הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' דצמבר 15, 2016 8:26 am
טרחת [ושלמתי לאה"ח], כדי לראות את המאמר מרדכי בפנים, אבל לא מצאת שם דבר מיוחד, בסך הכל טוען שק' הב"ח אינה קו', אבל כאמור דברי ההגה' מפרשים דווקא את הגמ' וכנ"ל.
לגופם של הדברים, לדברי הגהה יוצא חומרא וקולא, חומרא, משום שלכא' לדבריו רק ביום הראשון יכול לברך שהחיינו, ולאלו שמחמרים על סב"ל יש להם לדון בכך.
השנית לכא' קולא, שהשמש המדליק בביהכ"נ ביום הראשון ומברך שהחיינו יוכל לברך גם בביתו בשופי [שדנו בזה אחרו' עי' מ"ב], דהלא היא חלק מברכת השבח.
בעיון הדברים נראה עוד: שאין הברכה על עצם מציאת הפך שזה דבר שלא מצאנו, אלא שיתכן שהברכה הייתה על מה שהיה חידוש בעצם ההדלקה, כיון והיה כאן מעין חינוך חדש של המנורה בגלל מציאת השמן, מה אתם אומרים?.