מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חנוכה שמונה ולא שבעה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' דצמבר 05, 2015 11:22 pm

מפורסמת הקושיא מ"ט תיקנו חכמים שמונה ימים ולא שבעה שהרי הנס היה שבעה ורבו התירוצים לקושיא זו - אלו ואלו דא"ח.

בעיוני במגילת תענית היה נראה ג"כ שעמדו בשאלה (ולא בנוסח המקובל של השאלה אלא בנס"א) ולא ברור מה התירוץ אשמח לעזרת הציבור.

'ומה ראו לעשות חנכה שמנה ימים והלא חנכה שעשה משה במדבר לא עשה אלא שבעת ימים שנאמר ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים וגומר ואומר ויהי המקריב ביום הראשון את קרבנו וגומר ובשביעי הקריב אפרים וכן מצינו בחנכה שעשה שלמה שלא עשאה אלא שבעת ימים שנאמר כי חנכת המזבח עשו שבעת ימים והחג שבעת ימים מה ראו לעשות חנכה זו שמנה ימים אלא בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת'.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ש' דצמבר 05, 2015 11:55 pm

צ"ל כל שמונת הימים וק"ל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' דצמבר 06, 2015 12:15 am

ישא ברכה כתב:
'ומה ראו לעשות חנכה שמנה ימים והלא חנכה שעשה משה במדבר לא עשה אלא שבעת ימים שנאמר ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים וגומר ואומר ויהי המקריב ביום הראשון את קרבנו וגומר ובשביעי הקריב אפרים וכן מצינו בחנכה שעשה שלמה שלא עשאה אלא שבעת ימים שנאמר כי חנכת המזבח עשו שבעת ימים והחג שבעת ימים מה ראו לעשות חנכה זו שמנה ימים אלא בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת'.


לא מובן, כי הנשיאים החלו להקריב רק ביום השמיני למילואים, ומה הקשר בין שבעת ימי המילואים לימי חנוכת המזבח? ועוד, אפילו היה בעל המדרש הזה סבור כי היום הראשון להקרבת הנשיאים היה ביום הראשון למילואים, הכיצד זה עצר בהקרבת אפרים ולא המשיך עד נפתלי? לשיטתו היו אפוא שנים עשר ימי חנוכה במשכן!

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » א' דצמבר 06, 2015 7:51 am

צופר הנעמתי כתב:צ"ל כל שמונת הימים וק"ל.


עתה ראיתי בספר "מגילת תענית, הנוסחים ותולדותיהם" שגירסת שבעה ימים מקורה בא"ז, ומבוארת שם.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' דצמבר 22, 2019 6:14 pm

השמטת את השורה האחרונה שם: והיו מתעסקים בו שמנה ימים.


וצ"ע מירושלמי שקלים פ"ד ה"ב דמזבח ומנורה מעכבין זא"ז. א"כ כיצד הדליקו המנורה. וכבר דשו ביה בספרי האחרונים.

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' דצמבר 19, 2022 8:07 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
ישא ברכה כתב:
'ומה ראו לעשות חנכה שמנה ימים והלא חנכה שעשה משה במדבר לא עשה אלא שבעת ימים שנאמר ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים וגומר ואומר ויהי המקריב ביום הראשון את קרבנו וגומר ובשביעי הקריב אפרים וכן מצינו בחנכה שעשה שלמה שלא עשאה אלא שבעת ימים שנאמר כי חנכת המזבח עשו שבעת ימים והחג שבעת ימים מה ראו לעשות חנכה זו שמנה ימים אלא בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת'.


לא מובן, כי הנשיאים החלו להקריב רק ביום השמיני למילואים, ומה הקשר בין שבעת ימי המילואים לימי חנוכת המזבח? ועוד, אפילו היה בעל המדרש הזה סבור כי היום הראשון להקרבת הנשיאים היה ביום הראשון למילואים, הכיצד זה עצר בהקרבת אפרים ולא המשיך עד נפתלי? לשיטתו היו אפוא שנים עשר ימי חנוכה במשכן!


מה באמת הפשט "ובשביעי הקריב אפרים"?


ראיתי שם את דברי היעב"ץ, ולא הבנתי.
unnamed.png
unnamed.png (48.75 KiB) נצפה 2859 פעמים

אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' דצמבר 22, 2022 12:41 pm

לכא' כוונת המגילת תענית (כלומר הקטע הזה בסכוליון) ששבעה ימים היתה הכנה
ומצטרף ליום שבו חגגו

ואגב, כבר הזכרתי כמה פעמים שכבר עשרות שנים אינני מצליח להבין את הקושיא
מישהו הראה לי שבנוסף למאירי ותוס' רא"ש גם הנימוקי יוסף על שבת (ראיתי רק בבר-אילן) מביא קושיא זו.
כנראה עלי להאמין באמונת צדיקים שיש כאן קושיא

ופשיטא שהרבה דרשות על חנוכה (והרבה מהן דרשות סרק) מתקשרים "....ובזה נפתח לנו לתרץ את הקושיא הידועה..."
ולא נגע ולא פגע
בינתיים אף אחד [גם תלמידי חכמים] לא הצליח ליישב לי מה הוקשה להם
דלק 8 ימים תיקנו 8 ימים ותו לא מידי! בלי להכנס לחשבונאות הנראית קטנונית
ובכלל המקור היחיד של הנס הוא ברייתא בבלי שכנראה לא היתה ידועה
כלומר הנס נשכח מהעם ולולא הברייתא הבבלית הזו לא ידענו מזה.

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ו' דצמבר 23, 2022 1:16 am

אחד מעיר כתב:ובכלל המקור היחיד של הנס הוא ברייתא בבלי שכנראה לא היתה ידועה
כלומר הנס נשכח מהעם ולולא הברייתא הבבלית הזו לא ידענו מזה.

שורות אלו לא הבנתי, על הברייתא הזו אנו דנים להבינה ומה לנו אם היתה ידועה או לא.

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי אור עולם » ו' דצמבר 23, 2022 1:32 am

אגב, למה מדליקים 8 נרות ולא 7 כמו המנורה?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: חנוכה שמונה ולא שבעה

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' דצמבר 23, 2022 6:25 am

אחד מעיר כתב:לכא' כוונת המגילת תענית (כלומר הקטע הזה בסכוליון) ששבעה ימים היתה הכנה
ומצטרף ליום שבו חגגו

ואגב, כבר הזכרתי כמה פעמים שכבר עשרות שנים אינני מצליח להבין את הקושיא
מישהו הראה לי שבנוסף למאירי ותוס' רא"ש גם הנימוקי יוסף על שבת (ראיתי רק בבר-אילן) מביא קושיא זו.
כנראה עלי להאמין באמונת צדיקים שיש כאן קושיא

ופשיטא שהרבה דרשות על חנוכה (והרבה מהן דרשות סרק) מתקשרים "....ובזה נפתח לנו לתרץ את הקושיא הידועה..."
ולא נגע ולא פגע
בינתיים אף אחד [גם תלמידי חכמים] לא הצליח ליישב לי מה הוקשה להם
דלק 8 ימים תיקנו 8 ימים ותו לא מידי! בלי להכנס לחשבונאות הנראית קטנונית
ובכלל המקור היחיד של הנס הוא ברייתא בבלי שכנראה לא היתה ידועה
כלומר הנס נשכח מהעם ולולא הברייתא הבבלית הזו לא ידענו מזה.

כמה שזכותך להציג בצורה פומפוזית את חוסר הבנתך לכאורה מה הקושיה, איננה יכולה לבא עם נתינת ציונים לדברי אחרים - "הרבה מהם דרשות סרק", "חשבונאות הנראית קטנונית" זה הגדרתך הנאצלת לדברי הבית יוסף,
לגבי שאילתך על הנס שנשכח מפני "שרק" הברייתא הציגתו, מתעלמת מחשבון פשוט שהדלקת הנרות וודאי לא הייתה על הנצחון שהרי אותו חגגו בהלל והודאה ומה עניין בנרות? וא"כ ודאי הדלקת הנרות קשורה לנס מסויים בעניין הדלקה ושמן, והדלקת נרות מוזכרת גם במשנה בסוף הכונס
עוד שלמעשה גם ללא קשר "לחשבונאות הקטנונית" וביותר לדבריך שהנס נשכח, הרי שבוודאי יש מקום לשאול איך הגיעו לחגוג "שמונה ימים"


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים