מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אשו משום חציו בחנוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חלילית
הודעות: 273
הצטרף: ד' מאי 20, 2015 9:28 pm

אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי חלילית » ג' נובמבר 24, 2015 9:46 pm

המדליק נר חנוכה למעלה מכ' דהעין אינה שולטת דאינו יוצא יד"ח והנר הוא משעווה כך שלאחר זמן הוא פוחת והולך וממילא נכנס לשיעור דשלטא ביה עינא האם יוצא יד"ח האם נדון זה תלוי באשו משום חציו ?

ביליצר
הודעות: 1239
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' נובמבר 25, 2015 1:36 am

הדלקה עושה מצוה

עזריאל ברגר
הודעות: 5603
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 25, 2015 2:20 pm

ביליצר כתב:הדלקה עושה מצוה

וכי הוא לא הדליק?

ביליצר
הודעות: 1239
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' נובמבר 25, 2015 7:54 pm

בשעת ההדלקה הרי לא יצא

עזריאל ברגר
הודעות: 5603
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 25, 2015 8:48 pm

אחד ההסברים לאשו משום חציו, הוא שנחשב שהאדם עושה את כל המעשה בעצמו כולל כל חלקי הבעירה.
עפ"ז יוצא שהאדם הדליק גם את החלק שבתוך כ׳ אמה, ואין זה שייך לסברת "הדלקה עושה מצווה".

עזריאל ברגר
הודעות: 5603
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' נובמבר 25, 2015 8:51 pm

ולגופו של ענין:
אם נניח שיוצא ידי חובה בכזה ציור - נצטרך לכאורה לומר שמי שהדליק נרות חנוכה בחצי היום ושם ריבוי שמן עד שדלקו אל תוך הלילה, גם הוא יצא ידי חובה מדין חציו.
אבל בזה כתבו הפוסקים שאינו יוצא ידי חובה,
אלמא בעינן הדלקה בכשרות.

ביליצר
הודעות: 1239
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי ביליצר » ד' נובמבר 25, 2015 10:02 pm

הינך מתכוין לנמוקי יוסף לגבי נרות שבת אבל אלו משחקי מלים ,
חכמים קבעו שבשעת ההדלקה צריכים שהנרות במציאות יעמדו במקום הנראה ,המציאות אינה סובלת לומדות ,
ואדרבה אם היינו לומדים כההוה אמינה של הנימוקי יוסף היה אפשר להתלמדן שבשעה שיורד למטה מכ, הינו עושה הדלקה חדשה,אבל גם זה אינו נכון כי אין מייחסים לו הדלקות חדשות אלא יותר הבערות כמוסיף שמן למדורה וגם זה אינו כשר בחנוכה,

עזריאל ברגר
הודעות: 5603
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 26, 2015 10:02 am

ביליצר כתב:הינך מתכוין לנמוקי יוסף לגבי נרות שבת

אולי תוכל להביא לנו את דבריו, או תקציר מהם?
תזכה למצוות.

ביליצר
הודעות: 1239
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי ביליצר » ה' נובמבר 26, 2015 2:03 pm

נמוקי יוסף אליבא דרב יוחנן "היכי שרינן עם חשיכה להדליק את הנרות והדלקתה הולכת ונגמרת בשבת, ולפי זה הרי הוא כאילו הבעירה בעצמו בשבת". "כי נעיין במילתא שפיר לא קשיא לן, שהרי חיובו משום חציו כזורק החץ שבשעה שיצא החץ מתחת ידו באותה שעה נעשה הכל, ולא חשבינן ליה מעשה דמכאן ולהבא, דאי חשבינן ליה הוה לן למפטריה, דאנוס הוא שאין בידו להחזירה... אלא לאו שמע מינה דלאו כמאן דאדליק השתא בידים חשבינן ליה, אלא כמאן דאדליק מעיקרא משעת פשיעה חשבינן ליה. וכן הדין לענין שבת, דכי אתחיל מערב שבת אתחיל, וכמאן דאגמריה בידים בההוא עידנא דלית ביה איסור חשיב".

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4665
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: אשו משום חציו בחנוכה

הודעהעל ידי מיללער » ב' נובמבר 30, 2015 1:11 pm

חקירה זו הובאה פה בשם הגר"א גניחובסקי בשם הדברי יציב:

viewtopic.php?f=24&t=16173


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים