מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בני חשמונאי חיברו את מגילת אנטיוכוס?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

בני חשמונאי חיברו את מגילת אנטיוכוס?

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' דצמבר 13, 2016 9:23 am

כבר דנו רבים בשאלה מי חיבר את מגילת אנטיוכוס (בהגיית בני תימן: אנטיוכס - הקדמת ר"י קאפח למהדורתו), הקרויה גם בשם "מגילת בני חשמונאי".

כולם מצטטים בעניין את רס"ג בספר הגלוי הכותב שהמגילה התחברה על ידי בני חשמונאי, יהודה ושמעון ויוחנן ויונתן ואלעזר בני מתתיה, ואת בה"ג (סי' עה) הכותב: 'זקני בית שמאי וזקני בית הילל הם כתבו מגלת בית חשמונאי'.

הרב נתן פריד כותב במאמרו "מגלת אנטיוכוס מורחבת" שברור שכוונת רס"ג למגילה זו, כי הוא גם מצטט פסוק מתוכה. הכוונה לפסוק כב המצוטט בהמשך "וכמו שהשתמשו בספר בני חשמונאי, ואביא ממנו כתוב אחד, שהצדיקים בעת שיתפללו אל אדוניהם, שיעניש את הכופרים, ואמרו, למען שלא יחשבו שגבורתם היא מאליליהם. כמו שאמר יוחנן בן מתתיהו מנקנור 'די הן יקטול יתי יהך וישתבח בבית דגון, ויאמר, טעותי מסרתיה בידי'". וכן כותבים גם הרב יצחק רצאבי ב"שמן למאור" (אינו באוצר?) ורנ"ד רבינוביץ ב"בינו שנות דור ודור" (אינו באוצר).

ולכאורה דברי רס"ג תמוהים, כפי שתמהו הרבנים הנ"ל, שיהודה ואלעזר נהרגו לפני הנצחון המבואר במגילה, ואיך כתבו את המגילה. עוד תמהו, שהרי בסוף המגילה (פסוק סז לפיסוק רס"ג, מהדורת הרב קאפח) נאמר "וקבילו מלכותא בני חשמונאי ובני בניהון ומן עדנא דנא ועד חרבן בית אלהא דין מאתן ושית שנין", ואיך יתייחסו בני חשמונאי לחורבן הבית. והרב רצאבי כותב שבכמה כתבי יד לא מופיעים ארבעת הפסוקים האחרונים הללו ותרגומם, והם לבדם הוספה מאוחרת, וע"ש עוד.

אך המעיין בגוף לשון רס"ג ימצא דבר מעניין.

בהקדמתו זו לספר הגלוי (נדפסה ע"י הרכבי ב"זכרון לראשונים וגם לאחרונים") מפרט רס"ג מספר תקדימים לחיבורים שנכתבו אחרי חיתום כתבי הקודש: בן סירא, חיבורו של אלעזר בן עיראי, מגילת בני חשמונאי וחיבור אנשי קירואן ממה שנמצא אצלם מן שעדי הנוצרי.

והנה, אף שבתרגומו של הרכבי מופיעה המילה "כתב" ביחס לכל החיבורים, במקור הערבי יש הבדל מעניין. על בן סירא כותב רס"ג "אלף כתאב", וכן על אלעזר בן עיראי - "אלף כתאב", וכן על בני קירואן - "אלפי כתאבא", וכן על עצמו: "אלפת כתאבא". התרגום למונח זה הוא: חיבר ספר.

אך ביחס לבני חשמונאי הוא כותב "את'בתו כתאבא". הפועל "את'בת" אין משמעו חיבור ספר, אלא קביעה או רישום. מכך שרס"ג שינה לשונו, ברור למדי שאכן מדובר כאן במשהו אחר, לא בספר שחובר והושלם בזמנם, אלא ברישומים שהם העלו על הכתב, שמאוחר יותר נערכו וחוברו בספר.

נמצא שגם לדעת רס"ג לא חוברה מגילת אנטיוכוס על ידי בני חשמונאי אלא בזמן מאוחר יותר (ואולי אף אחרי ימי זקני בית שמאי ובית הלל, ואולי... אולי ע"י רס"ג עצמו, וכתשובה לקראים, וכפי שכבר היו ששיערו אלא שדברי רס"ג לפי פשוטם עמדו לנגדם), אלא שהיא מבוססת על דברים שנרשמו על ידם. מעתה אין תימה שאלעזר ויהודה אף הם השתתפו בהעלאת רשמי הקרבות שניהלו, וגם אין תימה בכך שהמגילה מזכירה את חורבן בית שני.
נערך לאחרונה על ידי הוגה ומעיין ב ג' דצמבר 13, 2016 11:48 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מי חיבר את מגילת אנטיוכוס?

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' דצמבר 13, 2016 9:35 am

אגב, קטעי הגניזה של הקדמת ספר הגלוי הם:

סנקט פטרבורג - ספריה לאומית 3069 EVR ARAB I. קטע זה הוא בן 8 דפים וממנו פרסמו רש"ף והרכבי. כתב היד טרם עלה לרשת, וסימנו בסה"ל 000154891

פילדלפיה קטלוג הלפר מס' 443, פורסם ע"י מלטר JQR סדרה חדשה ג (1912-1913) עמ' 877-499. הקטע מתחיל באמצע הפיסקה העוסקת בבני חשמונאי, והוא זמין לצפייה בפרויקט פרידברג.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מי חיבר את מגילת אנטיוכוס?

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' דצמבר 13, 2016 10:17 am

בנוגע לספר הגלוי, יש לעיין במאמרו המקיף והמעודכן של זאב אלקין. ושם, עמ' 327-326 הוא עומד על ההבדל הלשוני של רס"ג בין 'כתאב' לבן סירא וחבריו ל'קצה'' שנתן למגילת אנטיוכוס. עי' שם.

הוגה ומעיין
הודעות: 1967
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מי חיבר את מגילת אנטיוכוס?

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ג' דצמבר 13, 2016 10:57 am

ייש"כ. אכן יש לעיין שם כיון שהוא מאמר מעודכן, אלא שבענייננו אינו עוסק כלל (גם אינו מחלק בין "כתאב" ל"קצה'" כפי שכתבת, ובודאי לא בין "אלף" ל"את'בת" שבו אני עוסק. אלקין מחלק בין "כתאב" ו"קצה'" לבין "מגילה", בבואו להראות שרס"ג לא קרא לחיבורים הבתר-מקראיים בשם "מגילה" ושלא כדברי מתנגדו רבי אהרן סרג'אדו).

בשיחה עם מו"ר הרב עזרא קורח עלו הנקודות דלהלן.

ראשית, אף לדעתו יש משמעות לשינוי לשונו של רס"ג מ"אלף" ל"את'בת".

אולם הוא מסתייג מההנחה שמדובר ברשימות שהעלו בני חשמונאי על הכתב, כי לא סביר שהם העלו רישומים שמטרתם תיעוד ההיסטוריה.

אפשר גם שכוונת רס"ג בשינוי ל"את'בת" היא שבני חשמונאי תיקנו וקבעו קריאה במגילה זו מדי שנה בחנוכה, כפי שנהגו בני תימן עד לאחרונה וחלקם עד בכלל.

התרגום הטוב ביותר ל"את'בת" הוא "יסד". גם משום ש"ת'בת" הוא דבר קבוע ומיוסד, וגם משום שלענייננו הוא כולל את שתי המשמעויות: אפשר להבין שבני חשמונאי רק יסדו את המגילה, ואחריהם באו אחרים והוסיפו עליה וחיברוה, כך שהיא "מיסוד בני חשמונאי" בלבד; אפשר גם להבין שהם "יסדו" את מנהג קריאתה.

גביר
הודעות: 2765
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: בני חשמונאי חיברו את מגילת אנטיוכוס?

הודעהעל ידי גביר » ד' דצמבר 13, 2017 8:50 am

נראה שהמאמר על אודות מגילת אנטיוכוס שפורסם בחיצי גיבורים י ניסן תשעז עמ' תשנג ואילך נכתב כמענה [לענ"ד מוצלח] למאמרו של אריה כשר [שאיני יודע מיהו ומהו ולפי מאמרו זה, לפחות, יש לפקפק בכשרותו] שאמנם אינו מוזכר בהערות השוליים שלו, 'הרקע ההיסטורי לחיבורה של מגילת אנטיוכוס' שפורסם בקובץ 'התקופה הסלווקית בארץ ישראל :מחקרים ועיונים בגזירות הדת ומרד החשמונאים /בעריכת בצלאל בר-כוכבא תל-אביב :הקיבוץ המאוחד,תש"ם 1980שניכרת בו המגמה ה'משכילית' לאחר את הדברים ולפקפק בהם כלל הניתן. הדברים בולטים בייחוד בעמ' תשנ"ה, המציג את חלק מטענותיו של כשר זה בשם 'רבים' בלא להזכיר את שמו ומאמרו.

המאמר הנ"ל בחיצי גיבורים נמצא כאן - http://www.academia.edu/35121818/%D7%97 ... 7%AA%D7%95


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים