מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מתי הדליקו את המנורה בבית המקדש

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

מתי הדליקו את המנורה בבית המקדש

הודעהעל ידי שפה ברורה » ה' דצמבר 10, 2015 8:08 pm

מתי?
הלא מקרא מלא בין הערבים
השאלה העם הארצית שלי הוא, באיזה שעה נדלק, בתמיד ג"כ כתיב בין הערבים ונקרב בתשעה ומחצה, שאלתי הוא לדעת הראשונים דההדלקה היתה בבין הערבים דוקא, לאפוקי דעת הרמב"ם, האם יש גילוי באיזה מקום באיזה שעה היה ההדלקה

שברי לוחות
הודעות: 1883
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: מתי הדליקו את המנורה בבית המקדש

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' דצמבר 10, 2015 8:12 pm

בגמ' פסחים מבואר שהיה אחר הקטרת הקטורת

שברי לוחות
הודעות: 1883
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: מתי הדליקו את המנורה בבית המקדש

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' דצמבר 10, 2015 8:15 pm

באוצר רשימות מכ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל עמ' קמו בירר שהדלקת הנרות היה מיד סמוך מיד להקרבת התמיד והקטורת בשעה ט' ומחצה

שפה ברורה
הודעות: 638
הצטרף: ה' נובמבר 15, 2012 10:25 pm

Re: מתי הדליקו את המנורה בבית המקדש

הודעהעל ידי שפה ברורה » ה' דצמבר 10, 2015 8:19 pm

יישר כח

מתון
הודעות: 292
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: מתי הדליקו את המנורה בבית המקדש

הודעהעל ידי מתון » ה' דצמבר 10, 2015 10:17 pm

מהבברייתא במס' זבחים י"א ע"ב
נרות דכתיב בין הערבים, הכי נמי דכולי יומא כשר. שאני התם, דכתיב, מערב ועד בקר, ותניא מערב ועד בקר, תן לה מדתה שתהא דולקת והולכת מערב ועד בקר. דבר אחר, אין לך עבודה כשרה מערב ועד בקר אלא זו בלבד.

משמע שהדליקו סמוך לערב, שהרי השיעור - "מדתה" היתה כשיעור מדת לילה, [ראה לשון רש"י רש"י שם: חצי לוג לכל נר ונר, כך שיערו חכמים לילי תקופת טבת שלא תכבה כל הלילה.
ועוד לפי ה"דבר אחר" בגמרא, הרי אין שום עבודת יום אחר כשר אחר הדלקת הנרות, ולכן מסתבר שהדליקו היותר מאוחר שאפשר, שהרי אפשר שעדיין יצטרכו לעשות מעבודת היום באיזה מהקרבנות.

פי האתון
הודעות: 419
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: מתי הדליקו את המנורה בבית המקדש

הודעהעל ידי פי האתון » ב' נובמבר 21, 2016 10:13 am

דברים ברורים בעניין למען יעמדו ימים רבים:
זמן הדלקת המנורה הוא 'בין הערביים' דהיינו קצת אחר חצות.
בדיעבד אם הדליק אחר חצות אפי' קודם זריקת התמיד כשר [ליקוטי הלכות תמיד דף ל' (בתורף הדברים)].
ומקור דבריו דהוא בין הערביים (ובין הערביים נקרא אחר חצות היום) ואפי' פסח שהוא מאוחר לנרות איתא בפסחים (סא) דכשר בדיעבד.

לעומת זאת מתוס' מנחות פט. (ד"ה אין) וכן באבן עזרא (שמות י"ב ו'), משמע שהיו מדליקין בלילה ולא קודם.
וכן משמע ברבנו גרשום במנחות פט. שכתב "אין לך עבודה כשרה מערב עד בקר ולא ביום אלא זו"
וכן ברבנו הלל בפי' לתורת כהנים פרשת אמור פרשתא יג "קא אתא לאשמועינן דלא מתכשרא עבודה בלילה כלל חוץ מהדלקת ז' נרות בלבד".
יש מאירי ביומא ש"הדלקה כשרה ביום ואם רצה אפי' בלילה".


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים