והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
פרי יהושע
הודעות: 2769
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' דצמבר 22, 2016 2:21 pm

האם באמת ניתן לומר שהשאירו את הנרות בחוץ, [כמו שיתכן שכתב חת"ס בחידושיו לשבת ואינו תח"י כעת], והלא מצות מנורה היא בהארת בית המקדש [וכמו שנראה במדרשים בפ' תצוה], ואם לא האם הביאור הנכון הוא כפשוטו שהכוונה לבית המקדש, מה ידוע לכם על כך?

סגי נהור
הודעות: 2740
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' דצמבר 22, 2016 5:12 pm

יש ביאור נוסף בזה, שבאמת נוסח ועל הנסים אינו עוסק כלל בנס פך השמן אלא רק בנצחון המלחמה וחנוכת המזבח, ו"הדליקו נרות בחצרות קדשך" יש לומר דקאי על המנורות שהיו בעזרה שהדליקו בזמן שמחה (עיין סוכה נא, סע"א), וכמו שמצינו שמהללים ומודים לה' ע"י הדלקת נרות, דמשבחין בניהור בוצין (עיין תרגום לירמיה כה, י), וכדכתיב באורים כבדו ה'. וזה היה בחצרות קדשך. ואינו שייך להדלקת המנורה שהיתה בפנים ואין נוסח ועל הנסים עוסק בה כלל.

כל זה מבואר בארוכה בלקוטי שיחות חכ"ה שיחה לחנוכה (ובמהדורה חדשה בלשון הקודש באוצר לקו"ש ח"ג).

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 22, 2016 5:34 pm

היה לעזרה דין בית הכנסת שהתפללו שם, וממילא בודאי קיימו דין השו"ע דיש להדליק בביהכ"נ, ומכאן מקור נאמן למנהג להדליק בביה"כ, ומנהג קדום הוא כמו הלל בר"ח, ולכן מברכים עליו. ושפיר דמי לישנא דחצרות קדשיך, דאילו נרות שבהיכלך אינם נראים לנו.

עושה חדשות
הודעות: 7004
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: והדליקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 22, 2016 9:25 pm

שמעתי ע"ז דברים נאים, כאן.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי יין המשמח » ה' דצמבר 22, 2016 10:02 pm

אפשר כתב:היה לעזרה דין בית הכנסת שהתפללו שם, וממילא בודאי קיימו דין השו"ע דיש להדליק בביהכ"נ, ומכאן מקור נאמן למנהג להדליק בביה"כ, ומנהג קדום הוא כמו הלל בר"ח, ולכן מברכים עליו. ושפיר דמי לישנא דחצרות קדשיך, דאילו נרות שבהיכלך אינם נראים לנו.


לא תפסתי, בזמן שהנס התרחש הם ידעו שהוא ימשך לשמונה (שבעה) ימים?

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 22, 2016 10:08 pm

בזמן שהנס התרחש, היה להם שמן אחר בכלל להדליק נרות בחצרות קדשיך?

פרי יהושע
הודעות: 2769
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: והדליקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' דצמבר 22, 2016 10:50 pm

עושה חדשות כתב:שמעתי ע"ז דברים נאים, כאן.

היום ראיתי ממנו בעלון "תורת הקרבנות", וכתב שם שהדליקו בחוץ כל עשר מנורות ושזה גופא היה הנס כפול ומכופל גם ביום הראשון, ושמעכב בית אבל לא ההנחה בתוך הבית שאינו רק לכתחילה משום כנגד השולחן ועוד האריך שם, בעיני זה לא מסתבר כלל, דפשיטא בעיני דבעי הנחה בתוך הבית, אבל איני יודע ראיה ברורה לזה.

סגי נהור
הודעות: 2740
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' דצמבר 23, 2016 12:10 am

אפשר כתב:בזמן שהנס התרחש, היה להם שמן אחר בכלל להדליק נרות בחצרות קדשיך?

בוודאי, שהרי היוונים לא שפכו השמנים אלא טימאו השמנים, ולא הוצרכו לשמן טהור דוקא. ומה עוד שהיו יכולים להדליק בשמנים אחרים ולא רק בשמן זית זך.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי אפשר » ו' דצמבר 23, 2016 12:18 am

שמן טמא לא הכניסו למקדש, ואם היה שם הוציאו, עי' רמב"ם ביאת מקדש סופ"ג, ויש להאריך.
ואכן שאר שמנים יכלו להדליק, וגם שעוה, אבל גם אם היה שמן, איני יודע למה מוכרח לומר שאם היה דין הדלקת ביהכ"נ במקדש שהדליקו כן בשנה הראשונה.
הרי אנו אומרים והדליקו נרות בחצרות קדשיך וקבעו שמונת ימי חנוכה וכו', ובגמ' שבת איתא דמה שקבעו שמונת ימי חנוכה היתה לשנה אחרת, וא"כ אפשר שגם הרישא דהדליקו נרות בחצרות קדשיך היה רק לשנה אחרת, אין הכרח שכל מה שאומרים היה באותה השנה, אלא הכוונה שכך עשו מזמן הנס ואילך כל אחד בעיתו ובזמנו.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי אפשר » ו' דצמבר 23, 2016 12:25 am

ובכלל לפי תי' השני בב"י תרע דמיד נתמלא הפך בשמן א"כ הכירו בנס על הרגע הראשון. וא"כ י"ל שהיה הדלקה מיידית בחצר המקדש להנציח הנס לרבים.

פרי יהושע
הודעות: 2769
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ו' דצמבר 23, 2016 4:20 am

אפשר כתב:שמן טמא לא הכניסו למקדש, ואם היה שם הוציאו, עי' רמב"ם ביאת מקדש סופ"ג, ויש להאריך.
ואכן שאר שמנים יכלו להדליק, וגם שעוה, אבל גם אם היה שמן, איני יודע למה מוכרח לומר שאם היה דין הדלקת ביהכ"נ במקדש שהדליקו כן בשנה הראשונה.
הרי אנו אומרים והדליקו נרות בחצרות קדשיך וקבעו שמונת ימי חנוכה וכו', ובגמ' שבת איתא דמה שקבעו שמונת ימי חנוכה היתה לשנה אחרת, וא"כ אפשר שגם הרישא דהדליקו נרות בחצרות קדשיך היה רק לשנה אחרת, אין הכרח שכל מה שאומרים היה באותה השנה, אלא הכוונה שכך עשו מזמן הנס ואילך כל אחד בעיתו ובזמנו.


אני הייתי אומר אם כבר יותר פשוט, שלא באו כלל לדבר כאן על הנס, אלא שהדליקו וכו', הולך על חינוך המקדש שהאירו את המקדש וכולם ראו שחזרה העבודה, וממילא יהיה "חצירות קדשיך" מה שיהיה אין זה הולך על הנס.

אפשר
הודעות: 1000
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי אפשר » ו' דצמבר 23, 2016 6:50 am

כמדומה שיש אבן עזרא כעין רוח דבריך על הפסוק שתולים בבית ה' בחצרות אליקנו יפריחו, יש לבדוק.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2129
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: והדליקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי נהר שלום » א' דצמבר 10, 2017 9:06 pm

פרי יהושע כתב:
עושה חדשות כתב:שמעתי ע"ז דברים נאים, כאן.

היום ראיתי ממנו בעלון "תורת הקרבנות", וכתב שם שהדליקו בחוץ כל עשר מנורות ושזה גופא היה הנס כפול ומכופל גם ביום הראשון, ושמעכב בית אבל לא ההנחה בתוך הבית שאינו רק לכתחילה משום כנגד השולחן ועוד האריך שם, בעיני זה לא מסתבר כלל, דפשיטא בעיני דבעי הנחה בתוך הבית, אבל איני יודע ראיה ברורה לזה.

הדברים נכתבו באריכות בירחון האוצר האחרון (גיליון י'). והדברים נפלאים

ירושלים
הודעות: 94
הצטרף: ד' אוגוסט 19, 2015 10:58 am

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי ירושלים » א' דצמבר 10, 2017 9:45 pm

ביאור יקר ונחמד כתב הגרי"ח סופר שליט"א בס' חוקי רצונך ח"ג סי' ב. [נמצא באוצר].

יתברך מי שיוכל להעלות הדברים הנה.

פלוריש
הודעות: 688
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: והדלקו נרות בחצרות קדשיך?

הודעהעל ידי פלוריש » א' דצמבר 10, 2017 10:36 pm

פרי יהושע כתב:האם באמת ניתן לומר שהשאירו את הנרות בחוץ, [כמו שיתכן שכתב חת"ס בחידושיו לשבת ואינו תח"י כעת], והלא מצות מנורה היא בהארת בית המקדש [וכמו שנראה במדרשים בפ' תצוה], ואם לא האם הביאור הנכון הוא כפשוטו שהכוונה לבית המקדש, מה ידוע לכם על כך?

את החידושים על שבת שם לא ראיתי, אך ראיתיו בחת"ס התורה (דרוש לשבת חנוכה ד"ה לולי) ובדרשות חת"ס (דרשה לחנוכה תקצ"ב)


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים