מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ה' דצמבר 15, 2016 10:21 pm

מצ"ב קונטרס שבו מבואר על פי ההלכה והסוד מיוחס לר"י[ סגי נהור ]בן הראבד
נלקח מספר הרב ליברמן על חנוכה לזיכוי
קונטרס סוד הדלקה.PDF
(1.15 MiB) הורד 516 פעמים
נערך לאחרונה על ידי חוקר ודורש ב ו' דצמבר 16, 2016 8:45 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י העיור בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי פלגינן » ה' דצמבר 15, 2016 10:32 pm

חוקרנוביץ כתב:מצ"ב קונטרס שבו מבואר על פי ההלכה והסוד מיוחס לר"י העיור בן הראבד
נלקח מספר הרב ליברמן על חנוכה לזיכוי
קונטרס סוד הדלקה.PDF

האם לא יאות יותר לציין למקור הראשון; ספר הזכרון לר"י הוטנר?

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י העיור בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ו' דצמבר 16, 2016 5:37 am

אכן הראשון שהביא זאת מכת"י רבי משה הרשלר זצ"ל בספר הנ"ל

איש בער
הודעות: 573
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י העיור בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי איש בער » ו' דצמבר 16, 2016 6:36 am

האם לא יאות יותר לכנותו סגי נהור, בלשון נקייה ומכובדת?

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ו' דצמבר 16, 2016 8:46 am

איש בער כתב:האם לא יאות יותר לכנותו סגי נהור, בלשון נקייה ומכובדת?

במקרה זה הוא כבוד גדול לו וכפי שמסופר עליו שזכה לגלוי אליהו והיה רואה מי עומד מולו רשע או צדיק.

פי האתון
הודעות: 697
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי פי האתון » א' דצמבר 18, 2016 10:54 am

ר"י גולדהבר, יחד עם ר"מ בלוי, חקרו את מקור האיגרת הנ"ל, והגיעו למסקנה ברורה שלא יצאו הדברים מפי ר"י סגי נהור בן הראב"ד!!!
(הדבר פורסם בא' מגליונות קולמוס לפני שנה או שנתיים)...

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי פלגינן » א' דצמבר 18, 2016 11:14 am

פי האתון כתב:ר"י גולדהבר, יחד עם ר"מ בלוי, חקרו את מקור האיגרת הנ"ל, והגיעו למסקנה ברורה שלא יצאו הדברים מפי ר"י סגי נהור בן הראב"ד!!!
(הדבר פורסם בא' מגליונות קולמוס לפני שנה או שנתיים)...

אכן. מעניין. חבל שלא פירט יותר כיצד הגיע למסקנה זו.

פי האתון
הודעות: 697
הצטרף: ה' יוני 25, 2015 12:27 am

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי פי האתון » א' דצמבר 18, 2016 11:20 am

לפי מה שכתוב שם, הם בדקו זאת עפ"י השוואת נוסח הכתיבה של ר"י סגי נהור בכתביו, לקונטרס זה.
אכן לא כתבו מאמר 'מדעי' בנושא, וחבל.


מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' דצמבר 18, 2016 11:55 am

אגב, בסה"ז לר"י הוטנר כותב ר"מ הרשלר בהקדמה "המעתיק כותב בסופו (=של כתה"י) שזה ממה שמסר אליהו הנביא לר' יצחק סגי נהור (נכדו) [בנו] של הראב"ד".
משמע שבכתה"י כתוב נכדו, ושזו ט"ס וצ"ל בנו.
אך בסוף הקונטרס כשהעתיק את לשון 'המעתיק' הוא כותב רק "בנו".

בגנוזות שינה רמ"ה את הנוסח הן בהקדמה והן בדברי המעתיק ל"נינו".
אולי הגיע למסקנה זו על סמך קריאה חדשה בכתה"י.
האם נינו במובן בנו (כבתנ"ך) היה בשימוש בתקופת המעתיק?

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי פלגינן » א' דצמבר 18, 2016 12:00 pm

מה שנכון נכון כתב:אגב, בסה"ז לר"י הוטנר כותב ר"מ הרשלר בהקדמה "המעתיק כותב בסופו (=של כתה"י) שזה ממה שמסר אליהו הנביא לר' יצחק סגי נהור (נכדו) [בנו] של הראב"ד".
משמע שבכתה"י כתוב נכדו, ושזו ט"ס וצ"ל בנו.
אך בסוף הקונטרס כשהעתיק את לשון 'המעתיק' הוא כותב רק "בנו".

בגנוזות שינה רמ"ה את הנוסח הן בהקדמה והן בדברי המעתיק ל"נינו".
אולי הגיע למסקנה זו על סמך קריאה חדשה בכתה"י.
האם נינו במובן בנו (כבתנ"ך) היה בשימוש בתקופת המעתיק?

לא יצאו כאן דברים ברורים.

כזית
הודעות: 138
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי כזית » ב' דצמבר 03, 2018 6:13 pm

כידוע, יש מהדרים להניח שמן כשיעור שהיה במנורה בבית המקדש, ע"פ חשבונו של הר"י סגי נהור [בלי להתייחס לשאלה אם זה אכן הוא].
מצ"ב כמה הערות על דבריו, עם המסקנה למעשה.

א. מה שכתב לחלק חצי לוג לי"ד חלקים (לפי לילות טבת הארוכים שיש בהם י"ד שעות) הוא ט"ס, כי מפורש בדבריו שחצי לוג הוא נ"ד דרהם וכאשר נחלקהו לי"ד ימצא ארבע וחצי דרהם, והלא 54/14 עולה פחות מארבעה. וע"כ צ"ל י"ב, ואז החשבון מדוקדק: 4.5=54/12. (ומה שחילק את השמן לי"ב ולא י"ד כלילות טבת הארוכים, צ"ל שבחורף היו פתילות דקות יותר, ועי' רש"י מנחות פט. ד"ה ושיערו), ומ"מ לפי חישוב זה עולה 2.25 דרהם לחצי שעה כמ"ש שם להדיא.

ב. שיעור השמן הוא 2.25 דרהם כנ"ל, ומ"ש שצריך שיהיה הכלי מחזיק 2.5 דרהם, זה מכיון שהפתילה תופסת עשירית מנפח הכלי כמ"ש בהמשך דבריו, נמצא השמן שבכלי הוא 2.25 דרהם בדיוק.

ג. מה שכתב שגודל הכלי יהיה אצבע על אצבע ברום אצבע שהוא 2.5 דרהם, חישוב זה מדויק ע"פ דברי הגמ' בפסחים (קט.) ששיעור רביעית הלוג הוא אצבעיים על אצבעיים ברום אצבעיים וחצי אצבע וחומש אצבע, נמצא הרביעית 10.8 אצבעות מרובעות [10.8=2.7*2*2], והלוג הוא 43.2 אצבעות מרובעות, וכיון שהלוג הוא 108 דרהם, נמצא אצבע מרובעת 2.5 דרהם [2.5=108/43.2]. ובאופן אחר: רביעית הלוג היא 27 דרהם, ובה 10.8 אצבעות, נמצא בכל אצבע 2.5 דרהם [2.5=27/10.8].

ד. מה שכתב ששיעור השמן שהדליקו כל נר בכל לילה הוא חצי לוג דהיינו נ"ד דרהם, חישוב זה מבוסס על דברי הרמב"ם (פיה"מ עדויות פ"א מ"ב ועוד) בענין משקל המים, ומים בנפח של חצי לוג משקלם נ"ד דרהם, אבל השמן משקלו 0.91 ממשקל המים, נמצא משקלו של חצי לוג הוא 49.14 דרהם בלבד, וזהו שמן של י"ב שעות, נמצא לחצי שעה צריך 2.0425 דרהם בלבד. לכן נראה שהשיעור העיקרי הוא שיעור נפח הכלי שכתב, דהיינו שיהיה אצבע על אצבע ברום אצבע, ואחרי ניכוי הפתילה עולה נפח של 2.25 דרהם מים. אבל מי שמשער את השמן ע"פ משקלו א"צ לשים שמן במשקל של 2.25 דרהם אלא 2.05 דרהם בלבד.

משקל השמן למעשה
כידוע הגרא"ח נאה כתב את כל השיעורים ע"פ משקל הדרהם שהיה בזמנו, בהנחה שלא היו שינויים במשקל הדרהם מזמנו של הרמב"ם. בזמנו האוקיא היתה 75 דרהם ומשקלה 240 גרם, נמצא כל דרהם 3.2 גרם. למעשה ידוע שהדרהם בזמנו של הרמב"ם היה בין 2.8 ל-3 גרם, ויש לזה הוכחה ממשקל הדינר שהוא דרהם וחצי ומשקלו 4.25 גרם, נמצא הדרהם 2.83 גרם, (ולפי מ"ש ר"א בן הרמב"ם בתשובה שהובאה בהלכות אישות פ"י ששבעה דינרים עולים עשרה דרהם, נמצא הדרהם 0.7 בדינר ומשקלו 2.975 גרם), ומ"מ אינו יותר משלשה גרם, כמו שנתבאר בהרחבה בקונטרס רביעית הלוג (בית אהרן וישראל קובץ נד), ואכמ"ל.

בהשוואה לגרעין החרוב, כתבו הגאונים והראשונים שהפרוטה חצי שעורה, ולפי"ז בדינר צ"ו שעורות, בדרהם ס"ד שעורות, ובמעה שהיא רביע דרהם ט"ז שעורות. כל ארבע שעורות משקלן חרוב אחד, נמצא בכל דרהם ט"ז גרעיני חרוב. להגרא"ח נאה יש עשרים שעורות בגרם, ומשקל החרוב הוא 0.2 גרם בדיוק, נמצא בט"ז חרובים 3.2 גרם, וזה משקל הדרהם לדעתו. במציאות משקל החרוב הוא מעט פחות, ומשקל הדרהם בהתאם. לדוגמא, אם נניח שמשקל החרוב הוא 0.18 גרם, נמצא משקל הדרהם 2.88 גרם.

שיעור השמן ע"פ משקל הדרהם:
לפי דרהם של 3.2 גרם, שיעור השמן הוא 6.56 גרם.
לפי דרהם של 3 גרם, שיעור השמן הוא 6.15 גרם.
לפי דרהם של 2.83 גרם, שיעור השמן 5.8 גרם.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: סוד ההדלקה המיוחס לר"י [סגי נהור] בן הראבד-מפי אליהו הנביא.

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 03, 2018 11:17 pm

תודה רבה!
הודעה מושקעת במיוחד!


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים