מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? (מאמר מהרב גנוט)

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? (מאמר מהרב גנוט)

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' דצמבר 19, 2016 1:21 am

מה ענין נורות צבעוניות לנר חנוכה?
פנינים
הרה"ג רבי שמואל ברוך גנוט שליט"א

בחודש כסלו בשנה שעברה ביקשתי מבני ביתי שינסו למצוא בחנויות נורות צבעוניות דולקות ונכבות, כאלו שמשמשות לקישוט סוכה ססגוני, כיון שחנוכה מתקרב.
"אבא", הזכירו הילדים, "לא תולים קישוטים בחנוכה. רק בסוכות"...
******
אנו מתגוררים בבנין רב קומות ודירתנו נמצאת למעלה מעשרים אמה. נר חנוכה שהונח למעלה מעשרים אמה- פסול. ומה עושים דיירי הקומות הגבוהות, שדירתם גבוהה מעשרים אמה? ה"שער הציון" כתב: "אם אכן החלון גבוה מקרקע רשות הרבים למעלה מעשרים אמה ואין היכר לבני רשות הרבים, אז טוב יותר להניח בפתח". מרן הגר"ש ואזנר שליט"א (שבה"ל ח"ד ס"ה) כתב שאם ישנם בסביבה עוד בניינים רבי קומות, והמתגוררים בבניינים ממול יכולים להביט בנרות, ידליק בחלון הפונה אליהם. ואולם דעת רבינו הגרי"ש אלישיב זצוק"ל היא שחז"ל תיקנו פרסומי ניסא רק לעוברים ושבים ברחוב ולא לדיירי הבנינים שממול, ובמקרה כזה ידליק בפתח דירתו (ויהיה בכך מעט פרסום הנס לעוברים ושבים בחדר המדרגות) או בפתח הכניסה לחדר המדרגות. וכן הובא בשם מרן הגרש"ז אוירבך זצ"ל שידליק בפתח הדירה, הגם שאין דיירים סמוכים לדירתו ולא יראו את נרותיו, ולא ידליק בחלון, למרות שמהבניינים ממול ניתן להביט לביתו. אולם בשנותיו האחרונות הורה הגרשז"א זצ"ל שניתן להדליק בחלון למעלה מעשרים אמה.
הגמרא בעירובין (ג,א) אומרת שכשישנה קורה במבוי למעלה מעשרים אמה, צריך למעט אותה בגובהה, אך כשיש בקורה או בצידה אמלתרא, אין צורך למעט את הקורה. "אמלתרא" הוא דבר המושך במיוחד את העין להביט בו, כדוגמת קיומם של קיני עופות על הקורה, ציורי עופות או כל דבר אחר המושך את העין.

ואם כן, אולי נמצא פתרון נפלא לדיירי הקומות הגבוהות מעשרים אמה. נעמיד את החנוכיה בחלון, למרות שהחלון הוא למעלה מעשרים אמה, אך נציב לצד החנוכיה דבר מה המושך את העין, כמו נורות צבעוניות מרצדות (שלא מנורות הצבעוניות של החגאות הנוצריים) או שלט מואר של "חנוכה שמח" מלווה בציורים ססגוניים, והנה ה"אמלתרא" תגרום לכך שהאנשים יביטו למעלה, למרומי הקומה העליונה, ואז יביטו גם בנרות החנוכה, ובכך נכשיר את הדלקת הנרות. האמנם?

השפת אמת (סוכה ב, א) מסתפק האם מועיל להניח דבר המושך את העין בסוכה הגבוהה למעלה מעשרים אמה, ובשו"ת "עני בן פחמא" (או"ח סל"ב) וכן כ"ק האדמו"ר רבי חיים מאנטניא זצוק"ל דנו בשאלה זו לגבי נרות חנוכה, שאם כשמניחים "אמלתרא" למעלה מעשרים אמה, ניתן להכשיר בכך את המבוי, אם כן מדוע שנרות החנוכה עצמם, שדולקים ומאירים את העיניים וכולם שמים אליהם לב, לא נחשבים בעצמם ל"אמלתרא"?! (וראו במאמר רבי ישראל דנדרוביץ בספר "פרדס יוסף החדש" לחנוכה ובמאמר רבי דוד יצחק הופנר בספר "ברכת אריה").

הגרב"צ פלמן שליט"א בספרו "שלמי תודה" הסתפק האם מועיל "אמלתרא" בנרות חנוכה ואילו הגר"מ שטרנבוך שליט"א (בשו"ת תשובות והנהגות) כותב ש"שמעתי שיש הדרים למעלה מעשרים אמה, שנוהגים להאיר את החלון שבו הדליקו את הנרות, באורות צבעוניים וכדומה, כדי למשוך את העין, ודומה לאמלתרא, שהיא קורה מצוירת במיני צבעוניים, שנאמר בגמרא בעירובין ונפסק בשו"ע שכיוון שהיא מושכת את העין והכל מסתכלים בה, יש היכר ומועיל גם כשהניחה לקורת מבוי למעלה מעשרים אמה, וא"כ הוא הדין כאן בנר חנוכה, שיוצא המצוה כהלכתה".
******
בשנה שעברה, לאחר שגיליתי את דיון האחרונים בענין, הדלקתי חנוכיה אחת בחלון הפונה לעבר הישיבה הסמוכה לביתי, וחיברתי נורות צבעוניות מסביב, כדי שימשכו את עיני הבחורים שבישיבה ממול, (זאת בצירוף כשרות החנוכיה, אותה ראו בני הבית עצמם). ובנוסף הדלקתי חנוכיה נוספת בפתח הבית, כדי לצאת את הדעות הסוברות שאמלתרא אינה מועילה בחנוכיה למעלה מעשרים אמה. ואכן, בחורים רבים סיפרו לי שהנורות הצבעוניות משכו את תשומת ליבם והם ראו גם את נרות החנוכה. סיפרתי על כך למו"ר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, אך דעתו לא היתה נוחה מרעיון זה, אך לא ירדתי לסוף דעתו בענין. השבוע שאלתיו (באמצעות נכדו חביבו רבי יעקב קניבסקי שליט"א) שוב לדעתו, ומרן שליט"א השיב: "כבר דיברו על זה באחרונים, וכיוון שעל חנוכה לא נאמר שאמלתרא מועיל, לא עושים כן".

יתכן להוסיף שאמלתרא אינה מועילה בנרות חנוכה משתי סברות:
א) ישנה מחלוקת בראשונים האם האמלתרא צריכה להיות בגוף קורת המבוי, שעל הקורה עצמה יצוירו ציוריים מעניינים, או שמספיק שנניח היכר חיצוני המושך את העין. לפיכך, לפחות לדעות הראשונים הללו, אם נוסיף נרות צבעוניות ליד נרות החנוכה, לא ייחשב הדבר לאמלתרא.
ב) אמלתרא מועילה דוקא במבוי, משום שחז"ל הצריכו שיהיה היכר בראיית המבוי, ואיפשרו שההיכר ייעשה על ידי דבר חיצוני, אך בסוכה צריך שהעין תקלוט את הסוכה עצמה, ("דאמר קרא "למען ידעו דורותיכם כי בסכות הושבתי את בני ישראל", עד עשרים אמה אדם יודע שהוא דר בסוכה, למעלה מעשרים אמה אין אדם יודע שדר בסוכה, משום דלא שלטא בה עינא" -סוכה ב,א), ולא שיראוה בעזרת גורם חיצוני. ולפיכך יתכן שנרות החנוכה דומים לסוכה ולא למבוי, ועלינו לראות את הנרות עצמם, מבלי שנראה אותם רק בסיוע נורות צבעוניות.

כעת ראיתי שרבינו מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל (בס' שבות יצחק) ומרן הגרש"ז אוירבך זצוק"ל (בס' הליכות שלמה) פסקו שהמדליק נרות חנוכה למעלה מעשרים אמה, למרות שהכותל מצויר ומושך את העין, אין הדלקתו שלמה. רבותינו זצוק"ל מוכיחים זאת מעצם הדין עצמו, שאם הדלקת נרות חנוכה למעלה מעשרים אמה, פסולה, למרות שהנרות בעצמם מושכים את העין, הרי גם שלא יועיל להניח קישוטים או נורות ססגוניות כדי להכשיר את נרות החנוכה הניצבים למעלה מעשרים אמה. [ואמנם יתכן לחלק ולומר שנרות לא נחשבו בזמן חז"ל לאמלתרא, כיון שכולם השתמשו בתאורת הנרות בקביעות, ונרות לא משכו את העין כמו קיני ציפורים או ציורים. וגם בימינו, אף שבימים רגילים שמים לב לנרות הדולקים בחלון. אך בחנוכה, כשבכל בתי ישראל דולקים נרות בחלונות, האנשים אינם שמים כל כך לב לנרות חנוכה הדולקות למעלה מעשרים אמה].

--- ושנזכה לקיים את מצות הדלקת הנרות בהידור ובשמחה!

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' דצמבר 19, 2016 1:48 am

יש אפשרות להוסיף עוד נקודה לחילוק ומחשבה, שאמלתרא מועילה למבוי כי ע"י נעשה הפתח חשוב בהיותו מצויר וזה העיקר שיהיה שם פתח למבוי שע"י אינו פרוץ בעלמא מרוח רביעית זו, ואם הוא גבוה אין כאן שם פתח אלא בהיותו מצוייר שאז הוי כפתחי המלכים וחשוב כפתח, לפי זה העיקר הזה אינו כלל בנ"ח ובסוכה.[ויש אתי ראיות לזה מהסוגי' בריש עירובין ואכמ"ל]

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' דצמבר 19, 2016 2:07 pm

נשמח לקרוא את הראיות של מעכת"ר, כי בפשטות זה רק ענין למשוך את העין. ולא דין ב"פתח".

המעיין
הודעות: 1219
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 12:06 pm

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי המעיין » ב' דצמבר 19, 2016 2:12 pm

פרי יהושע כתב:יש אפשרות להוסיף עוד נקודה לחילוק ומחשבה, שאמלתרא מועילה למבוי כי ע"י נעשה הפתח חשוב בהיותו מצויר וזה העיקר שיהיה שם פתח למבוי שע"י אינו פרוץ בעלמא מרוח רביעית זו, ואם הוא גבוה אין כאן שם פתח אלא בהיותו מצוייר שאז הוי כפתחי המלכים וחשוב כפתח, לפי זה העיקר הזה אינו כלל בנ"ח ובסוכה.[ויש אתי ראיות לזה מהסוגי' בריש עירובין ואכמ"ל]


למה אתה משאיר אותנו במתח?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' דצמבר 19, 2016 2:37 pm

עניין נורות צבעוניות לחנוכה הוא כמובן מפני שחנוכה חל ביחד עם יו"ט אחר...


בקיצור, כמדומני שכדאי לדון על אמלתרא אבל בשום אופן לא לשים בחלון דבר הדומה לעבודת ע"ז רח"ל, לפני (או אחרי או באמצע) אידיהן, ועוד ליד נרות החנוכה המסמלים הניצחון על עובדי ע"ז.

ומשכ"כ "כמו נורות צבעוניות מרצדות (שלא מנורות הצבעוניות של החגאות הנוצריים)", לא מובן מה חילוק מינים יש בזה. ועוד חילוק שאפשר לראותו כשהנורות מעל כ' אמה.
בכלל מן הסתם כל "נורה צבעונית מרצדת" שיש בשוק יוצרה עכ"פ באופן שתתאים לחגאות, ואין היצרן מיצר משהו שונה לנרות חנוכה באלעד או אפילו סוכות.
(ולתחילת המאמר, אולי באלעד לא, אבל בשאר מקומות אפשר דווקא עכשיו למצוא נרות צבעוניות בשפע)
נערך לאחרונה על ידי לעומקו של דבר ב ב' דצמבר 19, 2016 3:37 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי שמש » ב' דצמבר 19, 2016 3:24 pm

את הנורות הצבעוניות צריך להדליק מימין לשמאל או משמאל לימין?...

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' דצמבר 19, 2016 8:42 pm

לעומקו של דבר כתב:עניין נורות צבעוניות לחנוכה הוא כמובן מפני שחנוכה חל ביחד עם יו"ט אחר...


בקיצור, כמדומני שכדאי לדון על אמלתרא אבל בשום אופן לא לשים בחלון דבר הדומה לעבודת ע"ז רח"ל, לפני (או אחרי או באמצע) אידיהן, ועוד ליד נרות החנוכה המסמלים הניצחון על עובדי ע"ז.

ומשכ"כ "כמו נורות צבעוניות מרצדות (שלא מנורות הצבעוניות של החגאות הנוצריים)", לא מובן מה חילוק מינים יש בזה. ועוד חילוק שאפשר לראותו כשהנורות מעל כ' אמה.
בכלל מן הסתם כל "נורה צבעונית מרצדת" שיש בשוק יוצרה עכ"פ באופן שתתאים לחגאות, ואין היצרן מיצר משהו שונה לנרות חנוכה באלעד או אפילו סוכות.
(ולתחילת המאמר, אולי באלעד לא, אבל בשאר מקומות אפשר דווקא עכשיו למצוא נרות צבעוניות בשפע)

זה נכון בעיקרון.
אחר פרסום המאמר בשעתו קיבלתי כמה טלפונים מקוראים אמריקאים, שזעמו על החיבור בין הנורות הצבעוניות לחנוכה, בגלל שהם בארה"ב חיים את החגאות האלה, הרחוקים מאיתנו, בני ארץ ישראל.
אבל הרי רבים משתמשים בנורות צבעוניות לסוכות, ע"פ תשובת הגרש"ו בשבט הלוי שהתיר זאת. ומי שבכל זאת נפשו סולדת מזה, יכול לארגן אמלתרא אחרת, כיד הדמיון הטובה עליו. השוק מלא ברעיונות צבעוניים ומדליקים...

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' דצמבר 20, 2016 1:46 am

לעומקו של דבר כתב:עניין נורות צבעוניות לחנוכה הוא כמובן מפני שחנוכה חל ביחד עם יו"ר אחר...


בקיצור, כמדומני שכדאי לדון על אמלתרא אבל בשום אופן לא לשים בחלון דבר הדומה לעבודת ע"ז רח"ל, לפני (או אחרי או באמצע) אידיהן, ועוד ליד נרות החנוכה המסמלים הניצחון על עובדי ע"ז.

ומשכ"כ "כמו נורות צבעוניות מרצדות (שלא מנורות הצבעוניות של החגאות הנוצריים)", לא מובן מה חילוק מינים יש בזה. ועוד חילוק שאפשר לראותו כשהנורות מעל כ' אמה.
בכלל מן הסתם כל "נורה צבעונית מרצדת" שיש בשוק יוצרה עכ"פ באופן שתתאים לחגאות, ואין היצרן מיצר משהו שונה לנרות חנוכה באלעד או אפילו סוכות.
(ולתחילת המאמר, אולי באלעד לא, אבל בשאר מקומות אפשר דווקא עכשיו למצוא נרות צבעוניות בשפע)

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 20, 2016 2:30 pm

המעיין כתב:
פרי יהושע כתב:יש אפשרות להוסיף עוד נקודה לחילוק ומחשבה, שאמלתרא מועילה למבוי כי ע"י נעשה הפתח חשוב בהיותו מצויר וזה העיקר שיהיה שם פתח למבוי שע"י אינו פרוץ בעלמא מרוח רביעית זו, ואם הוא גבוה אין כאן שם פתח אלא בהיותו מצוייר שאז הוי כפתחי המלכים וחשוב כפתח, לפי זה העיקר הזה אינו כלל בנ"ח ובסוכה.[ויש אתי ראיות לזה מהסוגי' בריש עירובין ואכמ"ל]


למה אתה משאיר אותנו במתח?

בתור דוגמא, דעת רב שילפ' פתחו של מבוי מפתחו של היכל, ולא משום היכר כמסקנא דרנבר"י ומכל מקום הגמ' אומרת שבעקרון גם לרב מהני אמלתרא, ומאי דלא מהני הוא רק משום שבהיכל נמי היו אמלתרות נמי ובכל זאת עד עשרים אמה ולא יותר עי' שם בסוגי' ג' א' ותבין, יש עוד ראיות באמתחתי בל"נ בהזדמנות.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' דצמבר 20, 2016 5:42 pm

ש. ספראי כתב:
לעומקו של דבר כתב:עניין נורות צבעוניות לחנוכה הוא כמובן מפני שחנוכה חל ביחד עם יו"ט אחר...


בקיצור, כמדומני שכדאי לדון על אמלתרא אבל בשום אופן לא לשים בחלון דבר הדומה לעבודת ע"ז רח"ל, לפני (או אחרי או באמצע) אידיהן, ועוד ליד נרות החנוכה המסמלים הניצחון על עובדי ע"ז.

ומשכ"כ "כמו נורות צבעוניות מרצדות (שלא מנורות הצבעוניות של החגאות הנוצריים)", לא מובן מה חילוק מינים יש בזה. ועוד חילוק שאפשר לראותו כשהנורות מעל כ' אמה.
בכלל מן הסתם כל "נורה צבעונית מרצדת" שיש בשוק יוצרה עכ"פ באופן שתתאים לחגאות, ואין היצרן מיצר משהו שונה לנרות חנוכה באלעד או אפילו סוכות.
(ולתחילת המאמר, אולי באלעד לא, אבל בשאר מקומות אפשר דווקא עכשיו למצוא נרות צבעוניות בשפע)

זה נכון בעיקרון.
אחר פרסום המאמר בשעתו קיבלתי כמה טלפונים מקוראים אמריקאים, שזעמו על החיבור בין הנורות הצבעוניות לחנוכה, בגלל שהם בארה"ב חיים את החגאות האלה, הרחוקים מאיתנו, בני ארץ ישראל.
אבל הרי רבים משתמשים בנורות צבעוניות לסוכות, ע"פ תשובת הגרש"ו בשבט הלוי שהתיר זאת. ומי שבכל זאת נפשו סולדת מזה, יכול לארגן אמלתרא אחרת, כיד הדמיון הטובה עליו. השוק מלא ברעיונות צבעוניים ומדליקים...

החילוק מסוכות ברור, (לא דנתי מצד שהנורות עצמם נחשבות לתשמיש ע"ז אלא שהצבתם בחלון בזמן חגאותיהם זה מכוער מאוד)
אבל טוב שהדרת בך, וכל יהודי טוב נפשו סולדת מע"ז ואכן אפשר למצוא רעיונות אחרים למשוך העין כש"כ.

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' דצמבר 20, 2016 11:50 pm

לעומקו של דבר כתב:
ש. ספראי כתב:
לעומקו של דבר כתב:עניין נורות צבעוניות לחנוכה הוא כמובן מפני שחנוכה חל ביחד עם יו"ט אחר...


בקיצור, כמדומני שכדאי לדון על אמלתרא אבל בשום אופן לא לשים בחלון דבר הדומה לעבודת ע"ז רח"ל, לפני (או אחרי או באמצע) אידיהן, ועוד ליד נרות החנוכה המסמלים הניצחון על עובדי ע"ז.

ומשכ"כ "כמו נורות צבעוניות מרצדות (שלא מנורות הצבעוניות של החגאות הנוצריים)", לא מובן מה חילוק מינים יש בזה. ועוד חילוק שאפשר לראותו כשהנורות מעל כ' אמה.
בכלל מן הסתם כל "נורה צבעונית מרצדת" שיש בשוק יוצרה עכ"פ באופן שתתאים לחגאות, ואין היצרן מיצר משהו שונה לנרות חנוכה באלעד או אפילו סוכות.
(ולתחילת המאמר, אולי באלעד לא, אבל בשאר מקומות אפשר דווקא עכשיו למצוא נרות צבעוניות בשפע)

זה נכון בעיקרון.
אחר פרסום המאמר בשעתו קיבלתי כמה טלפונים מקוראים אמריקאים, שזעמו על החיבור בין הנורות הצבעוניות לחנוכה, בגלל שהם בארה"ב חיים את החגאות האלה, הרחוקים מאיתנו, בני ארץ ישראל.
אבל הרי רבים משתמשים בנורות צבעוניות לסוכות, ע"פ תשובת הגרש"ו בשבט הלוי שהתיר זאת. ומי שבכל זאת נפשו סולדת מזה, יכול לארגן אמלתרא אחרת, כיד הדמיון הטובה עליו. השוק מלא ברעיונות צבעוניים ומדליקים...

החילוק מסוכות ברור, (לא דנתי מצד שהנורות עצמם נחשבות לתשמיש ע"ז אלא שהצבתם בחלון בזמן חגאותיהם זה מכוער מאוד)
אבל טוב שהדרת בך, וכל יהודי טוב נפשו סולדת מע"ז ואכן אפשר למצוא רעיונות אחרים למשוך העין כש"כ.

כנראה אתה גר בחו"ל, שם יודעים מתי חלים חגאותיהם.
בארץ ישראל, ובפרט בערים חרדיות, אין מושג מתי יש להם חגים. הם פשוט לא גרים פה. (אולי אלו שלא לומדים בניטל, צריכים להיות בקיאים יותר בתאריכי חגאות הנוצרים פלוס מינוס...)

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם לפני שנתיים ביתד נאמן

הודעהעל ידי שמש » ג' דצמבר 20, 2016 11:54 pm

סע לפ"ת (10 דק' מאלעד) ותדע בדיוק מתי חל ה'חג'...

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם ביתד נאמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' דצמבר 21, 2016 12:28 am

ש. ספראי כתב:נשמח לקרוא את הראיות של מעכת"ר, כי בפשטות זה רק ענין למשוך את העין. ולא דין ב"פתח".

ג.docx
אני מוסיף קובץ קטן מחידושי בנושא זה
(17.15 KiB) הורד 209 פעמים

ש. ספראי
הודעות: 1701
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: מה ענין נורות צבעוניות לחנוכה? מאמר שפורסם ביתד נאמן

הודעהעל ידי ש. ספראי » ה' דצמבר 29, 2016 2:08 pm

פרי יהושע כתב:
ש. ספראי כתב:נשמח לקרוא את הראיות של מעכת"ר, כי בפשטות זה רק ענין למשוך את העין. ולא דין ב"פתח".

ג.docx


מה שהבאת בשם הגריש"א שנ"ח הוא גופא אמלתרא, כמדומני שכבר הזכרתי לעיל סברא זו. אולם כאשר בכל החלונות יש נ"ח- העין פחות שמה לב לזה, ובודאי לא כמו כשיש משהו צבעוני וממש לא שגרתי, וכנ"ל.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 69 אורחים