עמוד 1 מתוך 1

אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ג' נובמבר 24, 2015 9:46 pm
על ידי חלילית
המדליק נר חנוכה למעלה מכ' דהעין אינה שולטת דאינו יוצא יד"ח והנר הוא משעווה כך שלאחר זמן הוא פוחת והולך וממילא נכנס לשיעור דשלטא ביה עינא האם יוצא יד"ח האם נדון זה תלוי באשו משום חציו ?

Re: אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ד' נובמבר 25, 2015 1:36 am
על ידי ביליצר
הדלקה עושה מצוה

Re: אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ד' נובמבר 25, 2015 2:20 pm
על ידי עזריאל ברגר
ביליצר כתב:הדלקה עושה מצוה

וכי הוא לא הדליק?

Re: אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ד' נובמבר 25, 2015 7:54 pm
על ידי ביליצר
בשעת ההדלקה הרי לא יצא

Re: אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ד' נובמבר 25, 2015 8:48 pm
על ידי עזריאל ברגר
אחד ההסברים לאשו משום חציו, הוא שנחשב שהאדם עושה את כל המעשה בעצמו כולל כל חלקי הבעירה.
עפ"ז יוצא שהאדם הדליק גם את החלק שבתוך כ׳ אמה, ואין זה שייך לסברת "הדלקה עושה מצווה".

Re: אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ד' נובמבר 25, 2015 8:51 pm
על ידי עזריאל ברגר
ולגופו של ענין:
אם נניח שיוצא ידי חובה בכזה ציור - נצטרך לכאורה לומר שמי שהדליק נרות חנוכה בחצי היום ושם ריבוי שמן עד שדלקו אל תוך הלילה, גם הוא יצא ידי חובה מדין חציו.
אבל בזה כתבו הפוסקים שאינו יוצא ידי חובה,
אלמא בעינן הדלקה בכשרות.

Re: אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ד' נובמבר 25, 2015 10:02 pm
על ידי ביליצר
הינך מתכוין לנמוקי יוסף לגבי נרות שבת אבל אלו משחקי מלים ,
חכמים קבעו שבשעת ההדלקה צריכים שהנרות במציאות יעמדו במקום הנראה ,המציאות אינה סובלת לומדות ,
ואדרבה אם היינו לומדים כההוה אמינה של הנימוקי יוסף היה אפשר להתלמדן שבשעה שיורד למטה מכ, הינו עושה הדלקה חדשה,אבל גם זה אינו נכון כי אין מייחסים לו הדלקות חדשות אלא יותר הבערות כמוסיף שמן למדורה וגם זה אינו כשר בחנוכה,

Re: אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ה' נובמבר 26, 2015 10:02 am
על ידי עזריאל ברגר
ביליצר כתב:הינך מתכוין לנמוקי יוסף לגבי נרות שבת

אולי תוכל להביא לנו את דבריו, או תקציר מהם?
תזכה למצוות.

Re: אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ה' נובמבר 26, 2015 2:03 pm
על ידי ביליצר
נמוקי יוסף אליבא דרב יוחנן "היכי שרינן עם חשיכה להדליק את הנרות והדלקתה הולכת ונגמרת בשבת, ולפי זה הרי הוא כאילו הבעירה בעצמו בשבת". "כי נעיין במילתא שפיר לא קשיא לן, שהרי חיובו משום חציו כזורק החץ שבשעה שיצא החץ מתחת ידו באותה שעה נעשה הכל, ולא חשבינן ליה מעשה דמכאן ולהבא, דאי חשבינן ליה הוה לן למפטריה, דאנוס הוא שאין בידו להחזירה... אלא לאו שמע מינה דלאו כמאן דאדליק השתא בידים חשבינן ליה, אלא כמאן דאדליק מעיקרא משעת פשיעה חשבינן ליה. וכן הדין לענין שבת, דכי אתחיל מערב שבת אתחיל, וכמאן דאגמריה בידים בההוא עידנא דלית ביה איסור חשיב".

Re: אשו משום חציו בחנוכה

פורסם: ב' נובמבר 30, 2015 1:11 pm
על ידי מיללער
חקירה זו הובאה פה בשם הגר"א גניחובסקי בשם הדברי יציב:

viewtopic.php?f=24&t=16173