מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'גבורים ביד חלשים', חלשים כפשוטו?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'גבורים ביד חלשים', חלשים כפשוטו?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 31, 2016 9:38 pm

כתב בספר קדושת לוי [לחנוכה], וז"ל,
בנוסח תפלת חנוכה (נוסח 'ועל הניסים') 'מסרת גבורים ביד חלשים'. חלש נקרא על שם דהוא חלש בדעתו אולי ינצח חבירו, ומחמת זה מתירא ללחום, אם כן הוא שקלא וטריא בדעתו אולי ינצח הוא או חבירו, והיה בשקלא וטריא, ו'שקלא וטריא' הוא גורל, דגורל גם כן שקלא וטריא, או שיהיה כך או כך, לכן נקרא 'חלש' מלשון גורל, לשון משנה (שבת קמח, ב) היה מטילין 'חלשין' כו'.
והנה, מסרת גבורים גדולים ביד חלשים. לכאורה הלא היה גבורים גדולים חשמונאי ובניו, כנזכר בספר יוסיפון (פרקים כ, כו). אלא הכוונה, דהיו כל כך צדיקים דלא תלו נצחונם מחמת גבורתם, רק 'מאת ה' היתה זאת'. וזהו מאמרם 'חלשים', שהיו חלשים בדעתם, שידעו שמחמתם לא ינצחו רק מחמת עזר הטוב.
והנה בכל הגאולות לא היה פעולת ישראל, רק הקדוש ברוך הוא בעצמו נצח, והכניע הקליפות בלי פעולת ישראל, וגם גבי המן עיקר הנס היה רק על ידי אלהים. אמנם בגאולת חשמונאי ובניו היה פעולה מישראל, דעשו מלחמה, ובדבר שאדם עושה פעולה הוא נסיון גדול להאמין שלא פועל ידו גרם, רק מאתו ברוך הוא עוזר האמיתי, ולזה צריכין הסתכלות בבורא ברוך הוא, שמחמת הסתכלותם באדון כל רואה שהכל הוא מאתו, שעל ידי כן זכה להנס ההוא. ומדליקין נרות חנוכה, דנר הוא אור, רמז להסתכלות, שמחמת הסתכלותם בבורא ידעו כי ה' הוא נצח קרבין.

ובדומה לזה כתב הגר"י מלצאן בפי' שיח יצחק, וז"ל,
גבורים ביד חלשים, הכוונה שהיו כ"כ צדיקים שלא תלו נצחונם מחמת גבורתם רק מאת ה' היתה זאת, וזהו מאמרם חלשים שהיו חלשים בדעתם, שידעו שמחמתם לא ינצחו רק מחמת עזרת ה'.

ובאמת כן מפורש בדברי רבינו בחיי בספר כד הקמח (ערך נר חנוכה) שהיו החשמונאים גבורים, וז"ל,
כשם שמצינו שנעשה נס גדול בזמן הזה בנרות מתתיהו בן יוחנן כהן גדול שהיתה תשועה גדולה לישראל על ידו והרג במלכות יון אלף אלפים הוא ובניו שהיו גבורים גדולים וגבורתם הגדולה נתפרסמה באומות ופחדם נפל על כל העמים.

ועל דרך זה ביאר ר' צדוק הכהן מלובלין בהוספות לספר שיחת מלאכי השרת, וז"ל,
וזה ענין שנס חנוכה לא ניתן לכתוב כי לא היה נס מופלא בשידוד הטבע שבכח הניצוח אשר ברא השם יתברך לנצח ולהתגבר על זולתו נצחו החשמונאים לבני יון ועם היותם מועטים כבר יארע זה על דרך המקרה שינצחו מועטים למרובים וגם בהיות המעט גבורים. ואינו אלא נס נסתר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'גבורים ביד חלשים', חלשים כפשוטו?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 31, 2016 9:41 pm

אולם הנה בתפילת חנה (שמואל א ב, ד),
קֶ֥שֶׁת גִּבֹּרִ֖ים חַתִּ֑ים וְנִכְשָׁלִ֖ים אָ֥זְרוּ חָֽיִל.
ובתרגום יונתן,
עַל מַלְכוּת מַקְדוֹן אִתְנַבִּיאַת וַאֲמַרַת קַשְׁתַּת דְגִבָּרֵי מִקְדוּנָאֵי יִתַּבְּרִין וּדְבֵית חַשְׁמוֹנָאֵי דַהֲווֹ חַלָשִׁין יִתְעַבְּדָן לְהוֹן נִסִין וּגְבוּרָן.

ומבואר דסוד כוחם של בית חשמונאי היה שהם אזרו חיל בשם ד' אעפ"י שלעומת היוונים היו נחשבים כחלשים.
וכן מבואר פירושי סידור התפילה לרוקח (כאן),
מסרת גבורים יוונים ביד חלשים הם חשמונים. רבים היו היוונים ביד מעטים נפלו, כדכתיב קשת גבורים חתים ונכשלים אזרו חיל.

וכן מפורש להדיא בדברי חז"ל במדרש (שמות רבה פרשת בא פרשה טו),
ברה כחמה במלכות יון, סנדריאוס אם אוליאוס חמה שמה והשמש גבור נקרא שנאמר (תהלים יט) ישיש כגבור לרוץ אורח בתקופת תמוז מי יוכל לעמוד כנגד השמש הכל בורחים ממנו, שנאמר ואין נסתר מחמתו, כך במלכות יון הכל ברחו ממנו ומתתיה הכהן ובניו עמדו באמונתו של הקדוש ברוך הוא וברחו מפניהם האוכלוסין של יון ונהרגו כולן, וכן הקדוש ברוך הוא אומר להם (יואל ד) כתו אתיכם לחרבות ומזמרותיכם לרמחים החלש יאמר גבור אני.

וכך איתא בפירוש רבינו הגר"א לחבקוק (ג, יט),
אלקים ה' חילי, הוא סוף גלות יון שנתן ה' להם כח לעשות חיל ולנצח את האויבים, כמ"ש גבורים ביד חלשים.

וכן נראה במדרש חנוכה (אוצר המדרשים אייזנשטיין עמוד 191), וז"ל,
ויהי כשמוע יוחנן בן מתתיהו וד' אחיו את כל זאת אזרו חיל בגבורתם ובעזרם ומגינם של אביהם שבשמים אשר בטחו בו וילחמו בעמים ויהרגו הרג רב אין חקר ואין מספר, לא נשאר בהם עד אחד.

ויעוי' עוד להלן שם (עמוד 193),
מיד ירדו לארץ וכל יוני שהיה חץ על קשתו לזרוק בישראל היה המלאך מחזירו ונועץ בלבו, שנאמר קשת גבורים חתים וגם חרבם תבוא בלבם. והיו בני חשמונאי רואין זה את זה ואמרו ה' ילחם לכם ואתם תחרישון.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'גבורים ביד חלשים', חלשים כפשוטו?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 31, 2016 9:43 pm

ולכאורה הוא כתוב מפורש בזכריה (ט, יג),
כִּֽי־דָרַ֨כְתִּי לִ֜י יְהוּדָ֗ה קֶ֚שֶׁת מִלֵּ֣אתִי אֶפְרַ֔יִם וְעוֹרַרְתִּ֤י בָנַ֙יִךְ֙ צִיּ֔וֹן עַל־בָּנַ֖יִךְ יָוָ֑ן וְשַׂמְתִּ֖יךְ כְּחֶ֥רֶב גִּבּֽוֹר.

ובאבן עזרא שם,
ולפי דעתי כי זה המלך יהודה בן חשמונאי שהיה גבור ככתוב ושמתיך כחרב גבור וידו גברה על היונים.

ברם הרד"ק שם כתב,
ועוררתי בניך ציון על בניך יון - אעורר אותם עליהם ואתן בהם כח וגבורה וזהו שאמר ושמתיך כחרב גבור.

והרחיב הענין בפי' המלבי"ם, וז"ל,
יצייר את מלחמת יהודה בימי החשמונאים שיהודה הוא הקשת ביד ה' וה' דורך אותו, כי אז הגם שהיה ענין נסיי בכ"ז היה דרך מלחמה טבעיית, וכאילו ה' מורה חציו מרחוק באמצעות הקשת שהוא יהודה הנדרך לירות לב היונים, ועז"א ועררתי בניך ציון שה' היה המעורר ומחזק לבם למלחמה.

וכן מפורש עוד להלן שם, (י, ה),
וְהָי֨וּ כְגִבֹּרִ֜ים בּוֹסִ֨ים בְּטִ֤יט חוּצוֹת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְנִ֨לְחֲמ֔וּ כִּ֥י יְקֹוָ֖ק עִמָּ֑ם וְהֹבִ֖ישׁוּ רֹכְבֵ֥י סוּסִֽים. ובתרגום יונתן, וִיהוֹן גִבָּרֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל דַיְשִׁין קְטִילֵי עַמְמַיָא בְּטִין שׁוּקִין בִּקְרָבָא וְיִגְחוּן קְרָב אֲרֵי מִימְרָא דַיָי בְּסַעְדְהוֹן וְיִבְהֲתוּן רָכְבֵי סוּסְוָן.

וברד"ק,
והיו כגבורים בוסים בטיט חוצות - ישראל יהיו כמו גבורי יון שהיו מתחילה ויהיו בוסים ורומסים אויביהם בתוך טיט חוצות.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: 'גבורים ביד חלשים', חלשים כפשוטו?

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' ינואר 05, 2017 2:36 am

לאחר שראיתי כל המ"מ, חשבתי שאפשר ליישב את הקושיה שבהודעה הראשונה (וכמובן שצריך ליישב גם על דרך הפשט) ע"פ דברי הרד"ק "ועוררתי בניך ציון על בניך יון - אעורר אותם עליהם ואתן בהם כח וגבורה וזהו שאמר ושמתיך כחרב גבור" כלומר מעיקרא היו חלשים אבל ה' נתן בהם כל וגבורה.

מלבב
הודעות: 3364
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

גבורים ביד חלשים

הודעהעל ידי מלבב » ב' דצמבר 23, 2019 1:25 pm

החשמונאים לא היו גבורים?

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: גבורים ביד חלשים

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' דצמבר 23, 2019 1:43 pm

הכוונה לרוח לחימה, שהיוונים היו משופעים בה ויהודי הארץ נעדרים ממנה.

לשון חכמים כאן מבוססת על הכתוב "החלש יאמר גבור אני". גם שם הכוונה להתאזרות באומץ וגבורה.

אש משמים
הודעות: 2460
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: גבורים ביד חלשים

הודעהעל ידי אש משמים » ב' דצמבר 23, 2019 1:44 pm

לא

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: גבורים ביד חלשים

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' דצמבר 23, 2019 1:45 pm

רוח הלחמה היתה חזקה גם חזקה. ועדיין זה לא מספיק.
חלשים הינו צבאם היה חלש ונחות בכל פרמטר, לעומת הצבא החזק של היוונים. ופשוט

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: גבורים ביד חלשים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' דצמבר 23, 2019 1:56 pm

ראה ביאור הגר"א לתפילת חנה שיש אופן של "ונכשלים אזרו חיל" שהתחזקו ונעשו בעלי חיל לנצח במלחמה בימי יהושע. ויש אופן של "כי לא בכח יגבר איש", שאף בחולשתם ינצחו ולא בכח או בחיל.
וכנבואת חגי לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי...

מלבב
הודעות: 3364
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: 'גבורים ביד חלשים', חלשים כפשוטו?

הודעהעל ידי מלבב » ב' דצמבר 23, 2019 7:11 pm

יתכן שכיון שהיו מעטים בדרך הטבע היה צריך שיהיה להם מורך רוח, וזה הכוונה חלשים.

קו ירוק
הודעות: 5797
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: 'גבורים ביד חלשים', חלשים כפשוטו?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' דצמבר 23, 2019 7:28 pm

אם הכוונה לבאר את דברי הגר"א
א. לא הוזכר שהגר"א לא מדבר דוקא על חשמונאים.
ב. לא צריך להגיע לזה. שאפילו היה להם גבורה, א"א לנצח צבא יוון בדרך הטבע, לפי הכוחות היחסיים. וזה פשוט.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים