ואתה תצוה את בני ישראל, מה מנורה שאינה לאכילה טעונה שמן זית זך, מנחות שהן לאכילה אינו דין שיהיו טעונין שמן זית זך ת"ל זך כתית למאור ולא זך כתית למנחות.
א"ר חנינא סגן הכהנים: אני הייתי משמש בבית המקדש, ומעשה נסים היה במנורה, משהיו מדליקין אותה מראש השנה, לא היתה מתכבה עד שנה אחרת. ופעם אחת לא עשו הזיתים שמן, התחילו הכהנים לכבות (ס"א לבכות).
ואמר רבי חנינא סגן הכהנים: אני הייתי בבית המקדש, ומצאתי מנורה דליקה יותר ממה שהיתה דליקה כל ימות השנה.
ראה מעשה נסים. לכך נאמר 'כתית למאור' ולא 'למנחות', ולמה כן, אלא כך אמר הקדוש ברוך הוא, פעם אחת בשנה יהיו מדליקין את המנורה, לפיכך יהיו מדליקין שמן זית זך כתית, אבל למנחות שהיו מקריבין בכל יום לא, לכך נאמר בה שמן זית זך כתית.
ולכאורה אם כן מהו גודל הנס המיוחד שהיה בימי החנוכה שדלקה ח' ימים, ומהו גודל החידוש בזה, הרי בכל שנה ושנה דלקו שס"ה ימים ולא רק ח'?
עוד תמוה, הרי מצותה להדליק בכל יום, ואיך יתכן שלא קיימו מצות הדלקת המנורה? ואיזה צורך יש בנס המבטלת מצות עשה? בשלמא בימי החנוכה הרי לא היה שמן אחר טהור, ולכן היו צריכים שיידלק כל שמונה, אבל כשיש שמן לאיזה צורך נעשה הנס?