עמוד 1 מתוך 1

שאלות בהלכות חנוכה

פורסם: ו' דצמבר 23, 2016 12:04 am
על ידי אריה הכהן
א' במצות נר חנוכה התחדש לנו הלכה שאינה בשום מצוה, והוא: ברכת הרואה, 'שעשה ניסים' כמבוא' בשו"ע סי' תרע"ו סעי' ג'. והטעם ביארו התוס' במס' סוכה (מו' ע"ב, ד"ה הרואה), משום חביבות הנס. וגם מפני שיש כמה אנשים שאין להם בתים ואין בידם לקיים המצוה, ע"ש. ולכאו' יש עוד מצוה שמברכים עליה 'שעשה ניסים' והיא קריאת המגילה, שהיא פרסומי ניסא כמבוא' במ"ב סי' תרפ"ט ס"ק ה'. וא"כ מדוע שלא נתקן גם שם שמי שאין בידו לשמוע המגילה מכל סיבה שהיא בראותו ציבור שומע את המגילה יברך 'שעשה ניסים'?

ב' ידוע דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שצריך להדליק נר חנוכה בשמן זית הראוי לאכילה, כמו שהיה במנורה בבית המקדש (כמבוא' בגמ' מנחות פו' ע"א) שבו נעשה הנס. ולא צ"ב דהא בשו"ע או"ח סי' רב' סעי' ד' כתוב, שהרוצה לשתות שמן זית כמו שהוא, אין מברך עליו משום 'דאזוקי מזקי ליה', ע"ש. א"כ שמן זית כמו שהוא אינו ראוי לאכילה?

ג' בסי' תע"ר סעי' ב' כותב השו"ע בענין האם סעודה בחנוכה מפני חנוכה היא סעודת מצוה. מדוע כותב השו"ע וכך גם הרמ"א שם בלשון 'ריבוי הסעודות שמרבים בהם וכו', היה צ"ל סעודה שעושים בחנוכה וכו'?

Re: שאלות בהלכות חנוכה

פורסם: ו' דצמבר 23, 2016 12:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
ב. לא בעינן שמן הראוי לשתיה בפני עצמו, אלא שמן שראוי ליתנו בתבשיל וכיו"ב, ולאפוקי שמן גרוע שיש בו אחוזי חומציות גבוהים.

Re: שאלות בהלכות חנוכה

פורסם: ו' דצמבר 23, 2016 1:01 pm
על ידי ידידיה
א. עניין נר הוא לראות, או את הנר או על ידי הנר. עניין הקריאה הוא להשמיע

ממילא ברור שהרואה נר יש לו שייכות אליו והרי זהו פירסומי ניסא שיראו הנר. אבל הרואה קריאת מגילה, לא שייך כלום לזה, ואכן, השומע מגילה, יברך.

Re: שאלות בהלכות חנוכה

פורסם: ש' דצמבר 24, 2016 7:15 pm
על ידי כח עליון
עזריאל ברגר כתב:ב. לא בעינן שמן הראוי לשתיה בפני עצמו, אלא שמן שראוי ליתנו בתבשיל וכיו"ב, ולאפוקי שמן גרוע שיש בו אחוזי חומציות גבוהים.


ועי' רש"י שבת קמה. ד"הני תנאי.

שאלה בענין ברכת הרואה נר חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 2:15 pm
על ידי אריה הכהן
במצות הדלקת נר חנוכה מצינו חידוש גדול שאין בשאר המצות, והוא: שמי שאינו מדליק נ"ח ואינו עתיד להדליק נ"ח, וגם אין מדליקין עליו, כשרואה נ"ח מברך 'שעשה נסים וכו'. ואם זה בלילה הראשון גם 'שהחיינו'. ותוס' במס' סוכה (מו' ע"א בד"ה הרואה) הקשו מאי שנא נ"ח משאר מצות כגון לולב וסוכה שלא תיקנו לברך לרואה? ותוס' יישבו זאת, ע"ש. וצ"ע בקושית התוס', א' מה יברך הרואה נוטל לולב או יושב בסוכה? ב' הרי כוונת הגמ' בדין ברכת 'הרואה' הוא משום פרסומי ניסא. והיות וא"א לו לקיים את המצוה של פרסומי ניסא לכך כשרואה פרסום הנס מברך, משא"כ בלולב? ג' מדוע באמת תוס' לא הקשו ממצות שהם פרסומי ניסא ולא מברכים עליהם, כגון קריאת המגילה שהיא משום פרסומי ניסא (עי' רש"י מגילה יט' ע"א בד"ה לא יצא. ובמ"ב סי' תרפ"ז ס"ק יא)?
ומדוע באמת מי שאינו קורא את המגילה וגם אינו עתיד לקרותה (משום אונס) כשרואה קריאת המגילה יברך 'שעשה נסים', מאי שנא מנר חנוכה?

Re: שאלה בענין ברכת הרואה נר חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 2:21 pm
על ידי שש ושמח
אריה הכהן כתב:ומדוע באמת מי שאינו קורא את המגילה וגם אינו עתיד לקרותה (משום אונס) כשרואה קריאת המגילה יברך 'שעשה נסים', מאי שנא מנר חנוכה?

קריאת המגילה לא רואים אלא שומעים. ומי ששומע מברך.

Re: שאלה בענין ברכת הרואה נר חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 2:31 pm
על ידי אריה הכהן
שש ושמח כתב:
אריה הכהן כתב:ומדוע באמת מי שאינו קורא את המגילה וגם אינו עתיד לקרותה (משום אונס) כשרואה קריאת המגילה יברך 'שעשה נסים', מאי שנא מנר חנוכה?

קריאת המגילה לא רואים אלא שומעים. ומי ששומע מברך.

גם נר חנוכה המצוה היא להדליק, מי אמר שיש גם מצוה לראות?

Re: שאלה בענין ברכת הרואה נר חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 05, 2017 2:47 pm
על ידי שש ושמח
פשוט, נ"ח פרסומו ע"י הרואים אותו ומגילה פרסומה ע"י השומעים אותה.
לא הבנתי מה השאלה "מי אמר שיש מצוה לראות", חז"ל אמרו, לא מספיק?
----
viewtopic.php?f=24&t=30819&p=323402&hilit=%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%90%D7%94+%D7%9E%D7%91%D7%A8%D7%9A+%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%94#p323402
viewtopic.php?f=24&t=7339&p=65160&hilit=%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%90%D7%94+%D7%9E%D7%91%D7%A8%D7%9A+%D7%A1%D7%95%D7%9B%D7%94#p65160

Re: שאלות בהלכות חנוכה

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 12:50 pm
על ידי הא לחמא עניא
שמעתי היום שאלה [שמטרתה בכדי ללבן היטב את הענין]:
הרואה נר חנוכה שהדליק גוי, ואינו עתיד להדליק באותו יום, האם שייך לברך על נרות הללו ???

Re: שאלות בהלכות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2017 10:05 am
על ידי עובדיה חן
1.האם מצות ברכת ראיה זה דווקא בתוך חצי שעה או כל הלילה?
2.הנוסע לאביו ומשתתף עמו האם ידליק מפני מראית עין בביתו?

Re: שאלות בהלכות חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 11, 2017 8:33 pm
על ידי מיכאל1
הא לחמא עניא כתב:שמעתי היום שאלה [שמטרתה בכדי ללבן היטב את הענין]:
הרואה נר חנוכה שהדליק גוי, ואינו עתיד להדליק באותו יום, האם שייך לברך על נרות הללו ???

Re: שאלה בענין ברכת הרואה נר חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 12, 2017 5:08 am
על ידי נהר שלום
אריה הכהן כתב:
שש ושמח כתב:
אריה הכהן כתב:ומדוע באמת מי שאינו קורא את המגילה וגם אינו עתיד לקרותה (משום אונס) כשרואה קריאת המגילה יברך 'שעשה נסים', מאי שנא מנר חנוכה?

קריאת המגילה לא רואים אלא שומעים. ומי ששומע מברך.

גם נר חנוכה המצוה היא להדליק, מי אמר שיש גם מצוה לראות?

המאירי כותב (שבת כג ע"א): "מי שאין לו להדליק, ואינו במקום שאפשר לו לראות, יש אומרים שמברך לעצמו 'שעשה נסים' ו'שהחיינו' בלילה ראשון, ו'שעשה נסים' בכל הלילות, והדברים נראים".
עי' בספר עמק ברכה פומרנצ'יק עמ' קכד שקישר הלכה זו לברכת ראיה על מקום שנעשו בו נסים לישראל.

Re: שאלות בהלכות חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 12, 2017 5:15 am
על ידי נהר שלום
עובדיה חן כתב:1.האם מצות ברכת ראיה זה דווקא בתוך חצי שעה או כל הלילה?
2.הנוסע לאביו ומשתתף עמו האם ידליק מפני מראית עין בביתו?

1. רק בזמן המצווה (ילקוט יוסף)
2. שמעתי בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שכן. אולם כידוע רוב הפוס' שבזמנינו אין חשד.

Re: שאלות בהלכות חנוכה

פורסם: ג' דצמבר 12, 2017 9:32 am
על ידי עובדיה חן
1. זה תלוי לכאורה בשאלה האם יש עד שתכלה כהיום גם לאחר חצי שעה.
2 היכן מקור הדברים.