מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מצפה לרחמי שמים
הודעות: 103
הצטרף: ה' אפריל 25, 2013 8:33 pm

האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

הודעהעל ידי מצפה לרחמי שמים » ג' דצמבר 08, 2015 4:18 pm

או שהיו כמה שנים ששלטו היונים - לפני נס חנוכה, שבהם לא הדליקו?
יש לזה מקורות בחז"ל?

שברי לוחות
הודעות: 1886
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

הודעהעל ידי שברי לוחות » ג' דצמבר 08, 2015 4:34 pm

עיין ב"ח או"ח סימן תרע בשם מדרש

יבנה
הודעות: 1771
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

הודעהעל ידי יבנה » ד' דצמבר 09, 2015 12:02 am

ע"ז ט. מביא ברייתא של ר' יוסי-
מלכות פרס בפני הבית שלשים וארבע שנה, מלכות יון בפני הבית מאה ושמונים שנה, מלכות חשמונאי בפני הבית מאה ושלש, מלכות בית הורדוס מאה ושלש.

מצפה לרחמי שמים
הודעות: 103
הצטרף: ה' אפריל 25, 2013 8:33 pm

Re: האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

הודעהעל ידי מצפה לרחמי שמים » ד' דצמבר 09, 2015 1:01 am

מאה ושמונים שנה אלו כוללים בתוכם את ימי אלכסנדר מוקדון ועוד הרבה שנים שעבודת המקדש הייתה כתיקנה.
שאלתי היא לגבי השנים האחרונות בזמן שיסון היה כהן גדול ומאוחר יותר מנלאוס, עד לטהרת ביהמ"ק ע"י החשמונאים, האם הייתה עבודת ביהמ"ק בשנים אלו?
בספרי ההיסטורי' נראה שהיו כמה שנים שהיה ביהמ"ק מחולל וטמא ולא הייתה עבודה כלל. האם יש מקור לזה בדברי חז"ל?

יבנה
הודעות: 1771
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: האם הדליקו נרות במנורה כל ימי בית שני ברצף?

הודעהעל ידי יבנה » ה' דצמבר 10, 2015 2:34 pm

מגילת תענית הסכוליון -
מה ראו לעשות חנכה זו שמנה ימים אלא בימי מלכות יון נכנסו בני חשמונאי להיכל ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכל שבעת הימים היו מתקנים בכלי שרת. חנכת בית חשמונאי לדורות ולמה היא נוהגת לדורות אלא שעשאוה בצאתם מצרה לרוחה ואמרו בה הלל והודאה והדליקו בה נרות בטהרה לפי שנכנסו יונים בהיכל וטמאו כל הכלים ולא היה במה להדליק וכשגברה יד בית חשמונאי הביאו שבעה שפודי ברזל וחפום בבעץ והתחילו להדליק.
ע"ז מג. בברייתא שלא יעשה הדיוט מנורה כמנורה שבמקדש-
רבי יוסי בר יהודה אומר אף של עץ לא יעשה כדרך שעשו בית חשמונאי אמרו לו משם ראיה שפודין של ברזל היו וחופין בבעץ העשירו עשאום של כסף חזרו והעשירו עשאום של זהב. ופירש"י ומלכות בית חשמונאי - עשאוה במקדש של עץ לאחר שטימאו יונים את ההיכל ונטלו כל כליו וגברה יד בית חשמונאי ונצחום.
מבואר שהיוונים הוציאו את כלי המקדש וסתרו את המזבח, א"כ ודאי שלא התקיימה העבודה. וכן ברור שאם הצריכום לעבוד ע"ז ואסרום לקיים המצוות שבודאי לא הניחום לעשות את העבודה בביהמ"ק. וכן לשון חנוכה מוכיח, שהוא על שם חידוש העבודה.
מלבד זאת יש תיאורים יותר מפורטים ביוסיפון ומגילות מקבים השונות כאן https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7 ... 7%9B%D7%94 , אלא שאינם חז"ל.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים