזור 7?

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 9:42 pm
על ידי לומד_בישיבה
גם אם השתנו זמני תכלה רגל מן השוק עדיין אין זה סיבה מדוע שלא להדליק משתשקע החמה, וגם לאלו המדליקים בבית כבר כתב הרשב"א שיש להקפיד להדליק משתשקע החמה משום זריזין מקדימין ועיין רמ"א תרע"ב ס"ב.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 9:55 pm
על ידי לייבעדיג יענקל
בני ברקי כתב:לפי רוב פוסקי זמנינו (מועדים וזמנים,הגרנ"ק ועוד)שכיום עד שתכלה רגל מהשוק זה זמן סגירת החניות(7:30 לערך) והולכים כל מקום לפי זמנו כמבואר בריטבא בשבת ועוד ראשונים.
מדוע אי אפשר לכתחילה להדליק עד שבע וחצי אלא רק בדיעבד?

כתב הרמב"ם בהלכות חנוכה (פ"ד ה"ה): "אין מדליקין נרות חנוכה קודם שתשקע החמה אלא עם שקיעתה, לא מאחרין ולא מקדימין. שכח או הזיד ולא הדליק עם שקיעת החמה מדליק והולך עד שתכלה רגל מן השוק, וכמה הוא זמן זה כמו חצי שעה או יתר".
הרי שלכתחילה יש להדליק דווקא 'משתשקע', ואח"כ הוא כבר דיעבד. (ולכאורה לדעת הרמב"ם אין זה ענין של זריזים מקדימים, אלא זהו הזמן העיקרי שאותו תיקנו חז"ל להדלקה, והאפשרות להדליק אח"כ היא כבר כענין תשלומין וכדו'.)

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 11:05 pm
על ידי אליעזר שלום
בני ברקי כתב:מרן הגרי"ז היה מדליק בשיעור שכלתה רגל מקולנוע אדיסון שהיה סמוך לביתו
מרן החזו"א היה מכבה את הנרות אחרי חצי שעה מזמן ר"ת.

אבל השאלה עדין עומדת לשיטות שכל מקום לפי זמנו האם לכתחילה אפשר להדליק יותר מאוחר באיזור 7?

דרך אגב החזוא אחז משקיעה דרת בהלכה מסוימת או רק פה

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' דצמבר 22, 2014 11:52 pm
על ידי בני ברקי
לפי מה שידוע לי רק כאן.
וגם לי זה היה חידוש גדול שהוא לא חשש לשיטת ר"ת בדאוריתא(שבת ויוה"כ) וכאן בנ"ח הוא החמיר כר"ת

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ג' ינואר 09, 2018 10:03 pm
על ידי שומע ומשמיע
לומד_בישיבה כתב:גם אם השתנו זמני תכלה רגל מן השוק עדיין אין זה סיבה מדוע שלא להדליק משתשקע החמה,[color=#4080FF]למה לא?[/color] וגם לאלו המדליקים בבית כבר כתב הרשב"א שיש להקפיד להדליק משתשקע החמה משום זריזין מקדימין ועיין רמ"א תרע"ב ס"ב.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ג' ינואר 09, 2018 10:04 pm
על ידי שומע ומשמיע
לומד_בישיבה כתב:גם אם השתנו זמני תכלה רגל מן השוק עדיין אין זה סיבה מדוע שלא להדליק משתשקע החמה, וגם לאלו המדליקים בבית כבר כתב הרשב"א שיש להקפיד להדליק משתשקע החמה משום זריזין מקדימין ועיין רמ"א תרע"ב ס"ב.

מכיוון שיותר מחצי שעה אין חיוב [ובפשטות גם לא הידור עיין מג"א שם] ממילא אם בזמננו יש כמה שעות אין סיבה שיצטרך להזדרז כבר מתחילה, אם לא מצד זריזין מקדימים.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ג' ינואר 09, 2018 10:15 pm
על ידי לענין
הרב הצדיק, מלשון הגמ' דאי לא אדליק מנדליק - וע''ז אמרו עד שתכלה רגל, מוכרח בהדיא שזה דוקא 'אי לא אדליק'. בעברית - דיעבד. זה דבר ראשון (והרשב''א שכותב זריזין, זה משום דס''ל דבדיעבד מדליק כל הלילה וככל דבר שמצותו בלילה, וממילא כיון דליכא תרי דיעבד ע''כ שהראשון משום זריזין, משא''כ להרמב''ם ודעימיה דאחר משכלה רגל שוב ליכא מצוה ע''כ דהך לכתחילה לאו משום זריזין הוא אלא מגוף המצוה).
וחוץמזה, כב' בבעיה לוגית, אם בזה''ז משתכלה רגל הוא מאוחר יותר, ממילא הזמן של חצי שעה הוא חסר אפקטיביות לדידן, וא''א להשתמש בזה כדי לומר שידליק מאוחר כיון שבלא''ה ידלק חצי שעה, כיון שזמן ההדלקה הנצרך הוא כשיעור אותם שעות של עד שתכלה רגל.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ג' ינואר 09, 2018 10:54 pm
על ידי שומע ומשמיע
לענין כתב:הרב הצדיק, מלשון הגמ' דאי לא אדליק מנדליק - וע''ז אמרו עד שתכלה רגל, מוכרח בהדיא שזה דוקא 'אי לא אדליק'. בעברית - דיעבד. זה דבר ראשון (והרשב''א שכותב זריזין, זה משום דס''ל דבדיעבד מדליק כל הלילה וככל דבר שמצותו בלילה, וממילא כיון דליכא תרי דיעבד ע''כ שהראשון משום זריזין, משא''כ להרמב''ם ודעימיה דאחר משכלה רגל שוב ליכא מצוה ע''כ דהך לכתחילה לאו משום זריזין הוא אלא מגוף המצוה).
וחוץמזה, כב' בבעיה לוגית, אם בזה''ז משתכלה רגל הוא מאוחר יותר, ממילא הזמן של חצי שעה הוא חסר אפקטיביות לדידן, וא''א להשתמש בזה כדי לומר שידליק מאוחר כיון שבלא''ה ידלק חצי שעה, כיון שזמן ההדלקה הנצרך הוא כשיעור אותם שעות של עד שתכלה רגל.

התשובה לקטע הראשון נמצאת במה שכתבת אתה בקטע השני, ולזה ציינתי בסוגריים למג"א.
כי זו לא שאלה עלי, אלא על הפר"ח הובא במג"א שכותב שמי שאיחר לאחר השקיעה ידליק כפי הזמן שנשאר לו עד שתכלה רגל מן השוק. ובכל זאת כותב שבזמנם שמדליקים בפנים וכל הפרסומי ניסא הוא לבני הבית ידליק תמיד חצי שעה. ותמוה מה משעות של זמן של חצי שעה למי שמדליק בפנים. וביותר שהמג"א מביאו, ואח"כ אומר שהמדליק בפנים יכול לאחר והדליק כל עוד שבני הבית ערים. וחזינן שיש עניין של חצי שעה גם למי שזמן הדלקתו הוא כמה שעות. ויותר כותב המג"א שגם בזמנם שמדליקים בפנים, אין אפילו הידור להדליק יותר.
ובאמת התקשיתי בזה מאד מאיפה יצא דין כזה של חצי שעה בפנ"ע, ולא רק בתור שיעור לזמן של עד שתכלה. ובל"נ אעלה בימים הקרובים מה שיצא לי בזה. אבל כאמור זה מבואר להדיא בפוסקים.

[b]ועתה לעניין מה שהבאת מהגמ'[/b]. בגמ' יש זמן מוגבל של חצי שעה בין השקיעה לשתכלה רגל, וכל המאחר ממעט מהפרסומי ניסא. אבל כיום יש כמה שעות שאפשר להדליק, וכפי שהבאתי מהמג"א אין עניין להחמיר יותר מחצי שעה, וממילא אין סיבה שיצטרך להדליק דווקא בשקיעה ולכבות אחרי חצי שעה, יותר מלהדליק אח"כ לחצי שעה הבאה.

בקשר לרשב"א כבודו שגג ממש. ברשב"א יש שני קטעים, בהתחלה הוא אומר את שיטתו שבדיעבד מדליק כל הלילה, ועל זה אומר שאין זו מצווה כתיקונה [משמע שזה כמו תפילה לאחר זמנה]. ואח"כ מביא את דברי התוס' שבזמנם שמדלקים בפנים אין חיוב כלל להדליק בשקיעה, ועל זה אומר שעכ"פ יש זריזים מקדימים.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ג' ינואר 09, 2018 11:03 pm
על ידי שומע ומשמיע
למעשה אם נלמד בלשון הרמב"ם שהזמן לא משתנה מדור לדור ודלא כריטב"א, אז יש עניין לכתחילה להחמיר את הרמב"ם.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ד' ינואר 10, 2018 12:17 am
על ידי לענין
א. זה לא רק פר''ח ומג''א. כל הראשונים שלא הסכימו להקל ולהדליק בנרות קטנים של פחות מחצי שעה (עי' בב''ח רשימת המקילים), ואע''פ שהדליקו בפנים, ע''כ דס''ל דגם המדליק על שולחנו יש לו 'שיעור הדלקה', ואע''פ שבהדיא כתבו שמן הדין זמנו כל הלילה כיון שמדליקים בפנים. ויש להעיר, דלפ''ז, ששיעור הדלקה שבפנים תלוי בבחוץ, אם יהיה מי שיוכרח להדליק בפנים, וכגון שאין לו חלון כלל, וכמצוי שמצוי בבית חולים עד''מ, שיעור הדלקתו (למאי דקי''ל שלא להקל בנרות קטנים) ג''כ יהיה כמו המדליק בפתח ובחלון.
(ואגב, גם להמקילים בשעות סגירת החנויות, ואינם הולכים אחרי האנשים ההולכים בשוק סתמא, האידנא גם זה עד חצות, שהרי הצרכניות הגדולות פתוחות עד אז. ואע''פ שהם מיעוט חנויות ל''ג זה מתרמודאי, שג''כ היו מיעוט ממש).
ובד' הפר''ח, ענין אחר הוא, שהמדליק בחוץ לבני רה''ר, הולך הוא בתר פרסום בפועל, ולכן מדליעק רק עד סוף זמן הפרסום, ול''ד למדליק בפנים ש'משכפל' את המצוה כולל השיעור המלא, ודו''ק.

ב. לא זכיתי להבין, חצי שעה זה לא גמרא, זה ראשונים. ואם אתה סובר שהאידנא התארך הזמן, איך לך שום שום שום משמעות לחצי שעה.

ג. הסיבה שבד' התו' אומר הרשב''א רק זריזים מקדימים, ולא עיקר הדין, הוא כנ''ל מפני שבעיקר הדבר ס''ל שמ'ש בגמ' 'דאי לא אדליק' הוא ג''כ מחמת זריזים. דאל''כ תקשי לך למה אכן אמר בד' התו' רק ענין זריזים, ולא עיה''ד.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ד' ינואר 10, 2018 9:14 am
על ידי שומע ומשמיע
א. הבאתי את הפר"ח והמג"א כי בהם זה הכי מפורש.
לא הבנתי מה חילקת בין הפר"ח לבין המקורות האחרים, ומה זה 'לשכפל'? זה בדיוק מה שאמרתי שמשום מה השיעור חצי שעה נקבע גם איפה שהוא לא שייך.
ולא הבנתי מה החידוש הגדול בהערה שהערת למעשה, על זה בדיוק דיברו הפוסקים שהדליקו בפנים מחמת הסכנה.

ב. מה שאתה אומר נכון גם למי שמדליק בפנים שהתארך לו הזמן, אבל מה לעשות בכל זאת קצבו לו חצי שעה.

ג. לא הבנתי כלל שיחתו של מר. הסיבה שבד' תוס' הרשב"א אומר זריזין מקדימים ולא עיקר הדין, הוא בגלל שזה מה שתוס' אומרים שמעיקר הדין בזמנם שמדליקים בפנים אין נושא כזה של תכלה רגל מן השוק. ובמה שהוא אומר בתוס' ההוא כלל לא בא להסביר למה בגמ' זה לכתחילה, אלא לומר דין חדש שאעפ"י שהיום אין זה ביטול המצווה כתיקונה, מ"מ לכתחילה זריזים מקדימים.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ה' ינואר 11, 2018 2:37 pm
על ידי לענין
אין מושג כזה של 'חצי שעה', פשוט אין. יש שיעור של 'עד שתכלה רגל מן השוק'.
ודינו של המדליק בפנים, שוה למדליק בחוץ, אם ננקוט ששיעור שתכלה רגל יכול להתארך ולעמוד על שעתיים, למשל, אז גם המדליק בפנים יצטרך להדליק בשיעור שעתיים, מפני שכך הוא שיעור ההדלקה בחוץ.
ומ''מ נ''מ איכא, דהמדליק בחוץ, כיון שבפועל הדלקתו היא לפרסם לבני רה''ר, על כן אם נתעכב, ומתוך השעתיים הנ''ל עברה כבר שעה, שוב אין לו להדליק אלא בשיעור שעה אחת בלבד, וכדכ' המג''א והפר''ח, משא''כ המדליק בפנים, אין בו את ענין הפרסום הנ''ל, אלא רק 'שיעורא' הראוי לדלוק בחוץ, ולכן גם אם בא להדליק בחצות הלילה, וכאשר כ' התו' דהמדליקים בפנים יכולים להדליק כל הלילה, ג''כ יצטרך ליתן שמן בשיעור שעתיים שלימות, אע''פ שחבירו המדליק בחוץ אם ידליק באיחור לא יתן שמן אלא כפי הזמן שנשאר עד שתכלה רגל.
לשון מר 'קצבו לו חצי שעה', לא נתבררה, מי קצבה, ואימתי (אא''כ נימא שלא השתנה שיעור הזמן, אבל לא בזה איירינן הכא, אלא דברינו הם להסוברים כהריטב''א ששיעור הדלקה תלוי בכל דור. וממילא האידנא אף חולה ואנוס המדליקים בפנים יש להם ליתן שמן כשיעור שש שעות, שהוא הזמן משתשקע עד שתכלה רגל).

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ה' ינואר 11, 2018 10:12 pm
על ידי שומע ומשמיע
דבריך סותרים , אם אין מושג כזה של שיעור חצי שעה [גם אני הייתי אומר ככה לולא דברי הפוסקים] וזה רק מציאות שלא כלתה רגל מן השוק, אז איך זה נהיה שיעור להדלקה בפנים.

ולא הסברת כלל מה זה המושג המוזר הזה שצריך להדליק בפנים כמו הזמן שהיה יוצא בחוץ, ויותר משונה שלא צריך להדילק באותו זמן אבל כן באותו שיעור זמן. והדברים משונים מאד.

וכל כלל ישראל לא נהג כך, שכל השנים היו נוהגים חצי שעה כמבואר בפוסקים, ולא בדקו כמה זמן היום הרגל כלתה מן השוק. והחזון איש היה מכבה אחרי חצי שעה. וכן במג"א שכותב שגם המדליקים בפנים ידליקו חצי שעה, וכי בזמנם גם כלתה רגל מן השוק לפי התרמודאי?

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ה' ינואר 11, 2018 10:13 pm
על ידי שומע ומשמיע
לענין כתב:לשון מר 'קצבו לו חצי שעה', לא נתבררה, מי קצבה, ואימתי (אא''כ נימא שלא השתנה שיעור הזמן, אבל לא בזה איירינן הכא, אלא דברינו הם להסוברים כהריטב''א ששיעור הדלקה תלוי בכל דור. וממילא האידנא אף חולה ואנוס המדליקים בפנים יש להם ליתן שמן כשיעור שש שעות, שהוא הזמן משתשקע עד שתכלה רגל).

מסכים עם השאלה, ודברי הפוסקים צריכים ביאור. ובל"נ אעלה על הכתב מה שיצא לנו בשאלה חמורה זו.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ב' מרץ 19, 2018 2:24 am
על ידי שומע ומשמיע
שומע ומשמיע כתב:
לענין כתב:לשון מר 'קצבו לו חצי שעה', לא נתבררה, מי קצבה, ואימתי (אא''כ נימא שלא השתנה שיעור הזמן, אבל לא בזה איירינן הכא, אלא דברינו הם להסוברים כהריטב''א ששיעור הדלקה תלוי בכל דור. וממילא האידנא אף חולה ואנוס המדליקים בפנים יש להם ליתן שמן כשיעור שש שעות, שהוא הזמן משתשקע עד שתכלה רגל).

מסכים עם השאלה, ודברי הפוסקים צריכים ביאור. ובל"נ אעלה על הכתב מה שיצא לנו בשאלה חמורה זו.

באיחור של חודשיים אני מעלה מה שכתבתי דרך לימודנו, והבוחר יבחר.

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ג' דצמבר 08, 2020 8:24 am
על ידי פלגינן
דין תכלה רגל מן השוק בעידן של סגר לילי. מי הראשון שכותב על זה?

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ג' דצמבר 08, 2020 11:28 am
על ידי עזריאל ברגר
פלגינן כתב:דין תכלה רגל מן השוק בעידן של סגר לילי. מי הראשון שכותב על זה?

viewtopic.php?t=53852

Re: עד שתכלה רגל מהשוק

פורסם: ד' דצמבר 09, 2020 12:39 pm
על ידי דודי צח
פלגינן כתב:דין תכלה רגל מן השוק בעידן של סגר לילי. מי הראשון שכותב על זה?


ה'סגר לילי' עצמו החזיק רק חצי שעה...