מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יערוסלב
הודעות: 114
הצטרף: ו' דצמבר 20, 2013 3:31 am

אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי יערוסלב » ג' דצמבר 01, 2015 5:10 pm

שמעתי פעם ממגיד מאוד מפורסם שליט"א, כידוע שכל הלכות חנוכה ועניני חנוכה לא מוזכר כלל במשנה ובתוספתא, [חוץ מכמה מקומות שנכתבו דרך אגב] וכן בספר הזהר, כמעט שלא מוזכר, ואמר שם טעם יפה על זה, [אני לא זוכר בדיוק מה]. ובתוך הדברים אמר, שלפלא שהחזו"א כתב חידושים על כל התורה כולה ממש, ואין כמעט הלכה או נושא שאינו כותב עליו, והנושא היחיד שהוא בכלל לא מביא בספרו זהו הלכות חנוכה, לא דבר וחצי דבר, אז, אני כלל לא בקי בספרי חזו"א, אבל הצצתי בין הכרכים, ואכן לא מצאתי שהוא כותב על הל' חנוכה.
אז ב' דברים האם זה נכון מה שהמגיד הנ"ל אמר?, וכן האם אין עוד נושא שהחזו"א לא כתב עליו? [ ואפילו יש, גם יהיה חידוש למה לא כתב על הלכות חנוכה]
ואם כל זה נכון אז אפשר לעלות לכאן דברי קינה והספד על זה שאין לנו חזו"א על חנוכה. כמה חסר לנו סברת חזו"א, בסוגיא דחשדא, וכן בסוגיא שצריכין היכר בנירות חנוכה, וכן שענין של פרסומי ניסא מעכב כמה פעמים להלכה בהל' חנוכה, ועוד ועוד, שיש שמה סוגיות הכי דק דק להבין, ואם היה לנו את הדרך הישר, והבהירות של החזו"א, ובכמה מילים פשיטות היה שופך אור על כל הנ"ל [כדרכו בכל מקום].

ולכל אלו שרוצים להקשות שבמס' סופרים כן נכתב מהל' חנוכה, יש פולמוס גדול מתי זה נתחבר, ויכול להיות שהוא הגאונים ואין כאן המקום להאריך בזה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 01, 2015 6:17 pm

ראה ארחות רבנו הקה"י ח"ג עמוד קיז.

יערוסלב
הודעות: 114
הצטרף: ו' דצמבר 20, 2013 3:31 am

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי יערוסלב » ג' דצמבר 01, 2015 8:32 pm

מה שנכון נכון כתב:ראה ארחות רבנו הקה"י ח"ג עמוד קיז.

האם אפשר לכ"ת להעלות את זה לפה? תודה

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2449
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' דצמבר 01, 2015 10:39 pm

מה המקור של המיוחס לחזו"א בעניין הדלקה בפתח החצר בזמן הזה?

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' דצמבר 01, 2015 10:58 pm

אפרקסתא דעניא כתב:מה המקור של המיוחס לחזו"א בעניין הדלקה בפתח החצר בזמן הזה?


מובא באורחות רבנו ובשונה הלכות תרעא. המקור הוא בהלכות מזוזה.
מצו"ב חלק ממאמר שיתפרסם מחר ביתד נאמן בענין זה (הבאתי רק את הקטע הנוגע לנדו"ד , ללא הקטעים העוסקים בפרסומי ניסא לפני נכרים, והקטעים בענין דעת הגרי"ז וסיעתו בענין חצר דימינו):

פרסומי ניסא לתיאלנדים// הרב ש"ב גנוט

....

הגמרא קובעת ש"נר חנוכה מצווה להניחה על פתח ביתו מבחוץ, ואם היה דר בעליה- מניחה בחלון הסמוכה לרשות הרבים, ובשעת הסכנה מניחה על שולחנו ודיו". לדברי רש"י, כשישנה חצר, הפונה לרחוב, מניח את הנרות בפתח ביתו הסמוך לחצר, ולא בפתח החצר הפונה לרחוב. לעומת זאת, התוספות סוברים שבמקרה כזה מניחים את הנרות בפתח החצר ולא בפתח הבית. השולחן ערוך פסק כדעת התוספות וכתב: "נר חנוכה מניחו על פתח הסמוך לרשות הרבים מבחוץ, ועם הבית פתוח לרשות הרבים- מניחו על פתחו, ואם יש חצר לפני פתח הבית מניחו על פתח החצר, ואם היה דר בעליה, שאין לו פתח פתוח לרשות הרבים, מניחו בחלון הסמוך לרשות הרבים".
ה"בית יוסף" מביא עוד ראשונים הסוברים כרש"י וכך גם מביא ה"ביאור הלכה", וגם מדברי הרמב"ם משמע כרש"י. ה"ערוך השולחן" תמה על הטור והשולחן ערוך, שלא הזכירו כלל את דעת רש"י, למרות שמספר ראשונים סוברים כמותו. ויתכן שההסבר בזה הוא כפי שכתב הריטב"א, שגם רש"י מסכים שבוודאי אין איסור להניח את הנרות בפתח החצר, ורבנו ירוחם מציג את דעת רש"י שמניחים את הנרות בפתח החצר הסמוך לרחוב והנרות עומדים בפנים. רבנו ירוחם כותב שמניחים את הנרות בחוץ ממש, מחוץ לפתח וברשות הרבים. וישנם הכותבים שגם רש"י יסכים לתוספות שאדם שמתגורר בבית שפתחו אינו גלוי לעוברים ושבים ברחוב ואין "פרסומי ניסא" כשידליק בפתח ביתו, שעליו להדליק בפתח החצר, כדעת התוספות. נמצא, לפי מה שלמדנו עד כה וכפי שפסק השולחן ערוך, שכשישנה חצר מסביב לדירה והחצר פונה לכיוון הרחוב, בו עוברים עוברי אורח, מדליקים בפתח החצר ולא בפתח הדירה- הבית.

לדעת החזו"א, [שאמנם כתב את דבריו לגבי מזוזה ועירובין, אך נודע שכך סבר גם לגבי נרות חנוכה, וכפי שנהג בעצמו בהדלקתו בדירתו בבני ברק (ברחוב עזרא באותם הימים. כיום: רחוב חזון איש), ראו שונה הלכות תרעא, יא], החצר עליה דיברו חז"ל, הראשונים והפוסקים, היא דווקא חצר של ימים עברו, "שהיו משתמשים בו בטחינה ובאפיה ובשטיחת פירות ושאר צרכים, ופעמים אוכלים וישנים בהם כדרך החקלאים בימים ההם. אבל אצלנו אין החצרות אלא רק לאוויר" (לשונו בחזו"א מזוזה קסח, ו).
מסיבה זו, סובר מרן החזו"א, הגרים בבניינים משותפים, אינם מדליקים נרות בפתח חצרותיהם או בפתח חדר המדרגות, אלא בפתח דירתם או בחלון הפונה לרחוב.

ישנן וילות וקוטג'ים פרטיים, לצד חצרות פרטיות עם כניסות נפרדות, שהדיירים עושים בחצר תשמישים צנועים יחסית, כמו לצאת לחצר בפיז'מה, לכבס את הבגדים בגיגיות ומתקני כביסה ולעשות בריכת גומי לילדים. לפעמים יוצאים החוצה לחצר ואוכלים, אך לא "אוכלים וישנים בהם כדרך החקלאים בימים ההם", כפי שמציג החזו"א את החצרות של פעם. ומנגד, חצר פרטית שכזו לא נועדה רק "לאוויר", כפי שמציג החזו"א את החצרות של ימינו. אם כן, לאילו חצרות נדמה את החצרות הללו?

ישנם מתלמידי החזו"א הסוברים שגם חצר שכזו לא נחשבת ל"חצר של פעם" ועל בעליה להדליק נרות בפתח ביתו או בחלון הפונה לרחוב, ולא בפתח החצר. אולם מנגד, ישנם הסוברים שבמקרה שכזה גם לדעת החזו"א צריך להדליק נרות בפתח החצר הפרטית. ישנן חצרות פרטיות, שהדיירים משתמשים בהם שימושים פחות ביתיים וצנועים, כדי שהשכנים מהקומות העליונות לא יבחינו בהם. במקרה שכזה מקובל שלדעת החזו"א, חצר זו אינה נחשבת ל"חצר של זמן הגמרא" ועל הדיירים שיש להם חצר שכזאת, להדליק נרות בפתח דירתם או בחלון הפונה לרחוב.

&&&&
שאלתי במכתב את מו"ר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, כך: נשאלתי מבני הישיבה הסמוכה לביתי. היכל הישיבה והחדרים מוקפים בחצר, הגדורה בצורת הפתח, והבחורים משתמשים בחצר לתלות כביסה, וגם יוצאים לחצר בלילה בפיז'מה ולעיתים אוכלים שם מעט מיני מזונות, או שותים וכיוצ"ב. האם לדעת מרן החזו"א שחצרות בימינו אינן עשויות אלא לאויר, ולכן אין להם דין חצר לענין הדלקת נרות חנוכה. האם חצר זו נחשבת לחצר גם לדעת החזו"א. והשיב רבנו שליט"א: כן.
עוד שאלתי: חצר ישיבה שהבחורים משתמשים בה שימושי בית חשובים, אך ישנם אנשים מחוץ לישיבה הנכנסים לחצר זו, כדי לקצר את דרכם לרחוב הסמוך, האם נחשב לחצר שהוא כעיקר תשמיש הבית, או מכיון ועוברים שם עוברים ושבים, אינו נחשב לחצר לדעת החזו"א. והשיב רבנו שליט"א: מסתבר שלא נחשב לחצר.
עוד שאלתיו: ישנה חצר ישיבה שבחלקה הפנימי משתמשים הבחורים שימושי בית ובחלקה החיצוני לא משתמשים שימושי בית. כיצד מתייחסים לחצר זו? השיב מרן שליט"א: כחצר.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 01, 2015 11:35 pm

יערוסלב כתב:
מה שנכון נכון כתב:ראה ארחות רבנו הקה"י ח"ג עמוד קיז.

האם אפשר לכ"ת להעלות את זה לפה? תודה

ארחות.GIF
ארחות.GIF (9.88 KiB) נצפה 6058 פעמים

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' דצמבר 28, 2015 7:32 pm

לא מצאתי קטע בספר החזו"א בענין שינוי מקום. אולי יש להוסיף את זה לרשימה

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ב' דצמבר 28, 2015 9:52 pm

אפרקסתא דעניא כתב:מה המקור של המיוחס לחזו"א בעניין הדלקה בפתח החצר בזמן הזה?

מובא בחו"ב שבת.

אבקברד
הודעות: 214
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי אבקברד » ב' פברואר 29, 2016 8:06 pm

[לא כל כך קשור לכותרת האשכול אבל לא רציתי לפתוח אשכול חדש...]

האם יוכל מאן דהוא
להפנות אותי למקום בו כותב החזו"א
על כך שהאהבת האדם את הההרצאה והלימוד לאחרים,
גורם לעיוות בדרכי הלימוד?

[חשבתי שבאמונה ובטחון אך לא מצאתי שם]

לוי יצחק
הודעות: 28
הצטרף: ד' אפריל 20, 2016 5:35 pm

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי לוי יצחק » א' יוני 19, 2016 3:13 pm

אמסטרדם כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:מה המקור של המיוחס לחזו"א בעניין הדלקה בפתח החצר בזמן הזה?

מובא בחו"ב שבת.

מובא גם בדרך אמונה פ"ד ממעשר הי"ד בבה"ל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

היכן הדליק החזו"א ולמה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' דצמבר 25, 2016 4:29 pm

היכן יש דיון ממצה על הדלקת החזו"א, מבחינת המקום, שהדליק בחלון, ולמה הדליק שם, יען שמעתי כמה גירסאות ופירושים בזה. יש"כ

ברי היזיקא
הודעות: 232
הצטרף: ד' נובמבר 20, 2013 2:30 pm

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי ברי היזיקא » ב' דצמבר 26, 2016 8:24 am

אבקברד כתב:[לא כל כך קשור לכותרת האשכול אבל לא רציתי לפתוח אשכול חדש...]

האם יוכל מאן דהוא
להפנות אותי למקום בו כותב החזו"א
על כך שהאהבת האדם את הההרצאה והלימוד לאחרים,
גורם לעיוות בדרכי הלימוד?

[חשבתי שבאמונה ובטחון אך לא מצאתי שם]



זה מופיע באמונה וביטחון: בהיות האדם אוהב לדבר בפני הקהל, נוספו כזבים רבים בספרי התולדות, ועל החכם להבר בהן וכו'

ברמן
הודעות: 587
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: אין חזון איש על חנוכה! האמנם?

הודעהעל ידי ברמן » ג' אוקטובר 31, 2017 11:22 am

מה שנכון נכון כתב:
יערוסלב כתב:
מה שנכון נכון כתב:ראה ארחות רבנו הקה"י ח"ג עמוד קיז.

האם אפשר לכ"ת להעלות את זה לפה? תודה


ארחות.GIF
ארחות.GIF (9.88 KiB) נצפה 4765 פעמים




את חידושיו בהלכות ציצית חיבר החזון איש בשנת חייו האחרונה והדבר גרם לו סיפוק רב - "הלכות ציצית" - אמר: "איך האב אריין געכאפט" [=הצלחתי לחטוף, כלומר: היו לי לשלל].

חזון איש על ציצית.docx
(31.94 KiB) הורד 202 פעמים


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים

cron