מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

סדר העליות בזאת חנוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
זעירא
הודעות: 1
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 12:13 am

סדר העליות בזאת חנוכה

הודעהעל ידי זעירא » ה' דצמבר 09, 2010 12:22 am

בסידור תפילת כל פה כותב שבזאת חנוכה השלישי קורא מוביום התשיעי עד הסוף אולם בסידור וילנא כתב שככל יום חוזר לקרוא מוביום השמיני וממשיכים עד הסוף מה פשר המחלוקת?

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: סדר העליות בזאת חנוכה

הודעהעל ידי בור הגולה » ו' דצמבר 10, 2010 12:54 am

הנה תמצית הענין:

בסי' תרפ"ד מובא מחלוקת איך סדר הקריאה בחנוכה. לדעת המחבר (מקורו מהרי"ף והרא"ש), כהן ולוי קוראים היום שעומדים בו, וישראל חוזר וקרא אותו יום. כלומר ביום שני יקראו רק נשיא של יום שני.

לדעת הרמ"א (מקורו ממנהגים), כהן ולוי קוראים היום שעומדים בו, וישראל קורא יום שאחריו. כלומר ביום שני יקראו נשיא של יום שני ונשיא של יום שלישי.

בחו"ל המנהג כהרמ"א. באר"י המנהג כהמחבר. [איני יודע אם בגלל הספרדים, כמו רוב מנהגי אר"י שמקורם מהספרדים, או בגלל שכך נוטה דעת הגר"א בביאורו שם, וכן בסי' תרס"ג. אבל הדעת נוטה לטעם הראשון, גם כי לא מובא שכך נהג הגר"א למעשה].

עוד כותב הרמ"א שם שביום השמיני נוהגים להמשיך לקרוא עד הסוף. ובד"מ מפורש בלשונו שמתחיל מוביום התשיעי וממשיך עד הסוף. וכן הועתק בפוסקים.

אלא שדברי הרמ"א הולכים לשיטתו שתמיד הישראל קורא ביום שאחריו, אבל אין להוכיח מדבריו לענין אר"י שבשאר הימים חוזר הישראל על היום שעומדים בו. ואכן בכף החיים הביא כמה פוסקים (בתוכם החיד"א) שכתבו שבאר"י יתחיל מוביום השמיני כרגיל, ומשם ימשיך עד הסוף.

לעומת זה המנהג הנפוץ בכל מקום שמתילים מוביום התשיעי, אף שאין מובן למה.
ואולי יש להליץ קצת, שטעמו של המחבר הוא שעדיף לקרוא ביום שעומדים בו מביום אחר, אבל כאן מודה המחבר שמתחיל מוביום התשיעי כיון שבלא"ה יקראנו כדי לסיים כל הענין, למה להתחיל מוביום השמיני. אבל מסברא נראה יותר כדברי הכה"ח. וצ"ע.

ומכאן נובע השינוי בסידורים. כרגיל, בעל "סידור ווילנא" אוהב חידושים ושינויים, ולכן כתב להתחיל מוביום השמיני, כדברי הכה"ח.

שמעתי מעד נאמן, שהיום בבוקר בביהנכ"ס ברח' אדמון, עלה הגרי"ש שליט"א לשלישי, והבעל קורא התחיל מוביום התשיעי. ולכאורה, מדשתיק ש"מ דניחא ליה.

אוצרניק
הודעות: 289
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

Re: סדר העליות בזאת חנוכה

הודעהעל ידי אוצרניק » ו' דצמבר 10, 2010 4:50 am

עי' בשדי חמד מערכת חנוכה סי' י"ב שהאריך בזה.

בור הגולה
הודעות: 608
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 1:58 am

Re: סדר העליות בזאת חנוכה

הודעהעל ידי בור הגולה » ו' דצמבר 10, 2010 12:29 pm

אוצרניק כתב:עי' בשדי חמד מערכת חנוכה סי' י"ב שהאריך בזה.

הובא בכף החיים שם.

הא לחמא עניא
הודעות: 1585
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: סדר העליות בזאת חנוכה

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' דצמבר 20, 2017 10:19 am

בור הגולה כתב:
אוצרניק כתב:עי' בשדי חמד מערכת חנוכה סי' י"ב שהאריך בזה.

הובא בכף החיים שם.

אפשר מראה מקום מדויק בכף החיים???
בתודה מראש.

כדכד
הודעות: 3852
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: סדר העליות בזאת חנוכה

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 20, 2017 11:55 am

בדקתי את זה היום
בסידור אזור אליהו מובא שצ"ע דעת הגר"א בזה כי בלוח א"י להגרימ"ט כתב שמנהג אשכנזים בא"י כדעת הב"י אך בזאת חנוכה מתחילים לשלישי ב"ביום התשיעי" ויתכן טעמם שמה שדעת הגר"א לקרוא כב"י ולא כרמ"א הוא כדי שכל העולים יקראו בענינא דיומא אך ביום השמיני שבכל מקרה קוראים לישראל מ"זאת חנוכת המזבח" אולי זה נחשב כענין היום וא"צ לקרוא ביום השמיני דווקא. (כנראה בזה תלויים חילוקי המנהגים).


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים