מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 13, 2016 11:21 pm

ז"ל הארחות חיים לרבי אהרן הכהן מלוניל
seferid_23994_page_230.jpg
seferid_23994_page_230.jpg (89.23 KiB) נצפה 3404 פעמים

ומבואר מדבריו לכאורה חידוש עצום, שברכת שהחיינו בזמנינו היא על מציאת פך השמן בזמנם, ולכן אין מברכים כל לילה שלא היה בשמן דבר שהתחדש בכל לילה רק נעשה בו נס שהספיק, ואולי שכך תיקנו לברך כמו שהם בירכו, והוא חידוש עצום שמא אחד מהחברים שמע או חידש בזה דבר?

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 13, 2016 11:49 pm

ב"ח סי' תרעו כתב:ואיכא למידק מאי שנא דאניסא מברך כל יומא ושהחיינו אינו מברך אלא חד יומא וראיתי בהגה"ה (שלטי הגבורים על המרדכי סי' רסה אות ה ד"ה לפיכך) שכתב דהנס היה בכל לילה מסיפוק השמן אבל שהחיינו אין לברך בכל לילה אף על פי שבכל לילה נתחדש הנס לפי שכבר ברכנו אותה בלילה הראשון על השמן ההוא ואין בשמן מתחדש דבר אלא נעשה בו נס שהספיק עכ"ל ועוד י"ל דברכת שהחיינו היא באה על שמחת לבו של אדם שהגיע לזמן הדלקת נר חנוכה ושם הדלקת נרות אחד הוא ותו דכל ח' יומי דחנוכה כחד יומא חשיבי אבל ניסא כל יומא הוי ניסא אף על פי שהזמן אחד:
וראה עוד במאמ"ר שם.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 14, 2016 7:47 am

על אף שדבריו המחודשים עוד צריכים התבוננות בפני עצמם.
לכאורה מקור דבריו ברור מהסוגי' "...מאי ממעט ממעט נס ולימעוט זמן נס בכל יומי איתא".
הלא חזינן דיש לדון למה לא נמעט נס וזמן בדקאי קאי, והאיך יתכן שיברך בכל יום על זמן,
אבל לדבריו ניחא דס"ד דהשמן התחדש בכל יום, ואולי שפיר טפי לברך עליו שהחיינו שיותר ניכר כאן השבח מלברך בכללות שעשה נסים.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 14, 2016 9:41 pm

אלא שצ"ע היכן מצינו שמברכים על מציאת פך שמן שהחיינו?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' דצמבר 15, 2016 8:26 am

טרחת [ושלמתי לאה"ח], כדי לראות את המאמר מרדכי בפנים, אבל לא מצאת שם דבר מיוחד, בסך הכל טוען שק' הב"ח אינה קו', אבל כאמור דברי ההגה' מפרשים דווקא את הגמ' וכנ"ל.

לגופם של הדברים, לדברי הגהה יוצא חומרא וקולא, חומרא, משום שלכא' לדבריו רק ביום הראשון יכול לברך שהחיינו, ולאלו שמחמרים על סב"ל יש להם לדון בכך.
השנית לכא' קולא, שהשמש המדליק בביהכ"נ ביום הראשון ומברך שהחיינו יוכל לברך גם בביתו בשופי [שדנו בזה אחרו' עי' מ"ב], דהלא היא חלק מברכת השבח.

בעיון הדברים נראה עוד: שאין הברכה על עצם מציאת הפך שזה דבר שלא מצאנו, אלא שיתכן שהברכה הייתה על מה שהיה חידוש בעצם ההדלקה, כיון והיה כאן מעין חינוך חדש של המנורה בגלל מציאת השמן, מה אתם אומרים?.

חיי נר
הודעות: 339
הצטרף: ב' פברואר 01, 2016 3:09 pm

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי חיי נר » ה' דצמבר 15, 2016 12:10 pm

פרי יהושע כתב:ז"ל הארחות חיים לרבי אהרן הכהן מלוניל
seferid_23994_page_230.jpg

ומבואר מדבריו לכאורה חידוש עצום, שברכת שהחיינו בזמנינו היא על מציאת פך השמן בזמנם, ולכן אין מברכים כל לילה שלא היה בשמן דבר שהתחדש בכל לילה רק נעשה בו נס שהספיק, ואולי שכך תיקנו לברך כמו שהם בירכו, והוא חידוש עצום שמא אחד מהחברים שמע או חידש בזה דבר?


ומדוע אי אפשר להבין את הדברים כדלהלן
ולפיכך אנו מברכין בכל לילה שעשה נסים לפי שבכל לילה ולילה היה נס ספוק השמן [ביאור, שלפיכך אנו מברכים על מצוות פירסום הנס בכל לילה משום שנחשבת למצוה חדשה בפני עצמה בכל לילה לפי שבכל לילה ולילה היה נס ספוק השמן], אבל שהחיינו אין לברך בכל לילה אע"פ שבכל לילה מתחדש הנס [ביאור, אע"פ שבכל לילה מתחדש הנס וא"כ הוי כמצוה חדשה בכל יום בפני עצמה], לפי שכבר ברכנו אותו לילה ראשונה על שמן ההוא [דהיינו על מצוות פרסום הנס של השמן ההוא] ואין בשמן מתחדש דבר אלא נעשה בו נס שהספיק
וא"כ הברכות הם על מצוות פרסום הנס

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' דצמבר 15, 2016 9:06 pm

אכן פעם שמעתי ביאור מעין זה מגאון אחד שליט"א בדברי האור"ח:

אבל כפי שכתבתם אתם כעת איני רואה לו מוצא, קודם בדבריכם לכא' יש סתירה, אם חשוב מצווה חדשה לעניין שעשה נסים בכל יום, למה לא נחשב כמצווה חדשה לעניין שהחיינו וצריך תלמוד.

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 15, 2016 9:38 pm

פרי יהושע כתב:טרחת [ושלמתי לאה"ח], כדי לראות את המאמר מרדכי בפנים, אבל לא מצאת שם דבר מיוחד, בסך הכל טוען שק' הב"ח אינה קו', אבל כאמור דברי ההגה' מפרשים דווקא את הגמ' וכנ"ל.
אני מתנצל מאד. אולי אני חייב לשפות הנזק? אבל למה לא בדק כת"ר בה"ב?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' דצמבר 15, 2016 9:43 pm

עושה חדשות כתב:
פרי יהושע כתב:טרחת [ושלמתי לאה"ח], כדי לראות את המאמר מרדכי בפנים, אבל לא מצאת שם דבר מיוחד, בסך הכל טוען שק' הב"ח אינה קו', אבל כאמור דברי ההגה' מפרשים דווקא את הגמ' וכנ"ל.
אני מתנצל מאד. אולי אני חייב לשפות הנזק? אבל למה לא בדק כת"ר בה"ב?

למיטב בדיקתי לא היה שם, אבל בא לא נגזים, לא נורא לשלם קצת למקום שאנו מקבלים ממנו כל הרבה חכמה כחכמתך הברוכה

עושה חדשות
הודעות: 12557
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 27, 2016 9:46 pm

אגב,
ז"ל המאירי שבת כג. מי שאין לו להדליק ואינו במקום שיהא אפשר לו לראות יש אומרים שמברך לעצמו שעשה נסים ושהחיינו בלילה ראשונה ושעשה נסים בכל הלילות והדברים נראין.
והובא בשעה"צ תרעו-ג: דאפשר דכמו בעלמא קיימא לן דזמן אומרו אפילו בשוק, דהוא קאי על עצם היום טוב, אפשר דהוא הדין בזה דקאי על עצם הזמן דחנוכה שנעשו בו נסים ונפלאות, אלא דלכתחלה סמכו זה על זמן דהדלקה, וכעין סברתי נמצא במאירי...
ומאידך ז"ל המאירי מגילה ד. והרי אין זה דומה אלא לחנוכה שיש זמן על ההדלקה ולא על היום.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ינואר 01, 2017 9:39 pm

עושה חדשות כתב:אגב,
ז"ל המאירי שבת כג. מי שאין לו להדליק ואינו במקום שיהא אפשר לו לראות יש אומרים שמברך לעצמו שעשה נסים ושהחיינו בלילה ראשונה ושעשה נסים בכל הלילות והדברים נראין.
והובא בשעה"צ תרעו-ג: דאפשר דכמו בעלמא קיימא לן דזמן אומרו אפילו בשוק, דהוא קאי על עצם היום טוב, אפשר דהוא הדין בזה דקאי על עצם הזמן דחנוכה שנעשו בו נסים ונפלאות, אלא דלכתחלה סמכו זה על זמן דהדלקה, וכעין סברתי נמצא במאירי...
ומאידך ז"ל המאירי מגילה ד. והרי אין זה דומה אלא לחנוכה שיש זמן על ההדלקה ולא על היום.

ומזה מוכח שלא כהשעה"צ אלא שכוונת המאירי דווקא עם הברכה של שעשה ניסים דהוי כעין ברכת המצוה שמצטרף למצוה בזמנה, ואף שאינו רואה, ועוד צ"ע ותלמוד גדר הדברים הדק היטב.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: ברכת שהחיינו - על מציאת פך השמן

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' דצמבר 06, 2018 12:46 pm

פרי יהושע כתב:ז"ל הארחות חיים לרבי אהרן הכהן מלוניל
seferid_23994_page_230.jpg
ומבואר מדבריו לכאורה חידוש עצום, שברכת שהחיינו בזמנינו היא על מציאת פך השמן בזמנם, ולכן אין מברכים כל לילה שלא היה בשמן דבר שהתחדש בכל לילה רק נעשה בו נס שהספיק, ואולי שכך תיקנו לברך כמו שהם בירכו, והוא חידוש עצום שמא אחד מהחברים שמע או חידש בזה דבר?

אולי עפ"י דברי האורחות חיים אפשר ליישב את המחלוקת של הראשונים האם אפשר בחנוכה לברך ברכת הזמן דהיינו שהחיינו בשוק כמו בשארי יו"ט דזמן אומרו אפילו בשוק. דלפי דברי הארחות חיים משמע דאפשר לברך רק בעת ההדלקה כשיטת רוב הראשונים והפוסקים.
ויש לדון בזה עוד.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 48 אורחים