מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מתון
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי מתון » ג' דצמבר 20, 2016 9:01 am

בכמה מדרשי חנוכה וכן ביוצרות לחנוכה הוזכר שגזרו היוונים שהאשה לא תטבול לבעלה, ולבסוף פתח השי"ת לכל אחד ואחד מהן מעיין בתוך ביתו, והיו נשיהם טובלות בתוך בתיהם.

ולפי זה האם יש מקור וענין לטבול במקוה קודם הדלקת נר חנוכה זכר לניסים אלו ? או שהטבילה הוא רק עפ"י "חסידות"?

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נר חנוכה זכר להניסים שנעשו לישראל עם המקוואות בימי החשמונאים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' דצמבר 20, 2016 9:02 am

אם יש ענין זכר לנס זה, הרי הענין הוא שהנשים יטבלו. וזאת, לא שמענו בלתי היום.

אא"כ תפיל תחנוניך לפני הבורא, שיעשה לנו ניסים בזמן הזה כמו שעשה לאבותינו בימים ההם, וייפתח לך מעיין בבית.



וברצינות, פשוט וברור, שהעניין הוא עניין חסידי וקבלי חשוב מאוד, אך לא מעבר לכך. אולי יסוש"ה גם יכתוב על כך. אולי.

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' דצמבר 20, 2016 12:10 pm

אולי נעשה זכר גם לשאר כל הניסים? נקנה שוורים ונחוקק על קרנם שיש לנו חלק באלקי ישראל! נעקור את בריחי בתינו ונחכה לבהמות וחיות השדה שיופיעו בביתינו מהם נערוך סעודה דשנה לכבוד שבת וחנוכה עם ברבורים אבוסים... רך וטוב ושמן וכו' וכו'?
ולסיכום, אין לנו אלא מה שתיקנו לנו חז"ל שקבעו שמונת ימי חנוכה אלו להודות ולהלל לשמו הגדול, וודאי ברוחב דעתם הבינו שעשיית "זכר" ע"י טבילה במקוה, משחק בסביבון, אכילת אלספנג' הוא קצת עיסוק בקטנינויות.
וברצינות:
בכמה מדרשי חנוכה וכן ביוצרות לחנוכה הוזכר שגזרו היוונים שלא יעסקו ישראל בתורה, והתחבאו ישראל בחווחים ובמערות ועסקו באורייתא. ולפי זה ודאי וודאי שיש ענין גדול ומקור (ולא רק "חסידות") להוסיף בימי חנוכה בלימוד התורה בשקידה עצומה זכר לניסים אלו.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' דצמבר 20, 2016 12:16 pm

בהתעלמות משני הקטעים הראשונים, המביעים זלזול בחלק ממנהגי ישראל שיש להם מקורות קדומים ביותר, הקטע האחרון - נכון מאוד ושפתים ישק.

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' דצמבר 20, 2016 12:21 pm

לאכילת סופגניות יש אכן מקור קדום (ולכן ציטטתי "אלספנג'"), אך כמדומני שלמשחק הסביבון אין מקורות קדומים מלפני ספרי החסידות, אשמח במי שיעמידני על טעותי.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' דצמבר 20, 2016 1:41 pm

גם אם אין מקורות לפני החסידות, וגם אם כבודו לא נמנה על החסידים, עדיין אין מקום לזלזול בוטה כ"כ במה שכתוב בהם.

במיוחד כשהם לא עוסקים ב"עבירה לשמה" וכדו'.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 20, 2016 2:08 pm

דהיינו, או שעוסקים בעבירה לשמה או במשחקי ילדים ושאר זוטות, במה אתה מעדיף לעסוק?

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' דצמבר 20, 2016 2:15 pm

למה לתקוף? רוב הספרים עוסקים באהבת ה' ויראת ה', עבודת ה' וכדומה. ורק לפעמים הם גם מקדשים איזה עבירה לשמה או עוסקים בכתיבת רזין דרזין אודות משחקים.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 20, 2016 2:24 pm

סליחה לא התכוונתי לתקוף ממש לא, רק כיון ואני הבנתי שאתה תוקף את העיסוק בעבירה לשמה שהוא באמת עיסוק מסוכן ואני מודה בכך, אבל לדעתי עכ"פ כנושא הוא חשוב מאד, אז הבעתי דעתי שהוא נושא שבעיני הוא לפחות חשוב כנושא זה.

ולגופו של עניין אין אני בז אפי' למשחקי ילדים ממש לא, משחקים הם דבר חשוב וגם גדולים יכולים לחשוב מניין צמחו ומה הם אומרים, אבל הצורה בא זה נעשה באשכול זה היא קצת בהפוכה כמו שאומרים, מתחלים אם איזה שהוא רעיון שמלכתחילה כל אחד מבין שהוא רעיון חסידי מובהק, ואח"כ שואלים שאלה רטורית האם זה רק חסידי?, זה קצת איך אומרים נשמע אווילי, ושסלחו לי כולם אני לא בא עם שום אג'נדה, ממש לא.
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב ג' פברואר 21, 2017 10:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ג' דצמבר 20, 2016 2:56 pm

סתם נסחפו פה למקומות שלא קשורים.
ודאי שיש כזה מקור באחד האחרונים הקדמונים שיש ענין בזה [ואיני זוכר כעת היכן ראיתיו] אולם אני לא זוכר כלל וכלל שהיה זה קשור שזה זכר וכו' אלא ככל שאר הכנה דרבה וכך גם למצוה יקרה זו וכן ע"ז הדרך.

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » ג' דצמבר 20, 2016 5:00 pm

בספר נטעי גבריאל-חנוכה פכ"ב אות ב' מביא רשימה גדולה של אדמורים וצדיקים שנהגו במנהג זה. ביניהם מביא מספר נר אהרן בשם ר' אהרן יהןשע מהאדאס את ההסבר שהביא מתון פותח האשכול, וברוך שכיוון.

דיוניםבהלכה
הודעות: 127
הצטרף: ב' אוגוסט 22, 2016 6:05 pm

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי דיוניםבהלכה » ד' דצמבר 21, 2016 6:51 am

באמת לא מצאתי שום מקור בספרי חסידות לזה וכנראה זה התנהגות חדש שנכנס בעולם החסידות, דלא ראינו הילוך למקוה לפני מקרא מגילה הגם שנזכר ביסוד יוסף ע"ש. אולם שו"ר בספה"ק מגן אברהם להמגיד מטריסק זצ"ל על חנוכה דשפיר מקשר ענין מקוה לנר חנוכה ע"ש

מתון
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי מתון » ד' דצמבר 21, 2016 7:31 am

הרוצה להחכים כתב:בספר נטעי גבריאל-חנוכה פכ"ב אות ב' מביא רשימה גדולה של אדמורים וצדיקים שנהגו במנהג זה. ביניהם מביא מספר נר אהרן בשם ר' אהרן יהושע מהאדאס את ההסבר שהביא מתון פותח האשכול, וברוך שכיוון.

תודה להמראי מקום.

נחום וואהלינער
הודעות: 298
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ד' דצמבר 21, 2016 7:32 pm

דיוניםבהלכה כתב:באמת לא מצאתי שום מקור בספרי חסידות לזה וכנראה זה התנהגות חדש שנכנס בעולם החסידות, דלא ראינו הילוך למקוה לפני מקרא מגילה הגם שנזכר ביסוד יוסף ע"ש. אולם שו"ר בספה"ק מגן אברהם להמגיד מטריסק זצ"ל על חנוכה דשפיר מקשר ענין מקוה לנר חנוכה ע"ש

זה שלא מצאת אינו שום קושיא ואי"צ איזכור לזה בספרי חסידות
אצל כמה חסידים ואנשי מעשה נהגו לטבול במקוה לכבוד מצות הבאים מזמן לזמן כהכנה וכו' כגון הדלקת נר חנוכה, מקרא מגילה, ליל א' דסליחות וכו'
יש מועטים שהולכים ג"כ לפני קידוש לבנה, ליל הסדר, הקפות בשמח"ת, חופה של צאצאיו או בחצה"ק שאז מגיעם האבוה"ק, ועוד שאיני זוכר כרגע

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' דצמבר 22, 2016 2:43 pm

יש מקור גם לטבול את הכלים שבהם מדליקים את הנרות?

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' דצמבר 22, 2016 3:21 pm

לעומקו של דבר כתב:יש מקור גם לטבול את הכלים שבהם מדליקים את הנרות?

אגב לענין טבילה אחרת - כשנקחו הכלים מגוי, יש שר"ל (פרי אליהו) שצריך לטבלם ואל"ה הוי בכלל הקריבהו נא לפחתך, ודחו דבריו בכמה ספרים.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' דצמבר 22, 2016 3:29 pm

מה שנכון נכון כתב:
לעומקו של דבר כתב:יש מקור גם לטבול את הכלים שבהם מדליקים את הנרות?

אגב לענין טבילה אחרת - כשנקחו הכלים מגוי, יש שר"ל (פרי אליהו) שצריך לטבלם ואל"ה הוי בכלל הקריבהו נא לפחתך, ודחו דבריו בכמה ספרים.

לזה כיוונתי (לנקנה מגוי). יש"כ.
(פרי אליהו - זלוטניק?)
אמנם דשפיר יתכן גם כאלו המטבילים גם באינו נקנה מגוי וכדרך שמטבילים שופר.

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' דצמבר 22, 2016 3:36 pm

יש המטבילים את השופר? יש לזה מקורות?

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' דצמבר 22, 2016 3:40 pm

שש ושמח כתב:יש המטבילים את השופר? יש לזה מקורות?

נכב"ב
viewtopic.php?f=30&t=10876

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 22, 2016 3:49 pm

אם משום הזכר, אולי יש מעלה במעיין דווקא, ולמי שגר בירושלים כמעט אין מעיינות, וכמש"כ הגרז"ר בנגיס בהסכמה לטהרת יו"ט [בעצם יש ליפתא].
בענין להרבות בתלמוד תורה שהזכירו ומשום זכר, באמת שהחת"ס עורר ע"ז, וכמש"כ בהנהגות החת"ס [הישן, והחדש].
ענין טבילה במקוה אצל החסידים הוא בעצם גם לכל דבר מצוה, וכבר האריכו בזה למעניתם ספרים רבים. אבל מעולם היה צל"ב למה לא שמענו אפילו לאלו המרבים לטבול, שיטבלו לפני ברכת המזון, ה"ז מצוה דאורייתא אם אכל כדי שביעה.

מתון
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי מתון » ה' דצמבר 22, 2016 6:17 pm

אפשר כתב:אבל מעולם היה צל"ב למה לא שמענו אפילו לאלו המרבים לטבול, שיטבלו לפני ברכת המזון, ה"ז מצוה דאורייתא אם אכל כדי שביעה.

כמדומה שנהגו בעיקר במצוה הבאה מזמן לזמן. כעין ברכת שהחיינו.
דאל"כ ישתהו כל היום במקוה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' דצמבר 22, 2016 6:44 pm

לעומקו של דבר כתב:(פרי אליהו - זלוטניק?)

כן. ח"ג סימן כה.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 22, 2016 9:35 pm

כמדומני שבספרו של הרה"ג צבי כהן יש עוד מקורות על טבילת הכוסיות. זה מבוסס על ההידור להדליק בשמן ראוי למאכל?

נחום וואהלינער
הודעות: 298
הצטרף: ג' מרץ 08, 2016 6:11 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי נחום וואהלינער » ה' דצמבר 22, 2016 10:12 pm

אפשר כתב: אבל מעולם היה צל"ב למה לא שמענו אפילו לאלו המרבים לטבול, שיטבלו לפני ברכת המזון, ה"ז מצוה דאורייתא אם אכל כדי שביעה.

אם אתה רוצה לפלפל אז יתכן שהתשובה היא משום הפסק בסעודה
אבל התשובה הנכונה הוא כמו שכבר כתבתי "הבאים מזמן לזמן" דבלא"ה טובלים כל יום כהכנה לתפלה ושאר מצות ומע"ט שעושים באותו יום ודווקא במצות הבאים מזמן לזמן משום חביבות המצוה מוסיפים. ואל תקשה למה כאן כן וכאן לא דא"כ לא שבקת....

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 22, 2016 10:17 pm

שוואכע פלפול, אפשר ללכת למקוה לפני ברכת המוציא, שיש לברכה זו ג"כ סימוכים לדאורייתא לכמה ראשונים.
אבל אני לא שואל על סתם חסיד, למשל ר' דוד לעלובער מבורו פארק בני ברק מבלה כל יום יותר משעה במקוה, וכן היו עוד כמוהו, ר' שלומקה זוועהילער ודכוותיה, [לאפוקי ההוסיאטינער ודכוותיה] ולמה לא שמענו שיטבלו למצוה דאורייתא כי האי.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 06, 2017 12:05 pm

מובא בשם ר' פינחס מקאריץ שעל שלש טבילות יש למסור את הנפש
לפני הדלקת נרות חנוכה
לפני קריאת המגילה
ובהושענא רבא

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי חיימשה » ד' דצמבר 06, 2017 12:14 pm

אכן נוהגים לטבול לברכת המזון, אלא איידי דמקדמינן ליה משום הפסק, קבעוה קודם תפלת שחרית.

משוש דורים
הודעות: 934
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' דצמבר 06, 2017 3:20 pm

כדכד כתב:מובא בשם ר' פינחס מקאריץ שעל שלש טבילות יש למסור את הנפש
לפני הדלקת נרות חנוכה
לפני קריאת המגילה
ובהושענא רבא

מקור??

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי מיני ומינך » ש' דצמבר 09, 2017 6:00 pm

חיימשה כתב:אכן נוהגים לטבול לברכת המזון, אלא איידי דמקדמינן ליה משום הפסק, קבעוה קודם תפלת שחרית.

ראיתי מביאים בשם הרה"ק האוהב ישראל מאפטא והרמ"מ מלעלוב זצ"ל שהקפידו לילך לפני האכילה יותר מלפני התפילה. ורבי יהודה מדזיקוב אמר שאם הולכים לפני התפילה כ"ש שצריכים לילך לפני האכילה שלא תגשם ח"ו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 14, 2017 9:00 pm

נדמה לי שרובם אינם נוהגים כך
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ב' דצמבר 18, 2017 1:41 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 14, 2017 11:17 pm

בהאי ענינא, ווארט ידוע על השאלה למה לא תיקנו ברכה על מצות צדקה. וההסבר, שכאשר חסיד ירצה לברך, הרי הוא קודם ילך למקוה, ילבש גארטל וכו', ובינתיים עלול לקרות כמו במעשה דנחום איש גמזו...

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 14, 2017 11:19 pm

לעצם הקישור של טבילה במים להדלקת נ"ח ע"פ דברי בעה"ט הידועים שנפתח להם מעין בביתם כו' - יש להעיר לחידודא שבשני הענינים השתמשו לצורך מצוה בדבר שנברא על ידי נס, וכידוע השאלה איך יצאו י"ח "שמן זית" בשמן נס, והוא הדין לגבי המעיינות שנפתחו להם שלכאורה לא היו "מים" טבעיים.

צבי-שפייר
הודעות: 193
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ה' דצמבר 14, 2017 11:33 pm

דרומי כתב:לעצם הקישור של טבילה במים להדלקת נ"ח ע"פ דברי בעה"ט הידועים שנפתח להם מעין בביתם כו' - יש להעיר לחידודא שבשני הענינים השתמשו לצורך מצוה בדבר שנברא על ידי נס, וכידוע השאלה איך יצאו י"ח "שמן זית" בשמן נס, והוא הדין לגבי המעיינות שנפתחו להם שלכאורה לא היו "מים" טבעיים.

מי אמר לך שהמים לא היו טבעיים?

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם יש ענין לטבול במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות שפתח השי"ת לישראל בימי החשמונאים

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 03, 2018 10:38 am

דיוניםבהלכה כתב:באמת לא מצאתי שום מקור בספרי חסידות לזה וכנראה זה התנהגות חדש שנכנס בעולם החסידות, דלא ראינו הילוך למקוה לפני מקרא מגילה הגם שנזכר ביסוד יוסף ע"ש. אולם שו"ר בספה"ק מגן אברהם להמגיד מטריסק זצ"ל על חנוכה דשפיר מקשר ענין מקוה לנר חנוכה ע"ש

ראיתי בדרשות של האדמו"ר מספינקא ירושלים זצ"ל שכותב שנהגו חסידים ללכת למקווה לפני הדלקת נרות חנוכה יותר מאשר בשאר מצוות דרבנן.

חפציאלי
הודעות: 154
הצטרף: ה' נובמבר 08, 2018 8:30 pm
שם מלא: אבןטובה

Re: טבילה במקוה קודם הדלקת נ"ח זכר למעיינות

הודעהעל ידי חפציאלי » ב' דצמבר 03, 2018 1:19 pm

בזכרוני יש שיש תשובה לר צדוק הכהן מלובלין בשות תפארת צבי שיש לטבול לפני כל מעשה מצוה. לגבי הטבלת שופרות כן מנהג נדבורנא בניא


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 52 אורחים