מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס- למה כל הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 11, 2015 8:29 am

עושה חדשות כתב:אף אני הקטן מחבב את תורתו של הגרא"ו בדרך כלל.
אם כי לענ"ד הפעם זאת התחכמות שאיננה נכונה, ובודאי לא בגירסתה הנוכחית.

א. מה ההבדל הגדול בין להק' כהמאירי על ההלל, ובין להק' על ההדלקה, אף אם נידע בוודאות שקו' הב"י היא דוקא על ההדלקה. הרי ודאי יותר הגיוני שההדלקה היא לאות על הנס המוסיף והולך, ולא רק זכר לנס מציאת הפך.

ב. ברגע שהתורא"ש כן שואל כך, נפל כל העוקץ. שמא לרבותינו הראש' היו את קבצי התוס' של הרא"ש, ולא ראו צורך לטרוח ולכתוב את הקו' המופיעה בתוס' שלפניהם עם מס' תירוצים טובים.

ג. אם כבר, יותר מסתבר "מה שנכון נכון", שהראש' לא האריכו בזה כי פשוט כמו א' מתי' הרא"ש והב"י, ובלא"ה צריך להבין בקו' הב"י מה סבר, והלא כמעט בכל האופנים שנצייר היה נס על ח' ימים ולא על ז'. וצ"ל דמ"מ הק', דסו"ס כיון דמעיקרא הספיק ליום אחד, אין כאן אלא נס לטובה על ז' ימים, ובזה חידש את תירוציו דהכרת הנס על ח' ימים היא סיבה להדלקה-הלל-שמחה ח' ימים.

ד. אף בגי' התוס', (נד' בקש"ק, ואיני יודע מי מחברו ומאיזה תקופה), מופיע כך: "וא"ת אמאי עושין ח' ימים הלא לא היה הנס רק ז' ימים שהיה להם שמן ללילה ראשון וי"ל שחילקוהו לכל לילה מעט עד ח' לילות ואמרו מוטב יהא שמן מעט בכל לילה משלא יהיה כלל לשאר לילות וכשחילקו לא היה שמנו מספיק לכל הלילה ונעשה נס לכל ח' ימים ונתמלא השיעור ואם כן היה הנס שמונה ימים. תוספות. גליון התוספות". ואולי זה מחזק את הנ"ל סעיף ב.

ה. ז"ל הנמוק"י "וא"ת למה קבעו שמונה והלא הנס לא היה אלא שבעה שכבר היה בו להדליק יום אחד י"ל שנתנוהו בלילה הראשון כולו בתוך המנורה ולא דלק ממנו בכל הלילה כי אם השמינית אי נמי לאחר שהוריקו השמן מן הפך בלילה הראשון נשאר הכלי מלא וניכר הנס אף בלילה הראשון". זה גם מחזק את סעיף ב.

ו. כלבו סי' מד: "ויש נותנים טעם אחר לדבר לפי שבטלו להם מצות מילה שהיא לשמונה לפיכך קבעו ח' ימי חנוכה כך כתב הבעל העתים ז"ל". שמא מי שלא הק' את קו' הב"י, סבר כך? ועכ"פ כבר חזי לאיצטרופי שלא להק' כן. וז"ל הארחות חיים "ואם תאמר והלא הנס לא היה אלא ז' ימי' בלבד נ"ל כיון שלא היה כלה השמן עד לאחר שמונה ימים אותו היום היה בו נס שביום ראשון היה לו לכלות ולא כלה. ואית דאמרי טעם אחר לפי שאז חנכו הבית מעבודה שבטלו היונים. והבעל העתים ז"ל כתב טעם אחר למה שמנה ימים לפי שבטלו מהם מצות מילה שהיא לשמנה לפיכך קבעו שמנת ימים".

ז. צרור החיים הדרך הז' סי' א "ואם תשאל הואיל ובלילה ראשונה היה בו כדי להדליק אם כן אין בלילה ראשונה נס והתשובה כי כשראו שלא היה בו להדליק אלא לילה אחת חלקו השמן מעט מעט לשמונה חלקים לכל לילה ולילה חלקו ונעשה הנס ואותו החלק המועט היה מדליק כשיעורו כמו בראשונה ונמצא כי הנס היה בכל השמונה ימים".

ח. ז"ל המאורות "ואע"פ שהנס לא היה אלא משבעה ימים שהרי היה בו שמן ליום אחד של אותן השמונה כיון שביום ראשון עצמו נעשה נס שהיה ראוי להדליק ולהתאכל כל השמן ולא נחסר רק מעט הרי הנס היה גם ביום הראשון כשאר הימים לכך קבעום כולם ימים טובים המאורות".

ט. האשכול (רצב"א. אני מבקש סליחה מכל המתעצבנים) "הלכות חנוכה ופורים לא מצאתי בהם כ"א מעט חדוש בהלכות הגרי"צ ובגרסת התלמוד ואכתבם כך גרם מאי חנוכה ת"ר בכ"ה כסליו יומי חנוכה ח' אסורין בהספד ותענית דכשנכנסו יונים טמאו כל השמנים בהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך א' של שמן חתום ומונח בחתמו של כהן גדול ולא הי' בה להדליק אלא יום א' ונעשה נס והדליקו בו ח' ימים לשנה אחרת קבעום ועשאום ח' י"ט בהלל והודאה ומברכין אניסא כל יום מח' דחנוכה דכל יום ויום הנס מתחדש מאותו פך עכ"ל וקשי' לן לנוסח זה לא הי' הנס אלא ז' ימים ור' אחא גרם שאלתות פ' וישלח לא הי' בו להדליק אפי' יום א' וביום א' נמי נס הוי ואפשר רס"ל מה שמצאו במקום מוצנע שלא נטמא ע"י היונים גם זה לנס יחשב או לאחר שהריקוהו ביום א' מצאו מיד שנתמלא והי' נס בראשון נמי וזה שמסיים בכל יום הנס מתחדש מאותו הפך והצריכו לנם ח' ימים ששמן". ועכ"פ שמא הראש' שלא הק' כהב"י גרסו כהשאילתות?

י. ולסיכום. אפשר להוסיף תירוצים, ומותר גם להתלהב מזה, אבל היות והרב גזל"ט כבר העיר דהגר"א וייס אינו הראשון והרבה "חכמים" ו"מתחכמים" קדמוהו, אלא דכולם אמרו כן דרך "עזות" לסתור דברי הקדמונים, והגר"א התחכם יותר... לכן ראיתי צורך להגיב. סו"ד. כה"ק הרבה ראש', (ואם זכרוני אינו מכזב בי, הרשימה דלעיל היא חלקית ולא ממצה), ויש תי' נוספים טובים למה אחרים לא הק' כן, ולומר שקביעות ח' ימים אינה קשורה למהות הנס של ח' ימים זה לא אגרויסע-גליק משום כיוון, אז הכל בסדר, ואף אחד לא 'דפק' פה את הבית יוסף וכל האחרו' שהתפעלו ועסקו בקושייתו. ודי בזה.



שוב התבוננתי שיש כאן טעות קטנה, כי לש' הגר"א ויס היא "רוב הראשונים", ואילו לשונו של גזל"ט בכותרת היא "כל הראשונים".
וגם אחרי הרשימה דלעיל, ודאי רוב הראש' אינם בכללה.

אבל כעת נבוא ונשאל להיפך, אם תירוצו של הגרא"ו הוא כ"כ פשוט וטוב, (וכהתלהבותם של הרבנים: עדיאל ברויאר פנחס ויפלל ירח מלא וכו'),
אז למה כל הקדמונים שעסקו בקו' זו, לא תירצו כן?
למה התורא"ש והגי' תוס' והנמוק"י והארחו"ח וכלבו והצרור החיים והמאורות, לא העלו בדעתם כזה רעיון נפלא?
וכנ"ל מרן הב"י ועימו הרבה אחרו' שעסקו ליישב הקו' על דרך הפשט, (ולא עם חיד' ופל' ודר'), למה לא נחתו לזה?
על כרחינו שמש"כ יוס'ל דעכ"פ תירוצו של הגרא"ו יכול להיחשב כעוד תירוץ אבל לא כהפקעת הקו',
אין הכוונה עוד תירוץ בתוך תירוצי הקדמונים ה"פשוטים ומאירים" כלש' ר' עדיאל, אלא ס"ה בתוך המאה או החמש מאות...
וכלש' ר' יוס'ל "דברי הרב הנ''ל יכולים להיות תירוץ נוסף למאות התירוצים".

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגר"א וייס- למה כל הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי סעדיה » ו' דצמבר 11, 2015 8:41 am

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:אף אני הקטן מחבב את תורתו של הגרא"ו בדרך כלל.
אם כי לענ"ד הפעם זאת התחכמות שאיננה נכונה, ובודאי לא בגירסתה הנוכחית.

א. מה ההבדל הגדול בין להק' כהמאירי על ההלל, ובין להק' על ההדלקה, אף אם נידע בוודאות שקו' הב"י היא דוקא על ההדלקה. הרי ודאי יותר הגיוני שההדלקה היא לאות על הנס המוסיף והולך, ולא רק זכר לנס מציאת הפך.

ב. ברגע שהתורא"ש כן שואל כך, נפל כל העוקץ. שמא לרבותינו הראש' היו את קבצי התוס' של הרא"ש, ולא ראו צורך לטרוח ולכתוב את הקו' המופיעה בתוס' שלפניהם עם מס' תירוצים טובים.

ג. אם כבר, יותר מסתבר "מה שנכון נכון", שהראש' לא האריכו בזה כי פשוט כמו א' מתי' הרא"ש והב"י, ובלא"ה צריך להבין בקו' הב"י מה סבר, והלא כמעט בכל האופנים שנצייר היה נס על ח' ימים ולא על ז'. וצ"ל דמ"מ הק', דסו"ס כיון דמעיקרא הספיק ליום אחד, אין כאן אלא נס לטובה על ז' ימים, ובזה חידש את תירוציו דהכרת הנס על ח' ימים היא סיבה להדלקה-הלל-שמחה ח' ימים.

ד. אף בגי' התוס', (נד' בקש"ק, ואיני יודע מי מחברו ומאיזה תקופה), מופיע כך: "וא"ת אמאי עושין ח' ימים הלא לא היה הנס רק ז' ימים שהיה להם שמן ללילה ראשון וי"ל שחילקוהו לכל לילה מעט עד ח' לילות ואמרו מוטב יהא שמן מעט בכל לילה משלא יהיה כלל לשאר לילות וכשחילקו לא היה שמנו מספיק לכל הלילה ונעשה נס לכל ח' ימים ונתמלא השיעור ואם כן היה הנס שמונה ימים. תוספות. גליון התוספות". ואולי זה מחזק את הנ"ל סעיף ב.

ה. ז"ל הנמוק"י "וא"ת למה קבעו שמונה והלא הנס לא היה אלא שבעה שכבר היה בו להדליק יום אחד י"ל שנתנוהו בלילה הראשון כולו בתוך המנורה ולא דלק ממנו בכל הלילה כי אם השמינית אי נמי לאחר שהוריקו השמן מן הפך בלילה הראשון נשאר הכלי מלא וניכר הנס אף בלילה הראשון". זה גם מחזק את סעיף ב.

ו. כלבו סי' מד: "ויש נותנים טעם אחר לדבר לפי שבטלו להם מצות מילה שהיא לשמונה לפיכך קבעו ח' ימי חנוכה כך כתב הבעל העתים ז"ל". שמא מי שלא הק' את קו' הב"י, סבר כך? ועכ"פ כבר חזי לאיצטרופי שלא להק' כן. וז"ל הארחות חיים "ואם תאמר והלא הנס לא היה אלא ז' ימי' בלבד נ"ל כיון שלא היה כלה השמן עד לאחר שמונה ימים אותו היום היה בו נס שביום ראשון היה לו לכלות ולא כלה. ואית דאמרי טעם אחר לפי שאז חנכו הבית מעבודה שבטלו היונים. והבעל העתים ז"ל כתב טעם אחר למה שמנה ימים לפי שבטלו מהם מצות מילה שהיא לשמנה לפיכך קבעו שמנת ימים".

ז. צרור החיים הדרך הז' סי' א "ואם תשאל הואיל ובלילה ראשונה היה בו כדי להדליק אם כן אין בלילה ראשונה נס והתשובה כי כשראו שלא היה בו להדליק אלא לילה אחת חלקו השמן מעט מעט לשמונה חלקים לכל לילה ולילה חלקו ונעשה הנס ואותו החלק המועט היה מדליק כשיעורו כמו בראשונה ונמצא כי הנס היה בכל השמונה ימים".

ח. ז"ל המאורות "ואע"פ שהנס לא היה אלא משבעה ימים שהרי היה בו שמן ליום אחד של אותן השמונה כיון שביום ראשון עצמו נעשה נס שהיה ראוי להדליק ולהתאכל כל השמן ולא נחסר רק מעט הרי הנס היה גם ביום הראשון כשאר הימים לכך קבעום כולם ימים טובים המאורות".

ט. האשכול (רצב"א. אני מבקש סליחה מכל המתעצבנים) "הלכות חנוכה ופורים לא מצאתי בהם כ"א מעט חדוש בהלכות הגרי"צ ובגרסת התלמוד ואכתבם כך גרם מאי חנוכה ת"ר בכ"ה כסליו יומי חנוכה ח' אסורין בהספד ותענית דכשנכנסו יונים טמאו כל השמנים בהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום בדקו ולא מצאו אלא פך א' של שמן חתום ומונח בחתמו של כהן גדול ולא הי' בה להדליק אלא יום א' ונעשה נס והדליקו בו ח' ימים לשנה אחרת קבעום ועשאום ח' י"ט בהלל והודאה ומברכין אניסא כל יום מח' דחנוכה דכל יום ויום הנס מתחדש מאותו פך עכ"ל וקשי' לן לנוסח זה לא הי' הנס אלא ז' ימים ור' אחא גרם שאלתות פ' וישלח לא הי' בו להדליק אפי' יום א' וביום א' נמי נס הוי ואפשר רס"ל מה שמצאו במקום מוצנע שלא נטמא ע"י היונים גם זה לנס יחשב או לאחר שהריקוהו ביום א' מצאו מיד שנתמלא והי' נס בראשון נמי וזה שמסיים בכל יום הנס מתחדש מאותו הפך והצריכו לנם ח' ימים ששמן". ועכ"פ שמא הראש' שלא הק' כהב"י גרסו כהשאילתות?

י. ולסיכום. אפשר להוסיף תירוצים, ומותר גם להתלהב מזה, אבל היות והרב גזל"ט כבר העיר דהגר"א וייס אינו הראשון והרבה "חכמים" ו"מתחכמים" קדמוהו, אלא דכולם אמרו כן דרך "עזות" לסתור דברי הקדמונים, והגר"א התחכם יותר... לכן ראיתי צורך להגיב. סו"ד. כה"ק הרבה ראש', (ואם זכרוני אינו מכזב בי, הרשימה דלעיל היא חלקית ולא ממצה), ויש תי' נוספים טובים למה אחרים לא הק' כן, ולומר שקביעות ח' ימים אינה קשורה למהות הנס של ח' ימים זה לא אגרויסע-גליק משום כיוון, אז הכל בסדר, ואף אחד לא 'דפק' פה את הבית יוסף וכל האחרו' שהתפעלו ועסקו בקושייתו. ודי בזה.



שוב התבוננתי שיש כאן טעות קטנה, כי לש' הגר"א ויס היא "רוב הראשונים", ואילו לשונו של גזל"ט בכותרת היא "כל הראשונים".
וגם אחרי הרשימה דלעיל, ודאי רוב הראש' אינם בכללה.

אבל כעת נבוא ונשאל להיפך, אם תירוצו של הגרא"ו הוא כ"כ פשוט וטוב, (וכהתלהבותם של הרבנים: עדיאל ברויאר פנחס ויפלל ירח מלא וכו'),
אז למה כל הקדמונים שעסקו בקו' זו, לא תירצו כן?
למה התורא"ש והגי' תוס' והנמוק"י והארחו"ח וכלבו והצרור החיים והמאורות, לא העלו בדעתם כזה רעיון נפלא?
וכנ"ל מרן הב"י ועימו הרבה אחרו' שעסקו ליישב הקו' על דרך הפשט, (ולא עם חיד' ופל' ודר'), למה לא נחתו לזה?
על כרחינו שמש"כ יוס'ל דעכ"פ תירוצו של הגרא"ו יכול להיחשב כעוד תירוץ אבל לא כהפקעת הקו',
אין הכוונה עוד תירוץ בתוך תירוצי הקדמונים ה"פשוטים ומאירים" כלש' ר' עדיאל, אלא ס"ה בתוך המאה או החמש מאות...
וכלש' ר' יוס'ל "דברי הרב הנ''ל יכולים להיות תירוץ נוסף למאות התירוצים".

כבר ביארתי שלדעת הגר"א וייס קושית הראשונים הוא על קביעת י"ט/הלל/שעשה ניסים ח' ימים - לא על הדלקה ח' ימים שע"ז יש תירוצו של הגר"א וייס.
אלא שאינני יודע מהיכ"ת שקושית הב"י היתה על ההדלקה.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס- למה כל הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 11, 2015 8:58 am

סעדיה כתב:כבר ביארתי שלדעת הגר"א וייס קושית הראשונים הוא על קביעת י"ט/הלל/שעשה ניסים ח' ימים - לא על הדלקה ח' ימים שע"ז יש תירוצו של הגר"א וייס.
אלא שאינני יודע מהיכ"ת שקושית הב"י היתה על ההדלקה.


א. הקו' הזו נמצאת גם על ההדלקה, וגם על הקביעות יו"ט/הלל/שעשה ניסים,
מה הענין ליישב רק את הקו' על ההדלקה? הרי בלא"ה נצטרך לומר כמו א' מהתירוצים כלפי הקביעות/הלל/ניסים?

ב. כדבריך, למה לומר שהב"י לא שואל את מה ששאלו הראש' הנ"ל?

ג. מתו"ד נזכרתי לכלול את המאירי ברשימת הראש', אף שהוא דן כלפי ההלל, כיון דלא סבירא לי לעשות ענין מהחילוק הנ"ל.

ד. אם נסכים שיש ב' קושיות, על ההדלקה, ועל הקביעות/הלל/ניסים,
אולי יש מקום לדקדק שאולי היה ראוי להראש' להק' בעיקר על ההדלקה,
וכיון ששאלו בסתם על כל הקביעות, א"כ מוכח דכלפי ההדלקה יכלו להידחק כהגרא"ו.
אבל לענ"ד הקו' על הקביעות היא הקו' הכוללת, ולא צריך לייחד קו' על ההדלקה.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הגר"א וייס- למה כל הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי סעדיה » ו' דצמבר 11, 2015 9:11 am

עושה חדשות כתב:
סעדיה כתב:כבר ביארתי שלדעת הגר"א וייס קושית הראשונים הוא על קביעת י"ט/הלל/שעשה ניסים ח' ימים - לא על הדלקה ח' ימים שע"ז יש תירוצו של הגר"א וייס.
אלא שאינני יודע מהיכ"ת שקושית הב"י היתה על ההדלקה.


א. הקו' הזו נמצאת גם על ההדלקה, וגם על הקביעות יו"ט/הלל/שעשה ניסים,
מה הענין ליישב רק את הקו' על ההדלקה? הרי בלא"ה נצטרך לומר כמו א' מהתירוצים כלפי הקביעות/הלל/ניסים?

ב. כדבריך, למה לומר שהב"י לא שואל את מה ששאלו הראש' הנ"ל?

ג. מתו"ד נזכרתי לכלול את המאירי ברשימת הראש', אף שהוא דן כלפי ההלל, כיון דלא סבירא לי לעשות ענין מהחילוק הנ"ל.

ד. אם נסכים שיש ב' קושיות, על ההדלקה, ועל הקביעות/הלל/ניסים,
אולי יש מקום לדקדק שאולי היה ראוי להראש' להק' בעיקר על ההדלקה,
וכיון ששאלו בסתם על כל הקביעות, א"כ מוכח דכלפי ההדלקה יכלו להידחק כהגרא"ו.
אבל לענ"ד הקו' על הקביעות היא הקו' הכוללת, ולא צריך לייחד קו' על ההדלקה.


א. על הקביעות אפשר לתרץ: יום א' על ניסי המלחמה/על מציאת הפך/כנגד ימי מילה/כנגד ימי חג הסוכות,
מה שלכאורה לא שייך על ההדלקה.

ג. המאירי הובא בדברי הגר"א וייס.

ד. כ"ה לדבריך שתירוץ הגר"א וייס הוא 'דוחק',
אבל לדידיה שתירוצו לגבי הדלקה הוא מושכל ראשון, א"ש בפשיטות מאי דלא הק' הראשונים על ההדלקה.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: הגר"א וייס- למה כל הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי חיים » ו' דצמבר 11, 2015 1:03 pm

לפי תירוצו של הגר"א וייס נמצא שאילו היה בפך כמות שמן עבור שנים או שלשה ימים, גם כן היו קובעים שמונה ימי חנוכה, מטעם זה עצמו, שהרי הדליקו מפך זה שמונה ימים, וזה לכאורה תמוה מאוד.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: הגר"א וייס- למה כל הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי אבא יודן » א' דצמבר 13, 2015 9:05 am

אוצר החכמה כתב:
פנחסויפלל כתב:הרב אוצר,
הרב ווייס לא אומר עוד 'תירוץ' אלא מסביר שקושיא מעיקרא ליתא. שבכדי לעשות זכר לאיזה דבר פלא עושים באופן שארע האירוע.
אלא שהיה לו ל'הסביר' מה שלא ענו כך כל המקשים, על כן תולה זאת בכל אלו שלא הקשו.
ואני משנים חשבתי שזה התי' העיקרי, אלא שקצת דוחק עפ"ז מה שמוסיפים והולכים בנרות עד שמונה, שהרי לא היה תוספת נס בכל השמונה ימים. אבל בעיקר תקנת שמונה ימים התי' פשוט וברור.


זה נקרא עוד תירוץ, וכמו שדבריך ברור מללו שזה התירוץ העיקרי.
לא מפריע לי שהגר"א וייס בשיעורו אומר שהוא לא מבין מה שואל הב"י הלא התשובה פשוטה מאד וקושיא מעיקרא ליתא וכן סברת כל הראשונים וכולי וכולי. כך דרכם של כל אומרי שיעורים שס"ל (ויתכן שהוא גם צודק) שתירוצם פשוט מביעתא בכותחא. אבל בסופו של דבר מדובר בעוד תירוץ ולא בקושיה על הב"י למה הראשונים לא שאלו את זה ולזה כיוונתי.

תבינו. הוא קורא את זה "קושיא מעיקרא ליתא" היות ושונה מכל התירוצים שמכניסים ניסא בקופא דמחטא, הוא לא מבקש נס, שעל לא-נס גם כן ייסדו יום אחד מימי חנוכה, אז תרוייהו צודקים זה "עוד תירוץ" למה חוגגים הא לא היה בו נס והתירוץ שאין זה קושיה שלא צריכים לנס ודוק ועיין עוד במה שצירפתי פה
viewtopic.php?f=24&t=25010#p252703

מצליח
הודעות: 537
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי מצליח » א' דצמבר 13, 2015 9:25 pm

עי' בד' רבינו יהונתן מלוניל עמ"ס שבת, שיש לו דרך מחודש בהבנת השמונה ימים דחנוכה.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' דצמבר 17, 2015 3:36 am

יצחק זילבר | א' טבת ה'תש"ע

על קושיית ה"בית יוסף" הידועה, נראה לי שעל פי הפשט אין כאן קושיא כלל. שהרי כשעושים זכר לאירוע ניסי, קובעים את ה'זכר' על האופן שהאירוע נתפס בתודעת האנשים, ומטבע הדברים כל אירוע נתפס בתודעת האנשים כמכלול, ללא חישובים על מידת הַנִּסִּיּוּת שבתוצאה ועל החלק הטבעי שבה.

דוגמא לדבר:

אדם שניצל דרך נס מנפילה מבנין של ארבע קומות, ולזכר נס ההצלה שלו הוא עומד לבנות בית כנסת בגובה של מרחק הנפילה, האם יבנה בית הכנסת בגובה שלוש קומות כיון שבנפילה של קומה אחת אין נס?! וודאי שלא – הוא יבנה בנין של ארבע קומות, שהרי רק גודל כזה מציין את הנס שלו.

עוד דוגמא: מי שניצל בנס אחר שבוע שלם בלי אוכל, לזכר הנס הוא רוצה להאכיל עניים למשך הזמן שחי בלי אוכל על פי נס, האם יאכיל את העניים רק ליום אחד, כיון שהרי אפשר לחיות ששה ימים ללא אכילה ונמצא שרק יום אחד ניצל בנס, או שיפרנס את העניים שבעה ימים כיון שניצל אחרי שלא אכל שבוע שלם? התשובה ברורה, בוודאי יחגוג שבוע שלם.

אכן אפשר להתווכח על המשלים אם הנידון דומה לראיה, אך חושבני שבכל אופן העיקרון ברור: זכר לנס קובעים לפי התמונה הכללית, כיון שכך נתפס האירוע בתודעת האנשים.

כמו כן לעניננו בנס חנוכה, אין צורך לדקדק בבחינת מידת הנס שבמאורע, כי אם די בתוצאה הברורה לפנינו, שהשמן דלק שמונה ימים בדרך נס, והוא אשר נחקק בתודעת האנשים שכאן היה נס של שמונה ימים, לכן כשבאו לקבוע זכר קבעו להדליק שמונה ימים.

הדברים נראים בעיני פשוטים מאוד, ואני מניח שאחרים כבר קדמוני.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי יוס'ל » ה' דצמבר 17, 2015 7:42 am

גם זו לטובה כתב:יצחק זילבר | א' טבת ה'תש"ע

על קושיית ה"בית יוסף" הידועה, נראה לי שעל פי הפשט אין כאן קושיא כלל. שהרי כשעושים זכר לאירוע ניסי, קובעים את ה'זכר' על האופן שהאירוע נתפס בתודעת האנשים, ומטבע הדברים כל אירוע נתפס בתודעת האנשים כמכלול, ללא חישובים על מידת הַנִּסִּיּוּת שבתוצאה ועל החלק הטבעי שבה.

דוגמא לדבר:

אדם שניצל דרך נס מנפילה מבנין של ארבע קומות, ולזכר נס ההצלה שלו הוא עומד לבנות בית כנסת בגובה של מרחק הנפילה, האם יבנה בית הכנסת בגובה שלוש קומות כיון שבנפילה של קומה אחת אין נס?! וודאי שלא – הוא יבנה בנין של ארבע קומות, שהרי רק גודל כזה מציין את הנס שלו.

עוד דוגמא: מי שניצל בנס אחר שבוע שלם בלי אוכל, לזכר הנס הוא רוצה להאכיל עניים למשך הזמן שחי בלי אוכל על פי נס, האם יאכיל את העניים רק ליום אחד, כיון שהרי אפשר לחיות ששה ימים ללא אכילה ונמצא שרק יום אחד ניצל בנס, או שיפרנס את העניים שבעה ימים כיון שניצל אחרי שלא אכל שבוע שלם? התשובה ברורה, בוודאי יחגוג שבוע שלם.

אכן אפשר להתווכח על המשלים אם הנידון דומה לראיה, אך חושבני שבכל אופן העיקרון ברור: זכר לנס קובעים לפי התמונה הכללית, כיון שכך נתפס האירוע בתודעת האנשים.

כמו כן לעניננו בנס חנוכה, אין צורך לדקדק בבחינת מידת הנס שבמאורע, כי אם די בתוצאה הברורה לפנינו, שהשמן דלק שמונה ימים בדרך נס, והוא אשר נחקק בתודעת האנשים שכאן היה נס של שמונה ימים, לכן כשבאו לקבוע זכר קבעו להדליק שמונה ימים.

הדברים נראים בעיני פשוטים מאוד, ואני מניח שאחרים כבר קדמוני.


שוב, א''כ מדוע מוסיפים כל יום נר נוסף, אם אין קשר לכך שכל יום נוסף נס ?!
וחוץ מזה, האם הבית יוסף לא התכוון ל'דרך הפשט' ?
ומה האינטרס לפרוך את הקושיא בדברים חסרי טעם שאפי' כ'תירוץ נוסף' אינם יכולים לשמש ?!

כבר פורסם כאן, ומחמת נחיצות הדברים מובא שוב
3.jpg
3.jpg (53.1 KiB) נצפה 9038 פעמים


וראו כאן
2015-12-17_094521.jpg
2015-12-17_094521.jpg (14.78 KiB) נצפה 9038 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יוס'ל ב ה' דצמבר 17, 2015 9:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 17, 2015 8:50 am

גם זו לטובה כתב:יצחק זילבר | א' טבת ה'תש"ע

על קושיית ה"בית יוסף" הידועה, נראה לי שעל פי הפשט אין כאן קושיא כלל. שהרי כשעושים זכר לאירוע ניסי, קובעים את ה'זכר' על האופן שהאירוע נתפס בתודעת האנשים, ומטבע הדברים כל אירוע נתפס בתודעת האנשים כמכלול, ללא חישובים על מידת הַנִּסִּיּוּת שבתוצאה ועל החלק הטבעי שבה.

דוגמא לדבר:

אדם שניצל דרך נס מנפילה מבנין של ארבע קומות, ולזכר נס ההצלה שלו הוא עומד לבנות בית כנסת בגובה של מרחק הנפילה, האם יבנה בית הכנסת בגובה שלוש קומות כיון שבנפילה של קומה אחת אין נס?! וודאי שלא – הוא יבנה בנין של ארבע קומות, שהרי רק גודל כזה מציין את הנס שלו.

עוד דוגמא: מי שניצל בנס אחר שבוע שלם בלי אוכל, לזכר הנס הוא רוצה להאכיל עניים למשך הזמן שחי בלי אוכל על פי נס, האם יאכיל את העניים רק ליום אחד, כיון שהרי אפשר לחיות ששה ימים ללא אכילה ונמצא שרק יום אחד ניצל בנס, או שיפרנס את העניים שבעה ימים כיון שניצל אחרי שלא אכל שבוע שלם? התשובה ברורה, בוודאי יחגוג שבוע שלם.

אכן אפשר להתווכח על המשלים אם הנידון דומה לראיה, אך חושבני שבכל אופן העיקרון ברור: זכר לנס קובעים לפי התמונה הכללית, כיון שכך נתפס האירוע בתודעת האנשים.

כמו כן לעניננו בנס חנוכה, אין צורך לדקדק בבחינת מידת הנס שבמאורע, כי אם די בתוצאה הברורה לפנינו, שהשמן דלק שמונה ימים בדרך נס, והוא אשר נחקק בתודעת האנשים שכאן היה נס של שמונה ימים, לכן כשבאו לקבוע זכר קבעו להדליק שמונה ימים.

הדברים נראים בעיני פשוטים מאוד, ואני מניח שאחרים כבר קדמוני.



משלים נאים, אבל אינו דומה לקו' הב"י.
משל דקו' הב"י למה"ד?
לאדם שנתקע בקומה הרביעית, ואין כח ברגליו לירד אלא קומה אחת, הלך וירדה ברגליו, ונעשה לו נס וקפצה לו הדרך משם ועד למטה, וכי יבנה ביהכנ"ס של ד' קומות או של ג'?
לאדם שנתקע שבוע במדבר עם אוכל ליומיים, וכו', היאכיל את העניים שבוע שלם או ה' ימים?
כמובן ששיבוש המשלים הרי נעשה ע"י הכותב במכוון, (וכמו שכתב: אפשר להתווכח...), כי באופן שכתבם כנ"ל באמת הקומה האחת או הימים הראשונים מוסיפים להעצמת מכלול הנס, (שרד נפילה של ד' קומות, חי שבוע בלי אוכל), אבל לא כן הנידון בקו' הב"י, כשאת היום הראשון הדליקו משמן רגיל ללא התרבות ניסית, ואין בזה תוספת על מה שדלק ז' ימים אח"כ.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 27, 2015 8:29 pm

לרשימה שכתבתי לעיל על הראשונים שעסקו בקו' הב"י או כיו"ב,
יש להוסיף רבי יצחק סגי נהור (בן הראב"ד) בקובץ המועדים על חנוכה, שכ' דחילקו השמן לח' חלקים וכו', וביאר בזה למה אמרי' הלל ח' ימים, (וכד' המאירי), ובספר קושיות אות ס' כ"כ על הדלקת הנרות ח' ימים.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' דצמבר 09, 2016 1:41 pm

ראיתי דבר מעניין,
ר"י מלוניל עמ"ס שבת כתב:לשנה אחרת קבעום [גליון: שמנה] ימים טובים כל השמונה ימים. [ו]לא נעשה נס כזה לישראל, שאלו פרעה לא גזר על המצות ויון הרשעה גזרה, לפיכך האריכו אלו הימים כשיעור החג שהיא שמנה ימים להזכיר בהם הנס. ואפילו לא היה נעשה בהם בשמן כמו כן היו שמחים ומזכירין מעשה נסים כשיעור יום טוב הארוך מכל המועדות, אך לא היו מדליקין נרות כלל, אלא מהללים ומרוממים כשאר מועדות וכשבא ונכפל להם נס בשמן הוסיפו להדליק הנרות להזכיר כפילת הנס
ר"י מאוכרידא על השאילתות כתב:לשנה אחרת קבעום ימים טובים על כל ח' ימים שלא נעשה נס כזה לישראל שאפילו פרעה לא גזר על המצות ויוון הרשעה גזרה לפיכך האריכו ימי הי"ט כשיעור ימי החג שהוא ח' ימים להזכיר בהם הנס ואפילו לא היה נעשה להם נס בשמן כמו כן היו שמחין ומזכירין מעשה נסים כשאר י"ט הערוך מכל המועדות אך לא היו מדליקים נרות כלל אלא מהללים ומרוממים כשאר מועדים וכשבא ונכפל להם נס בשמן הוסיפו להדליק הנרות להזכיר כפילת הנס
צריך לתקן את הגירס' זה מזה.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' דצמבר 11, 2016 10:44 pm

השיטה הזו של למה לא שאלו וכולי זה מין דמגוגיה שמעולם לא חיבבתי אותה [ובמחילה מכת"ר הרמה של הגר"א וייס], אם מבינים משהו לא צריך להתחבא מאחרי מטרייה של למה לא הק' וזה ההסבר לכך, וכולי וכולי.
אבל לגופו של העניין זו אכן תשובה פשוטה לשאלה זו.
ויש עוד להוסיף ע"ד אפשר, שיתכן שנס כזה (דהיינו נס ממין כזה שאינו נס כמו קריעת ים סוף שתפקידו לגלות מציאות חדשה במעשה בראשית לעיני כל בשר) אינו מן העניין לשאול כיצד נעשה ובאיזה אופן, יען כי אי אפשר ואינו מענינו שיראה לעין בשר, ולכן גם אי אפשר לכמת אותו ולהסבירו שניתן כוח בחלק מהשמיני וכולי וכולי, ולכן אנו אומרים הדבר בכללותו, שפך שמן שהספיק ליום אחד נעשה בו נס והדליקו ממנו שמונת ימים, וממילא אין לנו לומר שהיה יום אחד שלא היה בו הנס דאי מיניהו מפקת, נקודה למחשבה.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ב' דצמבר 19, 2016 2:13 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 15, 2016 9:36 pm

הוזכר כבר לעיל, אבל בכ"ז שווה עוד הודעה.
מגילת תענית כתב:ומה ראו לעשות חנכה שמנה ימים והלא חנכה שעשה משה במדבר לא עשה אלא שבעת ימים שנאמר ומפתח אהל מועד לא תצאו שבעת ימים וגומר ואומר ויהי המקריב ביום הראשון את קרבנו וגומר ובשביעי הקריב אפרים וכן מצינו בחנכה שעשה שלמה שלא עשאה אלא שבעת ימים שנאמר כי חנכת המזבח עשו שבעת ימים והחג שבעת ימים מה ראו לעשות חנכה זו שמנה ימים אלא בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 27, 2016 12:10 am

מצאתי עוד משהו:
הגה' ספר המנהגים (רא"ק) סי' סז כתב:וא"ת למה עושים ח' ימים חנוכה והלא לא היה הנס כ"א ז' ימים, שהרי הפך שנמצא חתום בחותמו של כ"ג היה בו כדי להדליק לילה אחת ונעשה נס והדליקו ממנה ח' לילות, א"כ לא היה הנס אלא מז' לילות, וי"ל שהנס היה גם מן הפך שנמצא חתום ולא נטמא, מצאתי.


לגבי דברי ר' יצחק זילבר וטענתי כנגדו, כבר קדמוני.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 29, 2016 6:57 pm

אולי הקטע הבא ג"כ מצטרף למנין הקדמונים שנתקשו בקו' הב"י, אם כי הלש' קצת מעורפלת, ויש כאן עוד כמה חידושים.
הנה:
מהרז''ך הל' חנוכה.png
מהרז''ך הל' חנוכה.png (147.2 KiB) נצפה 8538 פעמים

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי יהודי טבעי » א' דצמבר 03, 2017 7:08 pm

ראה זה חדש, מאמר המבאר שנושא זה עצמו - האם יש להקשות כן, שנוי בפלוגתת הראשונים.
viewtopic.php?f=24&t=37715

אברהם ארנטרוי

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי אברהם ארנטרוי » ה' דצמבר 07, 2017 11:49 pm

הוא צודק לגמרי בדבריו שקשה למה כל הראשונים לא הקשו כך,
אבל פשוט הטעם כי הרי זה שאלה שאפשר לשאול אותה רק כשמתקדמים לתקופת בריסק,
הרי ברור שהי' נס שפך השמן דלק שמונה ימים במקום יום אחד ולכן תקנו שמונה ימים
ומעולם לא עלה על דעת חז"ל לחשבן בדיוק כמה ימים שניות וחלקים השמן הי' אמור לדלוק~~~

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' דצמבר 08, 2017 12:17 am

לא ידעתי שהבית יוסף היה בריסקר, עד היום ידעתי את זה רק על הרמב"ם.

עושה חדשות
הודעות: 12619
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' דצמבר 09, 2017 7:12 pm

ה"מתקדמים לתקופת בריסק":
(רשימה חלקית)
מאירי.
תורא"ש / גי' תוס'.
נמוק"י.
כלבו / ארחות חיים.
צרור החיים.
המאורות.
רבי יצחק סגי נהור.
ספר קושיות.
מהרז"ך.
ב"י ושאר נו"כ.

תמשיך לבד את הרשימה -
http://www.hebrewpublishing.com/pdf/yem ... 20_NEW.pdf

חנוכה שמח.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי החושב » א' דצמבר 10, 2017 12:30 am

לענ"ד אלפי תלמידי חכמים מפרשים לעצמם את הפשט בדרך של הגר"א וייס, ולא רואים בזה איזו סתירה להבנת הבית יוסף. הבית יוסף אמר דבר נחמד מאוד (וגם אמתי, כי שבעים פנים לתורה), אבל זה לא עלול למנוע את ההבנה הפשטנית, שלפיה אכן לא מתחילה שום קושיה (וכי היה ראוי באמת שיתקנו שבעה ימים בגלל שהשמן דלק שמונה?).
ולכן חשבתי שדברי הגר"א וייס בצורה שהוא הציג אותם - דבר מיותר.
אבל אחרי שקראתי את התגובות כאן, שנכתבו בקנאות גדולה (לא הצלחתי עדיין להבין למה מקנאים...), אני מבין שאכן יש צורך בזה.

להבדיל, זה הזכיר לי את הצהרת טראמפ, שהכיר בירושלים כעיר הבירה. דבר מיותר לחלוטין לכאורה. אבל אחרי ששומעים תגובות מנגד מבינים שכנראה זו הצהרה חשובה

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי בערל » א' דצמבר 10, 2017 6:06 pm

ראיתי בספר שהביאו את את 'קושית הבית יוסף' גם בשם הרא"ם (בביאורו על הסמ"ג) וספר האשכול (הל' חנוכה).

איטשע
הודעות: 199
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי איטשע » א' דצמבר 10, 2017 6:09 pm

לפי המבואר במגלת תענית כלל אינו קשה.
כי שם כתוב ששמונת ימי חנוכה מבוססים על שמונת ימי טהרה שלקח לטהר ולנקות את בית המקדש.

לפי זה אקשה, מהו המקור הראשון שמיחס שמונת ימי חנוכה, על נס דפך שמן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' דצמבר 10, 2017 6:10 pm

בערל כתב: ספר האשכול (הל' חנוכה).


איזה?

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי החושב » ה' דצמבר 14, 2017 11:57 pm

איני יודע אם שאלו כאן כבר...
תלמוד בבלי מסכת שבת דף כג עמוד א
אמר רב יהודה: יום ראשון - הרואה מברך שתים, ומדליק מברך שלש. מכאן ואילך - מדליק מברך שתים, ורואה מברך אחת. מאי ממעט? ממעט זמן. ונימעוט נס! - נס כל יומי איתיה.

רש"י מסכת שבת דף כג עמוד א
כל יומי איתיה - שהרי כל שמנה הדליקו מן הפך, אבל זמן משהגיענו להתחלת זמן הגיענו.


האם זו לא סתירה מפורשת לדברי הגר"א וייס?

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

תירוץ על קושית הבית יוסף

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ד' דצמבר 05, 2018 9:50 am

מעודי תמהתי על קושית הב"י.
הנה תקנת הדלקת נר חנוכה הוא על אודות הנס שהשמן דלק 8 ימים במקום יום אחד. הנחת הב"י היא שההדלקה צריך להיות רק באותם ימים שהיה בהם נס. אבל הסברא אומרת שההדלקה צריכה להיות בתבנית שהנס נעשה, דהיינו שהנס היה שכמות השמן בלילה אחד הספיקה ל8 ימים, ולכן אנו מדליקים 8 ימים כדי 'לשחזר' את הנס, שהשמן דלק 8 ימים.
כמו שמצינו בשאר מצוות שעושים מעשה לזכר הנס, אבל לא רק הנס. טעם מצוות מצוה היא שלא הספיק וכו' למרות שזה עצמו לא היה שום נס, שבצק הנאפה במהירות נעשה מזה מצה, אבל כיון שזה מורה על הנס שהיתה יציאה בחפזון וכו'.

עקביה
הודעות: 5443
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: תירוץ על קושית הבית יוסף

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 05, 2018 10:07 am


הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ד' דצמבר 05, 2018 10:39 am

יישר כחכם

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי קראקובער » ד' דצמבר 05, 2018 2:58 pm

משל למה הדבר דומה ביהודי מבוגר שכל שנה מאז החתונה נולד לו בן זכר ושנה אחת רצה שלישייה והתקשר לקופת צדקה פלונית ולשנה אחרת אכן נולד לו כמו שביקש, כלום אותו קופה בפרוספקט שלהם יפרסמו שבזכותם נולדו 'רק' תאומים?! ברור שהמויפת הוא על שלישייה.

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: הגר"א וייס- למה רוב הראשונים לא הקשו את קושית הבית יוסף?

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » א' דצמבר 09, 2018 6:21 pm

בעיקר קו' הגר"א ווייס שליט"א יש להבהיר דבר פשוט כדלהלן:
דכל קושיתו והערתו על קו' העולם הוא רק לפי פירש"י בגמ' שבת (כ"א:) עמ"ש בגמ' לשנה אחרת קבעום וכו', וכ' רש"י וז"ל "לא שאסורין במלאכהה שלא נקבעו אלא לקרות הלל ולומר על הניסים עכ"ל, ורש"י השמיט דין הדלקת נרות חנוכה, והיינו דס"ל לרש"י דאין חיובה אלא מדין פרסום הנס, אבל אינ וחלק מעיקר תקנת הקביעות יו"ט של חנוכה, וכן מבואר מדברי התוס' בר"ה (י"ח: ד"ה וירד).
אמנם הרמב"ם כתב להדיא דנר חנוכה הוא מעיקר תקנת היו"ט דחנוכה וז"ל (פ"ג ה"ג) ומפני זה התקינו חכמים שבאותו הדור שיהיו שמונת ימים האלו וכו' ימי שמחה והלל ומדליקין בהן הנרות בערב על פתחי הבתים בכל לילה ולילה וכו'. עכ"ל. הרי שזה חלק מעיקר התקנה של חנוכה.
וכ"כ בפסקי הריא"ז (שבת פ"ב ה"א אות ח) וז"ל לשנה אחרת קבעום ועשאום שמונה ימים שגומרים בהם את ההלל ומודים על הנס בהדלקת הנרות ומזכירין אותו בתפלה עכ"ל, ועד"ז כתב בשו"ת מעשה נסים לבנו של הרמב"ם רבינו אברהם (סי' א') בשם רבי דניאל הבבלי ז"ל, שהלל דחנוכה הוא מדאורייתא (ע"ש הביאור בזה, ועי' בביאור הגר"י פרלא לרס"ג מצ"ע נ"ט ד"ה וראיתי משכ"ב), ובכלל זה גם הדלקת הנרות דחנוכה שהוא דאורייתא להלל ולפרסם הנס (ע"ש שמיישב בזה מאי דקשיא להש"ס והיכן ציוונו) ע"כ.
ובאמת גם בנוסח על הניסים משמע כהרמב"ם- שאומרים בה "כדי להודות ולהלל"

עכ"פ הראנו לדעת דלדעת כמה רבוואתא הרי הדלקת הנרות הוא הודאה והלל על הנס, ולפי"ז שפיר יתכן קו' הראשונים גם אליבא דהגר"א וייס, שהרי גם לדעתו ניתן להק' על אמירת ההלל, ולפי כל הנ"ל הרי הנרות הם קשורים ליסוד דין אמרית ההלל ודו"ק


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים