מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מאי חנוכה - ועל הנסים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
איטשע
הודעות: 199
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 4:59 pm

מאי חנוכה - ועל הנסים

הודעהעל ידי איטשע » ב' דצמבר 04, 2017 6:30 pm

״מאי חנוכה?״ הגמרא מתארת הנס שבעבורה אנו חוגגים חנוכה, והוא נס פך שמן טהור.
״ועל הנסים!״ בכל יום אנו אומרים ועל הנסים כו״כ פעמים, והוא בא להודות, על הנסים שעבורה אנו חוגגים חנוכה, אולם דא עקא, אין אזכור אודות מציאת פך שמן, הכל מסתובב אודות המלחמות והנצחונות.

האם אנו חוגגים חנוכה, על שמצאנו פך שמן שדלק ממנו ח׳ ימים, או על הנצחונות.
התירוץ הפשוט שבעבור שניהם אנו חוגגים, אם כן למה העדיפו אחד על השני כל אחד במקומו.
ועל כולם למה אין איזכור ב׳ועל הנסים׳ אודות הנס של מציאת פח שמן.

האם יוכל מאן דהוא, להפנות תשומת לבי, למקומות שנכתבו אודות קושי זה.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מאי חנוכה - ועל הנסים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' דצמבר 04, 2017 6:49 pm

ראה הסעיפים הראשונים בקונטרס זה (ולענין שאלתך בעיקר ס"ח).
https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx? ... age=PP0009

בן אדם
הודעות: 431
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: מאי חנוכה - ועל הנסים

הודעהעל ידי בן אדם » ב' דצמבר 04, 2017 7:38 pm

כבר דשו בזה רבים, אמנם נראה שכאן לגבי הנוסח של 'על הנסים' לא קשה ולא מידי למה אינו מדגיש את נס הנרות, כל ה'על הנסים' אינו אלא לקיים מצות הודאה, אנו מודים להקב"ה על הטובות והחסד אשר גמלנו, הודאה שייכת כאשר ניתן לנו משהו, כאשר הרווחנו משהו, שעליו אנו אסירי תודה. נס – עד כמה שזה יהיה מרשים, עדין אין בה סיבה מספקת כשלעצמה להודאה, אולי פליאה או השתוממות וכדו', אלו הם תגובות המתאימות וראויות לנס, אבל מה מקום יש כאן להודאה. ההודאה בחנוכה בהכרח באה על הניצחון שנצחו את האויבים וזכו לחנך בעקבותיה את הביהמ"ק שנהפך למקום של עבודה זרה, על זה בא ההודאה. אין 'על הנסים' ספר היסטוריה שבאה לספר סיפורי נסים שקרה לעמנו.

ובכל זאת, עדיין יש לשים לב שגם בנוסח על הנסים אינו מתעלם לגמרי מהדלקת הנרות, אמנם כל הדגשתו אינו אלא טיהור וחינוך הבית, אבל בכל זאת משום מה בחר לציין בפרטות את חידוש הדלקת המנורה, בשונה משאר החנוכות שהיה בהיסטוריה, אם זה בחנוכת המשכן או בית ראשון וכן בית שני, שבדר"כ עיקר ההדגשה היא על חידוש עבודת הקרבנות, ואף שמו מתנוססת עליה 'חנוכת המזבח', כאן נתנו מתקני הנוסח את עיקר תשומת הלב על חידוש הדלקת המנורה: "וְאַחַר כַּךְ בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ. וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ. וְטִהֲרוּ אֶת מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרות בְּחַצְרות קָדְשֶׁךָ" - לא כתוב 'והקריבו קרבנות על מזבחך' או 'הקטירו קטורת בהיכלך' וכדו'.

-----
ואולי יש מקום להוסיף עוד קצת הרהורים והגיגים, והיא שכל החגים והמועדים למיטב זכרוני לא מצינו שחוגגים את הנסים עצמם, לדוגמא חג הפסח נקבעה לזכר יציאת מצרים, הרי במהלך יצירת מצרים נעשו נסים רבים לישראל, עשר מכות, קריעת ים סוף ועוד נסים רבים, בכל זאת לא נקבעה חג הפסח אלא על החירות עצמה, שהוציאנו מעבדות לחירות משעבוד לגאולה. גם חג השבועות אנו מציינים את עצם קבלת התורה, על אף שהיה מלווה בנסים מרשימים מעל לדרך הטבע, בקולות וברקים ובענן כבד. אף חג הפורים לא נקבעה על היום שרצחו הרגו והשמידו את אויבנו, אלא על היום שלאחריה, יום שנחו מאויביהם.

עכ"פ העולה מכל זה, שחגיגת המועדים אינם אלא על התוצאה, על מה שהרווחנו מכל זה, ולא על האמצעי. כן הדבר לגבי חנוכה, חנוכה שמה מורה עליה שנקבעה על שם חנוכת הבית, בית חשמונאי, לא על עצם המלחמות שהצלחנו להביס את אויבנו מאדמת אר"י, שהרי עד שהצליחו להדיר את רגליהם ולקבלת מלכות ועצמאות עברו עוד עשרות שנים מאז קביעת החנוכה, גם מלחמת החשמונאים-יונים ונצחונה איננה סיבה מספקת לקבוע חג בעקבותיו, אלא א"כ יצא מזה טובה וחסד לישראל, ולכן עיקר החג נקבעה על חנוכת הבית.

נס הנרות שאנו מציינים ומזכירים ע"י הדלקת הנרות לפרסם הנס, אינו סתם עוד נס בשרשרת הנסים שהיה בביהמ"ק, אע"פ שעשרת הנסים שנעשו לאבותינו בביהמ"ק פסקו בבית שני, עדיין היו ונשארו כמה נסים כדאיתא בגמ', שונה הדבר היא לגבי נס הנרות, שחנוכת הבית עצמה היה מלווה בנס, חנוכת הבית – אינו אלא חידוש עבודת הבית, וחידוש הדלקת המנורה היה ע"י נס, ואעפ"כ אין הנס שבו עיקרו, אלא החנוכה שבו היא העיקר. ולכן כשם שלא בהכרח צריכים לציין את הקולות והברקים שהתלוו למעמד קבלת התורה, ה"ה לעניין נס השמן, לא בהכרח שצריכים לציין שוב ושוב את נס הנרות כאשר עיקרו היא החנוכה עצמה. כנלענ"ד ברור ונכון.
נערך לאחרונה על ידי בן אדם ב ג' דצמבר 05, 2017 10:13 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מאי חנוכה - ועל הנסים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 04, 2017 7:47 pm

יש בזה ביאור מהרבי מליובאוויטש באחת משיחותיו, ונקודתו היא שבחנוכה היו שני ניסים - נצחון המלחמה ונס פך השמן, הנרות מודלקים לזכר נס פך השמן, אבל "ועל הניסים" נתקן רק לזכר נצחון המלחמה, והנרות שמוזכרים בו אינם נרות המנורה (שאין מקומה "בחצרות קדשך" אלא "בהיכלך") אלא נרות שהדליקו לשמחה כפי שהיה מורגל בזמנם.

עקביה
הודעות: 5447
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מאי חנוכה - ועל הנסים

הודעהעל ידי עקביה » ב' דצמבר 04, 2017 10:00 pm

איטשע כתב:״מאי חנוכה?״ הגמרא מתארת הנס שבעבורה אנו חוגגים חנוכה, והוא נס פך שמן טהור.

לענ"ד אין זה מדויק. ראה נא כאן
viewtopic.php?f=24&t=24709&hilit=%D7%9E%D7%90%D7%99+%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9B%D7%94


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים