עמוד 1 מתוך 1

סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ה' דצמבר 09, 2010 4:41 pm
על ידי למדן
יש סגולה משמן הנותר מהדלקת חנוכה למחלת השושנה ה"י
ואסמכתה לזו מה שאנו אומרים ומנותר קנקנים נעשה נס לשושנים
וגם לשרוף את הפתילות בזאת חנוכה סגולה שלא ישלוט שריפה בביתו

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ה' דצמבר 09, 2010 8:12 pm
על ידי חכם באשי
ומה עשו בעלי הסגולה קודם שחיבר הפייטן האנונימי ר' מרדכי את 'מעוז צור'?...

נראה שכל סגולה זו היא על דרך "שיירי מצווה מגינים מן הפורענות" (כדאיתא בפרקי דר"א, ועוד), ובצירוף "לשון נופל על לשון", ודוק.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ו' דצמבר 10, 2010 12:41 am
על ידי אוהב אוצר
ברצוני להעיר את תשומת לב הת"ח כאן, ששריפת ששירי השמן הוא מפורש בדברי מרן המחבר ולא דבר סגולי: "עושה לו מדורה בפ"ע ושורפו" וחיפשתי רבות אודות הנוהגים לשמור את הפתילות לביעור חמץ בע"פ ולא מצאתי, מלבד מנהג חסידות בעלזא שמופיע בספריהם. ואדרבא, מה שנהגו לשמור הלולב וההושענות לשורפם אז, הוא בכדי לקיים בהם מצוה אחריתי שהן יהיו כעזר וחומר בעירה לשריפת החמץ מה שממש בהיפך מנר חנוכה שאסור להנות מהנותר!

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 4:20 am
על ידי אליהוא
מצוות לאו להנות נתנו. וכיון דעביד ביה מצוה חדתא עביד מצוה אחריתא.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' דצמבר 12, 2010 1:13 pm
על ידי למדן
אוהב אוצר כתב:ברצוני להעיר את תשומת לב הת"ח כאן, ששריפת ששירי השמן הוא מפורש בדברי מרן המחבר ולא דבר סגולי: "עושה לו מדורה בפ"ע ושורפו" וחיפשתי רבות אודות הנוהגים לשמור את הפתילות לביעור חמץ בע"פ ולא מצאתי, מלבד מנהג חסידות בעלזא שמופיע בספריהם. ואדרבא, מה שנהגו לשמור הלולב וההושענות לשורפם אז, הוא בכדי לקיים בהם מצוה אחריתי שהן יהיו כעזר וחומר בעירה לשריפת החמץ מה שממש בהיפך מנר חנוכה שאסור להנות מהנותר!

נדמה לי שהסגולה הוא מהרב פנחס מקאריץ למרות שהוא הלכה יש בו גם מצוה סגולי כמו הרבה מצות כשלוח הקן לחשיכי בנים מצות חלה למקשה לילד לך שאל נא ליודעי סגילות תמצא הרבה מצות סגיליות

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ג' דצמבר 14, 2010 12:55 am
על ידי אוהב אוצר
אליהוא כתב:מצוות לאו להנות נתנו. וכיון דעביד ביה מצוה חדתא עביד מצוה אחריתא.


מחילה מכת"ר, הכלל הזה לא שייך בנידון דידן. ראשית, משום שזה לא מצוה ושנית, שלא על מקרה כזה אומרים כלל זה אלא על עשיית מצוה
כלשהי שבקיומה, אתה נהנה ובהנאתך עובר על איסור מסוים. וכאן האיסור הוא על עצם גוף ההנאה הזאת שהשמן הנותר מהווה בשבילך חומר בעירה לשריפת החמץ ולכן גם לא שייך לומר פה לעביד ביה מצוה אחריתא, אלא ממש לא ניתן לעשות בו מצוה אחריתי, אולי גם נדליק איתו נר שבת? היש לך מצוה יותר טובה ממנו? לא סתם כתב מרן המחבר "עושה לו מדורה בפ"ע ושורפו", מדוע בפ"ע? אלא בהכרח כאמור לעיל.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ג' דצמבר 14, 2010 9:45 pm
על ידי מורה צדק
חכם באשי כתב:ומה עשו בעלי הסגולה קודם שחיבר הפייטן האנונימי ר' מרדכי את 'מעוז צור'?...

כמדומני שמחבר הפיוט אינו אנונימי,
חיברו ר' רפאל ענתבי מארם צובא.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ג' דצמבר 14, 2010 9:55 pm
על ידי חכם באשי
מה???????
והא כיצד חתום בפיוט השם 'מרדכי'?
ועוד, וזה העיקר, כיצד מצאנו לאישים שפעלו בשלהי תקופת הראשונים שיצטטו פיוט זה בעוד שר' רפאל הנזכר פעל בשנות הת"ר? (כמוכח מכך שהדפיס בשנת תרמ"ח את ספרו שירה חדשה).

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ג' דצמבר 14, 2010 11:48 pm
על ידי מורה צדק
כתבתי זאת ע"פ מה שראיתי בספר הפיוטים אור משה מאיר ושירת רינה, הנדפס ע"י משפחות פינטו ירום הודה.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' דצמבר 15, 2010 2:12 am
על ידי א טאטע
ואתה מאמין לכל דבר?

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' דצמבר 15, 2010 9:47 am
על ידי חכם באשי
טוב, מורה צדק, זו טעות, כאמור.
הספר המדוייק (יחסית) בעניינים אלו הוא: אוצר השירה והפיוט, המצוי באוצר.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' דצמבר 15, 2010 7:29 pm
על ידי מורה צדק
קיבלתי.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 10:27 pm
על ידי מורה צדק
לרגל קירבת החג, אוסיף פרט ששמעתי מהפייטן ר' אליהו אוזן שיחי' על פיוט מעוז צור, שהמנגינה המקובלת לשיר אותה מקורה מהנוצרים אשר שרים אותה בבית תיפלתם.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 10:48 pm
על ידי אוהב אוצר
יש אחריות/הוכחות לפצצה הזאת?????

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 11:31 pm
על ידי מורה צדק
אחריות כן, הוכחה? הוא אומר שהוא בדק את זה וכך עלתה בידו. אני הקטן סומך עליו.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 11:39 pm
על ידי אוהב אוצר
בלי להכיר אותך, ובלי להוריד מערכו, נראה לי שת"ח יותר חשוב מזמר או פייטן, אז אל תגיד 'אני הקטן'. לכן כהמשך, זה מאד קשה לומר
דבר כזה על עמך בית ישראל וצריך לזה 'גב' חזק לפני שמוציאים לעז, זמר, יהיה אשר יהיה, לדעתי לא מוסמך ללא מקור לומר דבר כזה נורא.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' נובמבר 30, 2011 11:51 pm
על ידי ערער בערבה
'לגלגולו של ניגון מעוז צור', ד"ר ליאו לוי, נד' בספר המועדים (לוינסקי), כרך ה' עמ' 182.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 12:12 am
על ידי מורה צדק
אוהב אוצר כתב:בלי להכיר אותך, ובלי להוריד מערכו, נראה לי שת"ח יותר חשוב מזמר או פייטן, אז אל תגיד 'אני הקטן'. לכן כהמשך, זה מאד קשה לומר
דבר כזה על עמך בית ישראל וצריך לזה 'גב' חזק לפני שמוציאים לעז, זמר, יהיה אשר יהיה, לדעתי לא מוסמך ללא מקור לומר דבר כזה נורא.


וכי מישהו אמר שאסור לנגן את זה? ישנם עוד הרבה מנגינות שמקורם מהגויים.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ה' דצמבר 01, 2011 12:17 am
על ידי מורה צדק
ערער בערבה כתב:'לגלגולו של ניגון מעוז צור', ד"ר ליאו לוי, נד' בספר המועדים (לוינסקי), כרך ה' עמ' 182.


לצערי אינו מצוי תחת ידי.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 6:29 am
על ידי שברי לוחות
בענין סגולת שריפת הפתילות, מצורף מאמר מענין אודות המנהג לקפוץ בתוך האש של שריפת הפתילות, קראו ותהנו!
נוהג בחכמה.PDF
(729.89 KiB) הורד 1077 פעמים

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ד' דצמבר 03, 2014 5:12 pm
על ידי מה שנכון נכון
מורה צדק כתב:
ערער בערבה כתב:'לגלגולו של ניגון מעוז צור', ד"ר ליאו לוי, נד' בספר המועדים (לוינסקי), כרך ה' עמ' 182.


לצערי אינו מצוי תחת ידי.

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=197
http://jpress.org.il/Default/Scripting/ ... wMode=HTML

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' דצמבר 14, 2014 2:28 am
על ידי צונאמי
גלגולו של ניגון: מה למרטין לותר ול'מעוז צור
http://onegshabbat.blogspot.co.il/2013/ ... st_29.html

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' דצמבר 14, 2014 2:29 am
על ידי צונאמי
מן המצוי תח"י בענין שריפת הפתילות:
היום השמיני
יום תשיעי של חנוכה היו קורין לו יום השמש, והיו הנשים מוציאות הפתילות והשמנים הנשארות בנרות חנוכה ושורפות אותן בפתחי החצרות, והילדים היו מוסיפים עליהם ניירות בלות ושמרטוטים וכל הבא לידם כדי להגדיל המדורה, וקופצים ומדלגים עליהם, והיו אומרים בקול המולה נוסח זה בלשון ערבי בנועם שיח האגרא עוואיידנא... וזה תרגומו בעברית: כך מנהגנו נשרוף פתילותינו, ונבקש מאלהינו לשנה הבאה יחיינו, ונחזור לארצנו וארץ אבותינו, ירושלים החביבה עלינו, ולתורה ולמצות יזכנו, וזכות אור הנרות אשר הדלקנו, יאיר עינינו ועיני בנינו, באור התורה שהיא חיינו ואורך ימינו, ובה נאבד שונאינו (מנהגי מקנאס לרבי יוסף משאש)
ישנו מנהג שביום שמיני של חנוכה שורפים הפתילות של חנוכה ומדלגין על האש, ונקרא "יום השמש", ואומרים שיש בזה סגולה לאשה שלא זכתה להריון שעי"ז תתעבר, וגם סגולה אם איזה בת לא זכתה להיות לאיש, כשתדלג על אש זו יבוא לה בן זוגה. (נוהג בחכמה, עיי"ש במנהג מעביר בנו באש ודרכי האמורי).
בתימן ביום האחרון של החג, נוהגים לעשות מדורה גדולה המבשרת על תום החג. כל אדם חייב להכין חומר לשריפה. את טיפות השמן שנשארו מנרות החנוכה הם מחביאים, ומשמשים סגולה לרפוי חולים וגירוש כוחות (שדים).
היום השמיני
יום תשיעי של חנוכה היו קורין לו יום השמש, והיו הנשים מוציאות הפתילות והשמנים הנשארות בנרות חנוכה ושורפות אותן בפתחי החצרות, והילדים היו מוסיפים עליהם ניירות בלות ושמרטוטים וכל הבא לידם כדי להגדיל המדורה, וקופצים ומדלגים עליהם, והיו אומרים בקול המולה נוסח זה בלשון ערבי בנועם שיח האגרא עוואיידנא... וזה תרגומו בעברית: כך מנהגנו נשרוף פתילותינו, ונבקש מאלהינו לשנה הבאה יחיינו, ונחזור לארצנו וארץ אבותינו, ירושלים החביבה עלינו, ולתורה ולמצות יזכנו, וזכות אור הנרות אשר הדלקנו, יאיר עינינו ועיני בנינו, באור התורה שהיא חיינו ואורך ימינו, ובה נאבד שונאינו (מנהגי מקנאס לרבי יוסף משאש)
ישנו מנהג שביום שמיני של חנוכה שורפים הפתילות של חנוכה ומדלגין על האש, ונקרא "יום השמש", ואומרים שיש בזה סגולה לאשה שלא זכתה להריון שעי"ז תתעבר, וגם סגולה אם איזה בת לא זכתה להיות לאיש, כשתדלג על אש זו יבוא לה בן זוגה. (נוהג בחכמה, עיי"ש במנהג מעביר בנו באש ודרכי האמורי).
בתימן ביום האחרון של החג, נוהגים לעשות מדורה גדולה המבשרת על תום החג. כל אדם חייב להכין חומר לשריפה. את טיפות השמן שנשארו מנרות החנוכה הם מחביאים, ומשמשים סגולה לרפוי חולים וגירוש כוחות (שדים).

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ב' דצמבר 15, 2014 2:39 am
על ידי נהר שלום
למדן כתב:יש סגולה משמן הנותר מהדלקת חנוכה למחלת השושנה ה"י
ואסמכתה לזו מה שאנו אומרים ומנותר קנקנים נעשה נס לשושנים
וגם לשרוף את הפתילות בזאת חנוכה סגולה שלא ישלוט שריפה בביתו

ראו כאן: http://www.doresh-tzion.co.il/QAShowAnswer.aspx?qaid=15311

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ב' דצמבר 15, 2014 2:44 am
על ידי נהר שלום
מורה צדק כתב:
אוהב אוצר כתב:בלי להכיר אותך, ובלי להוריד מערכו, נראה לי שת"ח יותר חשוב מזמר או פייטן, אז אל תגיד 'אני הקטן'. לכן כהמשך, זה מאד קשה לומר
דבר כזה על עמך בית ישראל וצריך לזה 'גב' חזק לפני שמוציאים לעז, זמר, יהיה אשר יהיה, לדעתי לא מוסמך ללא מקור לומר דבר כזה נורא.


וכי מישהו אמר שאסור לנגן את זה? ישנם עוד הרבה מנגינות שמקורם מהגויים.

מרן היביע אומר פסק שמותר לנגן את זה, והרבה מנגינות של הספרדים בתפילות הם מהגוים.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ב' דצמבר 15, 2014 11:59 am
על ידי צונאמי
נהר שלום כתב:
מורה צדק כתב:
אוהב אוצר כתב:בלי להכיר אותך, ובלי להוריד מערכו, נראה לי שת"ח יותר חשוב מזמר או פייטן, אז אל תגיד 'אני הקטן'. לכן כהמשך, זה מאד קשה לומר
דבר כזה על עמך בית ישראל וצריך לזה 'גב' חזק לפני שמוציאים לעז, זמר, יהיה אשר יהיה, לדעתי לא מוסמך ללא מקור לומר דבר כזה נורא.


וכי מישהו אמר שאסור לנגן את זה? ישנם עוד הרבה מנגינות שמקורם מהגויים.

מרן היביע אומר פסק שמותר לנגן את זה, והרבה מנגינות של הספרדים בתפילות הם מהגוים.

כמדומני שיש הבדל בין שיר של "גויים", לבין מוזיקה כנסייתית.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ב' אוקטובר 12, 2015 11:50 pm
על ידי עושה חדשות
מקור קדום ל'ענין' של שריפת הפתילות:

ז"ל ספר המאורות בפ' במה מדליקין:
"ונהגו בארצות אלו לעשות מדורה מכל שיירי הפתילות והשמן בלילה האחרון ונראה כי המנהג כדי שלא ליהנות בהן לפרסם כי זה זכר לנס שהיה בשמן הקדש שאסור בהנאה ושיירי הפתילות שהיו במקדש".

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' ינואר 07, 2018 7:54 am
על ידי משה פרץ
שברי לוחות כתב:בענין סגולת שריפת הפתילות, מצורף מאמר מענין אודות המנהג לקפוץ בתוך האש של שריפת הפתילות, קראו ותהנו!
נוהג בחכמה.PDF


עי' במה שהעיר בס' מגן אבות יורה דעה (עמוד תלט) ע"ד הרב נוהג בחכמה.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 5:55 am
על ידי לבי במערב
צונאמי כתב:כמדומני שיש הבדל בין שיר של "גויים", לבין מוזיקה כנסייתית.

עי' במה שקושר לעיל:
מה שנכון נכון כתב:
ערער בערבה כתב:'לגלגולו של ניגון מעוז צור', ד"ר ליאו לוי, נד' בספר המועדים (לוינסקי), כרך ה' עמ' 182.

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=197
http://jpress.org.il/Default/Scripting/ ... wMode=HTML

וע"פ מ"ש שם, לכאורה אינו אלא מנגינה 'פשוטה' של גויי גרמניא (ולא מבתי-תיפלותיהם).

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' נובמבר 25, 2018 2:16 pm
על ידי חפציאלי
בכמה ענינים שנידונו פה דן בספר מאי חנוכה שהורד ע"י אפשר לעיין

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 6:10 pm
על ידי קראקובער
למדן כתב:יש סגולה משמן הנותר מהדלקת חנוכה למחלת השושנה ה"י
ואסמכתה לזו מה שאנו אומרים ומנותר קנקנים נעשה נס לשושנים

לא מובן, הרי על כרחך מדובר שעשה תנאי אחרת זה אסור בהנאה וא"כ זה לא נותר השמן.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' דצמבר 09, 2018 8:16 pm
על ידי מיני ומינך
קראקובער כתב:לא מובן, הרי על כרחך מדובר שעשה תנאי אחרת זה אסור בהנאה וא"כ זה לא נותר השמן.

כמו שהרב שך אמר על הי"ב חלות ואכמ"ל

סגולה לשידוכים בזאת חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 12:20 pm
על ידי דרך ישרה
מישהו אמר לי שיש סגולה משהו בעת שריפת הפתילות, מהחיד"א, ידוע למישהו על דבר כזה?

Re: סגולה לשידוכים בזאת חנוכה

פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 12:30 pm
על ידי תם מה הוא אומר
דרך ישרה כתב:מישהו אמר לי שיש סגולה משהו בעת שריפת הפתילות, מהחיד"א, ידוע למישהו על דבר כזה?

ראה ספר אביעה סגולות עמוד 218, ואינו תח"י לראות המקור שמביא לזה

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ב' דצמבר 10, 2018 1:30 pm
על ידי חפציאלי
זה לא החידא ועין בספר מאי חנוכה חלק ישראל לסגולתו ומקורו בספר מסע בבל

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: א' דצמבר 20, 2020 10:29 pm
על ידי שומע ומשמיע
כל המקורות הקדומים שהובאו באשכול זה למנהג הם מספרד וצפון אפריקה, האם קהילת שומרי אמונים לתולדותיה שעושים עסק מהענין למדו זאת מהספרדים בירושלים?

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 1:35 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
עיין למהר"א אזולאי בהגהותיו ללבוש סימן תרע"ז.

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ב' דצמבר 21, 2020 5:05 pm
על ידי שומע ומשמיע
יוסף חיים אוהב ציון כתב:עיין למהר"א אזולאי בהגהותיו ללבוש סימן תרע"ז.

ייש"כ, מה זה הספר 'בית מועד' שהוא מצטט?

Re: סגילות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ג' נובמבר 16, 2021 2:04 pm
על ידי עתניאל בן קנז
שומע ומשמיע כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:עיין למהר"א אזולאי בהגהותיו ללבוש סימן תרע"ז.

ייש"כ, מה זה הספר 'בית מועד' שהוא מצטט?

לא יודע.
אבל לשון זה מופיע באבודרהם ובאשכול

Re: סגולות שמן הנותר מנרות חנוכה ושריפת הפתילות

פורסם: ג' נובמבר 16, 2021 2:31 pm
על ידי מה שנכון נכון
שומע ומשמיע כתב: מה זה הספר 'בית מועד' שהוא מצטט?

ר' דוד הכוכבי בע"ס הבתים (החיבור אבד).
כנר' קדם קצת לאבודרהם, ובודאי לרצב"א.